Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n juttu: "Haluan suojella lastani auringolta, mutta päiväkoti ei suostu yhteistyöhön"

Vierailija
24.04.2022 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008768367.html

"Joka kevät joudun taistelemaan aurinkovoiteen käytöstä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Tuon kotoa lapselle oman aurinkovoiteen ja pyydän työntekijöitä laittamaan sitä lapselle ennen ulkoilua. He eivät tee sitä. Suurin osa vanhemmista ilmeisesti alkaa suojata lapsiaan auringolta vasta heinäkuussa, mutta minä noudatan lääkäreiden suosituksia ja suojaan sekä itseni että lapseni, kun uv-indeksi antaa siihen aihetta. Miksi päiväkoti ei noudata terveyssuosituksia?"

Luuleeko kirjoittaja, että tarhatädeillä on aikaa alkaa kaikkia lapsia rasvaamaan? Miksi vanhempi ei voi tehdä sitä lapselleen itse, ennen päiväkotiin lähtöä? Tai laittaa sitten lapselle suojaavat mutta viileät pitkät vaatteet päälle.

Taas yksi sellainen vanhempi, jonka mielestä ilmeisesti päiväkodin/koulun/yhteiskunnan tehtävä on huolehtia hänen lapsestaan, eikä se tehtävä kuulu lapsen vanhempana suinkaan kirjoittajalle itselleen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsi perhepäivähoitoon ja maksa siitä kunnon hinta, niin alkaa homma toimia. Ei tartte lapsen pyörittää kahdeksaa flunssa vuodessa ja kärsiä erilaisista korvatulehduksista, mahataudeista tms. turhista vaivoista. Päiväkoti on DDR-keksintöjä johon ei ole mikään pakko lastaan viedä.

Vierailija
22/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkovoiteet ovat lapselle paljon vahingollisempia, kuin vähäinen auringolle altistuminen. Ihon kautta elimistöön pääsee syöpää aiheuttavia aineita, kun koko ajan läträtään lapsen herkälle iholle voiteita. Ihminen ei selviä ilman aurinkoa, ja auringosta saa elinvoimaa. Ei meitä ole luotu pimeässä kellarissa elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunikaveri, viiskymppinen mied kehui ettei ole koskaan käyttänyt aurinkorasvaa. Hän on käynyt floridat ja pattayat sun muut joka vuosi.

Ihmetteli kun itse rasvailin kesäisin ihan suomen kesässä.

Ihmettely loppui siihen, kun hänellä todettiin syövän esiaste, joka hyvin suurella todennäköisyydellä on tullut auringonotosta.

Floridassa ja Pattayalla on astetta enemmän UV:ta kuin Suomessa.

Kyseinen henkilö vietti vuodesta 358 päivää Suomessa.

Onko florida/pattaya todella niin paha UVn suhteen? Miksi ihmiset menevät moiseen krematorioon ja vielä maksavat siitä?

Vierailija
24/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Suomessa voi edes saada tarpeeksi aurinkoa palaakseen ilman auringon ottamista? Aurinkoisia päiviä vuodessa on todella vähän ja silloinkin UV:n määrä on niin pieni että pitää maata monta tuntia auringossa palaakseen ja päiväkodissa ei edes ulkoilma niin pitkään.

No tämä. En ole palanut Suomessa koskaan koko elämäni aikana, olin oikeastaan ihan aikuisuuteen asti siinä uskossa että aurinkorasvat on tarkoitettu vaan niitä etelän reissuja varten tai erityisen herkkäihoisille.

Vierailija
25/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säätietojen yhteydessä ilmoitetaan myös UV index ja tänään se on 2 of 10.

Vierailija
26/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Suomessa voi edes saada tarpeeksi aurinkoa palaakseen ilman auringon ottamista? Aurinkoisia päiviä vuodessa on todella vähän ja silloinkin UV:n määrä on niin pieni että pitää maata monta tuntia auringossa palaakseen ja päiväkodissa ei edes ulkoilma niin pitkään.

No tämä. En ole palanut Suomessa koskaan koko elämäni aikana, olin oikeastaan ihan aikuisuuteen asti siinä uskossa että aurinkorasvat on tarkoitettu vaan niitä etelän reissuja varten tai erityisen herkkäihoisille.

Niin minäkin siihen asti kunnes kasvoista löytyi syövän esiaste. Onneksi riitti kun se poistettiin. Olen tumma, rusketun helposti ja iho sietää hyvin aurinkoa palaamatta. Jopa ulkomailla. No, nyt jo tässä vaiheessa kevättä, on kasvoilla 50 kertoimen rasva kun lähden ulos. Kyllä pisti ajattelemaan oma tyhmyys siinä lääkärin tuolissa istuessa.

Vierailija
27/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Täällä päin hoitajat pyytävät vanhempia tuomaan aurinkorasvan ja rasvaavat lapset josseivät itse osaa.

Vierailija
28/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joka päiväkodissa jossa minun lapseni ovat olleet, on rasvattu jos on ollut tarvetta. Tähän aikaan vuodesta se UV indeksi ei vielä sinne 3 nouse. Mutta toukokuussa jo.

29/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan auringossa palava nahka sentästään. Mun pitäisi viettää vuodesta puolet sisällä. Olen kuin rapu värithkseltäni 4kk vuodesta. Ei auta uv 50 rasvat yhtään. Nahka on punainen laittaa rasvaa tai ei. Vaatteet olisi ainut tapa suojautua.

Vierailija
30/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamaan olen itsekin laittanut jo kuukauden sk 30 kun aurinkoista. Herkkä iho kärähtää heti keväällä.

Vierailija
31/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia tarvitse suojata auringolta pihaleikeissä. Ei ennenkään suojattu, eikä ollut mitään ongelmia asian kanssa.

Auringonsäteily on nykyään vähän eri kuin ennen. Tää ei tunnu olevan kaikilla tiedossa.

Vierailija
32/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä äiti varmasti uskoo sitä aurinkovoidepakkauksen kylkeä, että voidetta täytyy lisätä kahden tunnin välein että sen teho säilyy.

Vierailija
33/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en minä tai lapseni ole palanut Suomessa. Tosin emmee grillaa itseämme tuntikausia auringossa, mutta harvoin normi ulkoilussa pääsee Suomen helteissä palamaan, ellei ole herkkähipiäinen. Tietenkin jos päiväkodin piha suojaton ja siellähön ulkoillaan parikin tuntia putkeen niin herkkähipiäinen saattaa kärtsätä.

Ei vissiin 20 v. sitten hössötelty niin aurinkovoiteista, mutta ei vissiin lapset kärtsänneet päiväkodissakaan.

Vierailija
34/44 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja töissä alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Heti, kun UV-indeksi nousi 3:een tai sen yli päiväkodin ulkoiluaikoina (klo 9-10.30 ja 14.30-17), ohjeistimme kaikkia vanhempia tuomaan päiväkotiin omalle lapselle sopivan aurinkorasvan ja suojaavia vaatteita. Olemme pyytäneet vanhempia rasvaamaan lapset aamulla kotona ennen lähtöä. Iltapäivällä me työntekijät rasvaamme kaikki lapset. Se ei ole loppujen lopuksi sen isompi työ kuin paksujen talvivaatteiden päälle pukeminen pienemmillä. Tähän aikaan vuodesta tosiaan vielä selvitään kasvojen, korvien, kaulan ja niskan rasvauksella, kun ei vielä hellelukemissa olla. Ensimmäiset lapset rasvataan jo päiväunien jälkeen, jotta työ ei ole kerralla liian iso ja rasva ehtisi imeytyä ennen aurinkoiselle pihalle menoa. Olemme myös suositelleet, että lapsille tuotaisiin päiväkotiin kalastajahatun tyylinen lierillinen hattu, joka suojaisi korvia ja niskaa. Lippis suojaa vain päälakea ja otsaa. 

Vierailija
35/44 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin helposti. Ei tarvita kuin keskipäivän aurinkoa vaalealle iholle, joka ei ole ruskettunut. Varsinkin lapset palavat helposti. En tiedä yhtäkään ihmistä, joka ei olisi käräyttänyt joskus itseään ihan Suomen auringossa.

Mutta yhdessäkään päiväkodissa ei keskipäivällä ulkoilla, lounas on 11-12, ja unet 12-14. Lapset ovat sisätiloissa sen paahteisimman ajan.  Ainoastaan superherkimmät tarvitsevat pk:ssa aurinkorasvaa, suuri enemmistö ei.

Vierailija
36/44 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Red hair sensitives kirjoitti:

Ikinä en minä tai lapseni ole palanut Suomessa. Tosin emmee grillaa itseämme tuntikausia auringossa, mutta harvoin normi ulkoilussa pääsee Suomen helteissä palamaan, ellei ole herkkähipiäinen. Tietenkin jos päiväkodin piha suojaton ja siellähön ulkoillaan parikin tuntia putkeen niin herkkähipiäinen saattaa kärtsätä.

Ei vissiin 20 v. sitten hössötelty niin aurinkovoiteista, mutta ei vissiin lapset kärtsänneet päiväkodissakaan.

Minä paloin 11-vuotiaana kesäkuisella jumppaleirillä niin, että käsivarret ja pohkeet olivat rakkuloilla. Aurinkovoiteet eivät olleet lähellekään niin mukavia käyttää kuin tänä päivänä. Monet suomalaiset palavat helposti. Itse voin olla suorassa auringonvalossa n. 10-15 minuuttia palamatta. Riittävän intensiivisellä paisteella edes 50-kertoimen aurinkovoide ei auta tuntitolkulla. 

Auringon vaaroista on tiedetty pitkään ja esim. ulkona työtä tekevät ihmiset ovat sairastuneet todennäköisemmin okasolusyöpään. Melanoomaankin Suomessa on sairastuttu 20-30 vuotta sitten. Nykyään se on kuitenkin yleistynyt. 

Vierailija
37/44 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin helposti. Ei tarvita kuin keskipäivän aurinkoa vaalealle iholle, joka ei ole ruskettunut. Varsinkin lapset palavat helposti. En tiedä yhtäkään ihmistä, joka ei olisi käräyttänyt joskus itseään ihan Suomen auringossa.

Mutta yhdessäkään päiväkodissa ei keskipäivällä ulkoilla, lounas on 11-12, ja unet 12-14. Lapset ovat sisätiloissa sen paahteisimman ajan.  Ainoastaan superherkimmät tarvitsevat pk:ssa aurinkorasvaa, suuri enemmistö ei.

Tähän aikaan vuodesta UV-indeksi nousee päiväkodin ulkoiluaikana 4:ään. Päiväkoti-ikäiset lapset todellakin tarvitsevat suojausta. On myös uskomaton harhaluulo, että rusketus suojaisi. Todella hyväkin rusketus antaa parhaimmillaan suojakertoimen 5, kun aurinkorasvasta saa suojakertoimen 50. Ohut, vaalea puuvillapusero antaa sellaisenaan suojakertoimen 10. Sitä paitsi rusketus ei ole "aurinkoa kestävän" ihon merkki. Pikemminkin se on merkki siitä, että aurinko on päässyt tunkeutumaan ihoon ja vaikuttamaan siellä. 

Vierailija
38/44 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika "paha" se kommentti, siltä äipältä, että muut vanhemmat alkavat suojata lastensa ihoa vasta heinäkuussa. Onneksi hän, ah, niin loistavana äitinä alkaa jo huhtikuussa nuo suojaustoimet. Että jotkut löytääkin kaikesta jotain, millä ylentää itseään. Tuokaan kommentti ei perustu yhtään mihinkään ja puhehan oli vain päiväkodin toiminnasta tuossa asiassa ja sekin mielestäni virheellistä tietoa. Kyllä monissa päiväkodeissa huomioidaan melko hyvin auringolta suojautuminen.

Vierailija
39/44 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rasvaan lapseni aamulla, kasvot, korvat ja niskan, lämpimällä kelillä myös käsivarret. Aurinkorasva on myös päiväkodissa, kuulemma hoitajat lisäävät sitä ennen ulkoilua. Lapsi on hyvin vaalea, joten varmasti palaisi kesäkuukausina ilman suojausta, kuten me vanhemmatkin.

Vierailija
40/44 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Täällä päin hoitajat pyytävät vanhempia tuomaan aurinkorasvan ja rasvaavat lapset josseivät itse osaa.

No, minusta on jo hemmetin erikoista, ettei vanhempi osaa levittää aurinkorasvaa Missä tuollaisia tumpeloita elää?