Reaktion aiheuttaminen muissa
Ihmiset jotka pyrkivät aiheuttamaan toisissa jonkin reaktion tekevät tämän oman kokemukseni ja arvioni mukaan siksi, että he yrittävät lievittää näin omaa reaktiotaan tai ymmärtää sitä. Jakaa sisäistä kokemustaan.
Täten siis ihmiset jotka yrittävät shokeerata muita olisivat itse kokeneet shokin, ihmiset jotka yrittävät nolata muita tai nauravat muille ovat itse joutuneet naurunalaiseksi tai nolatuksi. Ihmiset jotka pelottelevat muita ovat itse kokeneet jotain pelottavaa, ihmiset jotka torjuvat muita tuntevat häpeää, jne. Toisaalta myös ihmiset jotka vertaavat itseään muihin liikaa ja ovat siis epävarmoja, saavat muut helposti epävarmoiksi arvostelemalla ja vertailemalla muita ja muiden suoriutumista.
Ongelma on vain siinä, että ihmiset ovat itselleen sokeita. Tai vaikka eivät olisikaan, eivät osaa auttaa itseään, koska muuten hoitaisivat tän asian pois. Eivät ehkä edes kärsi tästä itse, saattavat jopa nauttia siitä, esim vallan tunteesta jonka muiden pelottelu tai häpäiseminen saa aikaan.
Kun alamme katsoa muita ulkopuolelta, ulkopuolisina tarkkailijoina, ja tiedostamme tämän omien kokemusten toistamisen mekanismin, voimme olla ehkä avuksi toisillemme, sanoittamalla näitä tilanteita, esim sanomalla, oletko kenties itse kokenut jotain pelottavaa. Oletko tullut itse joskus nolatuksi.
Voisiko tämä olla post-psykologinen vuorovaikutusmalli, yhteiskunta 2.0.
Ap
Kommentit (3)
Ahaa, egon tasapainotusta. Varmasti muuten. Ja tunteiden siirtämistä muualle. Pohjautuukohan nää ongelmat Complex ptsd:hen, josta kehittyy erilaisia häiriömuotoja ajan mittaan. Jossa aletaan sitten siirtää pahaa oloa ulospäin muihin?
Ap
Toi on vanhan tiedetty egon tasapainottaminen. Älyttömän typerää ja käytössä nimenomaan ego edellä elävillä. Kyvyttömiä omien tunteiden sietämiseen ja käsittelyyn, joten siirtävät ne muualle. Pistävät vahingon kiertämään.