Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustatteko pelkillä käsimatkatavaroilla? Kertokaa niksejä miten sen teette

Vierailija
25.04.2022 |

Tiukkoja vaihtoja tulossa lentoon ja houkuttaisi lähteä matkaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko ihan utopistinen ajatus? Jos joku on onnistunut näin tekemään, niin kertokaahan parhaat vinkkinne :) Kyseessä viiden päivän työmatka.

Kommentit (537)

Vierailija
501/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän tulee meille pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustaville uutta haastetta, jos aikoo matkustaa Finnairin Superlight-lipulla (sallittu henkilökohtainen tavara max 403015 cm.) Uskoisin, että parin yön kaupunkiloma onnistuu helposti.

Kertomerkit katosivat jonnekin, mutta muut kuin viisastelijat ymmärtävät.

Vierailija
502/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu millään, pelllä c-paplaite vie jo puolet tilasta ja ilman en halua olla. Jos joku pärjää pelkillä kesämekoilla ja sandaaleilla, niin hyvä niin, mutta itse haluan näyttää siistilta ja se tarkoittaa niitä painavammasta materiaalista tehtyjä vaatteita, kosmetiikkaa ja ainakin toiset kengät. Varsinkin työmatkalla pitää olla huoliteltu, mutta en lomallakaan voi tuudittautua siihen että "kohteesta löytyy", jos vaatekoko on isompi ja laadustakin jotain vaatimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.

Ei tarvitse edes noin paljoa. Vanha kunnon palasaippua mukaan, niin vaatteen saa pestyä vaikka lavuaarissa kädenkäänteessä.

Vierailija
504/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kosmetiikan (nestemuodossa olevan) mahduttaminen litran pussiin on kyllä isoin ongelma. Tykkään laittautua ja pitää itsestäni huolta, ja mulla esim. blondatut, kiharat hiukset, jotka tarvitsevat ihan tietyt hoito- ja muotoilutuotteet, lisäksi meikinpudistusaineet, meikit, deodorantti, hajuvesi... Ei mitenkään mahdu 1 litraan.

Helsingistä jos lennät niin tämä 1 litran sääntö on historiaa. Saa ottaa muistaakseni 2 litraa nestettä ja ei tarvitse niitä mihinkään pussiin sulloa turvatarkastuksen läpäisemiseksi. Paluumatka sitten toki on kohteen sääntöjen mukainen eli 1 l sääntö on mahdollisesti voimassa.

Vierailija
505/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin kerran valkoisen t-paidan hotellissa. Ei ollut enää valkoinen vaan läikikäs. No tää tapahtui Egyptissä.

Vierailija
506/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka kirjoittaa, että paikan päältä voi sitten ostaa, mitä tarvitsee. En ole ollenkaan samaa mieltä. Työmatkallahan sellaiseen nyt ei tietenkään jää aikaa. Mutta ei kyllä houkuttelisi lomallakaan. Että jättäisi omat sopivat kosmetiikkatuotteet tai vaatteet kotiin siinä toivossa, että periltä löytyy. En halua käyttää lomallani aikaa siihen, että vieraassa kaupungissa vieraalla kielellä etsin tuotteita, joita paikalliset eivät käytä. Esim. en usko että äskettäisellä Japanin-lomallani olisin löytänyt helposti minulle sopivia hiustuotteita, sopivan väristä meikkivoidetta, puhumattakaan isoista naisten kengistä.

Kuka tarvitsee suurta meikkiarsenaalia lomalla? Ymmärrän jos lähtee kuukausien reissulle että mielellään ottaa tutut tuotteet mukaan mutta viikko pari pesee hiukset vaikka tiskiaineella. Vesi on kuitenkin erilaista joten hoitoaineiden teho on eri.

Meikkivoide - onko todella pakollinen? En voisi kuvitellakaan käyttäväni esim kuumassa ilmastossa meikkivoidetta

Ap kysyi vinkkejä 5 päivän työmatkalle. Lomat on erikseen, ei niillä tarvikaan samanlaista varustusta. 

Vierailija
507/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita shampoota, hoitoainetta yms. niihin kaikista pienimpiin minigrip-pusseihin sen verran, mitä tarvitset matkalle mukaan. Nämä pussit sitten siihen litran pussiin. Näin saat mahtumaan paljon enemmän rasvoja tms. kuin ottamalla kaikki pienet purkit mukaan.

Kahdet kengät, joista painavimmat jalkaan.

Airbalticilla käsimatkatavaroiden painoraja 8 kg, mutta pienellä summalla saat 4kg lisää.

Riippuu tietysti matkan luonteesta, mutta kengiksi esim vesikengät, lenkkarit joista ei haittaa vaikka kastuu. Varalle paljasjalkakengät tmvkevyet. Eli yksilläkin pärjää.

Siis työmatkasta kyse. No, riippuu toki työtehtävistä, mutta harva työmatkalainen pärjää paljasjalkakengillä. Minulla on yleensä avokkaat jalassa ja sandaalit laukussa. Jos on messumatka, jossa joutuu joka päivä kävelemään paljon, on kolmantena parina mukavat ja siistit nahkaiset kävelykengät. 

