Miten karkoittaa flirttaileva esimies korrektisti?
Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.
Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona. Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.
Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa hopeaketun charmi purra...
Luultavasti juuri näin. Tilanne ei olisi mennyt ollenkaan noin pitkälle ilman aloittajan hihittelyä.
Normaalit ihmiset voivat nauraa keskenään ilman, että toinen innostuu ahdistelemaan. Joskus ei ymmärrä ajoissa, että toinen onkin rasvanäppinen testisteronippuuteinen setämies.
Jos setämiehellä on matalat testosteronitasot, niin hän ei taatusti yritä vikitellä ketään. Sellainen mies on haluton, masentuneen oloinen ja saamaton. Otapa faktoista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tyypin ajaksi vaatteet, joista ei varmasti tule kehuja. Lököpöksyt ja taiteellinen poncho vaikka.
"Onkos muru laittanut tommoset päälle ettei miehille vaan tule tuhmia ajatuksia, heh heh hee."
Tuo voisi olla hänen suustaan ilman tuota "murua" tuossa. Taidat tuntea tyypin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista viesteistä. Tunnistan kyllä itsestäni että olen herkkä nauramaan, laitan kohteliaisuushymiöitä ja yritän aina olla avulias ja kuulolla jos esimies soittaa tai laittaa viestiä. Varmaan jonkinlainen epävarmuus ja rikkonainen lapsuuskin minusta paistaa.
Täytyy nyt ottaa jäätävän asiallinen asenne ja toivoa että sillä saisi viestin perille pikkuhiljaa ja tehokkaasti. Hopeaketun charmi ei myöskään pure, en ole kiinnostunut. Minua ahdistaa.
Sua ahdistaa koska on ahdisteltu, myös nämä vellihousuiset pskapäähopeaketut tässä ketjussa.
Hei, voisit ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun tai työterveyshuoltoon asiassa. Ja puhu työkavereidesi kanssa tästä esimiehestä. Varovasti. Älä esitä syytöksiä vaan ota selvää, mitä mieltä muut on tyypistä, onko sitä kukaan aiemmin pitänyt asiattomana.
Voimia. Ole jämäkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti juuri näin. Tilanne ei olisi mennyt ollenkaan noin pitkälle ilman aloittajan hihittelyä.
Normaalit ihmiset voivat nauraa keskenään ilman, että toinen innostuu ahdistelemaan. Joskus ei ymmärrä ajoissa, että toinen onkin rasvanäppinen testisteronippuuteinen setämies.
Jos setämiehellä on matalat testosteronitasot, niin hän ei taatusti yritä vikitellä ketään. Sellainen mies on haluton, masentuneen oloinen ja saamaton. Otapa faktoista selvää.
Se on katsos se viimeinen oljenkorsi mikä enää toimii. Mitä härskimmät jutut sitä surkeampi libido.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain asiallinen, ei mitään sen kummempia. Jos sieltä tulee asiatonta tekstiä, niin sanot, että tämä asia ei taida kuulua työtehtäviin ja menet tekemään töitäsi asiaan enää palaamatta.
Käyttäydyt siis aikuisen naisen tavoin, et enää kuin typerä vosu.
Mitä helvettiä? Mikä tässä tilanteessa tekee AP'sta typerän vosun?
Pitää hallita se "huumorilla" vastaaminen, koska ap:n hymiöt on tulkittu hyväksyviksi vastauksiksi.
Hyvä keino on kertoilla kahvipöydässä omasta kamppailulajiharrastuksesta tai viitata puolison moottoripyöräjengitaustaan.
Parasta tietysti pysyä täysin kuivan ammattimaisena. - Tätä voi myös vahvistaa esim. epäsuorasti epäilemällä huonosti käyttäytyvän esimiehen pätevyyttä: "Olisiko kuitenkin parempi vielä tiedustella Virtasen näkemystä tästä asiasta?" -tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tyypin ajaksi vaatteet, joista ei varmasti tule kehuja. Lököpöksyt ja taiteellinen poncho vaikka.
"Onkos muru laittanut tommoset päälle ettei miehille vaan tule tuhmia ajatuksia, heh heh hee."
Ei kai missään työpaikoilla ole noin juntteja ukkoja? Toivottavasti ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonitasojen raju lasku miehillä on myytti.
Setämiehet puhuvat rasvaisia myös silloin kun kalu ei enää toimi. Toimimattomuus johtuu jo kolmekymppisillä yleensä verisuonisairaudesta, ei hormonivajeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain asiallinen, ei mitään sen kummempia. Jos sieltä tulee asiatonta tekstiä, niin sanot, että tämä asia ei taida kuulua työtehtäviin ja menet tekemään töitäsi asiaan enää palaamatta.
Käyttäydyt siis aikuisen naisen tavoin, et enää kuin typerä vosu.
Mitä helvettiä? Mikä tässä tilanteessa tekee AP'sta typerän vosun?
