Miten karkoittaa flirttaileva esimies korrektisti?
Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.
Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona. Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.
Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?
Kommentit (294)
Miehille voi sanoa suoraan, ettei pidä tuollaisista puheista, tässä ollaan töissä eikä Temppareissa.
Äläkä hymyile kuin ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala kun on esimies. Mulla oli vastaava tilanne joskus, mut ei ollut suora esimies, mutta johtaja, kun olin asiantuntijaroolissa. Mä otin sellasen yksi jätkistä -mentaliteetin, siis osittain lähdin noihin läppiin mukaan. Esim. oisin varmaan niihin nahkahousuihin kommentoinut, että "otanko ruoskankin ja laitan sakin kunnolla kuriin?" tms. ja tietenkään yhtään älä flirttaa juuri hänelle takaisin, vaan nimenomaan vedät ihan huumoriksi kaikki tuollaiset.
Tuo johtaja kyllä arvosti mua, ja esim. ylennystilanteessa puhui mun puolesta. Uskon, että juuri tuo, että kestin tuollaista "huumoria" varmaan sellaisen miehen silmissä nosti mun pisteitä. Ja myös se, etten oikeasti lähtenyt mihinkään reittäpitkin juttuun flirteistä huolimatta, eli otin kaikki flirtit asenteella, että se ei voi olla mitään muuta kuin iso vitsi.
Onhan tuo epäasiallista, mutta valitettavan yleistä suomalaisilla (miesvaltaisilla) työpaikoilla. Sulla on sentään väliaikainen tilanne kyseessä.
No ei ole yleistä suomalaisilla miesvaltaisella työpaikoilla. Meillä on selkeät ohjeet seksuaalisen ahdistelun ilmoituksesta. Mutta älkää nyt oikeasti *tirsk* hymiöikö tuollaisten idioottien viesteihin.
Samaa mieltä. Ikävä kyllä hymiöiden lähettely ja huumorilla ottaminen ylläpitää vääriä asenteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala kun on esimies. Mulla oli vastaava tilanne joskus, mut ei ollut suora esimies, mutta johtaja, kun olin asiantuntijaroolissa. Mä otin sellasen yksi jätkistä -mentaliteetin, siis osittain lähdin noihin läppiin mukaan. Esim. oisin varmaan niihin nahkahousuihin kommentoinut, että "otanko ruoskankin ja laitan sakin kunnolla kuriin?" tms. ja tietenkään yhtään älä flirttaa juuri hänelle takaisin, vaan nimenomaan vedät ihan huumoriksi kaikki tuollaiset.
Tuo johtaja kyllä arvosti mua, ja esim. ylennystilanteessa puhui mun puolesta. Uskon, että juuri tuo, että kestin tuollaista "huumoria" varmaan sellaisen miehen silmissä nosti mun pisteitä. Ja myös se, etten oikeasti lähtenyt mihinkään reittäpitkin juttuun flirteistä huolimatta, eli otin kaikki flirtit asenteella, että se ei voi olla mitään muuta kuin iso vitsi.
Onhan tuo epäasiallista, mutta valitettavan yleistä suomalaisilla (miesvaltaisilla) työpaikoilla. Sulla on sentään väliaikainen tilanne kyseessä.
No ei ole yleistä suomalaisilla miesvaltaisella työpaikoilla. Meillä on selkeät ohjeet seksuaalisen ahdistelun ilmoituksesta. Mutta älkää nyt oikeasti *tirsk* hymiöikö tuollaisten idioottien viesteihin.
Juuri tällaisia ap:n hihittelyhymiöitä karsastan. Työtehtävät hoituvat varmasti niitäkin ja yksikään ihminen ei odota, että sellaisia käytetään työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen nainen etkä ymmärtänyt että jo se kaksimielisiin vitseihin naurulla tai nauruhymiöllä reagoiminen tulkitaan vihreäksi valoksi.
Olisi korkea aika saada ne allekirjoitettavat suostumuslomakkeet käyttöön. Asiaa koskevan lakiehdotuksen käsittely vaan junnaa paikallaan.
Sen tyypin ajaksi vaatteet, joista ei varmasti tule kehuja. Lököpöksyt ja taiteellinen poncho vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen nainen etkä ymmärtänyt että jo se kaksimielisiin vitseihin naurulla tai nauruhymiöllä reagoiminen tulkitaan vihreäksi valoksi.
Veikkaan, että ap on ihan mielellään ollut juonessa mukana.
Ymmärrän aloittajaa. Ei vaan jaksa käydä barrikadeille joka ikisestä hikisestä äijästä ja asiattomasta kommentista. Silloin on helpompi naurahtaa ja sivaltaa vähän ”huumorilla” takaisin, että saa taas seuraavaan palaveriin asti työrauhaa ja ne asiattomat miehet ymmärtää, ettei ole alentumassa.
Se eka *tirsk tai hymiö on tietenkin vähän epäuskoisena laitettu, kun ajattelee että toisella vaan on vähän nolo huumori, mutta you know boomerit. Ne jutut tietty raskautuu vähitellen, jolloin se kylmettyminen, jota täälläkin jo ehdotettiin on ihan hyvä vaihtoehto.
Tytöt ja naiset on kasvatettu liian kilteiksi. Omani olen neuvonut potkaisemaan polvella haaroihin ahdistelijaa, ellei kielto tepsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raiskaajat veikkaavat noin, teki nainen mitä tahansa tai oli tekemättä.
Isossa-Britanniassa tuollainen flirttailija olisi jo linnassa. Pelkkä naiseen kohdistuva katse riittää tuomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raiskaajat veikkaavat noin, teki nainen mitä tahansa tai oli tekemättä.
Ja te jotkut vetoatte aina samaan, vaikka tilanne olisi kuinka oma vika.
Kiitos kaikista viesteistä. Tunnistan kyllä itsestäni että olen herkkä nauramaan, laitan kohteliaisuushymiöitä ja yritän aina olla avulias ja kuulolla jos esimies soittaa tai laittaa viestiä. Varmaan jonkinlainen epävarmuus ja rikkonainen lapsuuskin minusta paistaa.
Täytyy nyt ottaa jäätävän asiallinen asenne ja toivoa että sillä saisi viestin perille pikkuhiljaa ja tehokkaasti. Hopeaketun charmi ei myöskään pure, en ole kiinnostunut. Minua ahdistaa.
Sanot hänelle, ettei käytös ole sopivaa.
Itse ehkä tekeytyisin tyhmäksi: ”Tuon kommenttisi voisi ehlposti käsittää väärin, sinun pitää lopettaa tuollaiset kommentit. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Joku voisi erehdyksessä luulla, että tässä on jitain flirttiä. Et varmaan halua tuhota kummankaan meidän mainetta antamalla kenellekään sellaista virheellistä käsitystä.”
En tiedä onko hyvä vai huono idea, viisaat neuvokoot. Ehkä on parempi olla vain suora.
Vierailija kirjoitti:
Sen tyypin ajaksi vaatteet, joista ei varmasti tule kehuja. Lököpöksyt ja taiteellinen poncho vaikka.
Mikä tahansa äijämäinen röhnötys, höhötys ja ryystäminen tepsii. Nenänkaivukin just hyvä, kun on kaivavinaan muka salaa.
Rasvainen tukka jne.
Näitä on vain oakko sitten jatkaa niin kauan kuin ukko kummittelee firmassa.
Suora puhe on paras. Tyhminkin setä ansaitsee sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voihan niitä ohjeita olla. Mutta kuvittelisin, että firman koollakin on merkitystä. Siis että isoissa firmoissa tätä ehkä vähemmän kuin pienemmissä.
Mutta joo, en alkuun edes kiinnittänyt huomiota tuohon, että tämä mies ihan viestitteli ap:lle. Ettei ollut vain mitään face-to-face-läppää. Kasvotusten se "vitsiksi heittäminen" ja sitä kautta sen viestiminen, ettei kiinnosta, on huomattavasti helpompaa, kun siihen saa kehonkielen mukaan (joku huoleton kädenheilautus, että 'hehheh, just joo', vitsikkään mulkaisun kera, niin tyyppi tajuaa, ettei ko. nainen ole kiinnostunut mistään salasuhteesta).
Melkoisella riskillä liikenteessä tuo mies, kun jättää jälkiä. Oma reaktioni olisi varmaan, etten vastaisi tuollaisiin viesteihin mitään. Ja sitten ihan muina naisina kohtaisin hänet seuraavan kerran jossain työpalaverissa. (ja olen tuo, joka kirjoitti, että kasvotusten olisin heittänyt jonkun 'otanko ruoskankin' -jutun)
Vierailija kirjoitti:
"Onkos muru laittanut tommoset päälle ettei miehille vaan tule tuhmia ajatuksia, heh heh hee."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa hopeaketun charmi purra...
Luultavasti juuri näin. Tilanne ei olisi mennyt ollenkaan noin pitkälle ilman aloittajan hihittelyä.
Normaalit ihmiset voivat nauraa keskenään ilman, että toinen innostuu ahdistelemaan. Joskus ei ymmärrä ajoissa, että toinen onkin rasvanäppinen testisteronippuuteinen setämies.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Ei vaan jaksa käydä barrikadeille joka ikisestä hikisestä äijästä ja asiattomasta kommentista. Silloin on helpompi naurahtaa ja sivaltaa vähän ”huumorilla” takaisin, että saa taas seuraavaan palaveriin asti työrauhaa ja ne asiattomat miehet ymmärtää, ettei ole alentumassa.
Se eka *tirsk tai hymiö on tietenkin vähän epäuskoisena laitettu, kun ajattelee että toisella vaan on vähän nolo huumori, mutta you know boomerit. Ne jutut tietty raskautuu vähitellen, jolloin se kylmettyminen, jota täälläkin jo ehdotettiin on ihan hyvä vaihtoehto.
Huumori ja sivaltelu ei ole hyvä vaihtoehto tällaisissa tapauksissa, vaan asiallisuus. Itse asiassa huumori ja sivaltelu tarkoittaa toiselle sitä, että homma osuu ja uppoaa, mutta leikitään vaikeasti tavoiteltavaa. Asiallinen käytös ja tilanteen samantien aisoihin laittaminen taas tepsii aina. Yksikään mies ei jatka typerää käytöstä sellaisen kanssa, josta näkyy että tämä tietää oikeutensa ja arvostaa itseään.