Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Infektiolääkäri Asko Järvinen: Koronan sairastaneet saavat jo palata normaaliin. Heidän pitää kuitenkin muistaa, ettå osa ei vielä ole sairastanut koronaa. Oletko sinä?

Vierailija
25.04.2022 |

"Nuoremmat ihmiset, jotka tietävät koronan sairastaneensa, voivat alkaa pohtia paluuta normaaliin."

"on tärkeää tervehtiessä muistaa riskiryhmäläiset ja ne, jotka eivät ole koronaa vielä sairastaneet.

– Heidän kanssaan meidän kaikkien tulisi olla varovaisia ja heidät huomioida."

https://yle.fi/uutiset/3-12416487

Jos järjestää bileitä tai käy esim. syömässä kaveriporukalla, lienee viisainta kutsua vain koronan sairastaneet.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://tekniikanmaailma.fi/korona-tuhoaa-aivoja-vuosilla-tutkijat-hava…

Jo kevyenä tai kohtalaisena sairastettu COVID-19-tauti jättää jälkensä ihmisen aivoihin, ilmenee tuoreesta brittitutkimuksesta.

BRITTI­TUTKIMUKSESSA kuvannettiin lähes 800 ihmisen aivot kahdesti. Heistä noin puolet sai kahden kuvantamisen välissä korona­tartunnan.

Osalla korona­taudin lievänäkin sairastaneista havaittiin muutoksia aivoissa, esimerkiksi aivojen harmaan aineen ohenemisena. Myös kognitiivisissa nopeus­testeissä havaittiin pieniä eroja verrattuna heihin, jotka eivät olleet tautia sairastaneet.

Karlsson kuitenkin sanoo, että molemmissa tapauksissa muutokset olivat ”kohtalaisen mitättömiä”.

”Luultavasti arki­elämässä kukaan ihminen ei huomaa sitä millään tavalla.”

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY

Sellaista johto­päätöstä, että lieväkin korona­tauti vanhentaisi kaikkien aivoja kymmenellä vuodella, ei Karlssonin mukaan voida tutkimuksesta vetää. Lisäksi tutkijat itsekin huomauttavat artikkelin yhteenvedossa, että muutosten pysyvyydestä ei ole vielä tietoa.

MITÄ lieväoireisen koronataudin sairastaneen pitäisi siis nyt ajatella?

”Älä pelkää”, sanoo Karlsson.

Hän huomauttaa, että esimerkiksi stressi aiheuttaa samantyyppisiä muutoksia aivoissa. Jo taudin saaminen voi luoda stressiä, eikä kotiin yksin eristäytyminen tee hyvää aivojen kunnolle.

Karlssonin mukaan vastaavia muutoksia on lisäksi osoitettu ”melkein missä tahansa infektiossa”. Ainoastaan hajuaistiin liittyvien aivo­muutosten hän uskoo olevan erityisiä juuri koronavirukselle.

Hs

Vierailija
62/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut eikä myöskään kukaan läheisistäni ole sairastanut. En myöskään halua sairastaa joten jatkan maskin käyttöä, turvavälien säilyttämistä ja yleistä varovaisuutta oli suositukset sitten mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, ainakaan tietääkseni kun mitään pienintäkään flunssaa ei ole ollut 3 vuoteen. Tässä olen hieman odotellut, millon korona tulee, mutta vielä ei ole tullut vaikka koko aika on menty ilman maskia ja rokotteita, välillä myös altistumispaikoissa. Mutta eipä sitä kaikki saa, kuten ei influenssaakaan.

Vierailija
64/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo kevyenä tai kohtalaisena sairastettu COVID-19-tauti jättää jälkensä ihmisen aivoihin, ilmenee tuoreesta brittitutkimuksesta.

BRITTI­TUTKIMUKSESSA kuvannettiin lähes 800 ihmisen aivot kahdesti. Heistä noin puolet sai kahden kuvantamisen välissä korona­tartunnan.

Osalla korona­taudin lievänäkin sairastaneista havaittiin muutoksia aivoissa, esimerkiksi aivojen harmaan aineen ohenemisena. Myös kognitiivisissa nopeus­testeissä havaittiin pieniä eroja verrattuna heihin, jotka eivät olleet tautia sairastaneet.

Karlsson kuitenkin sanoo, että molemmissa tapauksissa muutokset olivat ”kohtalaisen mitättömiä”.

MAINOS PÄÄTTYY

Sellaista johto­päätöstä, että lieväkin korona­tauti vanhentaisi kaikkien aivoja kymmenellä vuodella, ei Karlssonin mukaan voida tutkimuksesta vetää. Lisäksi tutkijat itsekin huomauttavat artikkelin yhteenvedossa, että muutosten pysyvyydestä ei ole vielä tietoa.

Hän huomauttaa, että esimerkiksi stressi aiheuttaa samantyyppisiä muutoksia aivoissa. Jo taudin saaminen voi luoda stressiä, eikä kotiin yksin eristäytyminen tee hyvää aivojen kunnolle.

Karlssonin mukaan vastaavia muutoksia on lisäksi osoitettu ”melkein missä tahansa infektiossa”. Ainoastaan hajuaistiin liittyvien aivo­muutosten hän uskoo olevan erityisiä juuri koronavirukselle.

Hs

Taas Suomessa vähätellään koronan riskejä. Muualla maailmassa covidin jälkeisestä aivosumusta puhutaan paljon enemmän, ja sitä myös tutkitaan ja yritetään hoitaa. Kannattaa googlata covid ja brain fog, niin pääsee ulkomaisiin uutisujuttuihin ja lääketieteellisiin raportteihin.

Vierailija
65/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut koronan muutama viikko sitten ja päätin mennä kauppaan ilman maskia. En ole ikinä saanut yhtä huonoa palvelua kassalla. Että se siitä paluusta normaaliin.

Porvoossa vissiin?? Täällä normaalissa maailmassa niillä kassoillakaan ei ole enää maskeja...

Vierailija
66/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut, enkä ole ottanut rokotuskia.

Vierailija
67/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MAINOS PÄÄTTYY

Hs

Taas Suomessa vähätellään koronan riskejä. Muualla maailmassa covidin jälkeisestä aivosumusta puhutaan paljon enemmän, ja sitä myös tutkitaan ja yritetään hoitaa. Kannattaa googlata covid ja brain fog, niin pääsee ulkomaisiin uutisujuttuihin ja lääketieteellisiin raportteihin.

Aika raju väite, että suomessa vähäteltäisiin koronan riskejä. Jos jotain, niin tästä on maalailtu mustaa surmaakin pahempi vitsaus. 

Vierailija
68/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut koronan muutama viikko sitten ja päätin mennä kauppaan ilman maskia. En ole ikinä saanut yhtä huonoa palvelua kassalla. Että se siitä paluusta normaaliin.

Tää nyt on ihan sun omien korvien välissä.

Itse en ole koko korona-aikana käyttänyt maskia ja saanut ihan yhtä hyvää/huonoa palvelua, kuin ennen tätä pelleilyäkin.

Tasan kerran koko aikana yksi ämmä alkoi kaupassa urputtaa maskittomuudesta, olisi vain pitänyt itse sitä edes oikein, mutta ei, itse piti sitä nenän alla.

Koko maskisirkus on ollut 100% tarpeetonta ja jopa haitallista ihmisten terveydelle.

Vierailija
69/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut koronaa vaikka olen rokottamaton ja altistunut työpaikalla useita kertoja. Yhden kerran tein kotitestin. En tietenkään voi tietää olenko sairastanut oireettomana.

t. M31

Vierailija
70/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää onko sairastanut? Joku vasta-ainetesti? Monet taudit olen sairastanut mutta ei tietoa onko ollut koronaa.

