Sattuuko kierukan laitto oikeasti enemmän, kuin synnytys? Pelottaa, peruin asennus ajan koska pelkään kipua
Olen synnyttänyt kolme kertaa, mutta pelottaa tuollainen "luonnoton" kipu, jota vierasesineen työntö kohtuun voi aiheuttaa.
Kokemuksia?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen asia. Kaverilla asennus sattui, mutta ei ole synnyttänyt. Itsellä ei tuntunut kuin vähän epämukavalta, synnytykseen verrattuna kipu oli nipistyksen luokkaa. Voit mainita pelostasi uuden ajanvarauksen yhteydessä, niin osaavat toimia rauhoittavasti. Todennäköisemmin laitto sujuu hyvin.
En varaa uutta aikaa, pysyn tässä ehkäisyrenkaassa, kiitos kun kerroitte totuuden :D
ei muuten satu yhtään tämän renkaan laitto :)
Ap
Sinua on kyllä nyt peloteltu. Hävetköön sellaiset. Kierukka avautuu paikoilleen parissa sekunnissa. Koko laittaminen alle minuutin. Pieni nipsaus tuntuu sisäänviennissä, mutta ei mitään sellaista, mitä et olisi jo kokenut tuntemuksina kuukautisten alkaessa. Muutaman tunnin jälkikäteen on tuntemuksia ikäänkuin kuukautiset olisivat alkamassa. Sellaista pientä alavatsatuntemusta. Ota ennen asennusta 800 mg Buranaa ja 500 mg Panadolia. Sillä selviät tuntemuksista. Pystyt kyllä ja jälkikäteen huomaat, että pelko oli turhaa.
Laita kapseli jos pelkäät kipua mutta haluat pitkän ja varman ehkäisyn?
Kapselin laitto ei tuntunut miltään, muutaman päivän käsi oli vähän kipeä.
No ei satu. Ihme hulluja taas liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Sinua on kyllä nyt peloteltu. Hävetköön sellaiset. Kierukka avautuu paikoilleen parissa sekunnissa. Koko laittaminen alle minuutin. Pieni nipsaus tuntuu sisäänviennissä, mutta ei mitään sellaista, mitä et olisi jo kokenut tuntemuksina kuukautisten alkaessa. Muutaman tunnin jälkikäteen on tuntemuksia ikäänkuin kuukautiset olisivat alkamassa. Sellaista pientä alavatsatuntemusta. Ota ennen asennusta 800 mg Buranaa ja 500 mg Panadolia. Sillä selviät tuntemuksista. Pystyt kyllä ja jälkikäteen huomaat, että pelko oli turhaa.
Minuutin?!
Luulin että kestäisi 2 sekunttia laitto. Hyi s**tana
miksi naisten pitäisi kärsiä kipuja, joita lääketiede ei edes ota tosissaan, vain siksi, että miehen pip pelissä "ei tunnu niin hyvältä" kortsun kanssa? suostuisivatko miehet siihen, että ehkäisyn takia pilin sisään asennetaan vierasesine niin kivuliaasti, että miehet oksentavat?
Mulla ei kierukan laitto onnistunut ollenkaan, se tökkäsi kiinni joka kerta kun yritettiin. Kyllä se sattui melko ikävästi, mutta ei edes kymmenesosaa synnytyskipuihin verraten. Päädyin sitten jatkamaan pillereillä kun vaihtoehto olisi ollut lähettää sairaalan polille uuteen laittoyritykseen.
Aikanaan kun mulle kierukka laitettiin, niin se tehtiin kevyt nukutuksessa. Kierukka asettuu parissa viikossa paikoilleen, tietenkin kun elimistö koittaa poistaa vierasta esinettä, niin pientä painetta alavatsan seudulla on. Mutta se ei ole kuukautiskipuja ihmeellisempää. Särkylääkeettä voi silloin ottaa.
Ota ihmeessä puheeksi ammattilaisten kanssa pelkosi.
Synnytyksessä luulin kuolevani kipuun ja järkyttävät kivut jatkuivat monta viikkoa sen jälkeen. Pari kuukautta sen jälkeen kierukan laitto taas oli enemmän kiusallista ja epämukavaa. Vähän niin kuin aiemmin mainittu papa. Itkin jo etukäteen, kun ajattelin että tulee sattumaan pirusti, mutta pelkäsin uutta raskautta ja synnytystä paljon enemmän. Nipistys, vihlontaa ja pari päivää söin särkylääkettä ja sillä selvä. Aivan ihanaa, kun enää ei tarvitse kärsiä myöskään kuukautiskivuista. Suosittelen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Sattuu. Ja yleensä synnytyskivut ohi 24h mutta mulla kierukan aiheuttamat viiltokivut, supistukset, vuodot ja tulehdukset kestivät 8kk. Sit otatin pois. Ei ikinä, ikinä, ikinä enää.
Miettikää mikä muu lääketieteellinen operaatio tehdään ilman puudutteita tms jossa tunkeudutaan ihmisen sisälle, avataan kulkuaukko väkisin, asennetaan vierasesine sinnepäin ja sanotaan että pärjäile kipujen kanssa ainakin puoli vuotta??!!
Tämä, mulla ei ollut tulehduksia niin ei edes suostuttu poistaa, vuosi meni kipujen kanssa ennen kuin elimistö hyväksyi vierasesineen!
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni sellainen kivun väristys läpi kehon ja päässä pimeni. Kaksi synnytystä oli takana. Sen verran sattui että uutta en enää ottanut.
Paniikkikohtaus
Jos todellakin sekunnin mittainen vihlaisu sinua pelottaa, niin ei kannata ainakaan lapsia hankkia eikä edes korvakorua. Tai okei, ensimmäisellä kerralla vihlaisuja voi olla kaksi sekunnin mittaista eri aikaan, kun ensin mitataan kohtu. Toinen sitten, kun kierukka menee paikoilleen. Se kipu on siinä ja ei kestä sekuntia kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
miksi naisten pitäisi kärsiä kipuja, joita lääketiede ei edes ota tosissaan, vain siksi, että miehen pip pelissä "ei tunnu niin hyvältä" kortsun kanssa? suostuisivatko miehet siihen, että ehkäisyn takia pilin sisään asennetaan vierasesine niin kivuliaasti, että miehet oksentavat?
Yksikään nainen ei ota kierukkaa miehen vuoksi, joten ole jo hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea edes ajatella, että tunkisin sisälleni vierasesineen, saatikka popsisin pillereitä joissa luonnoton määrä hormonia, ja siksi että saisin panna suht vapaasti. Tämän takia mieluusti käytän ehkäisynä ”varmoja päiviä” ja kondomia. Ei meidän naisten tarvitse työntää tuollaista itseemme siksi että mies ei halua käyttää kumia. Ja pyh pah lääketieteellisistä syistä ja menkkakivuista ja massiivisista kuukautisvuodoista, yleensä niille on jokin muu syy joka pitäisi vain tutkia ja hoitaa, usein herkästi naisien kuukautisvaivoja vähätellään eikä jakseta tutkia mistä ne alunperin johtuvat ja määrätään hoidoksi pillerit.
No, mulla on ollut kierukka ja tällä hetkellä ehkäisykapseli sen takia, että minä naisena en halua käyttää kondomia. Haluan myös harrastaa seksi silloin kun mua (ja miestä) huvittaa, en mittailla päivittäin lämpöäni ja pidättäytyä seksistä/käyttää kondomia kuukausittain. Mutta meitäpä on moneksi. Mulle nää vähähormoniset "vierasesineet" sopii, kaikille ei nekään, ja sellaisille kavereille oon noista hormonittomista vaihtoehdoista maininnutkin. Itselle ei vaan sovi, arvostan sitä vapautta, jonka kierukka/implantti tuo.
Vierailija kirjoitti:
Jos todellakin sekunnin mittainen vihlaisu sinua pelottaa, niin ei kannata ainakaan lapsia hankkia eikä edes korvakorua. Tai okei, ensimmäisellä kerralla vihlaisuja voi olla kaksi sekunnin mittaista eri aikaan, kun ensin mitataan kohtu. Toinen sitten, kun kierukka menee paikoilleen. Se kipu on siinä ja ei kestä sekuntia kauempaa.
H v h**ra
Minulla on endometrioosi, kierukan laittaminen oli elämäni pahin kipu, mutta kesti silti vaan hetken. Harmi kyllä tästä ei ole ollut niin paljon apua kuin toivoin, edes vuoto ei ole loppunut. Kierukka asennettiin endometrioosin hoitoon, ehkäisyä en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuutin?!
Luulin että kestäisi 2 sekunttia laitto. Hyi s**tana
Itse kierukan laitto kestää tuon muutaman sekunnin. Toimenpiteeseen kuuluu muutakin eli emättimen suu avataan speculalla, kuten muissakin gynetutkimuksissa ja katsotaan, että emättimessä on kaikki ok samoin kuin kohdunsuulla. Sen jälkeen asennustyökalu kuljetetaan emättimen läpi kohdunsuulle, jota avataan milli, työnnetään asetin suuaukolle, laukaistaan kierukka paikoilleen, vedetään asetin ulos ja katsotaan sen jälkeen, että kierukka on paikoillaan. Tarvittaessa vielä lyhennetään kierukan langat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuu. Ja yleensä synnytyskivut ohi 24h mutta mulla kierukan aiheuttamat viiltokivut, supistukset, vuodot ja tulehdukset kestivät 8kk. Sit otatin pois. Ei ikinä, ikinä, ikinä enää.
Miettikää mikä muu lääketieteellinen operaatio tehdään ilman puudutteita tms jossa tunkeudutaan ihmisen sisälle, avataan kulkuaukko väkisin, asennetaan vierasesine sinnepäin ja sanotaan että pärjäile kipujen kanssa ainakin puoli vuotta??!!Tämä, mulla ei ollut tulehduksia niin ei edes suostuttu poistaa, vuosi meni kipujen kanssa ennen kuin elimistö hyväksyi vierasesineen!
Ei suostuttu poistamaan?? Millä puoskarilla oikein olet käynyt? Senhän saa pois vaikka seuraavana päivänä.
Ei minkäänlaista kipua laitettaessa. Ollut erittäin huoleton ja hyvä. Olen ollut tyytyväinen.
No mikäs se syy kuukautiskipuihin sit voisi olla? Kuukautiskipuja, oli syy mikä vain, hoidetaan hormonein. Oletko vähän tyhmä?