Vierailija
508/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu helposti ja avainsana on suunnittelu. Mietin asukokonaisuudet valmiiksi enkä ota mitään varan vuoksi. Myös vaatteiden materiaali ratkaisee: ei panavia farkkuja eikä trikoota. Laadukkaita, keveitä vaatteita työmatkoille, rullataan laukkuun ja silitetään hotellilla tarvittaessa.

Olen myös pyykkäri-koulukuntaa ja mukana kulkee pieni pala sappisaippuaa pikkupyykkejä varten. Rintsikoista, pikkareista ja sukista kertyy nimittäin aimo kasa, jos ottaa kaikkia 5 päiväksi.

Vuosien myötä olen kerännyt pikkuputiloita ja esim. pieniä silmänympärysvoidepurkkeja, joihin laitan mukaan tulevat voiteet ja nestemäiset meikit. Pesen ne aina reissujen jälkeen. Muut kuten hiuslakka luonnollisesti matkakokoa.

Olin vasta viikon lomamatkalla pelkän repun kanssa ja hyvin pärjäsin.

Ei tietenkään farkkuja tai trikoita. Mutta entäs vaihtokengät, tietokone ja puhelin? Nykyään käsilaukunkin pitää mahtua käsimatkatavaran sisälle. Ei saa olla erikseen. Vaikka kuinka tingin pikkareista ja rintsikoista, en mitenkään saa noita kaikkia 8 kiloon. 

Vierailija
509/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu helposti ja avainsana on suunnittelu. Mietin asukokonaisuudet valmiiksi enkä ota mitään varan vuoksi. Myös vaatteiden materiaali ratkaisee: ei panavia farkkuja eikä trikoota. Laadukkaita, keveitä vaatteita työmatkoille, rullataan laukkuun ja silitetään hotellilla tarvittaessa.

Olen myös pyykkäri-koulukuntaa ja mukana kulkee pieni pala sappisaippuaa pikkupyykkejä varten. Rintsikoista, pikkareista ja sukista kertyy nimittäin aimo kasa, jos ottaa kaikkia 5 päiväksi.

Vuosien myötä olen kerännyt pikkuputiloita ja esim. pieniä silmänympärysvoidepurkkeja, joihin laitan mukaan tulevat voiteet ja nestemäiset meikit. Pesen ne aina reissujen jälkeen. Muut kuten hiuslakka luonnollisesti matkakokoa.

Olin vasta viikon lomamatkalla pelkän repun kanssa ja hyvin pärjäsin.

Ei tietenkään farkkuja tai trikoita. Mutta entäs vaihtokengät, tietokone ja puhelin? Nykyään käsilaukunkin pitää mahtua käsimatkatavaran sisälle. Ei saa olla erikseen. Vaikka kuinka tingin pikkareista ja rintsikoista, en mitenkään saa noita kaikkia 8 kiloon. 

Tuo riippuu ihan lentoyhtiöstä, monilla yhtiöillä saa olla kaksi laukkua ihan halvimmalla lipullakin. Jokaisella yhtiöllä kyllä saa myös lisämaksusta lisälaukkuja mukaan jos oma lippu ei sisällä kuin yhden laukun yms.

Esimerkiksi British Airwaysilla saa olla 1 kpl laukku kooltaan 40 X 30 X 15 cm painoraja 23 kg

ja 1 kpl laukku 56 X 45 X 25 cm painoraja 23 kg.

Vierailija
510/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin tarkoitus on vain rahastaa lisää, tietävät tarkkaan, että noin pienin mitoin varustetulla kassilla/laukulla/repulla ei pärjää ns.normaali ihminen! Mutta lisää liksaa vaan johtoportaille tavisten kustannuksella!

Vierailija
511/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu millään, pelllä c-paplaite vie jo puolet tilasta ja ilman en halua olla. Jos joku pärjää pelkillä kesämekoilla ja sandaaleilla, niin hyvä niin, mutta itse haluan näyttää siistilta ja se tarkoittaa niitä painavammasta materiaalista tehtyjä vaatteita, kosmetiikkaa ja ainakin toiset kengät. Varsinkin työmatkalla pitää olla huoliteltu, mutta en lomallakaan voi tuudittautua siihen että "kohteesta löytyy", jos vaatekoko on isompi ja laadustakin jotain vaatimuksia.

Mä en laita koskaan cpapia matkalaukkuun

Vierailija
512/537 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtokalsarit takin taskuun pärjää monta päivää

Vierailija
513/537 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka kirjoittaa, että paikan päältä voi sitten ostaa, mitä tarvitsee. En ole ollenkaan samaa mieltä. Työmatkallahan sellaiseen nyt ei tietenkään jää aikaa. Mutta ei kyllä houkuttelisi lomallakaan. Että jättäisi omat sopivat kosmetiikkatuotteet tai vaatteet kotiin siinä toivossa, että periltä löytyy. En halua käyttää lomallani aikaa siihen, että vieraassa kaupungissa vieraalla kielellä etsin tuotteita, joita paikalliset eivät käytä. Esim. en usko että äskettäisellä Japanin-lomallani olisin löytänyt helposti minulle sopivia hiustuotteita, sopivan väristä meikkivoidetta, puhumattakaan isoista naisten kengistä.

Tietysti kun pitää olla kaikkea mukana ja juuri sitä määrättyä merkkiä, niin pieni laukku ei riitä. Itse en ole niin merkkiuskollinen, vaan päinvastoin minusta on kiva ostella paikallisia tuotteita ja ehkä lähtisin Japaniin ja Koreaan tosiaan ilman mitään tuotteita, ihan vaan jotta voisin ostaa sieltä niitä heidän juttujaan.

Jos osaa tyytyä hotellin pesutuotteisiin, eikä tarvitse rasvata itseään. Ottaa pienen hammastahnan ja hammasharjan ja palasaippua on se hotellin palasaippua, jolla pesee niitä alusvaatteita, käsimatkatavaroilla pärjää oikein hyvin Euroopassa.

Minulla itselläni on palashampoota ja palanaamasaippuaa. Ne ovat todella pieniä. 2,5x2,5 cm.

Eiköhän siellä Japanissa ole miesten kenkiä, jos nyt jotkut lenkkari/ kävelykengät tarvitsee isoissa koossa, joita nainen voi käyttää? Jos nyt ihan pakko on saada jotain jalkaan?

Ei kai kukaan nyt japaniin asti lähde käsimatkatavaroilla? Luulisi, että jokainen haluaa nyt edes jotain tuliaisia tuoda takaisin kotiin sieltä. Eikä sinne varmaan moni edes pelkästään 5 päiväksi lähde.

Riippuu tietenkin maasta, mutta kyllä monesta paikkaa löytyy aivan käsittämättömät määrät vaatteita, jos itse vaan on normikokoinen. Erikoiskoot ovat hankalia ihan Suomessakin.

Vierailija
514/537 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Matkustan aina pelkkien käsimatkatavaroiden varassa. Kaksi viikkoa pärjää 2-3 väljällä pellavamekolla ja 2-3 alusvaatekerralla. Ne pesen majapaikan lavuaarissa iltaisin. Lämpimiksi vaatteiksi ohutta merinovillaa. Yhdet hyvät, sisäänajetut kengät riittävät. Itse käytän Niken goretex-juoksutossuja. Käsimatkatavaroihini kuuluu kannettava tietokone latureineen sekä pari pientä kirjaa. Kosmetiikka pikkupussiin. Ei ongelmaa.

No ei näillä romppeilla kyllä työmatkalle lähdetä.

Vierailija
515/537 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini on kokenut matkailija. Hänellä on aina pienehkö kassi reissussa. Kassissa on yksi vaatekerta ja hygieniatarvikkeet. Hän pesee päällään oleet vaatteet illalla hotellissa ja laittaa kassissa olleet aamulla päälle.

Pestyt vaatteet yleensä kuivuvat vrk:n aikana.

Pikkuinen käsilaukku toki on mukana

Vierailija
516/537 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.

Miksi tarvitsee joka päivälle uudet alkkarit, ihan hyvin voi ottaa parit ja pestä. Uusavutonta

Aivan, jos nyt muutenkin toivottavasti käy joka päivä suihkussa, niin siinä samalla ne kalsarit pesee. Jos nyt kusee ja paskantaa housuihinsa päivittäin, niin sitten tilanne on toinen.

Vierailija
517/537 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös vaihtaa paitaa ja housuja päivittäin jos on useammat. Ei tarvitse välttämättä pestä,. kunhan paita saa tuulettua välillä päivän pari.

Vierailija
518/537 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi paitaa/toppia, vaihtohousut (tai -hame), alusvaatteita, yöpuku, uikkarit, kosmetiikka. Päälle paita, housut, neule ja takki (jos viileä). Hyvät kengät jalkaan. Pikkukengät mahtuu vielä laukkuun.

Vierailija
519/537 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosmetiikan (nestemuodossa olevan) mahduttaminen litran pussiin on kyllä isoin ongelma. Tykkään laittautua ja pitää itsestäni huolta, ja mulla esim. blondatut, kiharat hiukset, jotka tarvitsevat ihan tietyt hoito- ja muotoilutuotteet, lisäksi meikinpudistusaineet, meikit, deodorantti, hajuvesi... Ei mitenkään mahdu 1 litraan.

Helsingistä jos lennät niin tämä 1 litran sääntö on historiaa. Saa ottaa muistaakseni 2 litraa nestettä ja ei tarvitse niitä mihinkään pussiin sulloa turvatarkastuksen läpäisemiseksi. Paluumatka sitten toki on kohteen sääntöjen mukainen eli 1 l sääntö on mahdollisesti voimassa.

Mitä, onko pussisääntö poistettu, ei tarvitse nestepulloja laittaa pussiin! Mitä ihmettä? En kyllä alun alkaenkaan tajunnut, miksi sellainen tehtiin. Osaako joku kertoa?

Vierailija
520/537 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo matka näyttää olleen v. 2022, joten eiköhän matkalainen ole jo ratkaissut ongelman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme