Töissä tiedetään, että olen koronassa. Silti viestejä ja työtehtäviä lähetetään kokoajan
"Ei tarvitse nyt tehdä, mutta sitten kun kykenet.."
"Pystytkö vähän auttamaan? Tiedän että olet sairas, mutta tämä on ihan pikkujuttu"
Nyt kun tänään avasin sähköpostin, se on parin sairaspäivän jälkeen tukittu kaikenmaailman pikkunakeilla. Saman tien alkoi tulla lisää, kun nähtiin kainvihreä pallo profiilini kohdalla.
"Onpa kiva että olet taas töissä, tässä yksi juttu, toivottavasti ehdit tänään".
Olen edelleen puolikuntoinen ja henkeä ahdistaa. Korona oli kova tauti!
Nyt pitäisi sitten ottaa tämä kaikki kiinni ja uudet vastaan tehokkaalla otteella. "Otahan rauhallisesti nyt, pitää malttaa toipua." Ja heti perään pyydetään tekemään nopeasti jotain..?!
Tällaista on "leppoisa" toimistotyö. Sairautta ei ole, jos et ole kuolemankielissä.
Kommentit (43)
Olin koronassa ja sairaslomalla 5 päivää, en todellakaan avannut tietokonetta tai sähköposteja. Älä ap sinäkään, saat sairastaa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan työpaikalta ei saa olla yhteydessä työntekijään, jos tämä on sairaslomalla.
https://www.minilex.fi/a/ty%C3%B6ntekij%C3%A4n-velvollisuudet-sairauslo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aivan sama juttu, olit sitten sairaana tai lomalla. Kahden viime lomani aikana jo 1 vrk aikana loman alusta (jo ekana vapaailtana, ja toisen kerran ekana lomapäivänä) on tullut ekat työnakit sähköpostitse. Kun en vastannut, pomo laittoi tekstarin kännykkääni! Vaikka tietää aivan hyvin minun olevan lomalla. Sairaan ärsyttävää.
Kun loma alkaa läppäri ja puhelin jää työpaikalle.
Mulla on kännykkäetu eli sama numero käytössä vapaa-ajallakin. Työsähköpostia en lomalla avaa, mutta pomo lähettää postit mulle tuplana myös vapaa-ajan osoitteeseen jos olen lomalla, jotta varmasti huomaan ne.
Vierailija kirjoitti:
Flunssassa saa olla omalla ilmoituksella 5 päivää poissa töistä, mutta jos menee möläyttämään, että on korona, niin ei saa kuin 2 päivää sairaslomaa.
Eipäs nyt levitellä valheita.
Meillä ainakin sanottiin että sairauden jälkeen pitää olla kaksi oireetonta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa sanoa, että et tee nyt, koska olet sairaana?
Pitäisi se tajuta, jos on laittanut viestin sähköpostiin ja erikseen kertonut työkavereille!
Pitääkö sitä siis toistaa. Sähköpostiin pitäisi saada esto, ettei voi edes lähettää viestejä.
Ap
Oletko kehitysvammainen?
Antakaa sairaslomalla ja lomalla olevien työkaverienne sairastaa rauhassa. Nakittakaa jotakuta muuta tai tehkää itse, jos voitte.
Sähköpostin voi lähettää sitten, kun työkaveri on palannut ja kertoo olevansa kunnossa.
Sähköpostin avasin sairaana, koska ilmoitin kohteliaasti ihmisille kokousten peruutuksista. Ja lähetin esimiehelle viestin voinnistani ja merkkasin sairasloman HR-järjestelmään. Sen jälkeen en avannut postia moneen päivään. Tilanne näkyi jälkikäteen ja puhelimessa.
Ja sitten kun on palannut töihin, voisi malttaa kysellä toisen työtilannetta, ennenkuin aloittaa pommittamisen kaikella turhalla.
Ap
Ihan yksinkertaisesti et avaa työsähköpostia, etkä mitään muutakaan työhän liittyvää, jos olet siinä kunnossa, että et pysty töitäsi tekemään.
Jos työnantajasi ja työkaverisi ovat tottuneet siihen, että teet lomallakin töitä, kunhan vain kehtaavat pyytää, niin kyllähän he kehtaavat.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan työpaikalta ei saa olla yhteydessä työntekijään, jos tämä on sairaslomalla.
Tämä oli jo aika hurjaa liioittelua. Päinvastoin, laki jopa tuntee "osapäiväisen sairasloman".
Mikään velvollisuushan niitä töitä ei toki old tehdä ja voi sanoa että ei tänään, mutta totuushan on, että valtaosa tällaisista "toimistotöistä" on sellaisia, ettei niitä töitä saikun aikana kukaan muu tee ja helpommalla pääset, kun kipeänäkin yrität tehdä niin paljon kuin pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aivan sama juttu, olit sitten sairaana tai lomalla. Kahden viime lomani aikana jo 1 vrk aikana loman alusta (jo ekana vapaailtana, ja toisen kerran ekana lomapäivänä) on tullut ekat työnakit sähköpostitse. Kun en vastannut, pomo laittoi tekstarin kännykkääni! Vaikka tietää aivan hyvin minun olevan lomalla. Sairaan ärsyttävää.
Mulla on kännykkäetu eli sama numero käytössä vapaa-ajallakin. Työsähköpostia en lomalla avaa, mutta pomo lähettää postit mulle tuplana myös vapaa-ajan osoitteeseen jos olen lomalla, jotta varmasti huomaan ne.
Miksi olet privapostisi edes hänelle antanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi se tajuta, jos on laittanut viestin sähköpostiin ja erikseen kertonut työkavereille!
Pitääkö sitä siis toistaa. Sähköpostiin pitäisi saada esto, ettei voi edes lähettää viestejä.
Ap
Höpöhöpö. Ne asiat laitetaan sulle sähköpostina ja hoidat ne sitten, kun olet taas töissä. Älä vastaa niihin. Älä edes avaa työsähköpostejasi, jos niiden lukeminen ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet privapostisi edes hänelle antanut?
Hän pyysi sitä johonkin vapaa-ajan juttuun, kun aloitin siellä. Jos olisin tiennyt tämän niin en olisi todellakaan antanut osoitetta, mutta kuka edes kuvittelisi, että pomo kehtaisi lähettää alaisensa vapaa-ajan postiin työtehtäviä loman aikana. En lomilla tee niitä, mutta jo se, että niitä tulee, pilaa lomafiiliksen ja rentoutumisen.
Meillä pomo lukee alaisten meilit sairauslomien aikana, joten niistä ei tule ongelmaa. Harmia tulee vain siitä, että jotkut eivät hoksaa työpostin olevan vain töitä varten,
Ja jos joku nyt väittää, että toisen meilejä ei saa lukea, niin ihan tiedoksi: sähköposti on töissä kun se muinainen paperipostikin eli ei yksityistä, vaan tarkoitettu vain työasioihin. Jos kirjekuoressa on ensin henkilön nimi ja vasta sitten yrityksen, on kirje yksityinen, muussa tapauksessa yritykselle. Jos laittaa meilin yrityksen osoitteeseen, on se yritykselle.
Mikset laita sähköpostiin automaattivastausta? Esim. "Olen poissa/sairaana/lomalla .... palaan asiaan kun olen taas töissä ".
Vierailija kirjoitti:
Meillä pomo lukee alaisten meilit sairauslomien aikana, joten niistä ei tule ongelmaa. Harmia tulee vain siitä, että jotkut eivät hoksaa työpostin olevan vain töitä varten,
Ja jos joku nyt väittää, että toisen meilejä ei saa lukea, niin ihan tiedoksi: sähköposti on töissä kun se muinainen paperipostikin eli ei yksityistä, vaan tarkoitettu vain työasioihin. Jos kirjekuoressa on ensin henkilön nimi ja vasta sitten yrityksen, on kirje yksityinen, muussa tapauksessa yritykselle. Jos laittaa meilin yrityksen osoitteeseen, on se yritykselle.
Niin oliko kyse etunimi.sukunimi sähköposteista vai yritys@yritys.com sähköpostista? Jos ovat henkilökohtaisia työsähköposteja, asia on aivan päinvastoin kuin sanot ja teillä syyllistytään rankasti lain rikkomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole täysin laillista.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759?search%5Btype%5D=p…
19. ja 20. pykälä
Vierailija kirjoitti:
Antakaa sairaslomalla ja lomalla olevien työkaverienne sairastaa rauhassa. Nakittakaa jotakuta muuta tai tehkää itse, jos voitte.
Sähköpostin voi lähettää sitten, kun työkaveri on palannut ja kertoo olevansa kunnossa.
Sähköpostin avasin sairaana, koska ilmoitin kohteliaasti ihmisille kokousten peruutuksista. Ja lähetin esimiehelle viestin voinnistani ja merkkasin sairasloman HR-järjestelmään. Sen jälkeen en avannut postia moneen päivään. Tilanne näkyi jälkikäteen ja puhelimessa.
Ja sitten kun on palannut töihin, voisi malttaa kysellä toisen työtilannetta, ennenkuin aloittaa pommittamisen kaikella turhalla.
Ap
Miksi ihmeessä sinä peruutat kokouksia? On työnantajan vastuulla hankkia sinulle sijainen tai perua. Ja kuka edes käyttää omaa aikaa tuntien kirjaamiseen? Palkkakausi katkesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko kyse etunimi.sukunimi sähköposteista vai yritys@yritys.com sähköpostista? Jos ovat henkilökohtaisia työsähköposteja, asia on aivan päinvastoin kuin sanot ja teillä syyllistytään rankasti lain rikkomiseen.
Itse olen allekirjoittanut työsopimuksen, jossa olen antanut työnantajalle oikeuden lukea sähköpostini.
Ilmainen neuvo tulevaisuuden varalle: hanki erikseen yksityinen, henkilökohtainen s-postitili, jota voit käytellä, kun kyse ei ole työasioista. Voit itse päättää, kenelle tuon osoitteen edes annat, et ainakaan työkavereille ja työnantajalle. Ja lomalla tai sairaana et avaa työpostiasi. Jos joku ihmettelee, niin toteat vain, että olit sairaana, et työkykyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se esto on sun korvien välissä. Sairaana ei avata sitä työpuhelinta/ Työsähköpostia ollenkaan.
Meillä on ehdoton kielto käyttää työnantajan läppäriä yksityisasioihin, joten jos kone on päällä, on työntekijä töissä.