Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä on olleet vaihdevuosiesi ekat oireet?

Vierailija
23.04.2022 |

Minkä ikäisenä ?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuukautiskierto lyhentynyt vähitellen jo 30-vuotiaasta lähtien. 

Vierailija
62/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljänkympin jälkeen pahenevat mielialaoireet ja raivo. Sitten fyysiset oireet 45 vuoden hujakoilla: hiustenlähtö, heittelevä sokeri, nievlkivut, unettomuus, hikoilu. Nyt viidenkympin jälkeen muu helpottaa, mutta tilalle on tullut pohjaton väsymys ja kiinostamattomuus elämään. Ihan kaikkeen. En usko että elämänhaluni enää palaa. Käytössä on ollut pitkään hkh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut joskus 45v ikäisenä. En kyllä osannut liittää niitä vaihdevuosiin, ennen kuin kymmenisen vuotta myöhemmin kun aloin muiden oireiden vuoksi käyttää hormonikorvaushoitoa, ja nivelkivutkin loppuivat.

Tuli jäätynyt olkapää, molemmile puolille perättäin. Lääkäri mutisi jotain siitä, että tämä on tyypillistä ikäiselleni naiselle. Urpo ei osannut selittää, että se liittyy vaihdevuosiin, vaikka kysyin, että mitä hän tarkoittaa.

Vuosia myöhemmin hkh auttoi nivelten kolotuksiin. Mietin, että olisiko mahdollisesti auttanut noihin olkapäihin, jos olisin tajunnut aloittaa ajoissa.

Miksi lääkärit eivät ota asiaa todesta ja kunnolla puheeksi? Jäätynyt olkapää on hirveä vaiva, joka kestää pitkään eikä siihen ole hoitoa.

Jäätyneeseen olkapäähän pitäisi antaa heti kortisonipiikki. Olen saanut jäätyneen olkapään kahdesti elämäni aikana ja ensimmäisellä kerralla ei tehty mitään. Parantumiseen meni todella pitkä aika. Toisella kerralla tk-lääkäri sopi, että seuraavana päivänä laitetaan kortisonipiikki ja niin tehtiinkin. Piikin jälkeen 5 vrk rauhallisempaa elämää ilman nosteluja ja olin taas kunnossa. 

Vierailija
64/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän loppuvuodesta 48. Vielä ei ole kierto lähtenyt lyhenemään, vaan on sen samat 28 päivää kuin 14-vuotiaanakin. Muitakaan esivaihdevuosioireita ei vielä ole. 

Sekä äitini että isäni suvuista on ollut tapana elää vanhaksi: esimerkiksi äitini äiti eli 101-vuotiaaksi. Itse tulin yllätysraskaaksi 41-vuotiaana - ensimmäisestä kierrosta heti keskimmäisen lapsemme syntymän jälkeen.

Olen aina ollut siro ja hoikka. Ehkä ylipaino ja esimerkiksi tupakointi nopeuttavat vaihdevuosien alkamista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän