Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita "normaaleja" ihmisiä, jotka eivät pärjää älykkyystestissä ollenkaan?

Vierailija
25.04.2022 |

Toisen ketjun innoittamana, tietenkin.

Älykkyystestillä tarkoitan tässä nyt sellaista koetta, jossa pitää päätellä seuraava kuvio edellisten kuvioiden perusteella.

Osallistuin jonkin aikaa sitten psykologiseen tutkimukseen jonka viimeinen osa koostui tällaisesta päättelytestistä. Sitä ennen testattiin kielellisiä valmiuksia, sanojen muistamista ja numerosarjojen toistamista. Niissä pärjäsin hyvin, mutta kuviopäättelykoe aiheutti taas tuskanhikeä. Yritin selvitä muutamasta ensimmäisestä, mutta tajusin ettei mulla ole siihen taaskaan mitään edellytyksiä. Loput kuviot skippasin katsomatta. Häpesin valtavasti. Muistan että olen epäonnistunut samassa testissä joka kerta kun olen sellaiseen jossain törmännyt.

Mistäköhän mahtaa kiikastaa? Tuo koe on kuitenkin sellainen, että siitä tuntuu selviävän kohtalaisella kunnialla monenlaiset ihmiset. Minä en kerta kaikkiaan löydä jutun juonta.

Ja otsikkoon lisäten; "normaalilla ihmisellä" viittaan tässä ihmiseen jolla ei ole diagnosoituja oppimisvaikeuksia tms. En koe olevani tyhmä tai hahmotushäiriöinen. Olen aina pärjännyt koulussa loistavasti, pian valmistun maisteriksi. Matematiikka alkoi kyllä tökkiä lukiossa, mutta se oli ehkä enemmän kiinni motivaatiosta kuin ymmärryksen puutteesta. Tai mistä sitäkään tietää.

Voisiko joku päästää minut tästä häpeästä ja sanoa etten ole ainut joka saisi Mensan testistä tulokseksi varmaan jonkun alkueliön äo:ta vastaavan luvun? Vai onko minulla oikeasti sittenkin jonkinlainen älykkyyteen vaikuttava vamma tai syndrooma?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainut..? <:D

Ap

Vierailija
2/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että aika harvat yleensäkään jaksavat harrastaa mitään testejä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa noita, onneksi ei ole pakko tehdä mitään virallista testiä, itse olen joskus kokeillut huvikseni. Olen kyllä ihan normaaliälyinen (kielissä erittäin hyvä, matematiikassakin ihan kohtuuhyvä), mutta joissain jutuissa on ongelmia, joista olen päätellyt, että minulla on jonkin sortin hahmotushäiriö.

Vierailija
4/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että aika harvat yleensäkään jaksavat harrastaa mitään testejä..

Ei varmaankaan, enkä itsekään ole älykkyyden testaamisesta mitenkään kiinnostunut. Olen kuitenkin useaan otteeseen elämässäni moisiin testeihin törmännyt. Lukiossa niitä kokeiltiin jollain psykologian tunnilla, yhdessä AMK:n pääsykokeessa oli niistä oma osionsa ja nyt tuossa tutkimuksessa.

Ap

Vierailija
5/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus yrittänyt Mensan nettitestiä tehdä, mutta ekojen jälkeen menee vaan hermot kun en näe niissä kuvioissa minkäänlaista logiikkaa :D enkä jaksa yhtään keskittyä tollasiin. En itse kyllä häpeä tätä.

Vierailija
6/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä voi kylläihan treenata. Aika samantyyppiset ratkaisuvaihtoehdot niissä lopulta toistuu.

Vierailija
7/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monet tuntuu saavan vähintään 130 pistettä mensan nettitestistä. Mun yks hölmö puolituttukin sai puheidensa mukaan yli 130. Itse en oo sitä kuviotestiä tehnyt koska en usko siihen. Entä jos ne korkeat pisteet tarkoittavatkin tyhmyyttä ?

Vierailija
8/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en osaa noita, onneksi ei ole pakko tehdä mitään virallista testiä, itse olen joskus kokeillut huvikseni. Olen kyllä ihan normaaliälyinen (kielissä erittäin hyvä, matematiikassakin ihan kohtuuhyvä), mutta joissain jutuissa on ongelmia, joista olen päätellyt, että minulla on jonkin sortin hahmotushäiriö.

Lohduttavaa kuulla!

Nyt kun aloin miettiä, niin yksi osa-alue missä olen selvästi keskivertoa huonompi on reittien hahmottaminen. Suuntavaistoni on olematon, ja tarvitsen navigaattoria välillä myös ajaessani paikkaan johon olen ajanut joskus aiemminkin. Isäni tosin on täysin samanlainen, eikä hänelläkään ole ainakaan mitään diagnosoitua hahmotushäiriötä.

Ap

Vierailija
9/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohduttavaa kuulla!

Nyt kun aloin miettiä, niin yksi osa-alue missä olen selvästi keskivertoa huonompi on reittien hahmottaminen. Suuntavaistoni on olematon, ja tarvitsen navigaattoria välillä myös ajaessani paikkaan johon olen ajanut joskus aiemminkin. Isäni tosin on täysin samanlainen, eikä hänelläkään ole ainakaan mitään diagnosoitua hahmotushäiriötä.

Ap

Joo, mullakin on just tuo huono suuntavaisto, kestää kauan oppia liikkumaan uusissa paikoissa.

Vierailija
10/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin silloin ihan hyvin kun sain tehdä kotona rauhassa. Joku vihainen täti painostamassa testissä ja kiire tekee huonon tuloksen, se merkitään viralliseksi tulokseksi. Ja onko kokemusta ennestään kuvioista ym vai ei.

Vierailija
11/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä voi kylläihan treenata. Aika samantyyppiset ratkaisuvaihtoehdot niissä lopulta toistuu.

Tätä mietinkin että paranisikohan tulos harjoittelemalla. Mutta eivät kai noissa testeissä pärjäävät ole niitä erityisesti harjoitelleet, kaikki ainakaan..?

Ap

Vierailija
12/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia sinua vaivaa, voisit harjoitella noita testejä. Löytyy kirjoja ja varmaan netistäkin löytyy.

Ehkä sinulle ajan kanssa aukeaa se idea, miten kuviosarjat muodostuvat. Aloita helpoimmasta ja siirry vähitellen vaikeampaan.

Vierailija
13/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä tarvitaan paljon muitakin taitoja kuin matemaattisloogista päättelykykyä, mitä Mensan testi mittaa. Kaverini on Mensan jäsen ja tekee ihan tavallisia raksahommia. Samoin monet muut tapaamani Mensan jäsenet.

Itse pärjäsin loistavasti vastaavassa armeijan p-arvotestissä. Ei siitä paljon hyötyä ole, jos on muuten laiska, mukavuudenhaluinen ja viinaan menevä.

Vierailija
14/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus yrittänyt Mensan nettitestiä tehdä, mutta ekojen jälkeen menee vaan hermot kun en näe niissä kuvioissa minkäänlaista logiikkaa :D enkä jaksa yhtään keskittyä tollasiin. En itse kyllä häpeä tätä.

Sama juttu, en nimenomaan näe niissä mitään logiikkaa. Siksi tuntuu oudolta, että joku ihan tavallinen talliainen huomaa parilla vilkaisulla mikä on seuraava kuvio. Itse en näe ratkaisua vaikka miten pällistelisin.

Ap

Vierailija
15/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pärjään noissa testeissä yleensä hyvin, mutta en voi sietää niitä. Ne kertovat vain siitä, että meillä liian juurtunut ajatusmaailma älykkyyden mittaamiseen. Miksi emme voi kehittää yhtä laajasti käytettyä testiä esim. taiteelliseta tai sosiaalisesta älykkyydestä ja arvostaa niitä yhtä korkealle? Auttaisiko se ihmisiä ohjautumaan yhteiskunnassa paremmin itselleen mieluisille paikoille?

Vierailija
16/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa tuntuisi olevan. 

En muista oliko juuri tuollainen kuviotehtävä, mutta jostakin sain joskus aivan paskan tuloksen ja haastattelijat sitten myöhemmin kysyivät, että tuottaako sinulle esim. (teknisten) piirustusten lukeminen vaikeuksia. Olen siis tekniikan alalla. Olin silleen, että tjaah... olen tässä 10 vuotta tehnyt 3D-suunnittelua työkseni, kuten cv:ssä lukee, että niin eipä tuota vaikeuksia kauheasti.  

Tiedä sitten mistä johtuu. 

Vierailija
17/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietinkin että paranisikohan tulos harjoittelemalla. Mutta eivät kai noissa testeissä pärjäävät ole niitä erityisesti harjoitelleet, kaikki ainakaan..?

Ap

En tiedä, mutta onhan kaikkea järkeä harjoitella on menossa mihin vaan testiin.

Ehkä niitä mensatyyppejä oikeasti kiinnostaa ne kuviot. Itseäni ei, mutta työpaikan takia olen joutunut testattavaksija olen sitä ennen harjoitellut.

Vierailija
18/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pärjää niissä kuviotesteissä. Jotenkin ne vaan vilisevät silmissä ne viivat ja pallukat. Vaikeuksia tuottavat kyllä erilaiset lomakkeetkin.

Ihan normaalisti olen pärjännyt yliopisto-opinnoissa. Valmistuin nopeasti ja tein hyvän gradun. Ei varmaan olla ainoita.

Vierailija
19/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, ihan sama tarina itselläni testin kanssa, myös suuntavaisto on minullakin huono ja isäni on samanlainen. Korkeakoulututkinto on minullakin.Mietin, että tosiaan joku hahmotushsäiriö. Ensin olin vähän järkyttynyt, mutta nyt en enää jaksa asiaa ajatella.

Vierailija
20/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia sinua vaivaa, voisit harjoitella noita testejä. Löytyy kirjoja ja varmaan netistäkin löytyy.

Ehkä sinulle ajan kanssa aukeaa se idea, miten kuviosarjat muodostuvat. Aloita helpoimmasta ja siirry vähitellen vaikeampaan.

Voisi tehdä hyvää. Ei tämä asia nyt mitenkään elämääni tietenkään hallitse tai määritä, mutta pistää miettimään kyllä. Siis että miten on mahdollista saada älykkyystestistä onnettoman huono tulos, vaikkei ole koskaan kokenut olevansa mitenkään erityisen matalaälyinen. Tai että älyn puute olisi mitenkään haitannut elämää.

Ap