Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini kieltäytyy oikomishoidosta

Vierailija
25.04.2022 |

13-vuotiaalla on ollut useamman vuoden erilaisia oikomiskojeita. Välillä niiden käyttö ollut helpompaa ja välillä nurissut enemmän. Hänelle tuli uusi hammaslääkäri, joka teki uuden hoitosuunnitelman. Nykyiset raudat poistetaan, ja aloitetaan pysyvien hampaiden poistot, eli lähtee 4-6 pysyvää hammasta riippuen siitä, miten hoidot etenee.

Teini kieltäytyy ehdottomasti menemästä noihin poistoihin. Hammashoitola painostaa, että on vanhemman tehtävä huolehtia lapsen hampaista. En tiedä miten huolehdin, jos teini ei avaa suutaan, ja vä-kisin ei tuon ikäistä kyllä voi hoitaa. Hampaat on jonkin verran vinot ja ahtaasti, mutta toistaiseksi mitään ongelmia niistä ei ole ollut, ja teinille asia on ok. Toki ne ongelmat voi sitten näkyä aikuisuudessa, mistä hän ei ole kiinnostunut kuulemaan. Ulkonäöllisesti hampaat tai purenta ei näytä mitenkään erityisiltä.

Pakottaisitteko, lahjoisitteko?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hitossa haluaisin provoilla tällaisella asialla? :D Nyt valoja päälle. Ulospäin ei siis näy mitään avopurentaa tai muuta, mistä vaikka kiusattaisiin. Hampaat on jonkin verran vinossa ja limittäin, mutta kaikki siis suussa. Tarkoitus on poistaa noita pysyviä ja sitten vetää raudoilla aukot kiinni ja tasoitella näin hammasrivistö. Tähän teini ei halua lähteä.

Asia tuli yllättäen, kun tähän asti hoidettu eri kojeilla. Nykyinen hml on konservatiivisemman oloinen. Olen ketjussa olevia asioita hänelle selittänytkin. Ajattelen samoin kuin joku kirjoittanut, että tarjotaan mahdollisuus ja perustellaan eri ratkaisujen seuraukset, mutta muuta ei oikein voi tehdä. Vai voiko? En haluaisi että teini menee psyykkisesti romuksi uhkailusta ja painostuksesta kuitenkaan.

Se on kivulias ja pitkäkestoinen homma, ei siihen kannata pakottaa. Se vaan että tosiaan jos hampaat on jo nyt limittäin, niin ei niiden tila siitä lisäänny enää. Vaikka kuinka on terveitä hampaita niin jos ne ei mahdu niin ne ei mahdu, ja siitä tulee jatkossa ongelmia. 

Tunnen erään nuoren, joka ei suostunut edes kitalakihalkion korjaamiseen tähtääviin toimenpiteisiin, vaikka puheesta ei tahdo saada selvää ja varmasti kiusattiinkin. Oma päätös, oma vastuu jatkosta.

Vierailija
22/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa poistettiin 11-12 -vuotiaana neljä hammasta oikomishoidon takia. Äiti valitti kauheasti, kun ehjät ja hyvät hampaat otettiin pois, itse en osannut niitä surra. Tästä on jo yli 40 v. aikaa, joten ajattelisin, että  menetelmät olisivat paljonkin kehittyneet, mutta ehkä ei.

Oikomishoitoa oli silloin kyllä vaikea saada ja äiti toisaalta kyllä teki kovasti työtä sen eteen, että onnistui, vain nuo poistot surettivat. Isällä oli paljon jotain hammasongelmia ja perin kai hampaistoni häneltä, niin siksi pitivät hoitoa tärkeänä.

Hammashoitojen oikomiset ovat todella kehittyneet nykypäivänä. Keskustelin tästä odotushuoneessa toisen asiakkaan ja kerran hammaslääkärin kanssa. Itsellä täysi luotto siihen mitä tekevät. Itse painotan lapsilleni selkeää ruokailurytmiä, napostelun ja limuilun välttämistä ja hampaiden harjaamista.