Vierailija
71/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut (tai sitten ihan täysin oireettomana). 2 rokotetta ja useita altistumisia. Nyt olin viikonloppuna flunssassa ensimmäistä kertaa varmaan 10 vuoteen, mutta kotitesti näytti 4 kertaa negatiivista. Luulen flunssan olleen jotain siitepölyallergiaa.

Vierailija
72/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat saaneet koronan jo toista tai kolmatta kertaa. Eli ei mahdollinen sairastuminen koske pelkästään niitä, jotka eivät vielä ole sairastaneet kertaakaan.

En kuulu riskiryhmään, sairastanut koronan kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten niin vakavana, että jouduin teholle.

Sen jälkeen olen saanut kolme rokotetta, mutta pääsiäisenä sairastuin uudelleen ja nyt oli verrattavissa ärhäkkään muutaman oäivän flunssaan. Maskua olen käyttänyt koko ajan julkisissa liikennevälineissä, kaupoissa ja töissä.

Vierailija
73/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastin koronan täysin ilman rokotetta, vuosien treenaamisen peruskunnon myötä se oli vain kuiva yskä, ääni paineessa, vilun väristyksiä, ja uneliaisuutta. Otan novavaxin rokotteen vielä päälle.

Mitä suotta!

Vierailija
74/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 vuotias riskiryhmäläinen kolmesti rokotettu. Sairastin koronan huhtikuun alussa, oli pelkkä yskä.

Vierailija
75/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut ja toivottavasti vältän, olen korkeimman riskin potilas jo 5 covid-rokotetta vuoden aikana saanut. Tuttavapiirissä täysin rokotetuilla nuorille aikuisille tullu koronasta sydän- ja verenpaineongelmia, todella korkeaa sykettä ja verenpaineet heittelevät 😳

Vierailija
76/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64 vuotta vanha nainen. En ole ottanut ns koronarokotusta enkä sairastanut koronaa. Asun isossa kaupungissa ja liikun paljon väkijoukoissa. Olen ollut isoissa juhlissa. Kukaan lähipiiristä ei ole sairastanut koronaa, joten en ole ollut oireeton tartuttaja. Influenssa minulla oli 20 vuotta sitten. En käytä mitään lääkkeitä. Harrastan avantountia ja ratsastusta. Olen laiha.

Vierailija
77/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te sairastamista lykkäävät!!!

Ymmärrättekö, että turhaan pitkitätte epidemiaa?? Asiantuntijoiden mukaan koroka kyllä.käy kaikki läpi.

Tilastot kertovat, että korona kannattaa sairastaa pois mahdollisimman nuorena eikä lykätä sairastamista vanhemmalle iälle.

Itse sairastin koronan pois jo 2020.

Pässi. Miten sen voi sairastaa pois, kun se saattaa tulla kolmannen tai neljännen kerran? Ei minulla ainakaan ole haluja kokeilla, minkälaisena se minuun vanhukseen iskisi. Siksi yritän suojata itseäni.

Vierailija
78/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 64 vuotta vanha nainen. En ole ottanut ns koronarokotusta enkä sairastanut koronaa. Asun isossa kaupungissa ja liikun paljon väkijoukoissa. Olen ollut isoissa juhlissa. Kukaan lähipiiristä ei ole sairastanut koronaa, joten en ole ollut oireeton tartuttaja. Influenssa minulla oli 20 vuotta sitten. En käytä mitään lääkkeitä. Harrastan avantountia ja ratsastusta. Olen laiha.

Voi se nalli vielä napsahtaa. En kehuskelisi.

Vierailija
79/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin ei vain tartu. En minäkään ole koskaan sairastanut influenssaa, vaikka olin varuskunnassa töissä. Influenssa-aikana koko varuskunta oli yhtä sairaalaa, mutta ei vaan tarttunut.

Vierailija
80/85 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaikki tuttavat ovat jo sairastaneet sen niin voidaan vappuakin viettää vapaasti. Sairastamattomia emme kutsu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi