Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattiko edes hakea lukioon Hgissä 7,2 keskiarvolla?

Vierailija
25.04.2022 |

Poika haki Maunulaan, Oulunkylään ja kolmanneksi Alppilaan.

Onko tuolla keskiarvolla mitään mahdollisuuksia noihin kouluihin?

Mitä sitten, jos ei pääse mihinkään? Saako kuitenkin jostain lukiopaikan?

Poika ei aio mennä ammattikouluun.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin aikanaan lukioon 6,7 keskiarvolla ja ehkä joidenkin pettymykseksi kirjoitin ylioppilaaksi. En hyvin arvosanoin mutta onneksi tuohon aikaan saattoi surkeammillakin yo-arvosanoilla saada paikan yliopistolta. En toki saanut paikkaani heti haluamastani paikasta mutta ei saanut moni  muukaan. Tänään jos joku oppiarvoani kysyy niin se on vielä toistaiseksi maisteri. 

Onneksi nykyään ei enää pääse. Surullista, että nämä laiskurit sitten hinkuvat johtotehtäviin ja tuhoavat monia yrityksiä, ilmapiirejä ja vievät kunnollisten ahkerien ihmisten työpaikkoja.

Vierailija
22/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin 7,3 keskiarvolla lukioon. Yllättäen löysin motivaatiota opiskeluun ja sain mielenterveysongelmat hoidettua ja kirjoitin useamman ällän. Joku peruskoulun keskiarvo ei välttämättä kerro kaikkea oppimiskyvyistä ja älynlahjoista.

Se on ihan sama millä keskiarvoilla me mentiin lukioon ja kuinka hyvin sen jälkeen pärjättiin. Ap:n lapsen keskiarvo on ihan siinä ja siinä pääseekö Helsingissä mihinkään lukioon. Ei ainakaan noihin valitsemiinsa pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole.

Miksei se hakenut lukioihin joihin olis edes jotain saumaa?

Miksei kukaan puuttunut?

Nämä on helppokulkuisia julkisilla. En tiedä, miksi poika muuten niihin haki kuin läheisyyden vuoksi.

Nyt eräs tuttu sanoi, ettei poika ikinä pääse noihin. Mitkä keskiarvorajat on ollut viimeksi?

Mihin sitten pääsee 7,2 keskiarvolla?

Ap

Provo.

Älä viitsi huudella. Tässä on nyt ihan tosi kyseessä.

Ei minulla ole mitään syytä keksiä tällaista.

Neuvoja tulin pyytämään, koska tämä asia ei ole ollut mulle ihan selvillä.

Ap

Olen viestin 9 kirjoittaja. Mulla on itsellä ollut luotto siihen että nuori osaa arvioida omia toiveita ja tavoitteita realistisesti mikä näyttää toistaiseksi toteutuneenkin, mutta talven aikana kyllä on katsottu useaan kertaan nää valinnat opon kanssa ja niistä on puhuttu myös kotona. Kun hyväksyit nuoren yhteishaun kohteet, eikö sulle tullut mieleen kysyä että miltä pääsy vaikuttaa konkreettisesti? On tosin outoa ettei opokaan ole reagoinut näihin, omalla on tuosta ekan valinnan luultavasta toteutumisesta huolimatta listalla neljä vaihtoehtoa jotta jokin varmasti toteutuu. Jonnekin nuoren on pakko mennä eli ehkä sitten tuo tuuva olisi vaihtoehto, siellä voi korottaa numeroita jos kerran on kova motivaatio lukioon? En halua olla ilkeä mutta varmasti ymmärrät että monella on motivaatio joka näkyy numeroissa. Jos nuori on motivoitunut mutta arvosanat seiskan pintaan, eihän se mitenkään riitä.

Vierailija
24/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ja tuohon olisi pitänyt opon koulussa puuttua. Noihin kouluihin ei pääse tuolla keskiarvolla. Hakutoiveissa pitäisi vikana olla aina joku, mihin on mahikset päästä.

Jokaiselle määrätään kesällä paikka. Se on joko lukioon, jossa on vapaita paikkoja, viime keväänä oli jopa Mäkelänrinteessä, amikseen tai TUVAan.

Stadin AO:ssa ei ole enää keskiarvorajaa ammattilukioon, joten amiksestakin käsin voi lukea itselleen yo-lakin ja lisäksi saa amistodistuksen, jolla niinikään voi hakea AMK:iin todistusvalinnassa.

Vierailija
25/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella tuo Oulunkylä on vikana, ns varmana valintana. Hänen keskiarvonsa tulee olemaan noin 9,6.

Mun kympin keskiarvon lapsella vika, varma valinta on Ressu.

Vierailija
26/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin aikanaan lukioon 6,7 keskiarvolla ja ehkä joidenkin pettymykseksi kirjoitin ylioppilaaksi. En hyvin arvosanoin mutta onneksi tuohon aikaan saattoi surkeammillakin yo-arvosanoilla saada paikan yliopistolta. En toki saanut paikkaani heti haluamastani paikasta mutta ei saanut moni  muukaan. Tänään jos joku oppiarvoani kysyy niin se on vielä toistaiseksi maisteri. 

Aikoinaan, ei aikanaan.

Eikä tuo nyt liity tähän mitenkään kun ei Helsingissä pääse lukioon 6,7 keskiarvolla.

Eikä 7,2 keskiarvollakaan kuin ehkä yhteen on pieni mahis.

Vierailija
27/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella tuo Oulunkylä on vikana, ns varmana valintana. Hänen keskiarvonsa tulee olemaan noin 9,6.

Mun kympin keskiarvon lapsella vika, varma valinta on Ressu.

Juujuu. Sinä et sitten osaa vain lukea.

Vierailija
28/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Hae sen sijaan Roadman kouluun.

Roadman on tulevaisuuden ala.

Vierailija
29/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse aloitin lukion 90-luvulla Helsingissä, sinne pääsi tasan seiskan keskiarvolla. Enää tuota lukiota ei kyllä ole olemassakaan. Kirjoitin viisi laudaturia. 

Vierailija
30/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakea toki saa mutta onhan tuo nyt ankea tilanne että on haettu ainoastaan lukioon kun keskiarvo ei mitenkään ole tarpeeksi hänen valintoihinsa. Otat nyt nopeasti yhteys opoon ja kysy että mitä on tehtävissä ja miksi opo ei ole puuttunut asiaan ajoissa, vanhemman kyllä kuuluisi itsekin seurata näitä aktiivisesti mutta opon hommiksihan se jatkon suunnittelu jää kun mihinkään ei aukene paikkaa noilla vaihtoehdoilla. Opon asiantuntijuus arveluttaa itseäni, heidän kuuluisi kertoa nuorelle mikä on hänelle mahdollista, vanhemman ei tarvitse selvittää kaikkien koulujen pääsyrajoja ym.

Vierailija
31/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että ainakaan ap ei itse ole käynyt lukiota. Muuten on vaikea kuvitella, että olisi noin pihalla systeemeistä.

Vierailija
32/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se peruskoulu jossa opo antaa tuollaisen hakemuksen mennä läpi?

Vierailija
33/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi laittoi ne viisi vaihtoehtoa, jotka sinne voi laittaa. Viimeiset oli jotain Tuvia tai Valmoja, mutta ei hän niihin halua vaan lukioon tähän lähistolle. Kyllä opo on käynyt hakemuksen läpi, en sitten tiedä, mitä näistä lukiovalinnoista sanoi. Voi siellä neljäntenä olla vielä joku lukio, mutta ei lapsi halua kuin näihin kolmeen.

Ap

Vierailija
34/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakea toki saa mutta onhan tuo nyt ankea tilanne että on haettu ainoastaan lukioon kun keskiarvo ei mitenkään ole tarpeeksi hänen valintoihinsa. Otat nyt nopeasti yhteys opoon ja kysy että mitä on tehtävissä ja miksi opo ei ole puuttunut asiaan ajoissa, vanhemman kyllä kuuluisi itsekin seurata näitä aktiivisesti mutta opon hommiksihan se jatkon suunnittelu jää kun mihinkään ei aukene paikkaa noilla vaihtoehdoilla. Opon asiantuntijuus arveluttaa itseäni, heidän kuuluisi kertoa nuorelle mikä on hänelle mahdollista, vanhemman ei tarvitse selvittää kaikkien koulujen pääsyrajoja ym.

Valitettavasti kaikki opot ei kovin kummoisia ole.

Mun lapselle tuputettiin lähihoitajaopintoja koko hiivatin ysiluokka ja kun nuori sitten piti kiinni lukiosuunnitelmista, hän sai opolta ihan ihmeellisiä tietoja, jopa siitä, että missä ne sijaitsee ja miten pitkä matka niihin on.

Vierailija
35/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on oikeasti motivoitunut, niin kymppiluokka on erittäin hyvä vaihtoehto. Motivaatio on ilmeisesti ihan vastikään herännyt, sillä muuten keskiarvo olisi kyllä parempi? Vuoden aikana ehtii hyvin nostaa arvosanoja parilla numerolla, jolloin nuo lukiot on oikein sopivia. 

Vierailija
36/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi laittoi ne viisi vaihtoehtoa, jotka sinne voi laittaa. Viimeiset oli jotain Tuvia tai Valmoja, mutta ei hän niihin halua vaan lukioon tähän lähistolle. Kyllä opo on käynyt hakemuksen läpi, en sitten tiedä, mitä näistä lukiovalinnoista sanoi. Voi siellä neljäntenä olla vielä joku lukio, mutta ei lapsi halua kuin näihin kolmeen.

Ap

Se kannattaa sitten jo nyt puhua lapsen kanssa, että ei tule pääsemään niihin niin ei tule niin suurta yllätystä ja pettymystä kesällä.

Vierailija
37/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

KUN EI SE LAPSI PÄÄSE EDES PIHALLE NOIHIN LUKIOIHIN TUOLLA KESKIARVOLLA.

Vierailija
38/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opo on hoitanut hommansa ihan hyvin. AP:n lapsi vaan unohti hoitaa oman hommansa eli opiskella. Tuva odottaa ensi vuonna ja siellä voi sitten hoitaa sen homman.

Vierailija
39/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä opolla ole paljon sanomista, kun curling-vanhemmat haluaa lapsensa väkisin huippulukioihin, vaikka ka < 8.

Vierailija
40/133 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi voi. Ainahan sitä haluta saa, mutta nyt ei saa haluamaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän