Oletko mennyt pyytämättä kylään/ mökille?
Nyt kyllä vaivaa niin paljon, että tehdäänpäs oikein tämmöinen gallup. Viitaten tuohon mökkikeskusteluun.
Halutessasi voit vielä kommentoida erikseen. Miten vierailu sujui ym.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Toi on mun ihan jokakesäistä kesäohjelmaa, että kiertelen kutsumatta tuttujen mökeillä.
Alan kokemaan mertoja jo hyvissä ajoin ennen joulua, eli hakeudun ihmisten luo ja tiedustelen ovelasti sivulauseissa onko heillä mökkiä ja jos, niin missä sijaitsee.
Mökittömiin en jaksa tuhlata aikaa, mutta mökinomistajia mielistelen koko talven, ja sitten kesän tullen lähden rundille.Säästää ihan hyvin, kun kuluttaa koko kesän lähinnä muiden puita/sähköä, ruokia ym.
Kiva myös päästä rauhassa luonnon helmaan olemaan, pois kaupungin saasteista.
Toisten mökeillä ollessa on vielä sekin, että muut tiskaa, siivoaa ja tekee ne ruoat, niin mun ei tarvitse kuin makoilla auringossa, ja kääntää välillä kylkeä.
No terve Marja-Leena!
En mene kutsumatta. Minua ei myöskään kutsuta ikinä. Minä kutsun, mutta kukaan ei tule. M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on mun ihan jokakesäistä kesäohjelmaa, että kiertelen kutsumatta tuttujen mökeillä.
Alan kokemaan mertoja jo hyvissä ajoin ennen joulua, eli hakeudun ihmisten luo ja tiedustelen ovelasti sivulauseissa onko heillä mökkiä ja jos, niin missä sijaitsee.
Mökittömiin en jaksa tuhlata aikaa, mutta mökinomistajia mielistelen koko talven, ja sitten kesän tullen lähden rundille.Säästää ihan hyvin, kun kuluttaa koko kesän lähinnä muiden puita/sähköä, ruokia ym.
Toisten mökeillä ollessa on vielä sekin, että muut tiskaa, siivoaa ja tekee ne ruoat, niin mun ei tarvitse kuin makoilla auringossa, ja kääntää välillä kylkeä.No terve Marja-Leena!
Oikeastiko joku on tuollainen?
Yritin kirjoittaa sen verran överisti, että tekstin tajuaisi trollailuksi ja huumoriksi.
Lähipiirissä on tapaus, jossa henkilö vanhempiensa kuoltua lunasti lapsuuskotinsa muilta sisaruksilta ja asuu siinä nyt puolisonsa kanssa. Muut sisarukset ja muutkin sukulaiset lampsivat sinne edelleen kuin omaan kotiinsa, koska onhan se ollut ns. suvun päätalo vuosikymmeniä ja kaikki siellä viettäneet paljon aikaa. Itellä hajoais pää, jos pitäisi aina olla valmiudessa ottamaan vieraita vastaan.
Appivanhemmat kyllä yrittivät joskus tätä, että olivat ilmoittamatta ovella tulossa meille kyläilemään. Mies soitti niille sinne oven taakse, että hei teillä on puhelin, ens kerralla soittakaa kun olette tulossa. Eikä mennyt avaamaan. Onneksi viesti meni kerralla perille. 😅
Mutta kyllä omissa oloissaan pitää saada olla rauhassa, jos niin haluaa. Hätätilanteet on tietysti asia ihan erikseen, mutta normaalioloissa on vain käytöstapojen puutetta, jos ei etukäteen tiedustele, että sopiiko tulla käymään. Jokaisella kuitenkin kulkee se kännykkä taskussa, ja koska arki on monella tavalla erilaista nykyään kuin vuosikymmeniä sitten, niin kyläilykulttuurikin muuttuu sen mukana.
En ole koskaan käynyt kenenkään mökillä kutsuttuna enkä pyytämättä. Tuttavapiirissäni on kyllä tapana käydä kutsumatta kylässä, mutta en minä nyt aivan kenen tahansa luo tuppautuisi kutsumatta.
Meillä maalla on tapana, että kylään tullaan kutsumatta. Mökille en ole mennyt, en nyt muista tunnenko edes ketään joka omistaisi mökin. Mitä mökillä tekee, jos asuu maalla.
Pari kertaa olen elämäni aikana mennyt yllättäen ja kumpanakin kertana se oli äärimmäisen vaikea tilanne. Eka kerta oli joskus muksuna kun minulla oli kaveri kylässä ja tuli sitten idea lähteä naapurissa käymään kun siellä oli siihen aikaan niin uusi ja hieno Sega-pelikonsoli. Sillä hetkellä en tajunnut, mutta olihan siellä väki vähän tuskastuneen oloista kun yllättäen sinne pamahdettiin eikä poiskaan viitsinyt häätää. Toisella kertaa menin kaverilla yllättäen käymään eräs viikonloppu enkä tajunnut, että oli jotkut lakkiaiset ja siellähän oli sitten väkeä hienosti pukeutuneena ja meikäläinen tuppautui tyyliin verkkarit jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä. En yleensäkään harrasta kyläilyjä, koska pidän sellaista touhua niin teennäisenä. Viihdyn todella hyvin yksin ja tietenkin perheeni kanssa, joten en mene kenellekään, enkä tosin edes kutsu ketään kotiimme tai mökille.
Pidät kyläilyä teennäisenä.. öö okei? Miten sä tapaat kavereita ja sukulaisia?
Jep, pidän jossakin sohvalla istumista ja kahvittelua teennäisenä ja äärimmäisen tylsänä. Kun olin lapsi, niin jouduin sellaisille vierailuille liian usein ja jo silloin päätin, että ne riittävät. Mieheni ajattelee samoin ja lasten mielipidettä en ole kysellyt.
Tällaisten sohvalla pönötysvierailujen sijaan olemme nähneet korona-aikaankin ystäviä ja joitakin sukulaisia esimerkiksi luonnossa. Olemme olleet mukana ja järjestäneet vaikka minkälaisia kaikille tosi mukavia retkiä esimerkiksi Suomenlinnaan, Nuuksioon, Repovedelle, Porkkalanniemeen, Varlaxuddeniin, Linloon, Kopparnäsiin, Uutelaan, Hankoon ja vaikka minne. Perheet ovat ottaneet mieleiset eväät mukaan ja sitten olemme kävelleet 10-20 km, syöneet, käyneet ehkä uimassa ja jutelleet kunnolla. Siinä tulee huvi ja hyöty samassa.
Tiedän, että kaikille mammoille ja perheille tällainen reipashenkinen kävely ei ole omiaan, vaan kahvipöydän vieressä istuminen on läskien pysyvyyden kannalta parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten mökeillä ollessa on vielä sekin, että muut tiskaa, siivoaa ja tekee ne ruoat, niin mun ei tarvitse kuin makoilla auringossa, ja kääntää välillä kylkeä.No terve Marja-Leena!
Yritin kirjoittaa sen verran överisti, että tekstin tajuaisi trollailuksi ja huumoriksi.
Huumori on vaikea laji.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka vastaavat ei ovat todellisuudessa tehneet useampiakin yllätysvierailuja mutta nyt he eivät muka muista niitä.
Muistan oikein hyvin, että en ole tehnyt ylläreitä, koska inhoan niitä itse. Introverttina en yleensäkään ole kiinnostunut kyläilyistä ollenkaan.
Lapsena vanhempien mukana kyllä aikaan, jolloin ei ollut tapana etukäteen ilmoitella vaan taloon kuin taloon saatettiin mennä kylään ns milloin vaan. Paitsi että hämärästi muistelen, että oli jokin hiljaisesti sovittu vierailuaika, milloin noita tehtiin. Siihen aikaan piti löytyä pullaa ja kakkua vierasvarana kahvin kanssa aina, taisi olla joku kunnia-asia tuo. Nykyäänkin vielä jotkut sukulaiset saattavat pelmahtaa iäkkäiden vanhempieni luo yllättäen, mutta ei enää nuorempi polvi. Samaan tapaan menin omaan mummolaan ilman ennakkosoittoja. Joko siellä oltiin kotona tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avatkaa joku nyt sitä ajatuksenjuoksua, mitä tuolla mökkikeskustelussa puidaan. Kuka menee kutsumatta toisen mökille syömään, juomaan, uimaan tms?
Maalaisjuntit, jotka ovat muuttaneet vuosia sitten "Hesaan" ja lokkeilevat sitten kesäisin sukulaistensa mökeillä.[/quo
No ei meillä ainakaan. Me ollaan miehen kanssa ne maalaisjuntit, ja meillä on mökki. Ne kutsumatta sinne änkeävät ovat itse maalasijuntteja sieltä miehen kanssa samoilta maalaiskyliltä, jotka asuvat siellä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin kirjoittaa sen verran överisti, että tekstin tajuaisi trollailuksi ja huumoriksi.Huumori on vaikea laji.
Minulla itselläni oli kyllä oikein hauskaa kun tuota kirjoitin, nauroin vedet silmissä kun mietin miten tyhmä juttu tuo on ja miten urpoa olisi, jos joku käyttäytyisi oikeasti noin :D
IRL tuntemiani ihmisiä tuollainen hassuttelu naurattaa, mutta täällä on vissiin hieman erilaisia ihmisiä.
Vai onko täällä niitä, joille tuollainen on oikeasti todellisuutta? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aikoja sitten oppinut, että sellaista parodiaa ei voi ihmisestä keksiäkään, etteikö joku olisi oikeassa elämässä samanlainen. Valitettavasti ...
Jaha, mökkikeskustelu oli sensuroijalle liikaa. Taisi kolahtaa kovasti äiskän kellarissa asuvalle aikamiespojalle. :D
Mökittömiin en jaksa tuhlata aikaa, mutta mökinomistajia mielistelen koko talven, ja sitten kesän tullen lähden rundille.
Säästää ihan hyvin, kun kuluttaa koko kesän lähinnä muiden puita/sähköä, ruokia ym.
Toisten mökeillä ollessa on vielä sekin, että muut tiskaa, siivoaa ja tekee ne ruoat, niin mun ei tarvitse kuin makoilla auringossa, ja kääntää välillä kylkeä.