Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketä ylioppilasjuhliin kutsutaan?

Vierailija
24.04.2022 |

Kutsuttavat saa tietysti itse päättää, mutta kummastelen monien todella suurta vierasmäärää. Lapsen kummit ja isovanhemmat sekä meidän vanhempien sisarukset ovat kutsulistalla, mutta kutsutaanko juhliin yleisestikin esim. perhetuttuja? Meillä ei ole montakaan sellaista perhettä keille myös lapsemme olisi ollut vahvasti läsnä.
Ylioppilaan omat kaverit taas ovat omissa juhlissaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että juhliin on tulossa 7 aikuista ja muutama lapsi. Tuttavani puhui kymmenistä jopa sadasta vieraasta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt, että lakkiaiset ovat open house -tilaisuus eli kaikki halukkaat voivat tulla heille sopivana ajankohtana. Toki ne kutsutaan, jotka halutaan varmasti tulevan paikalle. Omissa lakkiaisissani kävi sukulaisten ja kavereiden lisäksi naapureita, kavereiden vanhempia, opettajia, vanhempien kavereita. Osa tietysti toi ruusun ja heidän kanssaan nostettiin malja, ei sen enempää. Näin olen itsekin tehnyt, pistäytynyt esim. läheisen työkaverin lasten lakkiaisissa, lähinaapuriin vienyt kukat, osallistunut lasten kavereiden lakkiaisiin. Sinuna varautuisin varmuudeksi myös yllätysvieraisiin ja piipahtajiin. Ihanat ja ikimuistoiset juhlat teille tulee joka tapauksessa, juhlitte sitten isolla tai pienellä porukalla.

Vierailija
2/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meillä oli kutsuttu isovanhempien ja kummien (perheineen) lisäksi minun ja lapsen isän sisarukset perheineen, viisi läheisintä ystäväperhettä, neljä lähintä naapuriperhettä, minun tätini ja enoni puolisoineen sekä minun serkkuni perheineen. Yhteensä kutsuttuja oli 90, mutta ihan kaikki eivät tulleet paikalle. Ja ennen kuin joku puhuu lahjojen kerjäämisestä, niin voin todeta, että tarjoilun järjestäminen tälle vierasjoukolle tuli kalliimmaksi kuin mitä ylioppilas sai lahjarahoja. Tämä oli toki täysin ok. Sanon tämän vain siksi, että joku ei kuvittelisi vieraita kutsutun lahjojen takia.

Ja meidän juhlat (pk-seudulla) olivat sentään pienet verrattuna lapsuuden kotipaikkakuntaani maalla. Siellä juhliin olisivat tulleet em. henkilöiden lisäksi paljon enemmän naapureita, kaukaisempia sukulaisia (minäkin olen ollut lapsena esim. pikkuserkkuni lastenlasten yo-juhlissa) sekä joukko vanhempien työkavereita puolisoineen. Tosin siellä ei olisi tarvinnut miettiä, ketä kutsuu, koska paikallislehteen olisi laitettu avoin kutsuilmoitus kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että lakkiaiset ovat open house -tilaisuus eli kaikki halukkaat voivat tulla heille sopivana ajankohtana. Toki ne kutsutaan, jotka halutaan varmasti tulevan paikalle. Omissa lakkiaisissani kävi sukulaisten ja kavereiden lisäksi naapureita, kavereiden vanhempia, opettajia, vanhempien kavereita. Osa tietysti toi ruusun ja heidän kanssaan nostettiin malja, ei sen enempää. Näin olen itsekin tehnyt, pistäytynyt esim. läheisen työkaverin lasten lakkiaisissa, lähinaapuriin vienyt kukat, osallistunut lasten kavereiden lakkiaisiin. Sinuna varautuisin varmuudeksi myös yllätysvieraisiin ja piipahtajiin. Ihanat ja ikimuistoiset juhlat teille tulee joka tapauksessa, juhlitte sitten isolla tai pienellä porukalla.

Tätä en ole tiennytkään. Miten ihmeessä sitä osaa varata tarpeeksi tarjoiluja jos vieraita yllättäen tuleekin paljon enemmän kuin mihin on varautunut….

Vierailija
4/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain lähisuku, ei mitään laajaa tuttavapiiriä todellakaan. Omissa juhlissa aikoinaan oli myös naapureita ja vanhempien tuttavia, jotka myös itse tunsin. Pienet juhlat on ihan hyvät, turha kutsua lapselle vieraita vanhempien tuttavia.

Vierailija
5/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla YO-juhlissa käy kaikki naapurit, opettajat, sukulaiset, tutut, puolitutut. Kaikki, jotka tietävät, missä taloissa niitä juhlia on.  Kierretään siis talosta taloon.

Tai ainakin minun nuoruudessani oli tällainen meininki. Eikä edes pohojammaalla asuttu.

Vierailija
6/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee ihan lähimmät ja kummit. Ei Vaan Jaksa!

Vierailija
7/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut lähisuku, joitakin perhettuttuja, lapsen harrastuksista tutuksi tulleita ja naapureita. Meillä jo pelkästään lasten isovanhemmista ja vanhempien sisarusten perheistä tulee n. 40 henkeä.

Vierailija
8/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa ihmettelen mistä ihmisille riittää niitä vieraita. Kun talo pitää remontoida ja hommata juhlateltta pihalle yms. Meidän lasten ylppärijuhliin kutsutaan varmaan 5 aikuista ja 2 lasta.

Vierailija
9/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, onko juhlat keväällä vai syksyllä. Keväällä kannattaa kutsua vain heidät, jotka oikeasti haluaa juhliin.

Jos juhlat on syksyllä, voit pistää yleisen kutsun kaikille sukulaisille ja tuttaville, ja olla tyytyväinen, jos joku tulee. Tämä johtunee siitä, että moni ajattelee syksyllä kirjoittavan olevan luuseri, joka reputti keväällä. Todellisuudessa syksyn ylioppilas saattaa olla suorittanut lukion tavanomaista nopeammin, tai on suorittanut niin paljon ylimääräisiä kursseja, ettei kerennyt tekemään kaikkia kolmessa vuodessa.

Vierailija
10/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa ihmettelen mistä ihmisille riittää niitä vieraita. Kun talo pitää remontoida ja hommata juhlateltta pihalle yms. Meidän lasten ylppärijuhliin kutsutaan varmaan 5 aikuista ja 2 lasta.

Teillä on sitten pieni suku, isovanhemmat kuolleet, vanhemmilla ei sisaruksia, ylioppilaalla ei suvun ulkopuolisia kummeja?

Vierailija
11/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on sitten pieni suku, isovanhemmat kuolleet, vanhemmilla ei sisaruksia, ylioppilaalla ei suvun ulkopuolisia kummeja?

3 isovanhempaa elossa, yksi vanhemman sisarus+puolisonsa, heidän lapsensa. Ei kummeja, ei perhetuttuja, emme edes tiedä naapureiden nimiä.

Vierailija
12/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilas juhlat ovat siinä mielessä poikkeuksellinen juhla, että paikoin on edelleen tapana, että  ylioppilasjuhliin saa periaatteessa mennä kuka tahansa ylioppilaan tunteva käydä onnittelemassa häntä.

Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? - No esimerkiksi sitä, että itse muista kerran olleeni keittiössä apuna ylioppilasjuhlissa, jossa kävi varmaan parisenkymmentä ylioppilaan vanhaa kaveria ja ystävää onnittelemassa häntä. - Ja kun hänellä sattumalta omia vanhempia sisaruksia puolenkymmentä ja kummallakin vanhemmalla saman verran sisaruksia joista kaikilla myös lapsia ja ylioppilaan omistakin sisaruksista jo osalla ja joukko naapureita, niin johan tuossa oli yksiin ylppäreihin aika paljon.

Uskovainen mies

Vierailija
13/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi meillä:

- isovanhemmat: 3 aikuista

- ylioppilaan kummit perheineen: 4 aikuista ja 6 lasta

- ylioppilaan vanhempien sisarukset (muut kuin kummit) perheineen: 6 aikuista ja 4 lasta

- lähimmät ystäväperheet (muut kuin kummit): 10 aikuista ja 10 lasta

- lähimmät naapurit: 8 aikuista ja 4 lasta

- enoni ja tätini puolisoineen: 4 aikuista

- serkkuni perheineen (näin maalta kotoisin olevana olisi ollut paha loukkaus olla kutsumatta heitä): 16 aikuista ja 13 lasta.

"Lapsi" ei tuossa tarkoita välttämättä alaikäistä, vaan on usein ylioppilaan kanssa lähellä samaa ikäluokkaa. Se viittaa ennemminkin siihen, mitä kautta "lapsi" on meidän perheelle tuttu, esimerkiksi ystäväpariskunnan tai naapurin lapsi.

Suunnilleen samankokoisia juhlia on myös ollut ystäväperheillämme ja naapureillamme täällä pääkaupunkiseudulla.

Kutsutuista paikalle tuli vähän yli 70 henkilöä. Ja nämä olivat tosiaan pienet juhlat siihen verrattuna, millaisia ylioppilasjuhlia entisellä kotipaikkakunnallani järjestetään.

2

Vierailija
14/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun täällä pääkaupunkiseudulla, jossa nyt ylipäänsä asutaan ahtaasti ja monesti kerrostalossa yms. Täällä ei ole vaarana, että yo-juhliin tultaisiin kutsumatta. Jossain maaseudulla voi olla sitten eri juttu. Meidän ylioppilaat on kutsuneet sukulaisia, kavereita, naapureita, yleensäkin sellaisia, joiden kanssa ovat olleet paljon tekemisissä. Meillä on yleensä käynyt yo-juhlissa ehkä 30-50 henkilöä. Meillä on aika pieni suku, mutta kyllä on ollut mahduttamista tuossakin määrässä. Me ollaan kutsuttu vähän erissä, ettei kaikki tule ihan yhtä aikaa. Jos kutsuun laittaa, että ylioppilasta voi tulla onnittelemaan klo 14-19-välillä,  voi varautua siihen, että kaikki tulevat klo 14.

Vierailija
15/22 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ylioppilaan kummit ovat meidän vanhempien sisarukset. Mieheni kumpikaan sisarus puolisoineen ei pääse juhliin. Miehellä ei ole muuta sukua.

Minun sisar perheineen ja vanhempani tulevat. Lisäksi yksi tuttavaperhe ja yksi ystäväni lapsensa kanssa.

Olemme muuttaneet hiljttain, joten uudet naapurit tuskin tulevat ja vahat eivät tiedä osoitettamme.

Eli ei jää montaa vierasta.

Vierailija
16/22 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe 4

vävy 1

isovanhemmat 3

eno, setä ja täti 3

kummiperhe 6

kummiperhe 4

isovanhempien sisarukset puolisoineen eli vanhempien enot, tädit ja sedät 8

meillä vierailleet vanhempien kaverit perheineen, jotka tuntevat hyvin myös ylioppilaan noin  17

ylioppilaan kaverit viettävät omia lakkiaisiaan, näkevät illalla jatkoilla kaupungilla.

Vieraita siis tulossa noin 45-50

Vierailija
17/22 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on KUKA!

Vierailija
18/22 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, onko juhlat keväällä vai syksyllä. Keväällä kannattaa kutsua vain heidät, jotka oikeasti haluaa juhliin.

Jos juhlat on syksyllä, voit pistää yleisen kutsun kaikille sukulaisille ja tuttaville, ja olla tyytyväinen, jos joku tulee. Tämä johtunee siitä, että moni ajattelee syksyllä kirjoittavan olevan luuseri, joka reputti keväällä. Todellisuudessa syksyn ylioppilas saattaa olla suorittanut lukion tavanomaista nopeammin, tai on suorittanut niin paljon ylimääräisiä kursseja, ettei kerennyt tekemään kaikkia kolmessa vuodessa.

Tai sitten vaikka urheilulukiolainen. Tosin meidän urheilulukiolainen kirjoittaa neljään vuoteen (ja tällä hetkellä tavoitteena 91 kurssia)

Vierailija
19/22 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun teit aloituksen siitä, mitä minäkin täällä itsekseni mietin. Tietysti toisilla on laajempi sosiaalinen piiri, niin vieraitakin käy sitten paljon. Vaikka meilläkin olisi olen house-tilaisuus (ja oikeastaan onkin, kaikki saa tulla käymään vaikkei missään lehdessä ilmoitella), vieraita tuskin kävisi yli 50.

Vierailija
20/22 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on KUKA!

No jos kutsuu vain yhden ihmisen