Meillä nämä asiat eivät ole auttaneet välttämään oikomishoidon tarvetta. :/ Vaikka kuinka ollaan harjattu ja vältetty sokeria. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hitossa haluaisin provoilla tällaisella asialla? :D Nyt valoja päälle. Ulospäin ei siis näy mitään avopurentaa tai muuta, mistä vaikka kiusattaisiin. Hampaat on jonkin verran vinossa ja limittäin, mutta kaikki siis suussa. Tarkoitus on poistaa noita pysyviä ja sitten vetää raudoilla aukot kiinni ja tasoitella näin hammasrivistö. Tähän teini ei halua lähteä.

Asia tuli yllättäen, kun tähän asti hoidettu eri kojeilla. Nykyinen hml on konservatiivisemman oloinen. Olen ketjussa olevia asioita hänelle selittänytkin. Ajattelen samoin kuin joku kirjoittanut, että tarjotaan mahdollisuus ja perustellaan eri ratkaisujen seuraukset, mutta muuta ei oikein voi tehdä. Vai voiko? En haluaisi että teini menee psyykkisesti romuksi uhkailusta ja painostuksesta kuitenkaan.

Kertoisin tuon, mitä olen aiemmin kirjoittanut. Aikuisena oikominen on hitaampaa ja kallista, kun hampaat ovat jo kehittyneet. Hampaiden hyvinvointi on aidosti todella tärkeää koko kehon näkökulmasta. Tämä vaatii sinulta selkeää konkretiaa, esimerkkejä ja lisätoistoja selitysten kanssa. Jos olet epävarma tai myötäilet liikaa häntä, niin jo alkaa valitus, jankkaus ja muu "psyykkinen oireilu". Ei tarvitse uhkailla, peruskonkretia esiin ystävällisesti ja jämäkästi. 

Vierailija
24/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapseltasi on joka tapauksessa pakko poistattaa 4 hammasta (viisurit). Nyt se olisi liki ilmaista, myöhemmin se maksaa. Viisureita ei sitten ehkä poistettaisikaan, kun tilaa olisi valmiiksi. Kerro teinille, että hän menettää elämässään pikkuauton hinnan, jos hän ei teetä oikomista nyt lapsena vaan vasta aikuisena.

Lapsen ei anneta päättää sellaisia asioita, joita hän ei ole vielä kykenevä päättämään.

Vierailija
25/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin tuon, mitä olen aiemmin kirjoittanut. Aikuisena oikominen on hitaampaa ja kallista, kun hampaat ovat jo kehittyneet. Hampaiden hyvinvointi on aidosti todella tärkeää koko kehon näkökulmasta. Tämä vaatii sinulta selkeää konkretiaa, esimerkkejä ja lisätoistoja selitysten kanssa. Jos olet epävarma tai myötäilet liikaa häntä, niin jo alkaa valitus, jankkaus ja muu "psyykkinen oireilu". Ei tarvitse uhkailla, peruskonkretia esiin ystävällisesti ja jämäkästi. 

Tämä on jo tehty. Ei taida enempää vinkkejä palstalta löytyä. Kiitos kuitenkin kommenteista.

Vierailija
26/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa lapsena hampaat ihan oudosti ja jouduin alottaa oikomishoidot. En olis halunnut, mutta on se ihanaa kun ei tarvi peitellä vanhempana hymyä. Itelle toimi kun äiti anto mulle välillä tarroja kun olin pitänyt öisin, mutta ei varmaan toimi 13-vuotiaalle, joten jotain vastaavaa.

Vierailija
27/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa poistettiin 11-12 -vuotiaana neljä hammasta oikomishoidon takia. Äiti valitti kauheasti, kun ehjät ja hyvät hampaat otettiin pois, itse en osannut niitä surra. Tästä on jo yli 40 v. aikaa, joten ajattelisin, että  menetelmät olisivat paljonkin kehittyneet, mutta ehkä ei.

Oikomishoitoa oli silloin kyllä vaikea saada ja äiti toisaalta kyllä teki kovasti työtä sen eteen, että onnistui, vain nuo poistot surettivat. Isällä oli paljon jotain hammasongelmia ja perin kai hampaistoni häneltä, niin siksi pitivät hoitoa tärkeänä.

Hammashoitojen oikomiset ovat todella kehittyneet nykypäivänä. Keskustelin tästä odotushuoneessa toisen asiakkaan ja kerran hammaslääkärin kanssa. Itsellä täysi luotto siihen mitä tekevät. Itse painotan lapsilleni selkeää ruokailurytmiä, napostelun ja limuilun välttämistä ja hampaiden harjaamista.

Meillä nämä asiat eivät ole auttaneet välttämään oikomishoidon tarvetta. :/ Vaikka kuinka ollaan harjattu ja vältetty sokeria. ap

No meni joo vähän off topic, sori. Tarkoitukseni oli lisätä, että on tärkeää myös muuten hoitaa hampaita. Meillä hammaslääkäri antaa aina erittäin positiivista palautetta hampaiden hyvästä hoidosta, kun lapsi on mennyt oikomishoitoihin.

Vierailija
28/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinksallaan olevat hampaat voivat särkeä aikuisena ja jopa kuolla pakoilleen puristuksen vuoksi.

Vierailija
29/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkoihin oikomishoitoihin hampaanpoistoineen ym. ei lähdetä, ellei ole todellista tarvetta purennan takia. Kosmeettisista syistä niitä ei tehdä, joten hammaslääkäri luultavasti näkee purentaongelman, joka ei ole korjaantunut iän myötä niinkuin joskus tapahtuu. Ja purenta kun on viallinen, niin siitä tulee taatusti päänsärkyjä, leukakipuja ja jatkuvaa hammaslääkärin pakeilla ravaamista. Been there: sitten kun on purentavika, kaikki kivut lyödään sen piikkiin ja hammasjuuret ehtii tulehtua piloille ennenkuin huomataan, että ai tää ei johtunutkaan purennasta.

Vierailija
30/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapseltasi on joka tapauksessa pakko poistattaa 4 hammasta (viisurit). Nyt se olisi liki ilmaista, myöhemmin se maksaa. Viisureita ei sitten ehkä poistettaisikaan, kun tilaa olisi valmiiksi. Kerro teinille, että hän menettää elämässään pikkuauton hinnan, jos hän ei teetä oikomista nyt lapsena vaan vasta aikuisena.

Lapsen ei anneta päättää sellaisia asioita, joita hän ei ole vielä kykenevä päättämään.

Kerrottu, ei auta. Mutta kerro sinä, miten teinin hampaat poistetaan väkisin jos hän ei suostu? Vai murretaanko hänet psyykkisesti, jotta hän suostuu tuoliin istumaan? Miten tässä toteutuu se, ettei lapsen anneta päättää, niin kuin konkreettisesti kiitos?

Vierailija
31/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku yksityinen puoskari? Kuulostaa melko runsaalta määrältä tuo 4-6 hammasta.

Vierailija
32/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Lapsen aivot kehittyvät ns. aikuisen aivoiksi vasta n. 25 ikävuoden kohdalla ja tämä on tärkeä muistaa. Aikuisen tehtävä on perustella, perustella ja perustella. Etsi tietoa ja vakuuta. Löysäily kun ei auta mihinkään. 

Vierailija
33/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrottu, ei auta. Mutta kerro sinä, miten teinin hampaat poistetaan väkisin jos hän ei suostu? Vai murretaanko hänet psyykkisesti, jotta hän suostuu tuoliin istumaan? Miten tässä toteutuu se, ettei lapsen anneta päättää, niin kuin konkreettisesti kiitos?

Jos lapsellasi olisi hoidettava syöpä, antaisitko hänen kieltäytyä kemoterapiasta? Antaisitko edes mahdollisuutta päättää? Nyt vanhemmuutta peliin!

Vierailija
34/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikomista ei koskaan tehdä esteettisestä syystä julkisella.

Jokin syy oikomiselle on ja miksi ollut monta vuotta oikomista ja nyt uusi suunnitelma? Mitkä hampaat poistetaan? Niitä poistetaan yllättävän paljon oikomisessa.

