Matkustatteko pelkillä käsimatkatavaroilla? Kertokaa niksejä miten sen teette
Tiukkoja vaihtoja tulossa lentoon ja houkuttaisi lähteä matkaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko ihan utopistinen ajatus? Jos joku on onnistunut näin tekemään, niin kertokaahan parhaat vinkkinne :) Kyseessä viiden päivän työmatka.
Kommentit (537)
Paikan päällä osteleminen on musta monesta syystä hölmö vinkki. Jos kaikki turistit ostaisivat matkalla tarvitsemansa asiat päältä ja dumppaisivat ne sitten kerran käytettynä matkakohteeseen (jotta kotiinkin pääsee käsimatkatavaroilla), syntyisi vain kauheasti lisää jätettä. Aurinkorasva hankitaan joskus kohteesta, sitä kun kuluu kuitenkin paljon.
Toiseksi en halua käyttää lomallakaan aikaa turhaan shoppailuun, ja työmatkalla siihen nyt ei millään ole aikaakaan.
Toki ajatus siitä, että kohteesta voi sitten ostaa jos jotain puuttuu, vapauttaa pakkomielteestä raahata ihan kaikkea mahdollista mukaan ihan vaan varalta.
Mä selviän ranta- ja kaupunkilomista kyllä käsimatkatavaroilla, mutta en ole kovin high maintenance. Hotellin hiustenkuivaaja riittää mulle, ja tarvittavan kosmetiikan hankin pienissä purkeissa tai käytän pieniä täyttöpulloja.
Pitkät housut jalkaan ja takki päälle tai olalle, lenkkarit tms. lennolle jalkaan ja kirja käsilaukkuun, niin loput kamat ja esim. sandaalit mahtuvat kyllä lentolaukkuun. Joka päiväksi uusi yläosa tai kevyt mekko ja alusvaatteita.
Silti tulee usein raahattua ylimääräistäkin vaatetta, kun vaikka lempimekkoa käyttääkin useampana päivänä.
Jos olet nainen, ei mitään toivoa. Jos taas mies niin voit jättää sen käsimatkatavarankin pois. Kalsarit ja sukat mahtuu taskuun ja hammasharjan saa hotellilta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka kirjoittaa, että paikan päältä voi sitten ostaa, mitä tarvitsee. En ole ollenkaan samaa mieltä. Työmatkallahan sellaiseen nyt ei tietenkään jää aikaa. Mutta ei kyllä houkuttelisi lomallakaan. Että jättäisi omat sopivat kosmetiikkatuotteet tai vaatteet kotiin siinä toivossa, että periltä löytyy. En halua käyttää lomallani aikaa siihen, että vieraassa kaupungissa vieraalla kielellä etsin tuotteita, joita paikalliset eivät käytä. Esim. en usko että äskettäisellä Japanin-lomallani olisin löytänyt helposti minulle sopivia hiustuotteita, sopivan väristä meikkivoidetta, puhumattakaan isoista naisten kengistä.
Kuka tarvitsee suurta meikkiarsenaalia lomalla? Ymmärrän jos lähtee kuukausien reissulle että mielellään ottaa tutut tuotteet mukaan mutta viikko pari pesee hiukset vaikka tiskiaineella. Vesi on kuitenkin erilaista joten hoitoaineiden teho on eri.
Meikkivoide - onko todella pakollinen? En voisi kuvitellakaan käyttäväni esim kuumassa ilmastossa meikkivoidetta
Pakkaamisvinkki. Yle Areena, Luottomies, Rännimiehet. Ja naurusta ei tule loppua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.
Muuten mulla suht samat mutta alushousuja vain kahdet,käytetyt on helppo pestä illalla.
Tulee varmaan tosi puhdasta siinä käsienpesualtaassa käsisaippualla pestynä.
Yöks.
Hätätilanteet sitten erikseen, mutta normitilanteena...ei, ei, ei.
Olen pessyt pikkupyykkiä ruokakaupan muovikassissa käsisaippualla.
täytyypä ens reissulla testata. välullä oon pessyt esim rintaliivit suihkyssa, saiputtaa ja otan pois ja vähän puristelen ja huuhtasen.
