Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini kieltäytyy oikomishoidosta

Vierailija
25.04.2022 |

13-vuotiaalla on ollut useamman vuoden erilaisia oikomiskojeita. Välillä niiden käyttö ollut helpompaa ja välillä nurissut enemmän. Hänelle tuli uusi hammaslääkäri, joka teki uuden hoitosuunnitelman. Nykyiset raudat poistetaan, ja aloitetaan pysyvien hampaiden poistot, eli lähtee 4-6 pysyvää hammasta riippuen siitä, miten hoidot etenee.

Teini kieltäytyy ehdottomasti menemästä noihin poistoihin. Hammashoitola painostaa, että on vanhemman tehtävä huolehtia lapsen hampaista. En tiedä miten huolehdin, jos teini ei avaa suutaan, ja vä-kisin ei tuon ikäistä kyllä voi hoitaa. Hampaat on jonkin verran vinot ja ahtaasti, mutta toistaiseksi mitään ongelmia niistä ei ole ollut, ja teinille asia on ok. Toki ne ongelmat voi sitten näkyä aikuisuudessa, mistä hän ei ole kiinnostunut kuulemaan. Ulkonäöllisesti hampaat tai purenta ei näytä mitenkään erityisiltä.

Pakottaisitteko, lahjoisitteko?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikanaan hampaat todella pahasti vinossa ja jokseenkin jokaisenlaista oikomislaitetta käytössä. En teini-iässä erityisen ahkerasti tykännyt niitä käyttää, mutta hammaslääkärini olikin ovela. Sanoi, että jos ei tilanne parane, niin sitten pitää poistaa pari hammasta. Sen verran järjissäni olin, että aloin käyttämään niitä tilaa tekemään tarkoitettuja härpäkkeitä ahkerasti ja hampaat saatiin hyvään järjestykseen.

On siis vaikea nähdä, että hampaiden poisto olisi muuta kuin joko lääkäriltä laiska vaihtoehto tai sitten teini ei ole riittävän sitoutunut tekemään omaa osuuttaan. 

Teini on pitänyt todella tunnollisesti yövetoa ja antanut asentaa suuhunsa viritelmiä, vaikka ne ovat olleet ikäviä. Että sitoutumisen puutteesta ei voi moittia.

Hakisin joka tapauksessa mielipiteen toiselta lääkäriltä. Ei kuulosta siltä, että hoitoa yritettäisiin tosissaan, vaan halutaan mennä sieltä missä aita on matalin. Ja yövetoa? Sitähän pitää käyttää ns. koko ajan, vaikka tietysti ymmärrettävästi kouluun kukaan ei se päässään mene. Mutta aina kun mahdollista kuitenkin.

Vierailija
82/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä taida kukaan onnistua sinne suuhun hoitovälineitä pystyä tunkemaan. On sitten isompana vähän persoonallisemman näköinen purukalusto ja ihan omasta tahdosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat teinin kattella mitä on odotettavissa tulevaisuudessa ja jos on omasta mielestä OK niin sitten on OK:

https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/crooked-teeth#…

Vierailija
84/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alapeukuttaja oikeasti sitä mieltä, että perinteinen hampaanpoisto > kirurginen? On sulla oudot nautinnot... Valitkaa aina kirurginen jos rahasta ei oo kiinni.

Vierailija
85/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta suunnitelmalta. Ei oikomishoidossa poisteta tuossa iässä yleensä mitään. Aikuisena aloitetut hoidot on eri juttu, silloinkin joudutaan yleensä poistamaan 1 tai 2 hammasta korkeintaan jos jotain pitää poistaa.

Hankkisin toisen mielipiteen.

Multa poistettiin 9-17-vuotiaana oikomishoitoa tehdessä ylhäältä molemmat kolmoset ja alaetuhampaista yksi. Muistaakseni tuo tehtiin 12-vuotiaana, kun laitettiin kiinteät raudat pariksi vuodeksi.

Kieltämättä tuo 4-6 kuulostaa tosi isolta määrältä, mullakin oli tosi vinot hampaat (ja on edelleen oikomisesta huolimatta) ja silti otettiin "vaan" 3 pois.

Kulmahampaita (3) ei poisteta koskaan oikomisessa. Tarkoitit varmaan nelosia. Etuhammas kuulostaa oudolta myös. Ylimääräinen ehkä.

Vierailija
86/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden poistaminen on yleinen toimenpide (olen töissä hammasklinikalla) jos lapsella sattuu kasvamaan hampaat ahtaasti. Ala ja yläleualla ei siis tarpeeksi tilaa.

Oma lapseni hampaat( 4-6)haluttiin poistaa toisen lääkärin toimesta mutta en siihen vielä suostunut lapseni iän vuoksi, sain toiselta lääkäriltä retainers jotka oikoo hampaita paikoilleen. Myöhemmin saatetaan vielä päätyä hampaiden poistoon.

Teinille kannattaa selittää ettei ole pelkästään kyse hampaiden estetiikasta. Suoria hampaita on helpompi pitää puhtaana joten muodostuu vähemmän reikiä.

Vierailija
87/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi oikominen kesken 13-vuotiaana. Oli sellaiset yökojeet ja jostain syystä en vaan enää pitänyt niitä. Hammashoitolassa päättivät sitten, että ei jatketa hoitoa. Näin jälkikäteen mielestäni suurin virhe kävi siinä, että minulle ei kerrottu ja perusteltu miksi tarvitsen raudat. Omasta mielestäni hampaissani ei ollut mitään vikaa ja en tajunnut miksi tarvitsisin hammasraudat. Myöskään kukaan ei taivutellut minua jatkamaan niiden käyttöä. Nyt viisitoista vuotta myöhemmin purentani on todella surkea ja tällä hetkellä on menossa oikominen kiinteillä kojeilla ja tämä tulee maksamaan 6 000 €. Näin jälkikäteen toivon, että olisin ottanut vastaan kaiken avun ilmaiseksi. Nyt kuljen aikuisena suu täynnä rautaromua. 🙄 Tilanne siis paheni pikkuhiljaa ja nyt päätin, etten jää odottelemaan parempia päiviä oikomisen suhteen.

Vierailija
88/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille pullo viinaa ja lähetä ulos baarijonoon vittuilemaan jonon suurimmalle korstolle.

Pyydän sanomaan että "väistäs homorunkkari vähän että minä pääsen ensin"

Niin eiköhän ne hampaat tule sitten lähiviikkoina laitettua ihan kokonaan uusiksi niin ei tarvitse oikomishoidosta välittää.

Vierailija
89/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kanssa aikanaan oli tytöllä monen moista vehjettä suussa ja eivät vain oijenneet.Sitten sanoivat etteivät tee enään mitään kun läheni 18 vuotta johonka minä sanoin että kyllä nyt teette.Kysyivät onko ehdotettu hampaiden poistoja sanoin ei.Annoin luvan poistaa 4 hammasta joka sivulta 1.Nyt on hampaat suorassa eivätkä törötä edestä ulos.Hampaat olivat niin sumpussa pienessä leukaluussa etteivät mahtuneet.

Siis vähintään 8 hammasta😲

Vierailija
90/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi oikominen kesken 13-vuotiaana. Oli sellaiset yökojeet ja jostain syystä en vaan enää pitänyt niitä. Hammashoitolassa päättivät sitten, että ei jatketa hoitoa. Näin jälkikäteen mielestäni suurin virhe kävi siinä, että minulle ei kerrottu ja perusteltu miksi tarvitsen raudat. Omasta mielestäni hampaissani ei ollut mitään vikaa ja en tajunnut miksi tarvitsisin hammasraudat. Myöskään kukaan ei taivutellut minua jatkamaan niiden käyttöä. Nyt viisitoista vuotta myöhemmin purentani on todella surkea ja tällä hetkellä on menossa oikominen kiinteillä kojeilla ja tämä tulee maksamaan 6 000 €. Näin jälkikäteen toivon, että olisin ottanut vastaan kaiken avun ilmaiseksi. Nyt kuljen aikuisena suu täynnä rautaromua. 🙄 Tilanne siis paheni pikkuhiljaa ja nyt päätin, etten jää odottelemaan parempia päiviä oikomisen suhteen.

Onnea hyvästä sijoituksesta! Voit ajatella niinkin, että se on nyt sinulle paljon helpompaa (ei vaikuttanut itellä mitenkään esim. työn saantiin). Teininä se olisi voinut olla "kipua ja pakkopullaa" (aikuisen kestokyky on vähän eri), mikä pahimmillaan olisi sabotoinut hoidon. On myös niitä tapauksia, joilla lapsena on tehty oikominen, mutta tyritty retentiohoito ja hampaat ovat palanneet vinoon. Olen kyllä samaa mieltä, että teininä olis kaivannut enempi perusteluja.

Vierailija
91/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään pakottaisi, kun mitään ongelmaakaan ei näytä olevan.

Vierailija
92/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa on niin kiviaikainen hammashoito, että noin paljon hyviä hampaita pitää poistaa? Itseltäni on oiottu ylä-ja alahampaat aikuisiällä poistamatta yhtään hampaita. Tuki rautoihin otettiin kitalakeen asennetusta ruuvista. 

Vierailija
93/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea hyvästä sijoituksesta! Voit ajatella niinkin, että se on nyt sinulle paljon helpompaa (ei vaikuttanut itellä mitenkään esim. työn saantiin). Teininä se olisi voinut olla "kipua ja pakkopullaa" (aikuisen kestokyky on vähän eri), mikä pahimmillaan olisi sabotoinut hoidon. On myös niitä tapauksia, joilla lapsena on tehty oikominen, mutta tyritty retentiohoito ja hampaat ovat palanneet vinoon. Olen kyllä samaa mieltä, että teininä olis kaivannut enempi perusteluja.

Itse asiassa oikomishoito aikuisena on huomattavasti kivuliaampaa ja hitaampaa ja onnistuminenkin epävarmempaa kuin kasvavalla lapsella, että tuolla ajatuksella en juhlisi. 

Vierailija
94/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T      y     h       m        ä      s      t      ä              P     Ä         Ä       S       T       Ä      k    ä    r     s      i     i     koko      r     u    u     m    i     s.

Vierailija
95/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa oikomishoito aikuisena on huomattavasti kivuliaampaa ja hitaampaa ja onnistuminenkin epävarmempaa kuin kasvavalla lapsella, että tuolla ajatuksella en juhlisi. 

Olen käynyt oikomishoidon aikuisena ja tiedän miltä se tuntuu. Olen myös ollut lapsi ja käynyt muissa erinäisissä toimenpiteissä ja väitän, että lapsena sellainen on huomattavasti pelottavampaa ja "feikisti" kivuliaampaa. Aikuisena on monella tapaa vahvempi asenne ja kestää enemmän vaikka hammasta purren.

Kun minä valmistauduin aikuisena oikomishoitoon, yritin hakea netistä tietoa. Suurin osa kokemuksista oli lasten kauhukokemuksia (eli lasta oiottu tai lapsena oiottu). Sen pohjalta siis oikeasti luulin, että oikomishoidossa kaadetaan kipsiä kurkkuun niin että tukehtuu ja kiristyksen jälkeen on monta päivää niin kipeä että pitääköhän saikkua ottaa... No ei ollut yhtään kamalaa! Eniten pelotti kojeiden poisto kun pelkäsin, että jos nyt tässä kohtaa menee jotain pieleen.

Vierailija
96/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa on niin kiviaikainen hammashoito, että noin paljon hyviä hampaita pitää poistaa? Itseltäni on oiottu ylä-ja alahampaat aikuisiällä poistamatta yhtään hampaita. Tuki rautoihin otettiin kitalakeen asennetusta ruuvista. 

Multa kysyttiin, että poistetaanko vai työnnetäänkö eteenpäin (ei nääs ollut tilaa muissa suunnissa). Koska olen kuullut / nähnyt termin hevosen hampaat, niin päätös oli aika selkeä, että poistetaan mieluummin ja kurotaan välit siistiin riviin. Jotkut voi valita, joidenkin ei kannata valita ja jotkut ei voi valita. Jotkut joutuu leuansiirtoon... Ei voi mitään.

Vierailija
97/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoisesti purenta tai hampaat eivät näytä mitenkään erityisiltä. Miksi sitten poistot? Taitaa taas olla jonkun maanantaihupailun alku.

Tässä pitäisi tietää Ulilaudan juttuja. Siellä on näitä "oikomishoidon takia ei saa enää p!llua, älkää menkö oikomishoitoon." Yliksen käyttäjät trollaavat nykyään ahkerasti täällä.

Vierailija
98/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta suunnitelmalta. Ei oikomishoidossa poisteta tuossa iässä yleensä mitään. Aikuisena aloitetut hoidot on eri juttu, silloinkin joudutaan yleensä poistamaan 1 tai 2 hammasta korkeintaan jos jotain pitää poistaa.

Hankkisin toisen mielipiteen.

Minulta poistettiin hampaita ennen oikomishoidon aloitusta koska viisaudenhampaat alkoi puhkeamaan jo ala-asteella. 

Vierailija
99/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lapsena ottaa kaikki oikomishoidot mitä vaan irti lähtee. Aikuisena kaikki pitää maksaa omasta pussista ja oionta maksaa maltaita. 4-6 pysyvän hampaan poisto kuulostaa oudolta, ellei kyseessä ole joku ihan epämuodostunut liian pieni leuka jota ei muuten voi korjata.

Vierailija
100/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 hampaan oikomispoistot ovat todella yleisiä vielä tänä päivänäkin. Yleensä poistetaan joka sektorista neloset (keskilinjasta neljännet hampaat). Näissä hampaissa on usein lyhyempi juuri kuin muissa ja ”huonoimpia” hampaita rivistössä.

Kyllä suosittelen että jotenkin saisit lapsesi ylipuhuttua oikomiseen. Vanhemmiten voi tulla tosi kurjia ongelmia epätasapainoisesta purennasta.

Olen työskennellyt oikojan hoitajana viisi vuotta sekä oiotuttanut omat hampaani aikuisena. Hintaa tuli 6000€ ja oli pitkä ja kivinen tie näin aikuisena. Voisin sanoa näin kokemusasiantuntijana ja vielä työni puolesta tietäväni aiheesta sen verran että suosittelen ehdottomasti oikomista nyt vielä kun nuorena saa ja vielä ilmaiseksi. Monethan haluaisivat nuorenakin oikomiseen mutta eivät resurssien vuoksi pääse. Käyttäkää tämä mahdollisuus!