Pitää hallita se "huumorilla" vastaaminen, koska ap:n hymiöt on tulkittu hyväksyviksi vastauksiksi.
Hyvä keino on kertoilla kahvipöydässä omasta kamppailulajiharrastuksesta tai viitata puolison moottoripyöräjengitaustaan.
Parasta tietysti pysyä täysin kuivan ammattimaisena. - Tätä voi myös vahvistaa esim. epäsuorasti epäilemällä huonosti käyttäytyvän esimiehen pätevyyttä: "Olisiko kuitenkin parempi vielä tiedustella Virtasen näkemystä tästä asiasta?" -tyyliin.
Miksi työkaveriaan pitäisi muutenkaan viihdyttää? Töissä käydään töissä. Vapaa-ajalla itse kukin etsii oman viihteensä itse.
Viriili setämies ei jätä yhtäkään tilaisuutta käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Hyi olkoon!
Sanot esimiehellesi korrektisti, että olet ollut yhteydessä ammattiliittoosi hänen ahdistelujensa vuoksi ja lakimies tutkii kanteen nostamista. Sanot, että nyt on ihan vihonviimeinen hetki lopettaa tai pää putoaa ja jos lähtee irtisanomistoimenpiteisiin niin asia selvitetään oikeudessa ja tarvittaessa julkisesti sosiaalisen median palstalla. Voit uhata myös lähettäväsi materiaalia hänen vaimolleen. Game over.
Ap, ala kyselemään sen vaimon nimeä, lasten määrää ja mitä ne tekevät, onko lomasuunnitelmia perheen kanssa jne. Totea sitten että yllättyneenä ” mä taidan tuntea sun vaimos, me on varmaan oltu samassa koulussa… ja huomaa vaikutus. Höystä vielä, että pitöis ottaa yhteyttä niin monen vuoden jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Tytöt ja naiset on kasvatettu liian kilteiksi. Omani olen neuvonut potkaisemaan polvella haaroihin ahdistelijaa, ellei kielto tepsi.
Mun aikuinen tytär kävi jonkin naisten itsepuolustuskurssin. Kertoi muutaman kipeää tekevän vinkin...
Vierailija kirjoitti:
Välttele, älä hymyile, ja jos tuokaan ei tehoa, niin sitten täytyy sanoa ihan suoraan, että käytöksesi ei ole sopivaa esimiehelle.
Tällainen lause voi tehdä elämästä h***iä työpaikalla, koska mies kokee sen kritiikkinä. Kokemusta kyseisestä miestyypistä.
Vaikea tilanne. En välttäisi täysin hymyilemistä, vaan hymyilisin miehelle tietoisesti, itsevarmasti ja tervehtisin iloisesti - mutta LYHYESTI - ja poistuisin tilanteesta välittömästi. Parasta olisi jos ympärilläsi olisi aina muita työntekijöitä, ettet joudu tilanteeseen, jossa olet hänen kanssaan kahden.
Rajaa yksityiselämäsi TÄYSIN, ja keskustele VAIN työasioista. Jos mies liukuu aiheen viereen, niin älä reagoi mitenkään, poistu heti tilanteesta ja jatka töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista viesteistä. Tunnistan kyllä itsestäni että olen herkkä nauramaan, laitan kohteliaisuushymiöitä ja yritän aina olla avulias ja kuulolla jos esimies soittaa tai laittaa viestiä. Varmaan jonkinlainen epävarmuus ja rikkonainen lapsuuskin minusta paistaa.
Täytyy nyt ottaa jäätävän asiallinen asenne ja toivoa että sillä saisi viestin perille pikkuhiljaa ja tehokkaasti. Hopeaketun charmi ei myöskään pure, en ole kiinnostunut. Minua ahdistaa.
Jos vielä tekee mieli laittaa kohteliaisuushymiö, lähetä ylösalaisin oleva musta risti. Se on pelottavampi kuin pääkallo.
On ihan ok ja fiksua sanoa suoraan, että ”nää vitsit alkaa jo kulua, palataan asiaan.”
Sillä tavalla saat otettua tilanteen hallintaan syyttämättä tai uhkailematta ketään mitenkään, mutta odottamatta myöskään että toinen tajuaa sun ”muuttuneesta elekielestä” mitään.
Elekieli ylipäänsä ei ole asiallista työkommunikaatiota.
Serkkutyttö oli samassa tilanteessa. Sanoi sitten kahvipöydässä kaikkien kuullen; sinä olet hyvä äijä. Haluaisitko tavata mun tätini? Olette samassa iässä. Loppu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonitasojen raju lasku miehillä on myytti.
Setämiehet puhuvat rasvaisia myös silloin kun kalu ei enää toimi. Toimimattomuus johtuu jo kolmekymppisillä yleensä verisuonisairaudesta, ei hormonivajeesta.
Vai myytti. Olisikin. Vähänpä lapsikulta tiedät.
Ps. Lököpöksyt kaapista jo löytyykin. Täytyy lähteä vielä poncho-kaupoille.