Toivottavasti et ole niitä kuspäitä jotka pesee pikkarinsa siinä hotellihuoneen vedenkeittimessä.
Kaveri kertoi kerran et löysi ko housut oman huoneen vedenkeittimestä. Joku edellinen oli unohtanut.
Viiden päivän työmatkalle riittää hyvin käsimatkatavarat. Kalsarit ja sukat joka päivälle, ja paidat. Kahdet housut (toiset jalassa matkustaessa). Hyvin mahtuu käsimatkatatoihin.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kuin heinänteko. Lennä pelkät käsimatkatavarat mukana niin viimeistään kolmantena päivänä haiset jo niin ettei koko palaveriin tarvitse enää mennä ja voitkin lentää kotiin.
Aijaa, et sitten käy suihkussa? Yleensä se on paikan päällä valmiina. Ei tarvitse tunkea matkatavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu helposti ja avainsana on suunnittelu. Mietin asukokonaisuudet valmiiksi enkä ota mitään varan vuoksi. Myös vaatteiden materiaali ratkaisee: ei panavia farkkuja eikä trikoota. Laadukkaita, keveitä vaatteita työmatkoille, rullataan laukkuun ja silitetään hotellilla tarvittaessa.
Olen myös pyykkäri-koulukuntaa ja mukana kulkee pieni pala sappisaippuaa pikkupyykkejä varten. Rintsikoista, pikkareista ja sukista kertyy nimittäin aimo kasa, jos ottaa kaikkia 5 päiväksi.
Vuosien myötä olen kerännyt pikkuputiloita ja esim. pieniä silmänympärysvoidepurkkeja, joihin laitan mukaan tulevat voiteet ja nestemäiset meikit. Pesen ne aina reissujen jälkeen. Muut kuten hiuslakka luonnollisesti matkakokoa.
Olin vasta viikon lomamatkalla pelkän repun kanssa ja hyvin pärjäsin.
Jatkan vielä omaa viestiäni, koska on aika monta kommenttia kosmetiikasta. Kannattaa myös tarkastella miten paljon kosmetiikkaa käyttää ylipäätään. Tarvitseeko niitä kaikkia todella? Mainonta luo kaikenlaisia tarpeita ja välillä on hyvä tarkastella omaa kemikaalikuormaansa.
Itse annoin kasvaa hiukseni pitkiksi ja huomasin, etten enää tarvitse muotovaahtoa, suoristusaineita tai -rautaa ollenkaan, ja hiuslakkaakin vain harvoin. Todella vapauttavaa.
Reissuun kannattaa joskus ostaa monikäyttöisiä tuotteita varta vasten, eikä jumittua vaan niihin mitä käyttää kotona. Sitten tietysti kohdemaassakin on kauppoja, joista saa hammastahnat ja muut.
Kuulostaa ihanalta, sinulla on varmasti todella hyvä hiuslaatu. Itselläni pörröinen luonnonkihara, joka tarvitsee aina omat muotoilutuotteensa ja -välineensä jotta saa sen näköiseksi että kehtaa mennä työtilaisuuteen. Olen kateellinen ihmisille joiden hiukset ovat siistin näköiset mitään tekemättä![/quote
Luin just Kauneus&terveys lehden yhdestä muuttumisjutussa olleesta luonnonkiharatukkaisesta jolle suositeltiin jotain käsiin hierottava "kiharavoidetta" tms jolla sitten rypisteltiin hiukset ja se tasoitti pörröyden ja teki kivat kiharat.
Säästän roskiin menevät alusvaatteet, t-paidat ym. Ne on kätevä ottaa mukaan ja matkan päätteeksi dumpata roskikseen, kun kuitenkin sinne olivat menossa. Mahtuu sitten laukkuun uutta tavaraa. Näin oltiin viime kesänä 3 vrk pelkällä repulla ja säästö oli melkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikka ja hiustenhoitotuotteet vie jo yli sen minigrippussin, enkä minä ainakaan halua ostaa jotain markettikamaa periltä.
No voi herran duudelis sentään. Markettikamat on monessa sokkotestissä hakannut 10x kalliimmat merkkituotteet mennen tullen. Ja nekin voi ottaa mukaansa pienissä purkeissa. Säästän aina kaikki sopivat ettei tarvitse ottaa puolenlitran päniköitä mukaan. Eikä viidessä päivässä kuole vaikka pesisi hiuksensa hotellin shampoolla, edes minä joka olen joillekin tuotteille allerginen. Tukka onneksi pysyy tuon ajan kuosissa ilman pesuakin enkä pese sitä ellei se ole likainen. Sitten on nämä nipperstiinat erikseen tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka kirjoittaa, että paikan päältä voi sitten ostaa, mitä tarvitsee. En ole ollenkaan samaa mieltä. Työmatkallahan sellaiseen nyt ei tietenkään jää aikaa. Mutta ei kyllä houkuttelisi lomallakaan. Että jättäisi omat sopivat kosmetiikkatuotteet tai vaatteet kotiin siinä toivossa, että periltä löytyy. En halua käyttää lomallani aikaa siihen, että vieraassa kaupungissa vieraalla kielellä etsin tuotteita, joita paikalliset eivät käytä. Esim. en usko että äskettäisellä Japanin-lomallani olisin löytänyt helposti minulle sopivia hiustuotteita, sopivan väristä meikkivoidetta, puhumattakaan isoista naisten kengistä.
Kuka tarvitsee suurta meikkiarsenaalia lomalla? Ymmärrän jos lähtee kuukausien reissulle että mielellään ottaa tutut tuotteet mukaan mutta viikko pari pesee hiukset vaikka tiskiaineella. Vesi on kuitenkin erilaista joten hoitoaineiden teho on eri.
Meikkivoide - onko todella pakollinen? En voisi kuvitellakaan käyttäväni esim kuumassa ilmastossa meikkivoidetta
Itse tykkään näyttää siistiltä ja huolitellulta myös lomalla ja siihen kuuluu puhtaiden ja siistien vaatteiden ja kammattujen hiusten lisäsi myös kevyt päivämeikki. Toiset sitten kulkee kaupunkilomillakin tyytyväisenä crocseissa ja tunikoissaan tiskiaineella pestyissä hiuksissaan kun eivät halua stressata ulkonäöstä lomalla. Jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Säästän roskiin menevät alusvaatteet, t-paidat ym. Ne on kätevä ottaa mukaan ja matkan päätteeksi dumpata roskikseen, kun kuitenkin sinne olivat menossa. Mahtuu sitten laukkuun uutta tavaraa. Näin oltiin viime kesänä 3 vrk pelkällä repulla ja säästö oli melkoinen.
Ei ole fiksua dumpata roskia ulkomaille jossa jätteiden käsittely on paljon huonommalla tolalla kuin Suomessa. Hoidetaan meidän omat jätteet täällä eikä lennätetä niitä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu helposti ja avainsana on suunnittelu. Mietin asukokonaisuudet valmiiksi enkä ota mitään varan vuoksi. Myös vaatteiden materiaali ratkaisee: ei panavia farkkuja eikä trikoota. Laadukkaita, keveitä vaatteita työmatkoille, rullataan laukkuun ja silitetään hotellilla tarvittaessa.
Olen myös pyykkäri-koulukuntaa ja mukana kulkee pieni pala sappisaippuaa pikkupyykkejä varten. Rintsikoista, pikkareista ja sukista kertyy nimittäin aimo kasa, jos ottaa kaikkia 5 päiväksi.
Vuosien myötä olen kerännyt pikkuputiloita ja esim. pieniä silmänympärysvoidepurkkeja, joihin laitan mukaan tulevat voiteet ja nestemäiset meikit. Pesen ne aina reissujen jälkeen. Muut kuten hiuslakka luonnollisesti matkakokoa.
Jatkan vielä omaa viestiäni, koska on aika monta kommenttia kosmetiikasta. Kannattaa myös tarkastella miten paljon kosmetiikkaa käyttää ylipäätään. Tarvitseeko niitä kaikkia todella? Mainonta luo kaikenlaisia tarpeita ja välillä on hyvä tarkastella omaa kemikaalikuormaansa.
Itse annoin kasvaa hiukseni pitkiksi ja huomasin, etten enää tarvitse muotovaahtoa, suoristusaineita tai -rautaa ollenkaan, ja hiuslakkaakin vain harvoin. Todella vapauttavaa.
Reissuun kannattaa joskus ostaa monikäyttöisiä tuotteita varta vasten, eikä jumittua vaan niihin mitä käyttää kotona. Sitten tietysti kohdemaassakin on kauppoja, joista saa hammastahnat ja muut.
Kuulostaa ihanalta, sinulla on varmasti todella hyvä hiuslaatu. Itselläni pörröinen luonnonkihara, joka tarvitsee aina omat muotoilutuotteensa ja -välineensä jotta saa sen näköiseksi että kehtaa mennä työtilaisuuteen. Olen kateellinen ihmisille joiden hiukset ovat siistin näköiset mitään tekemättä!
Luin just Kauneus&terveys lehden yhdestä muuttumisjutussa olleesta luonnonkiharatukkaisesta jolle suositeltiin jotain käsiin hierottava "kiharavoidetta" tms jolla sitten rypisteltiin hiukset ja se tasoitti pörröyden ja teki kivat kiharat.
Tällainen olisi ihanan helppo, mutta valitettavasti omaa pehkoa ei kesytä. Varmaan toista kymmentä kiharavoidetta ja tököttiä kokeiltu. Kaiholla muistelen nuoruusvuosia jolloin hiuksista tuli kauniit kun antoi niiden vain kuivaa suihkun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta, sinulla on varmasti todella hyvä hiuslaatu. Itselläni pörröinen luonnonkihara, joka tarvitsee aina omat muotoilutuotteensa ja -välineensä jotta saa sen näköiseksi että kehtaa mennä työtilaisuuteen. Olen kateellinen ihmisille joiden hiukset ovat siistin näköiset mitään tekemättä!
Kyllä, minullakin on pörröinen luonnonkihara! Nyt kun hiukseni ovat pitkät niin tarvitsen vain pienen tipan siloittavaa ainetta, jonka sivelen hiuksiin heti pesun jälkeen. Yöksi teen löysän letin ja aamulla on ihanat sileät kiharat <3 Kun hiukseni olivat lyhyemmät niin jouduin kikkailemaan suoristavien ja siloittavien tuotteiden kanssa, mutta nyt olen vapaa :D
Olen tuo edellinen kirjoittaja ja melkein kihisen kateudesta! :D Kauniit sileät kiharat olisivat upeat!
Pitkä tukka siis itselläkin, enkä ole siitä luopumassa vaivasta huolimatta. Toimisipa itselläkin nuo silottavat aineet, mutta valitettavasti niidenkin kanssa pehko näyttää siltä kuin en olisi katsonut peiliin kuukauteen. Olen tyytynyt kohtalooni ja hiukset on laitettava kun haluaa näyttää siistiltä, kotona voi olla sitten pelle hermannina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.
Siinäpä se tenkkapoo tuleekin,nimittäin hygieniatarkkeiden kohdalla.
Kun pitäis meikit ja hiuslakat ja vaahdot sun muut nesteet saada litran pussiin.
Minulla ei moinen onnistu millään.Hanki minipulloja tuotteistasi tai osta lentokentältä turvatarkastuksen jälkeen.
Ihan tosi? Minipulloja!
Niitä ei siihen litran pussiin mahdu tarpeeksi. Ja jos kentältä ostaa, ei ne muutaman päivän reissulla tule käytettyä, en vaan hyväksy tota "osta, käytä 2 kertaa ja loput roskiin".Niin, minipulloja. Tai laita jo kotona niitä aineita pikkupulloihin.
Ihan tosi!? Voiko jo kotona laittaa pikkupulloihin!?
Tiedossa on... mutta kun ne pikkupullotkaan ei sovi siihen litran minigrippiin.Käytät varmaan vähän liikaa kemikaaleja sitten. Pikkupulloissa mahtuu hyvin hoitoaine, hiuslakka, hammastahna, parfyymi, kasvovoide, silmänympärysvoide, hiuspuuteri, ripsari, huulirasva ja huulikiilto. Shampoo, suihkusaippua, deo, meikkivoide, peitevoide, poskipuna.. meneekin helpommin paloina tai jauheina.
Se minigrip on täynnä jo melkein siitä, kun sinne laittaa meikkivoiteen ja dödön. Niitä kun ei saa matkakokoisina ja olen tosi monille allerginen, joten täytyy olla tietyn merkkisiä eikä mitkään palat käy.
Dödö tosiaan on hankala, mutta lähes kaiken muun saa kyllä pakattua itse pieniin matkaputeleihin. 5 päivän meikkivoiteet menee varmasti hyvin hyvin pieneen tilaan. Ei tarvi olla niitä desin matkapurkkeja, niitä on pienempiäkin. Joku aiemmin mainitsi Mujin. Mä oon kans hommannut sieltä matkaputeleita, niitä saa tosi monessa koossa. Ja matkalla selviän kyllä muutenkin paljon pienemmällä tuotemäärällä kuin arkena. En pakkaa mukaan päivä-, yö-, käsi-, silmänympärys-, kroppa-, jalka- ja ties mitä voiteita, vaan yhden. Kyllä sitä reissun ajan pärjää vähemmälläkin. Eri asia tietysti, jos on ihosairauksia ja tarvii siksi montaa eri (lääke)voidetta.
Miten olis mineraalidödö. Se on kiinteä. Ainakin ulkomailta saa ellei täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkillä käsimatkatavaroilla matkustaminen on aika taiteenlaji, kun pitää huomioida tavaroiden mahtumisen lisäksi paino, nesteet (esim. meikit, voiteet, hammastahna, mahdolliset piilarinesteet ym. nesteet, joiden olemassaoloa ja käyttötarkoitusta voi joutua perustelemaan), mahdolliset terävät esineet (pikkusakset, pinsetit, kynä) sekä lääkkeet (varauduttava todistamaan joka vitamiinipillerin käyttötarkoitus ja reseptit pitää olla antihistamiineista lähtien).
Kun kaikki on kuljetettava käsimatkatavaroissa, on mahdollista joutua tyhjentämään koko hiivatin kassi turvatarkastuksessa. Siinä sitten on tiskillä levällään niin vitamiinit, ripsivärit kuin kaarituelliset rintsikatkin.
Voin sanoa, etten pärjäisi ilman ruumalaukkua oikein minkäänlaisella lentomatkalla. Kun on herkkä ja atooppinen iho sekä allergioita, ei vain voi pärjätä ilman rasva-arsenaalia sekä lääkkeitä. Mulla paukkuu nesterajoitukset jo pelkästä aurinkovoiteesta.
Ei ole ikinä lääkkeitä tarkastettu 30 vuoden lentomatkailun aikana, eikä niistä ole huomioitu mitenkään. Reseptin tiedot ovat purkkiin liimatussa lapussa, eikä muita reseptejä ole.
Kokemus tutkimisesta, tenttaamisesta ja perusteellisesta syynäämisestä tänä keväänä, kohteena Iso-Britannia.
Vierailija kirjoitti:
Passi ja hammasharja mahtuu povariin. Perillä sit ostetaan mitä tarvitaan.
Hammasharjankin voi ostaa perillä
Vierailija kirjoitti:
Tää "osta paikan päältä" -vinkki tulee sellaisilta ihmisiltä, joille mikään ei ole niin nökön nuukaa. Kunhan on jotkut vaatteet päällä, hiukset voi pestä ihan millä tahansa tökötillä, jossa lukee dusch tai shampoo 2 in 1, ja tyyliin tavallisella saippualla, ja hiukset on silti ihan hyvät, tai tää tyyppi ei välitä, miltä ne näyttää. Voiteet, meikit ja puhdistusaineet on joko mallia "ihan sama" tai niitä ei käytetä ollenkaan. Aurinkovoiteen virkaa ajaa vaseliini tai marketin hirvein kookosaurinkoöljy suojakertoimella 2.
On varmaan ihanan vapauttavaa olla niin huoleton. Joillain meistä on kuitenkin rajotteita tai vaatimuksia, minkä vuoksi ihan mikä tahansa ei sovi.
Nythän tulee meille pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustaville uutta haastetta, jos aikoo matkustaa Finnairin Superlight-lipulla (sallittu henkilökohtainen tavara max 403015 cm.) Uskoisin, että parin yön kaupunkiloma onnistuu helposti.