Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini kieltäytyy oikomishoidosta

Vierailija
25.04.2022 |

13-vuotiaalla on ollut useamman vuoden erilaisia oikomiskojeita. Välillä niiden käyttö ollut helpompaa ja välillä nurissut enemmän. Hänelle tuli uusi hammaslääkäri, joka teki uuden hoitosuunnitelman. Nykyiset raudat poistetaan, ja aloitetaan pysyvien hampaiden poistot, eli lähtee 4-6 pysyvää hammasta riippuen siitä, miten hoidot etenee.

Teini kieltäytyy ehdottomasti menemästä noihin poistoihin. Hammashoitola painostaa, että on vanhemman tehtävä huolehtia lapsen hampaista. En tiedä miten huolehdin, jos teini ei avaa suutaan, ja vä-kisin ei tuon ikäistä kyllä voi hoitaa. Hampaat on jonkin verran vinot ja ahtaasti, mutta toistaiseksi mitään ongelmia niistä ei ole ollut, ja teinille asia on ok. Toki ne ongelmat voi sitten näkyä aikuisuudessa, mistä hän ei ole kiinnostunut kuulemaan. Ulkonäöllisesti hampaat tai purenta ei näytä mitenkään erityisiltä.

Pakottaisitteko, lahjoisitteko?

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapseltasi on joka tapauksessa pakko poistattaa 4 hammasta (viisurit). Nyt se olisi liki ilmaista, myöhemmin se maksaa. Viisureita ei sitten ehkä poistettaisikaan, kun tilaa olisi valmiiksi. Kerro teinille, että hän menettää elämässään pikkuauton hinnan, jos hän ei teetä oikomista nyt lapsena vaan vasta aikuisena.

Lapsen ei anneta päättää sellaisia asioita, joita hän ei ole vielä kykenevä päättämään.

Kerrottu, ei auta. Mutta kerro sinä, miten teinin hampaat poistetaan väkisin jos hän ei suostu? Vai murretaanko hänet psyykkisesti, jotta hän suostuu tuoliin istumaan? Miten tässä toteutuu se, ettei lapsen anneta päättää, niin kuin konkreettisesti kiitos?

Jos lapsellasi olisi hoidettava syöpä, antaisitko hänen kieltäytyä kemoterapiasta? Antaisitko edes mahdollisuutta päättää? Nyt vanhemmuutta peliin!

Kemoterapiassa ei poisteta hampaita. Muutenkin ehkä pikkuisen eri asia.

Vierailija
42/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankkoihin oikomishoitoihin hampaanpoistoineen ym. ei lähdetä, ellei ole todellista tarvetta purennan takia. Kosmeettisista syistä niitä ei tehdä, joten hammaslääkäri luultavasti näkee purentaongelman, joka ei ole korjaantunut iän myötä niinkuin joskus tapahtuu. Ja purenta kun on viallinen, niin siitä tulee taatusti päänsärkyjä, leukakipuja ja jatkuvaa hammaslääkärin pakeilla ravaamista. Been there: sitten kun on purentavika, kaikki kivut lyödään sen piikkiin ja hammasjuuret ehtii tulehtua piloille ennenkuin huomataan, että ai tää ei johtunutkaan purennasta.

Ei ne aina mitään aiheuta. Mulla ollut "liian syvä purenta" yli 50 vuotta ilman ensimmäistäkää ongelmaa. Tiedän monia muilla joilla on jotain muita, avopurentaa yms eikä niitä siihen aikaan oiottu kun itse olin lapsi, ei mitään ongelmia paitsi yhdellä jolla oli naamakin ihan oudon näköinen purentaongelman takia, hänelle tehtiin aikuisena iso leikkaus jossa alaleukaa siirrettiiin eteenpäin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta suunnitelmalta. Ei oikomishoidossa poisteta tuossa iässä yleensä mitään. Aikuisena aloitetut hoidot on eri juttu, silloinkin joudutaan yleensä poistamaan 1 tai 2 hammasta korkeintaan jos jotain pitää poistaa.

Hankkisin toisen mielipiteen.

Kyllä poistetaan. Itseltäni otettiin pois 4 välihammasta, yksi jokaisesta leuan puoliskosta, jotta hampaat mahduttiin oikaisemaan. Hammaskaari oli liian ahdas. Mutta sen takia onkin sitten viisaudenhampaat mahtuneet hyvin suuhun, ja nehän usein poistetaan.

Teini ei nyt ymmärrä omaa parastaan, mutta minkäpä sille tekee. Sillä on itsemääräämisoikeus siinä, missä vanhemmilla hoidon mahdollistamisvelvollisuus.

Samaa olin tulossa sanomaan, että itseltäni on myös poistettu neljä hammasta oikomishoidon takia. Tämä oli tosin onneksi jo alakouluiässä, koska myöhemmin teininä olisin varmasti protestoinut enemmän. 

Vierailija
44/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö keskustelemaan lapsen kanssa asiallisesti? Ihan että rauhassa istutte alas ja kerrot faktat: jos oikomista ei tehdä nyt, seurauksena voi olla paitsi kipuja, myös todella kallis hammasremontti, jonka hän itse sitten yli 18-vuotiaana saa maksaa. Mistä rahat? Ja voihan hoitamatta jättämisellä toki olla vaikutusta myös hampaiden ulkonäköön, mitä teini siitä ajattelee? Pelkääkö hän, että hampaiden poisto sattuu ja kieltäytyy siksi? Onko hän aivan 100% tilanteen tasalla, mitä tehdään ja miksi? Jos edelleenkään ei suostu niin ei kai sille sitten mitään mahda. Itse ehkä kokeilisin vielä jonkinlaista porkkanaa; jos suostuu hoitoihin, saa niiden päätteeksi jotain kivaa, mitä se nyt sitten teillä tarkoittaisikaan - matka, uusi puhelin tai jotain muuta.

Vierailija
45/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapseltasi on joka tapauksessa pakko poistattaa 4 hammasta (viisurit). Nyt se olisi liki ilmaista, myöhemmin se maksaa. Viisureita ei sitten ehkä poistettaisikaan, kun tilaa olisi valmiiksi. Kerro teinille, että hän menettää elämässään pikkuauton hinnan, jos hän ei teetä oikomista nyt lapsena vaan vasta aikuisena.

Lapsen ei anneta päättää sellaisia asioita, joita hän ei ole vielä kykenevä päättämään.

Kerrottu, ei auta. Mutta kerro sinä, miten teinin hampaat poistetaan väkisin jos hän ei suostu? Vai murretaanko hänet psyykkisesti, jotta hän suostuu tuoliin istumaan? Miten tässä toteutuu se, ettei lapsen anneta päättää, niin kuin konkreettisesti kiitos?

Meillä poistettiin useampi hammas-en muista kuinka monta. Keskustelu on käyty yhteisymmärryksessä ja lapsi ymmärtää täysin, että kaikki tämä on hänen parhaakseen. Sinä olet aikuinen, hän on lapsi. Psyykkinen murtaminen ei kuulu millään tavalla asiaan, kuulostaa kuin olisit samaa mieltä hänen kanssaan ja löysäilisit.

En todellakaan löysäile. :D Meillä ei käyty hammaslääkärissä mitään keskusteluja, teini kävi ilman minua ja sanoi, että lisää aikoja tulee postissa. Sieltä tosiaan tuli useampi aika pysyvien hampaiden poistoon, jolloin soitin hml ja aloin selvittää, mistä tässä on oikein kyse. Lapsen kanssa ei oltu juteltu poistoista, ainoastaan että jatketaan toisella tavalla, jotta saadaan tilaa, ja nykyiset raudat otetaan pois.

Vierailija
46/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan tuollainen pakottaminen ja julma kohtelu sitten jättää niin hirveät traumat, että ei uskalla mennä aikuisenakaan hammaslääkäriin tai lääkäriin, vaikka vaivojakin olisi. Tällainen pakottaminen jättää varmasti myös jälkensä lapsen ja vanhemman suhteeseenkin eli luottamus häviää, lapsi ajattelee, että vanhempi ei kunnioita ja kohtelee huonosti jne. Kyllä jo tuon ikäisellä pitää olla oikeus sanoa mielipiteensä omasta hoidostaan ja päättääkin omasta hoidostaan ja se tulee huomioida. Pitää myös muistaa, että jos lapsi olisi jo 18 ei kukaan tuohon olisi pakottamassa. En nyt jaksa kertoa tarkemmin, mutta itselläni on samankaltaisia kokemuksia ja seurauksena juurikin tuo alussa kertomani.

Tämä kuulostaa jo pelottelulta. Aikuinen on aina katsomassa ja kuuntelemassa hoidon alussa (ja osittain hoidon aikana) miten hampaiden oikomishoito etenee. Ja se kyllä selvitettiin ihan niin selkokielellä, että ei mulle jääny mitään "traumoja" tai spekulointeja eikä lapselle myöskään.

Vierailija
47/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika hammaslääkärille ja hammaslääkäri selittää teinille. Uskoo paremmin. Valitettavasti teini voi itse kieltäytyä ja sille ei voi mitään.

Vierailija
48/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyin oikomishoidosta kun olin teini. No niinhän siinä kävi, että hampaat näyttivät aikuisena vielä vinommilta, ja purentavika alkoi särkeä päätä.

Kävin hoidon läpi noin kolmekymppisenä. Poistettiin 4 hammasta ja kiinteät kojeet molempiin leukoihin. Motivaationi oli korkealla ja hoito onnistui.

Neuvoisin sinua vielä yrittämään puhua lapselle, että hampaat aiheuttavat aikuisena ongelmia, ja että vaikka hampaat olisivat hohtavan valkoiset ja melko suoratkin, niin purentavika on silti ongelma. Minun vanhempani eivät sitä osanneet painottaa. Suoraan sanoen minua ei kiinnostanut, että "lapselle se on helppoa ja ilmaista, parempi tehdä se nyt, ei se kestä kuin pari vuotta".

Jos kuitenkin käy niin, että teini ei suostu, niin rauhoitu. Hän voi käydä sen hoidon vanhempana sitten kun hänellä on siihen motivaatiota. Motivaatiota todella tarvitaan, kun täytyy sitoutua ja pitää kaikenlaisia juttuja suussa tunnollisesti, ja samalla pestä hyvin.

Vierailija
49/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö keskustelemaan lapsen kanssa asiallisesti? Ihan että rauhassa istutte alas ja kerrot faktat: jos oikomista ei tehdä nyt, seurauksena voi olla paitsi kipuja, myös todella kallis hammasremontti, jonka hän itse sitten yli 18-vuotiaana saa maksaa. Mistä rahat? Ja voihan hoitamatta jättämisellä toki olla vaikutusta myös hampaiden ulkonäköön, mitä teini siitä ajattelee? Pelkääkö hän, että hampaiden poisto sattuu ja kieltäytyy siksi? Onko hän aivan 100% tilanteen tasalla, mitä tehdään ja miksi? Jos edelleenkään ei suostu niin ei kai sille sitten mitään mahda. Itse ehkä kokeilisin vielä jonkinlaista porkkanaa; jos suostuu hoitoihin, saa niiden päätteeksi jotain kivaa, mitä se nyt sitten teillä tarkoittaisikaan - matka, uusi puhelin tai jotain muuta.

Ei maksaisi itse, kyllä meillä on varaa kahden keskituloisen perheessä maksaa vielä 18-vuotiaalle ja opiskelijallekin tarvittavia terveydenhuollon palveluja. Joten sille linjalle en lähde, mutta lahjomista voisi tietysti kokeilla. ap

Vierailija
50/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika hammaslääkärille ja hammaslääkäri selittää teinille. Uskoo paremmin. Valitettavasti teini voi itse kieltäytyä ja sille ei voi mitään.

Lisään, että menet mukaan myös. Teini ei osaa kysyä kysymyksiä.

Vierailija
51/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hitossa haluaisin provoilla tällaisella asialla? :D Nyt valoja päälle. Ulospäin ei siis näy mitään avopurentaa tai muuta, mistä vaikka kiusattaisiin. Hampaat on jonkin verran vinossa ja limittäin, mutta kaikki siis suussa. Tarkoitus on poistaa noita pysyviä ja sitten vetää raudoilla aukot kiinni ja tasoitella näin hammasrivistö. Tähän teini ei halua lähteä.

Asia tuli yllättäen, kun tähän asti hoidettu eri kojeilla. Nykyinen hml on konservatiivisemman oloinen. Olen ketjussa olevia asioita hänelle selittänytkin. Ajattelen samoin kuin joku kirjoittanut, että tarjotaan mahdollisuus ja perustellaan eri ratkaisujen seuraukset, mutta muuta ei oikein voi tehdä. Vai voiko? En haluaisi että teini menee psyykkisesti romuksi uhkailusta ja painostuksesta kuitenkaan.

Kertoisin tuon, mitä olen aiemmin kirjoittanut. Aikuisena oikominen on hitaampaa ja kallista, kun hampaat ovat jo kehittyneet.

Kallista kyllä mutta ei se hitaampaa ole. Aikuisena ei tarvitse odotella leukojen kasvua. Raudat on yleensä aikuisilla n. vuoden, kun kasvuiässä joutuu pitämään montakin vuotta.

Vierailija
52/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, aika on jo varattu. ap

Vierailija
53/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poistettiin useampi hammas-en muista kuinka monta. Keskustelu on käyty yhteisymmärryksessä ja lapsi ymmärtää täysin, että kaikki tämä on hänen parhaakseen. Sinä olet aikuinen, hän on lapsi. Psyykkinen murtaminen ei kuulu millään tavalla asiaan, kuulostaa kuin olisit samaa mieltä hänen kanssaan ja löysäilisit.

En todellakaan löysäile. :D Meillä ei käyty hammaslääkärissä mitään keskusteluja, teini kävi ilman minua ja sanoi, että lisää aikoja tulee postissa. Sieltä tosiaan tuli useampi aika pysyvien hampaiden poistoon, jolloin soitin hml ja aloin selvittää, mistä tässä on oikein kyse. Lapsen kanssa ei oltu juteltu poistoista, ainoastaan että jatketaan toisella tavalla, jotta saadaan tilaa, ja nykyiset raudat otetaan pois.

Eli teini sai kuvan, ettet luota hommaan. En yhtään ihmettele, miksi hän epäilee, kun sinä epäilet. 

Vierailija
54/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku yksityinen puoskari? Kuulostaa melko runsaalta määrältä tuo 4-6 hammasta.

Onhan tuo paljon, ja harvemmin kuulee näin suuresta määrästä.

Jos teinillä on ollut pidempään erilaisia oikomiskeinoja käytössä, ja tulosta ei ole tullut, tarkoittaa se hyvin todennäköisesti sitä etteivät hampaat mahdu oikenemaan. Hammaskaari on tällöin liian ahdas siihen, että hampaat pääsisivät oikenemaan ja myös pysyisivät muodossaan.

Nykyinen hampaiden limittäisyys/vinous tulee todennäköisesti pahenemaan, jonka vuoksi hl näkee parhaaksi hampaiden poistamisen.

AP; Onko teini suostunut keskustelemaan projektista, peloista ja mahdollisista seuraamuksista hammaslääkärin kanssa? Tämä voisi olla yksi keino edistää asiaa.

Vierailija
55/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna kieltäytyä vaan. Mäkin kieltäydyin, nyt ikää 47 ja mitään vaivaa hampaat ei ole aiheuttaneet ikinä. Täysin turha oikominen hampaan poistoineen olisi ollut.

Niin että kun itse olet pärjeäillyt, niin oikominen on turhaa kaikilla muillakin? Just joo.

Ei. Mutta todennäköiseti vaivaisi tätä teiniä jo nyt jos olisi oikeasti paha. Ja hampaita voi oikoa aikuisenakin, miksi tehdä valtava ongelma siitä jos teini ei nyt kerta kaikkiaan juuri halua näitä hoitoja. Voi olla ettei tule koskaaan tarvitsemaan, mutta jos tarvitsee,sitten oiotuttaa aikuisena.

Vierailija
56/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksaisi itse, kyllä meillä on varaa kahden keskituloisen perheessä maksaa vielä 18-vuotiaalle ja opiskelijallekin tarvittavia terveydenhuollon palveluja. Joten sille linjalle en lähde, mutta lahjomista voisi tietysti kokeilla. ap

Oletko ottanut huomioon, että hammaslääkärimaksut voivat nousta uuden soten myötä ja muuttua paljon kalliimmaksi?

Vierailija
57/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teini sai kuvan, ettet luota hommaan. En yhtään ihmettele, miksi hän epäilee, kun sinä epäilet. 

Lapsi ei kuullut puhelua. Sinäkö et itse lähtisi selvittämään asiaa, kun tulee vaan poistoajat postissa, eikä vastaanotolla ole keskusteltu avoimesti mitä tuleman pitää?

Vierailija
58/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut huomioon, että hammaslääkärimaksut voivat nousta uuden soten myötä ja muuttua paljon kalliimmaksi?

Olen, irrotetaan sijoituksista jos on tarvetta. En kuitenkaan usko, että ihan sille linjalle joudutaan lähtemään.

Vierailija
59/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä raudat ovat nyt käytössä?

Vierailija
60/115 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kysyisin toiselta oikojalta vielä. 4-6 hammasta tuntuu paljolta, eikä ole mikään pikkujuttu.

Toisekseen onko se limittäisyys lähinnä vain ulkonäköhaitta? Jos on, niin teini saa itse päättää häiritseekö vai ei.