Miten karkoittaa flirttaileva esimies korrektisti?
Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.
Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona. Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.
Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?
Kommentit (294)
Ala aina puhumaan ihanasta aviomiehestäsi/poikaystävästäsi, ja mitä kaikkea te touhuattekin vapaa-ajalla.
Pidä kasari-polvisaappaita ja totea esimiehelle ettet ole Julia Roberts vieläkään.
Mä puhuttelin esimieheni työpaikan käytävällä, olin sen verran vihainen. Tulipahan asia selväksi. Hän vaikutti aluksi järkyttävän pahasti ja vältteli minua jonkin aikaa. Kuulin myöhemmin, että hän oli ihan käpälöinyt muutamia muita naisia työpaikalla ja joutunut siitä kiinni. Saimme kuitenkin hänen kanssa sovun aikaiseksi. Hänen käytöksensä ja puheensa muuttuivat kunnioittavaksi minua kohtaan. Menin hänen eläkkeellejäämisjuhlaansakin, vaikka olisin voinut jättää menemättä. Pian eläkkeelle jäämisen jälkeen hän yllättäin kuolikin. Jäi kuitenkin sellainen tunne, että mitään ikävää ei jäänyt enää välillemme.
Vierailija kirjoitti:
Ala aina puhumaan ihanasta aviomiehestäsi/poikaystävästäsi, ja mitä kaikkea te touhuattekin vapaa-ajalla.
Ei mitään yksityiskeskusteluja tämän miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu hyvään työkäytökseen, yksityisasiat
Kyllä saa ottaa tiukan ilmeen ja huomauttaa asiasta ihan suoraan. Sen jälkeen tulee kunnioitusta. Pyrkikää kunnioittavaa etäisyyteen työpaikalla. Valtaepäsuhdan takia kaksimieliseen vitsailuun osallistuminen työpaikalla on aina riski. Jossakin vaiheessa vitsaili ei tunnukaan enää hauskalta ja tasavertaiselta.
Vedät kunnon ripulipaskat ja menet pyyhkimättä tarjoamaan itseäsi esimiehellesi. Toivottavasti ei tykkää kakka jutuista.
Älä anna sille mitään vastakaikua. Jos flirttailee niin älä vastaa siihen nauramalla tai hymyilemällä vaan vaihda vaan kylmästi aihetta. Ala puhumaan vaikka lapsesi kakkavaipoista tai oksennustaudista tai ihan mistä vaan jolla saa tunnelman tapettua jos se ei muuten latistu. Jos olet etänö isoksi osaksi on helppo ignoorata ne höpötykset mutta jos tuo ihan oikeasti ahdistaa ja alkaa mennä ahdisteluksi pitää kyllä jo toimia.
Eli tuo vaan jatkuu niin siitä on pakko sanoa. Työsuojelu valtuutetulta ja liitosta kenties voisi myös kysyä apua. Ihan senkin takia, että tietää ennakkoon että tämmöistä on jos jotain probleemaa tulisi.
Jaksuja
Eräs tuttuni sai paljon fyysistä häirintää yhdeltä kusipääpomolta. Lopulta hän suuttui meni sulkemaan toimistonsa oven ja ahdisti äijän nurkkaan ja pamautti palleaan. Avasi oven ja sanoi: voit mennä! Siihenpä oli loppunut, laakista.
Vierailija kirjoitti:
Älä anna sille mitään vastakaikua. Jos flirttailee niin älä vastaa siihen nauramalla tai hymyilemällä vaan vaihda vaan kylmästi aihetta. Ala puhumaan vaikka lapsesi kakkavaipoista tai oksennustaudista tai ihan mistä vaan jolla saa tunnelman tapettua jos se ei muuten latistu. Jos olet etänö isoksi osaksi on helppo ignoorata ne höpötykset mutta jos tuo ihan oikeasti ahdistaa ja alkaa mennä ahdisteluksi pitää kyllä jo toimia.
Eli tuo vaan jatkuu niin siitä on pakko sanoa. Työsuojelu valtuutetulta ja liitosta kenties voisi myös kysyä apua. Ihan senkin takia, että tietää ennakkoon että tämmöistä on jos jotain probleemaa tulisi.
Jaksuja
Tunnelman latistaminen kuulostaa hyvältä, kun joku provosoi. En ole ap, mutta kiitos tästä vinkistä.
(Oma "ongelmani" on spontaani kohtelias hymy. Mutta se ei ole aina eduksi, kohteliaisuus ei aina kannata.)
Ei anna vastakaikua eikä lähde mihinkään juttuun mukaan,kyllä nyt pitäis jo siitä tajuta ja jos ei tajua,sanoo että en ole kiinnostunut,ymmärrätkö? Jätä rauhaan.
Jos esimies onkin kaunis nainen niin älä kerro sille mitään (äläkä kerro kotonakaan mitään), anna mennä ja nauti.
Luottamusta ei mielestäni yksinkertaisesti ole, jos esimies flirttailee, koskettelee, vitsailee kaksimielisesti tai kommentoi vihjailevasti. Nollatoleranssi tällaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Luottamusta ei mielestäni yksinkertaisesti ole, jos esimies flirttailee, koskettelee, vitsailee kaksimielisesti tai kommentoi vihjailevasti. Nollatoleranssi tällaiselle.
Eikä varsinkaan kunnioitusta.
Ja koko juna nousi taputtamaan kun nainen puhui ja oli oppinut sanan "korrektisti".
no kysyt, että lähtiskö vaimos mukaan kimppakivaan? itse toimisit kuvaajana ja muut kuusi olis kaikki miehiä, joita kiinnostaa myös miehet.
Miksi flirttaileva esimies pitäisi karkottaa KORREKTISTi? Eihän hänkään ole korrekti sinua kohtaan. Minäkään en ollut enää yhtään hienotunteinen siinä vaiheessa kun otin asian esimihen kanssa suoraan puheeksi, vaan selvästi vihainen. Jutulla oli kuitenkin hyvä päätös, koska esimies vaikutti olevan kuitenkin pohjimmiltaan fiksu. Olen se, joka puhutteli esimiehensä käytävässä.
Sori, mutta olet jo pelannut itsesi nurkkaan. Rehellisyys on avain. H+S valehtelee.