Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään järkeä asua vuokralla itse ja laittaa oma omistusasunto myös vuokralle?

Vierailija
25.04.2022 |

Haluaisin pois nykyisestä asunnosta, mutta myyminen nyt tuottaisi tappiota todennäköisesti. Asunnon saa kuitenkin vuokralle, koska sijainti on keskeinen. Ja olenkin miettinyt, että tekisin niin. Onko siinä mitään järkeä yleisellä tasolla? Saan asunnon vuokrattua siten, että se todennäköisesti kattaa sen lainakulut jne, mutta ei riittäisi kyllä kattamaan itse vuokraamani asunnon kuluja.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas oli taloudellinen viisas kirjoitus. Oletko kenties nainen, feeeministi, sairaanhoitaja.  Insinöörinä olisi joku talous matikkan kurssi ainakin ollut

Vierailija
2/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut itse niin olosuhteiden (lue: työpaikan sijainti) pakosta. Verottaja muisti muikealla laskulla, kun myin asuntoni lopulta pois, kun en ollut ehtinyt asua siinä kahta vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oot edes päätynyt ostamaan omaa asuntoa jos oot noin pihalla aiheesta?

Vierailija
4/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut itse niin olosuhteiden (lue: työpaikan sijainti) pakosta. Verottaja muisti muikealla laskulla, kun myin asuntoni lopulta pois, kun en ollut ehtinyt asua siinä kahta vuotta.

Sama homma. Harmittaa kun jäi vain noin puolesta vuodesta kiinni, mutta sain hyvän vuokralaisen niin eipä sitä kannattanut siksi aikaa jättää tyhjilleenkään. Vielä en ole sitä myynyt pois, mutta hinnat alueella on sellaisessa nousussa että odottelen jo innolla loppulaskua.

Vierailija
5/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs matikalla vuokratulojen pitäisi kattaa myös sinun omat asumiskustannukset jotta tuo kannattaa?

Vierailija
6/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaa!

Vierailija
7/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on järkeä, jos haluat asua vuokralla jossain kalliilla alueella, sanotaan vaikka Ullanlinnassa. Siellä vuokrat ovat halpoja suhteessa siihen, miten paljon asunnot maksavat.

Vierailija
8/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Harmittaa kun jäi vain noin puolesta vuodesta kiinni, mutta sain hyvän vuokralaisen niin eipä sitä kannattanut siksi aikaa jättää tyhjilleenkään. Vielä en ole sitä myynyt pois, mutta hinnat alueella on sellaisessa nousussa että odottelen jo innolla loppulaskua.

Kuulostaa tosi uskottavalta. :-D

Vierailija
9/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi kannattavaa? Jos saat voitolla maksettua vuokran.

Tietty, jos sinulla on paljon lainaa, niin se ei kannata.

Vierailija
10/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy vuokratuottolaskureita.

Nykyisessä markkinatilanteessa tuskin saat mistään sellaista kassavirtaa, että se itse vuokraamasi asunnon vuokran kattaisi. Jos omistamasi asunto on hyvällä paikalla ja näet arvonnousupotentiaalia saattaa tuo olla hyväkin idea.

Vierailija
11/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs matikalla vuokratulojen pitäisi kattaa myös sinun omat asumiskustannukset jotta tuo kannattaa?

Jos asuntosi vuokra on 1300 e kk. Maksat siitä yhtiövastikkeen 400 e.

=> voitosta 900 menee 30 % veroa

=> saat vuokrauksesta 600 e käteen.

Näin ollen pystyt samalla rahalla vuokraamaan asunnon, jonka vuokra on 1000 e.

Vierailija
12/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo tilanne. Perustin uusperheen, emmekä halunneet heti ostaa asuntoa. Sain katettua tuloilla oman osuuteni vuokrasta.

Vierailija
13/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu rahatilanteestasi, saamastasi vuokrasta, yhtiövastikkeesta...Enempi hyödyttäisi, jos ostaiset toisen, pienemmän, halvemman asunnon, johon itse muuttaisit. Saisit vähitellen itsellesi 2 omistusasuntoa.

Vierailija
14/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas oli taloudellinen viisas kirjoitus. Oletko kenties nainen, feeeministi, sairaanhoitaja.  Insinöörinä olisi joku talous matikkan kurssi ainakin ollut

Hakeutuuko inssiksi oikeasti jotenkin erityisen iso määrä tyhmää ja ylimielistä porukkaa?

Vierailija
15/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekevät näin, se on oikein hyvä ratkaisu. Jos asunto on hyvä siitä kannattaa pitää kiinni. Kivaan asuntoon löytyy yleensä hyvä vuokralainen.

Vierailija
16/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon tehnyt noin. Ihan kannattavaa.

Vierailija
17/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyinen asuntosi on velaton suosittelen ennemmin toisen asunnon ostamista omaksi.

Miksi näin ?

Kun sinulla on laittaa asuntolainan vakuudeksi kaksi asuntoa niin sellaisen saa todella hyvillä ehdoilla, lisäksi vastike+ lainan lyhennys on todennäköisesti vähemmän kuin asunnon vuokra olisi.

Lisäksi saisit nykyisestä asunnostasi vuokratuloja ja pitkällä tähtäimellä netto-omaisuutesi kasvaa toisin kuin silloin jos tekisit noin kun aloituksessa ehdotit.

Vierailija
18/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kannattaako ottaa vuokralainen joka makselee sun lainan pois niin et lopputuloksena sulla on velaton asunto?

Vierailija
19/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mielestäni haittaa jos asumiskustannukset eivät mene ihan tasan, eli jos vaikka maksat vuokraa enemmän kuin saat (kulujen jälkeen) vuokratuloa. Koska sen omistusasunnon arvo saattaa nousta paljonkin. On myös kyse elämänlaadusta.

Mutta sillaihan homma on kyllä erittäin hyvä jos jäät voitolle.

Vierailija
20/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein noin. Jouduin asumaan opiskelupaikkakunnalla. Minun vuokra oli halvempi kuin se mitä minulle maksettiin. Toki kannatti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme