Matkustatteko pelkillä käsimatkatavaroilla? Kertokaa niksejä miten sen teette
Tiukkoja vaihtoja tulossa lentoon ja houkuttaisi lähteä matkaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko ihan utopistinen ajatus? Jos joku on onnistunut näin tekemään, niin kertokaahan parhaat vinkkinne :) Kyseessä viiden päivän työmatka.
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kuin heinänteko. Lennä pelkät käsimatkatavarat mukana niin viimeistään kolmantena päivänä haiset jo niin ettei koko palaveriin tarvitse enää mennä ja voitkin lentää kotiin.
Minä pakkaan jopa 4pv reisulla 400 kalsarit ja sukat, vaihdan niitä 30min välein siellä hotellihuoneessa eikä sitä oikein muuta kerkeä tekemäänkään ja sitten on aika lähteä jo kotiin
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä voi ehkä tarvita kannattaa jättää pois ja ottaa mukaan vaan ne mitä varmasti tarvitsee.
Otan mukaan vain varmasti tarvitsemani, enkä sen takia pärjää käsimatkatavaroilla.
Ihmiset ovat erilaisia. Joitain ei esim. haittaa kulkea märillä kengillä sateen sattuessa tai heillä on aina lämmin t-paidassa ja shortseissa, vaikka asteita olisi vain 10. Silloin ei tietenkään tarvitse yhtä paljon kuin vilukissa tai huonojalkainen, joka ei voi kulkea samoilla kengillä koko ajan.
Ei pakkaamisen pitäisi olla mitään kilpavarustelua, jossa kaikkein vähiten tavaraa mukanaan kantavat ovat jotenkin parempia ihmisiä.
Muovipussiin 5 x alkkarit, sukat, paidat.
Kaapin perällä rojuloota missä vielä kerran käytettävät vaatteet, otan ne sitten mukaan reissuun. Käytön jälkeen vaatteet roskiin.
Taskuun kännykkä, laturi ja lompakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.
Miksi tarvitsee joka päivälle uudet alkkarit, ihan hyvin voi ottaa parit ja pestä. Uusavutonta
Alkkarit eivät paina mitään eivätkä vie tilaa. Miksi lähteä reissussa pyykkäämään kun voi olla pyykkäämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaapin perällä rojuloota missä vielä kerran käytettävät vaatteet, otan ne sitten mukaan reissuun. Käytön jälkeen vaatteet roskiin.
Tämä oli uusi ja mielenkiintoinen idea, mutta koska itse käytän vaatteet aivan loppuun, tuo tarkoittaisi matkustamista todella rähjäisenä, enkä sellaista halua. Toimii varmasti niille, jotka heittävät vaatteita pois paljon aiemmin.
Olen viimeisen 10v ajan tehnyt vain maksimissaan viikon mittaisia matkoja. Matkalla pärjää lopulta todella vähäisellä varustuksella. Minä en kotonakaan vaihda joka päivä puhdasta puseroa päälle, joten lämpimässä maassa viikon reissulla menee tyypillisesti yksi siistimpi paita illallisravintolaan ja pari t paitaa päiväkäyttöön. Kaupunkilomalle riittää alaosaksi yksi hame ja rantalomalle tarvitsen shortsit. Kiva mekko voi korvata useamman päivän vaatteet ja toimia sekä illalla että arkena.
Lennon ajaksi farkut ja neule. Paluumatkalle puen yleensä reissulle varatun siistimmän paidan, jota olen käyttänyt vain illalla eli se on todennäköisesti kaikista puhtain. Talvisaikaan kaupunkilomalla pärjää vielä helpommin ja käytännössä yksi siisti neule riittää koko reissun ajan, jos sen alle varaa alustoppeja jotka estää hikoontumisen.
Kesäreissuilla kenkinä ovat lähes aina siistit, yksiväriset citylenkkarit, joilla hyvä kävellä erilaisessa maastossa. Rantalomalle kevyet sandaalit mukaan.
Kosmetiikkaa varten olen purkittanut lempituotteet pienempiin puteleihin. Shampoon sijasta palashampoo, jota ei lasketa nesteeksi ja aina hotellimatkoilta talteen ne pienet hoitoainepurkit. Meikkaan usein kevyesti, jolloin pieni meikkivoide mahtuu aina reissuun ja esim aurinkopuuteria voi laittaa luomillekin. Testikosmetiikkaa otan, jos sellaisia sattuu olemaan. Usein käytän vartalolle aurinkovoiteena kasvoille tarkoitettua versiota, koska niitä löytyy helpommin pienissä purkeissa. Mitähän muuta? Hyvä reppu mukaan ja pieni olkalaukku.
Matkustan usein käsimatkatavaroilla. Jo etukäteen valitsen KEVYITÄ vaatteita, jotta niitä mahtuu mukaan mahdollisimman paljon. Painavat viskoositrikoot yms materiaalit eivät silloin pääse mukaan. Ja kevytmatkailua varten olen hankkinut monta muutakin asiaa painon näkökulmasta, esim. ultralight minisateenvarjo, höyhenenkevyt aurinkolasikotelo, kevyet sandaalit, kevyt nailonkassi, kevyitä pitsirintsikoita jne.
Koska en kuitenkaan ole kovin innokas pyykkäämään matkalla, yksi tärkeä kriteeri mukaan otettaville vaatteille on se, että kaikki voi värien puolesta laittaa samaan pesukoneeseen. Monessa paikassa on mahdollista pesettää kassillinen kirjopyykkiä kohtuuhintaan. Viime reissulla vaatteeni olivat pääasiassa sinisiä, turkooseja ja vaaleanvioletteja. Vaikka kotona mielummin pesen alusasut 60 asteessa, niin tilapäisesti nekin pääsivät matkalla muiden pyykkien mukana 40 asteen pesuun. Maksoi Kreikassa vähän toista kymppiä ja taas oli puhdasta päälle pantavaa.
Se mitä mahtuu käsimatkatavaroihin, riittää minulle todella hyvin. Viimeksi olin kuukauden Kreikassa pelkillä käsimatkatavaroilla. Muutama paria alkkareita ja paitoja riittää hyvin + hygieniatarvikkeet. Pesen vaatteet nyrkkipyykissä, että on aina puhtaat vaatteet seuraavalle päivälle. Reissaan repun ja puuvillakassin yhdistelmällä. Kassissa kulkee hyvin rantatarvikkeet ja kätevä kauppareissuilla. Tilaa jää aina myös hieman tuliaisille.
Ollaan menty, viikko ja koko perhekin niin että kullakin oli isot reput :) Runsaahkosti päälle ja tiukasti rullaten loput vaatteet. Yhteensopivia juttuja että voi sään mukaan käyttää. Tietenkin helpompaa jos etelään menee, kun kevyttä päälle.
Jotain voi ostaa perilläkin, koskaan ei ole sanottu tuliaiskasseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä voi ehkä tarvita kannattaa jättää pois ja ottaa mukaan vaan ne mitä varmasti tarvitsee.
Otan mukaan vain varmasti tarvitsemani, enkä sen takia pärjää käsimatkatavaroilla.
Ihmiset ovat erilaisia. Joitain ei esim. haittaa kulkea märillä kengillä sateen sattuessa tai heillä on aina lämmin t-paidassa ja shortseissa, vaikka asteita olisi vain 10. Silloin ei tietenkään tarvitse yhtä paljon kuin vilukissa tai huonojalkainen, joka ei voi kulkea samoilla kengillä koko ajan.
Ei pakkaamisen pitäisi olla mitään kilpavarustelua, jossa kaikkein vähiten tavaraa mukanaan kantavat ovat jotenkin parempia ihmisiä.
Netflixin Singles Infernossa lähtevät yhden yön reissulle matkalaukun kanssa... Minusta nämä ihmiset eivät kyllä ole hyviä vaan pinnallisia hempukoita. Ai et muka pärjää yhtä yötä ilman 20 eri vaihtovaatetta ja viittä litraa meikkiä?
mitä maksaa nkyään matkustamoon normi matkalaukku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän tulee meille pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustaville uutta haastetta, jos aikoo matkustaa Finnairin Superlight-lipulla (sallittu henkilökohtainen tavara max 403015 cm.) Uskoisin, että parin yön kaupunkiloma onnistuu helposti.
Kertomerkit katosivat jonnekin, mutta muut kuin viisastelijat ymmärtävät.
2-4 pvän lomalle mahtuu vaatteet sun muut reppuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita shampoota, hoitoainetta yms. niihin kaikista pienimpiin minigrip-pusseihin sen verran, mitä tarvitset matkalle mukaan. Nämä pussit sitten siihen litran pussiin. Näin saat mahtumaan paljon enemmän rasvoja tms. kuin ottamalla kaikki pienet purkit mukaan.
Kahdet kengät, joista painavimmat jalkaan.
Airbalticilla käsimatkatavaroiden painoraja 8 kg, mutta pienellä summalla saat 4kg lisää.
Riippuu tietysti matkan luonteesta, mutta kengiksi esim vesikengät, lenkkarit joista ei haittaa vaikka kastuu. Varalle paljasjalkakengät tmvkevyet. Eli yksilläkin pärjää.
Siis työmatkasta kyse. No, riippuu toki työtehtävistä, mutta harva työmatkalainen pärjää paljasjalkakengillä. Minulla on yleensä avokkaat jalassa ja sandaalit laukussa. Jos on messumatka, jossa joutuu joka päivä kävelemään
minulla on lenkkarit koska hyvä kävellä ja kävelen paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai viiden päivän työmatka onnnistuu käsimatkatavaroilla. Ja niin, että joka päivä on eri vaatteet. Pitää vain nähdä vähän vaivaa. Tee kosmetiikasta matkasetti, missä on kaikki välttämättömät matkakoossa. Harjasta alkaen. Pellavamekot esim ovat naisille hyviä. Keveitä, ja kuitenkin asiallisen näköisiä. Yksi vähän siistimpi vaate illallisia varten, mutta päivävaatteisiinkin joku, mikä käy asusteilla illalliselle. Miehet voivat käyttää samaa pukua, mutta toki paita pitää vaihtaa joka päivä, ja alusvaatteet tietysti. Erikseen sitten arkivaatteet miehelle.
Käsilaukkuun matkakirja ja muuta tarpeellista, myös pikkulaukku iltamenoihin. Eli käsilaukuksi laukkumainen kassi, jonne mahtuu.
tarkoitatko romaania vai kirjaimellisesti Matkakirja. ? Itse en ehdi matkalla lukemaan ja googlettaa mikä maa mikä valuutta.
ei ehdi kirjaa lukemaan, kännykkä kulkee ja sieltä tarpeelliset tiedot
Oltiin kahden teinin kanssa Thaimaassa kaksi viikkoa ja kaikilla oli vain reput mukana. Hyvin pärjättiin eikä siellä kyllä enempää vaatteita olisi tarvinnutkaan.
Bikinit päällä päivittäin ja illaksi mekko päälle.
pikkuhoususuoja ehdoton matkalla
Tämä. Mutta toki voi olla ikävä heittää palatessa roskiin liian isot putelit. Onneksi nyt on menossa siirtymäaika Euroopassa, oliko ensi vuoden aikana tämä uusi teknologia tulee kaikkialle ja litran sääntö jää lopultakin historiaan.
Käsimatkatavaroiden painorajoitus pysyy toki voimassa.