Vierailija
35/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kieltäytyä vaan. Mäkin kieltäydyin, nyt ikää 47 ja mitään vaivaa hampaat ei ole aiheuttaneet ikinä. Täysin turha oikominen hampaan poistoineen olisi ollut.

Vierailija
36/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poistettiin useampi hammas-en muista kuinka monta. Keskustelu on käyty yhteisymmärryksessä ja lapsi ymmärtää täysin, että kaikki tämä on hänen parhaakseen. Sinä olet aikuinen, hän on lapsi. Psyykkinen murtaminen ei kuulu millään tavalla asiaan, kuulostaa kuin olisit samaa mieltä hänen kanssaan ja löysäilisit.

Vierailija
37/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kanssa lapsena hampaat ihan oudosti ja jouduin alottaa oikomishoidot. En olis halunnut, mutta on se ihanaa kun ei tarvi peitellä vanhempana hymyä. Itelle toimi kun äiti anto mulle välillä tarroja kun olin pitänyt öisin, mutta ei varmaan toimi 13-vuotiaalle, joten jotain vastaavaa.

Poistettiinko sulta siis rautahampaita, miten sait itsesi tsempattua siihen? Voisin kertoa omalle teinille kokemuksia. Minkään rautojen tai kojeiden pitoa hän ei ole tyrmännyt, vaan käyttänyt niitä aina, vaikka joskus ollut inhottavia. Ei ole tarvinnut lahjoa tarroilla.

Vierailija
38/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kieltäytyä vaan. Mäkin kieltäydyin, nyt ikää 47 ja mitään vaivaa hampaat ei ole aiheuttaneet ikinä. Täysin turha oikominen hampaan poistoineen olisi ollut.

Niin että kun itse olet pärjäillyt, niin oikominen on turhaa kaikilla muillakin? Just joo.

Vierailija
39/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin ylähampaisiin oikomishoito 2000-luvun alussa, kun olin 13-14-vuotias. Alahampaiden hoito jätettiin kesken koska ylähampaiden hoito oli järjettömän kivuliasta ja aikaavievää, ja jätti pysyvän kammon hammaslääkäriä kohtaan, aikuisenakin skippasin kaikki tarkastukset viiden vuoden ajalta ja sen jälkeen olen käynyt hammaslääkärin tuolissa hyperventiloimassa. Nyt minulla on suorat ylähampaat, alahampaista neljä etummaista on kahdessa rivissä ja yksi on vinossa, melkein ristissä toisiin hampaisiin nähden.

Minusta sinun kannattaa nyt panostaa siihen että teini ymmärtää seuraukset jos ei hoidata lainkaan, nuo minun alahampaat näkyvinä ylähampaina olisi aika karsea tapaus. Googlaa hoitamattomia hampaita ja selitä teinille että aikuisena hoito on huomattavasti vaikeampaa.

Vielä sitäkin tärkeämpää on että huomioit teinin pelon hammaslääkäriä kohtaan. Jos tietystä lääkäristä on huonoja kokemuksia, vaihda lääkäriä. Kysy neuvoja, kuka lääkäri on hyvä hammaslääkäripelkoisten kanssa. Puhu teinin kanssa keinoista miten tunteita voi käsitellä etukäteen ja toimenpiteen aikana, esim. hengitysharjoitukset. Myös ahdistuslääkitys on yksi keino, ja jo pelkkä tieto siitä että lääkitystä voi saada, voi auttaa vaikka sitä ei päätyisi käyttämään.

Vierailija
40/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinohampaisena (miksi alahampaita ei oiottu kun olin lapsi?? vain ylähampaat?) voin sanoa, että niiden vinojen hampaiden väliin jää kaikenlaista ruoantähdettä ja muuta moskaa, joka alkaa nopeasti haiskahtaa. Hammasharjalla sinne väliin ei pääse eikä kunnolla hammaslangallakaan. Näin aikuisena se haiseva hengitys kiinnostaa aika paljon enemmän kuin teininä. Kivempi on tarjota raikasta suuta pussattavaksi. Terveisiä sinne teinille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän