Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ystävästä, joka ei halua tulla juhliisi?

Vierailija
25.04.2022 |

Olisin halunnut järjestää ensi kuussa itselleni keväiset juhlat, juhliakseni isompaa merkkipäivääni. Minulla on suhteellisen vähän ystäviä, joita tällaisiin juhliin kutsua ja olin stressannut tätä juhlaa jo jonkun aikaa etukäteen. Kysyin parilta läheisimmältä ystävältä ensin heidän aikataulujaan ja kun ajankohta sopi heille, ajattelin kutsua mukaan myös muita tuttuja. Olin jo salaa helpottunut ja onnellinen, että kaikki sittenkin järjestyy ja ihan turhaan olen stressannut etten koskaan saisi näitä juhlia pitää. Viimeksi olen juhlinut merkkipäivää varmaan ala-asteella.

Kesken suunnittelutoimien ja iloitsemisen, pari päivää sitten toinen näistä läheisistä ystävistä kuitenkin ilmoitti lyhyesti yllättäen, ettei viitsikään tulla paikalle. Siis aivan näillä sanoilla. Hänellä olisi ollut tuona viikonloppuna vapaata, sekä kaikki asiat järjestetty kuntoon, mutta ei tykännyt siitä ketä muita vieraita sinne oli tulossa (yhteensä ehkä noin 15 hlöä). Hän oli lisäksi luvannut järjestää juhliin yhden ohjelmanumeron, mutta en tuon viestin jälkeen viitsinyt todellakaan enää kysellä mitään perään tai lisää. En tiedä, mikä hänen päänsä käänti sillä ei ole kyseessä mikään ujo ja arka henkilö, joka ei pärjäisi paria tuntia tai iltaa mukana. Lisäksi hän oli aluksi se, joka oli innolla mukana suunnittelemassa illan ohjelmaa. Nyt tuntuu, että tämä on tahallista kiusantekoa, että pahoittaisin mieleni. En osaa reagoida mitenkään.

Olen edelleen jokseenkin shokkimaisessa tilassa, enkä itsekään tiedä miksi. Kädet vapisee, pulssi hakkaa, koen erittäin syvää arvottomuuden tunnetta. Petetyksi tulemisen tunnetta. En osaa vastata tälle ystävälle tähän viestiin mitään, hänen on pakko tietää satuttavansa minua kovasti.

Ei sillä, että tämä juhlakaan olisi ollut niin tärkeä, vaan se että minä en olekaan ihmisenä näköjään minkään arvoinen. Olen puhunut jo pitkään siitä, että pelkään todella paljon järjestää mitään juhlia, koska pelkään ettei kukaan tule paikalle. Nyt sitten yksi läheisin luotettu ystävä, jonka kanssa tätä asiaa eniten olen pohtinut onkin se ensimmäinen joka vetää maton jalkojen alta.

Mitä tästä pitää miettiä? Onko vaan kaivettava esiin vanha fraasi, ei se sitten ollutkaan ystävä, jos noin toimii? Onko kenellekään muulle tullut puukkoja selkään omien juhlien suhteen?

Kaipaan vertaistukea, koska rintaa puristaa ja ahdistaa kovasti. Tuntuu sille, että tässä menee vielä välit kokonaan, koska olen niin järkyttynyt. Jos nämä juhlat nyt jää tämän takia väliin, miten jatkamme ystävinä eteenpäin.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että kaverillasi on viikonloppu vapaana. Ehkä juuri se on se syy: jos hän on ollu stressaantunut viime aikoina ja haluaa vain kaksi päivää omaa aikaa?

Vierailija
42/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä tapaus olikin se silmienavaus sinulle. Ystävyys ei jostain syystä vain toimi ja olette mahdollisesti liian erilaisia ihmisiä. Oletteko tunteneet kauan, ja olet ehkä jo tottunut, sekä mahdollisesti katsonut vähän läpi sormien ikävää käytöstä ennenkin? Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa olin kiltti ja mukautuva ystävä. Hän saattoi pyytää asioita ja järjestin useinkin aikaa hänelle. Olin mukana järjestämässä hänen juhliaan ja apuna vaikeissa tilanteissa. Oma silmienavaus tuli siitä, kun vaikean elämäntilanteen jälkeen sain muutettua mukavaan asuntoon. Olisin halunnut pitää pienet tuparit. Tämä "ystävä" lupasi tulla paikalle, mutta saapuikin 2 tuntia myöhemmin kuin muut. Perään oli kyselty. Ja tuli lopulta tunniksi istumaan. Tajusin ettei mitään ystävyyttä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaverisi kertoi, että ei tule jonkun kutsutun vieraan takia. Mikä tässä on nän vaikeaa? Hän ei selvästi tule toimeen jonkun listalla olleen vieraan kanssa. 

Vierailija
44/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kutsu tai pyydä nykyisin ketään kylään tai minnekään. Ei kukaan tule. Surullista on.

Etenevä sukupuuttomme tuottaa enemmän yksin olevia. Riistovallassa toimeentulonsa menettäneet kuolevat nuorempina. Toisaalta raha ja virkavallan menestys turvattiin. Uusia kupattavia syntyy myös jatkossa vähemmän. Todellinen maksajaosaan joutunut luokka on vähälukuinen jo nykyään.

Vierailija
45/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihmetellä, miksi yhden henkilön poisjääminen on sinulle noin suuri ongelma, kun kuitenkin olet kutsunut noin 15 henkilöä.

Jos kyse on "ystävästäsi", niin luultavasti tiedät tarkemmankin syyn, miksi hän ei juhliisi tule.  Löytyikö vieraslistalta yksi tai useampi sellainen henkilö, jonka perusteella tämä ystäväsi katsoin MAHDOLLISESTI järkevämmäksi jäädä juhlistasi pois.

Aika paskamaista ystävyyttä tulla vauvapalstalle kertomaan ilmiselvästi vain osatotuus ja näin saada vauva-palstan kommentoijat haukkumaan  tätä "ystävääsi". Oliko tarkoitus tehdä tämän ystäväsi nolaamisesta tai kiusaamisesta juhliesi pääohjelma?

Jokainen, joka ehdottaa yhden loukatun osapuolen kertomuksen perusteella täysin tuntemattomalle henkilölle mielenterveysdiagnoosia, voisivat pitää mielipiteensä ihan omana salaisuutenaan.

Vierailija
46/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, kiusaajat saapuivat ketjuun

Vierailija
47/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pyörii korona ennätyslukemissa, kaikki eivät halua sairastaa sitä.

Tämä. Ei tulisi pieneen mieleenkään mennä kyläilemään tai kutsua vieraita kun olen töissä sote-alalla ja kotona on kaksi riskiryhmäläistä. Viimeisen parin viikon aikana on tuttava- ja lähipiirissä tullut ilmi useampikin tapaus, jossa sairastunut on ollut todellakin täysin oireeton ja on osannut hakeutua testiin vain siksi kun on saanut ilmoituksen/tiedon altistumisesta.

Vierailija
48/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaisi tuossa tilanteessa nyt keskustella sen ystävän kanssa, muuten se jää vaivaamaan ja ystävyys voi loppua siihen. Laita vaikka tekstaria, että mitä tarkoitit tuolla, meidänhän piti juhlia yhdessä ja vaikutit niin innostuneelta. Jos ei suostu selittämään, niin en enää vaivautuisi olemaan tuollaisen tyypin ystävä. Ehkä tästä kuitenkin voisi keskustella vielä. 

Vierailija
49/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, kiusaajat saapuivat ketjuun

Tarkoitat, että kiusaajat aloittivat ketjun.

Myöhemmin tulleet näkevät asiassa toisenkin näkökulman, joka vie kaiken kivan yksimielisestä kiusaamisesta.

Vierailija
50/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä mitään juhlia, joskus on osallistuttava.

Juhlat ovat niin, teenäisiä.

Vierailija
51/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa siltä, että ystäväsi lupautui tulemaan max viiden hengen juhliin, ja vasta lupauduttuaan kerroit että tulijoita onkin 15!

Minullekin voisi käydä noin, en siedä juhlia ja ahdistun ihmisjoukossa.

Vierailija
52/52 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin itse maintsit niin perunut ystävä ei tykännyt jostain muusta juhliin kutsutusta. En usko, että kyse on siis siitä, että tahallaan haluaisi kiusata vaan hänellä ja jollain toisella on sellaiset välit ettei ystävä tunne oloaan hyväksi jos tämä toinen on paikalla. Tiedätkö kenestä vieraasta on kyse ja mitä heidän välillään on tapahtunut? Oliko se toinen vieras pakko kutsua eli onko hän vaan joku tuttava mutta tämä toinen olisi ystävä? Eli olisiko tässä tilanteessa myös ap voinut osoittaa pelisilmää ja arvottaa ystävän korkeammalle ja jättää kutsumatta henkilön jonka seurassa tämä nyt juhlista poisjäävä tuntee olonsa ikäväksi/vaivautuneeksi/kiusatuksi tms.  Toki jos kyseessä on joku oikeasti läheinen niin vaikeaksi menee mutta minusta on aika lapsellista loukkaantua ja vaatia että ystävä tulee juhliin joissa hän tuntee koko ajan olonsa vaikeaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän