Äänekäs lapsiperhe naapurissa
Voiko tästä valittaa minnekään jos möly tapahtuu lähinnä päiväsaikaan?
Aiemmin taloyhtiö oli täydellisen rauhallinen ja täällä asui lähinnä teinisinkkuja ja vanhuksia, oli ihanan hiljaista ja rauhallista.
Nyt tähän on muuttanut todella äänekäs lapsiperhe, jatkuvasti kuuluu töminää ja kiljuntaa sekä mölinää rappukäytävästä.
Häiritsee todella paljon työskentelyä ja muutenkin olemista.
Voiko tästä valittaa minnekään vai pitääkö vain kestää?
En itse halua muuttaa pois, asunto on parhaalla paikalla ydinkeskustassa ja muuten alueella ei juuri lapsiakaan ole.
Kommentit (63)
Meillä on naapurissa ihan kamala lapsiperhe kerrostalossa. Naapureiden kaksi lasta kirkuu suoraa huutoa joka päivä kello 16-23.45. Siis koko ajan kirkuvat putkeen, ei mitään sanoja, pelkkää kirkumista ja tavaroiden heittelyä. Aamulla kirkuminen alkaa kello 6.15. Vanhemmat haistattelevat lapsille, pistävät lapset parvekkeelle ja rappukäytävään huutamaan ja niin edelleen. Lapset särkevät raivoissaan tavaroita, hirveä pauke kuuluu. Sotkevat kerrostalon seiniä. Ollaan soitettu poliisille, tuhat kertaa isännöitsijälle, lastensuojeluun ja niin edelleen. Kello 16-23.30 lasten jatkuva kurkku suorana kirkuminen on kuitenkin kyseisten instanssien mukaan ihan normaalia. Perheessä viisi lasta, elämänhallinta nolla. Lapset käyvät sääliksi, ihan kamala perhe. Lapsilla ei ole mitään diagnooseja, koulussa ovat ilmeisen normaaleja, perhe on se ongelma.
Melu ei ole pelkästään ääntä. Töminässä heiluu kattolamput ja ikkunat helisee.
Koulussa lapsia kielletään juoksemasta ja huutamasta käytävillä. Kaapataan jopa ekaluokkalaisia syliin ja kerrataan säännöt yhdessä. Kyse kun on hyvien tapojen lisäksi koulun vastuusta. Jos lapset liukastuvat, kolhivat itseään ja toisiaan, vastaa koulu silloin onnettomuuksista. Ihan sama taloyhtiöillä. Tätä perheissä ei jostakin syystä oteta huomioon, kunnes joku kullanmuruista liukastuu portaissa ja kallo kolahdellen lentelee portaikossa. Tai jää jumiin hissiin niin, että kuristuu huppariinsa.
Jos vanhemmat eivät ymmärrä neuvoa lapsiaan ja vetoavat olevan luonnollista riehua yleisissä tiloissa, niin aina voi jutustella maksaako vakuutus onnettomuuden seuraukset tai jos lapset vahingossa hajottavat taloyhtiön omaisuutta. On väärin muita osakkaita kohtaan edellyttää, että vakuutus olisi ainainen rahasampo korvaamassa aivan kaikkea. Lapsen henkeä ei ihan niin tietenkään palauteta, mutta vanhemmmilta edellyttäisi jonkinlaista järjen käyttöä. Voi myös yhdessä naapureiden kanssa sopia, että omaa lastaan saa kieltää ja lapsille tehdä sama asia selväksi. Lapset oppivat saman asian kertaamisella
Jaa, eikö ne teinisinkut pidä bileitä pitkin yötä ja möykkää muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä lapsi vihamielistä yhteiskuntaa. Voi sinua. Mitkä on lasten oikeudet. Voit yrittää sulkea puivan härän suun. Yhtä luonnollista kun lehmä märehtii on, että lapset liikkuvat, puhuvat, leikkivät ja joskus tappelevat. Tee kodistasi äänieristetty bunkkeri johon ei normaalin elämän menon äänet kuulu. Tai todella, muuta timbuktuun.
eikö näitä luonnollisesti mölyäviä häiriköitä voisi keskittää kaltaistensa seuraan erikseen valittuihin älämölö-taloihin. saisivat tavalliset ihmiset olla rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Jaa, eikö ne teinisinkut pidä bileitä pitkin yötä ja möykkää muutenkin?
ei ne ainakaan joka päivä möykkää, niin kuin kasvattamattomat kakarat
En enää ikinä muuta kerrostaloon. Yhdessä oli pianisti joka huudatti pianonsoiton lisäksi sinfoniamusiikkia. Sit oli pariskunta joka oli usein yöt pois kotoa jolloin heidän koiransa ulvoi koko yön. Toki vielä bilettäjät yläkerrassa, joka pe karaoke ennen kuin baariin häipyivät. Lapsiperhe oli se pienin paha. Mieluummin kuuntelin vaikka lasten kiljumista kuin kännisten mölinää. Asutaan onneksi nykyään omakotitalossa ja tämä on taivaallista.
Kerrostalossa sitä melua aina panosti syntyy, suosittelen kyllä omakotitaloa tai vähintään rivitaloa, jos kaipaa rauhallisempaa eloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä juttu että kuvitellaan miten sen pitäisi olla ihan ookoo että lapsettomana olen kiinteästi mukana naapurilapsiperheen arjessa temmellyksineen. Ei, minä en ole sellaista halunnut enkä halua. Millä oikeudella lapsiperheelliset määrittelee että minun pitäisi osallistua heidän elämäänsä? Koska itsekin kärsivät lastensa melusta niin kyllä naapureidenkin pitää sitä sietää? Jännä juttu kun eivät itse sitten halua esim. bassomusiikkia kovalla kuuntelevan poikamiehen elämässä olla mukana vastaavalla tavalla.
Lisäksi muiden rauhaa terrorisoivat lapsiperheet katsovat oikeudekseen määritellä, mitä "normaalit elämisen äänet" ovat. Kun heidän kersansa karjuvat kurkku suorana, se on normaalia elämisen ääntä ja sitä pitää sietää. Lapsiperheiden kaaliin ei mahdu, että muille se ei ole normaalia vaan terrorisointia ja kotirauhan rikkomista.
Näin juuri. Taidan alkaa käyttää koiraani tarpeilla lasten hiekkalaatikolla. Kyllähän koirankakka kuuluu elämään.
Olen meluavan lapsiperheen äiti. Harmittaa olla. Haluaisin että oltaisiin hiljaa kaikki, mutta ihan oikeasti, käytännössä, miten pakotat kaksivuotiaan olemaan hiljaa? Lyödä ei saa ja sanaa ei usko. Nyt niitä vinkkejä sitten.
Mulla olisi kiva parveke. Mutta nautipa siellä jostain lehden lukemisesta tai kahvikupista, kun pihalla lapsukaiset leikkii
SKIIII!!!!!!!ÄÄÄÄÄÄÄÄÄSKRIIIIIIIIISKRÄÄÄÄÄÄÄÄIIIIIIIIKKKKKKKKK!!!!!!!!AAAAAAAAAAAAA!!!NYÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Trampoliinihuuto ikkunan alla on aivan hirveää, kun sitä joutuu kestämään joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa sitä melua aina panosti syntyy, suosittelen kyllä omakotitaloa tai vähintään rivitaloa, jos kaipaa rauhallisempaa eloa.
Miksi juuri kerrostalossa asuminen aiheuttaisi melua? Asuisiko kerrostalossa asuva Kiljusen perhe hipihiljaa jos se muuttaisi omakotitaloon?
Mulle sanoi naapuri antaessani palautetta kanssaan kulkevasta rapussa toistuvasti metelöivästä lapsesta (paukutti kaiteita mennessään ihan vaan omaksi ilokseen) ettei sen ikäinen voi vielä muistaa olla hiljaa. No ei voikaan, mutta oisko vanhempien asia muistuttaa ja opettaa sitä lasta... ei vissiin.
Monet, joilla ei oo lapsia ei tajua mitä voi 1-3 -vuotiaalta vaatia. Voihan niille sanoa että ole hiljaa. Ei ne tottele.
Vierailija kirjoitti:
Monet, joilla ei oo lapsia ei tajua mitä voi 1-3 -vuotiaalta vaatia. Voihan niille sanoa että ole hiljaa. Ei ne tottele.
Kuule kun ei kiinnostakaan tajuta. Mua kiinnostaa vain se, että ne pennut ei aiheuta haittaa muille. Niiden, joilla on lapsia, tuntuu olevan vaikea tajuta, mitä haittaa muille aiheuttavat.
Tämä on jo isompi lapsi joka täällä möykkää.
Talon teinit menevät bilettämään kaupungille eivätkä kämpille, yksiöt varmaan heilläkin tässä, en tiedä.
Itsekin olen parikymppinen opiskelija ja pieni yksiö tässä minullakin.
Päiväkodista tuo tuntuu pääsevän melko aikaisin, siinä vaiheessa kun itse rupean laittamaan ruokaa, joskus 12 aikaan.
Aamulla meteli alkaa klo 7 ja päättyy illalla noin klo 22, eli ihan ok puitteissa tavallaan mutta silti ärsyttää ja häiritsee.
Lapsen puhe kuuluu todella selvästi tänne asuntoon, koskaan ennen täällä ei ole kuulunut yhtään mitään ääntä mistään ja täällä on ollut ihana asua hiljaisuudessa.
Teen itse keikkatöitä päiväkodissa ja tiedän, että pienten on hankala vielä säädellä äänenkäyttöään, mutta vanhempien tehtävä mielestäni olisi tähän puuttua.
Jätin ilmoitustaululle lapun että muistattehan naapurit noudattaa hyviä tapoja talossa ja olla aiheuttamatta ylimääräistä meteliä jos suinkin mahdollista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En enää ikinä muuta kerrostaloon. Yhdessä oli pianisti joka huudatti pianonsoiton lisäksi sinfoniamusiikkia. Sit oli pariskunta joka oli usein yöt pois kotoa jolloin heidän koiransa ulvoi koko yön. Toki vielä bilettäjät yläkerrassa, joka pe karaoke ennen kuin baariin häipyivät. Lapsiperhe oli se pienin paha. Mieluummin kuuntelin vaikka lasten kiljumista kuin kännisten mölinää. Asutaan onneksi nykyään omakotitalossa ja tämä on taivaallista.
Ai niin, tästä unohtui alakerran pariskunta joka harrasti kovaäänistä seksiä. Nainen voihki varmaan koko aktin ajan todella kovaa. Tämä toki keskellä yötä että on kiva kahdelta tällaiseen herätä.
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu-ilmoitus
Milloin täytyy tehdä lastensuojeluilmoitus?
Tee lastensuojeluilmoitus, kun epäilet, että lapsen lastensuojelun tarve pitäisi selvittää.
Ilmoituksen taustalla voi olla hyvin erilaisia seikkoja. Niitä voivat olla esimerkiksi:
-lapsen tarpeiden laiminlyönti
-lapsen heitteillejättö
-puutteet hoidossa tai huolenpidossa
-arjen tukiverkon puute, jos se vaarantaa lapsen hyvinvoinnin
-vanhemman ja lapsen väliset vakavat vuorovaikutusongelmat
Voihan tuossa aika monta kriteeriä täyttä jos jatkuuvaa huutoa ja meteliä.
https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/lastensuojel…
Voihan tuosta valittaa, vaikka vauva.fi palstalle.
Helpottiko?