Onko se nyt niin että jos ilmoittaudun työkkäriin niin mulle ei töitä löydy? Olen nainen 52 vuotias ja viimeset 5 vuotta kotiäitinä.
Kommentit (90)
Kampaajan hommat on yksi harvoja joita robotit ei vie.
Lähihoitajaksi. Itsekin vaihdoin siihen ja töitä riittää olen 51v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäriin ilmoittautumalla ei töitä löydy, vaikka olisit alasi huippuosaaja. Kyllä se edellyttää työpaikkojen hakemista.
Kuten aikaisemmin jo kirjoitin, niin olen jo hakenut useampaa paikkaa, en päässyt edes haastatteluun. Kysymyksenikin oli JOS ilmoittaudun työkkäriin niin onko mulla edes mahdollisuutta työpaikkaan. En mä sinne pompoteltavaksi halua mennä. Mielummin olen sitten kotona pitämässä perheestä huolta.
ApTyökkärin kautta voit saada palveluja, jotka tukee työllistymistä. Ja etkö halua työttömyyspäivärahaa? Minä ainakin selvittäisin, olisiko siihen oikeus. Mutta uravalmennus tai joku sellainen voisi sinua auttaa myös, pääsisit vähän miettimään mitä haluat jatkossa tehdä, jos kampaamohommat ei enää kiinnosta tai jos tuntuu, että ala on kuollut käsiin. Työkkäri järjestää myös työvoimakoulutuksia, joiden kautta voi saada uutta osaamista. Ikäsi puolesta voisit olla myös oikeutettu palkkatukeen. Itse olen 51v ja minulle on luvattu alustavasti palkkatukea 30%/6kk. Eli jos saan töitä, työnantajalle maksetaan 30% minun palkastani puolen vuoden ajan. Se alentaa työnantajan kynnystä ottaa viisikymppinen töihin.
Minä en koe työkkärin palveluita pompottamisena. Työkkäri tarjoaa työllistä edistäviä palveluita ja yhdessä mietitään, hyötyisinkö jostain palvelusta vai pärjäänkö omillani. Ne, jotka puhuvat pompotuksesta, ovat lähinnä niitä, jotka haluavat työttömyyspäivärahaa, mutta eivät töitä.
Lähinnä olen kuullut, että on turhia koulutuksia ja ties mitä mitkä ei auta työllistymiseen. Toiseen viestiin vastaten, permikset onnistuu kyllä toisin kuin monelta näiltä nuorilta se tiedetään. Ei silti tällä hetkellä auta tilannetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä viisikymppisenä? Oletko siis ollut kotiäiti teineille vai oletko saanut heidät lähes 50-vuotiaana?
Yksi lapsistani vammautui onnettomuudessa, olen häntä hoitanut kotona. Mieheni on hyvätuloinen, joten sinänsä kaikki ollut ihan ok. Nyt kun lapsi on paremmassa kunnossa haluaisin palata työelämään.
Ap
Mieheni on hyvätuloinen, mitäs jos hyvätuloinen miehesi löytää uuden reiän mitä pilkkiä. Nuoletko sitten näppejäsi.
Itse olin kotiäitinä 18v. Useampi lapsi.
Moni sanoi ääneenkin, mitä moni ajatteli, että en varmasti saa mistään töitä. Olin 42v kun nuorin täytti 3v. Ilmottauduin työkkäriin, puoli vuotta myöhemmin löysin itse töitä. Sain toisenkin työpaikan eli tein kahteen paikkaan töitä. Päätin kouluttautua alalle, joten hankin ammatin aikuisiopiskelijana työn ohella.
Parin vuoden jälkeen hain uutta työpaikkaa, sain paikan ja ollut siellä nyt yli 6v. Ja edennyt alalla. Ja olen nyt reilu 50v.
Ja meillä kysyttyjä on juurikin vanhemman polven väki. Eli 40+. Koska heillä sattuu olemaan hyvä työmoraali eikä koko ajan olla saikulla ja valiteta, että pitää tehdä töitä.
Eli tsemppiä aapee, et ole liian vanha. Ja yllättävän moni kuitenkin arvostaa kotiäitiyttä ja siihen sitoutumista. Antaa jotakin kuvaa ihmisen sitkeydestä ja sitoutumisesta (ja tällä en tarkoita arvostella äitejä, jotka palaavat nopeasti työelämään, kaikki tekevät itselleen parhaimman ratkaisunsa).
Mistä lähtien työkkäristä on saanut töitä? Alat hakemaan töitä itse, työkkäri on ihan turha laitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit ennen kotiäityittä?
Tehnyt kampaajan töitä vuodesta 1990.
ApNo sille alalle tarvitaan aina tekijöitä. Hiukset kasvavat ihmisillä aina.
Mulla useita kampaaja ystäviä, niilläkin on vaikeeta. Ei ole tarpeeksi töitä, korona vielä vaikuttaa. Luuletko etten muuten laittaisi taas putiikkia pystyyn? Give me a brake.
Ap
Voisitko tehdä tuota kampaajan työtä pienimuotoisesti? Niin kuin täällä joku puhui noista vanhainkotien pesupäivistä, niin itse muistelisin että äitini ollessa vanhainkodissa siellä kävi joku kampaaja joka kiersi paikasta toiseen. Kunnon kampaajatuolia siellä ei tietenkään ole käytettävissä, mutta vanhuksillakin hiukset kasvaa ja joskus niitä on hyvä leikata.
Muiden alojen töitä voisit miettiä siirrettävien taitojen näkökulmasta. Kun olet toiminut yrittäjänä, niin se varsinainen ammattitaitosi on ollut se kampaajaosaaminen, mikä sinulla on. Mutta yrityksen pyörittämisessä on paljon muutakin - taloushallintoa, budjetointia, markkinointia, asiakaspalvelua, varastonhallintaa, mahdollisesti henkilöstön palkkojen hoitamista jne. Näille kaikille taidoille voi olla käyttöä myös ihan jollain toisella alalla.
Jos se työkkäri ahdistaa ajatuksena, niin on olemassa myös ihan yksityisiä uravalmennuskonsultteja, joiden kanssa voit miettiä itsellesi sitä uutta suuntaa. Ehdottomasti kannattaa hyödyntää sitä kaikkea mitä jo osaat ja miettiä mikä ala voisi kiinnostaa ja mitä osaamista ehkä tarvitsisit lisäksi, jos haluaisit sille alalle työllistyä. Kun yrittämisestä sinulla on jo kokemusta, voisit harkita sitäkin. Onko sinulla jotain osaamista, mitä voisit yrittäjänä myydä? Tykkäätkö siivota tai hääriä puutarhassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäriin ilmoittautumalla ei töitä löydy, vaikka olisit alasi huippuosaaja. Kyllä se edellyttää työpaikkojen hakemista.
Kuten aikaisemmin jo kirjoitin, niin olen jo hakenut useampaa paikkaa, en päässyt edes haastatteluun. Kysymyksenikin oli JOS ilmoittaudun työkkäriin niin onko mulla edes mahdollisuutta työpaikkaan. En mä sinne pompoteltavaksi halua mennä. Mielummin olen sitten kotona pitämässä perheestä huolta.
ApTyökkärin kautta voit saada palveluja, jotka tukee työllistymistä. Ja etkö halua työttömyyspäivärahaa? Minä ainakin selvittäisin, olisiko siihen oikeus. Mutta uravalmennus tai joku sellainen voisi sinua auttaa myös, pääsisit vähän miettimään mitä haluat jatkossa tehdä, jos kampaamohommat ei enää kiinnosta tai jos tuntuu, että ala on kuollut käsiin. Työkkäri järjestää myös työvoimakoulutuksia, joiden kautta voi saada uutta osaamista. Ikäsi puolesta voisit olla myös oikeutettu palkkatukeen. Itse olen 51v ja minulle on luvattu alustavasti palkkatukea 30%/6kk. Eli jos saan töitä, työnantajalle maksetaan 30% minun palkastani puolen vuoden ajan. Se alentaa työnantajan kynnystä ottaa viisikymppinen töihin.
Minä en koe työkkärin palveluita pompottamisena. Työkkäri tarjoaa työllistä edistäviä palveluita ja yhdessä mietitään, hyötyisinkö jostain palvelusta vai pärjäänkö omillani. Ne, jotka puhuvat pompotuksesta, ovat lähinnä niitä, jotka haluavat työttömyyspäivärahaa, mutta eivät töitä.
Lähinnä olen kuullut, että on turhia koulutuksia ja ties mitä mitkä ei auta työllistymiseen. Toiseen viestiin vastaten, permikset onnistuu kyllä toisin kuin monelta näiltä nuorilta se tiedetään. Ei silti tällä hetkellä auta tilannetta.
Ap
Työvoimakoulutuksena nimenomaan voit hankkia työllistävän ammatin itsellesi jos opiskelu vielä kiinnostaa. Katso oman alueesi koulutukset te-palvelujen sivuilta, niin näet olisiko siellä jotain sinua kiinnostavaa. Toisilla alueilla on paljon enemmän tarjontaa kuin toisilla.
Mieheni on hyvätuloinen, mitäs jos hyvätuloinen miehesi löytää uuden reiän mitä pilkkiä. Nuoletko sitten näppejäsi.[/quote]
Kiitos, mutta toi mies ei ole lähdössä mihinkään, päinvastoin. Älä yleistä kaikkia miehiä.
Ap
Työkkärin kautta voit saada palveluja, jotka tukee työllistymistä. Ja etkö halua työttömyyspäivärahaa? Minä ainakin selvittäisin, olisiko siihen oikeus. Mutta uravalmennus tai joku sellainen voisi sinua auttaa myös, pääsisit vähän miettimään mitä haluat jatkossa tehdä, jos kampaamohommat ei enää kiinnosta tai jos tuntuu, että ala on kuollut käsiin. Työkkäri järjestää myös työvoimakoulutuksia, joiden kautta voi saada uutta osaamista. Ikäsi puolesta voisit olla myös oikeutettu palkkatukeen. Itse olen 51v ja minulle on luvattu alustavasti palkkatukea 30%/6kk. Eli jos saan töitä, työnantajalle maksetaan 30% minun palkastani puolen vuoden ajan. Se alentaa työnantajan kynnystä ottaa viisikymppinen töihin.