Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä on olleet vaihdevuosiesi ekat oireet?

Vierailija
23.04.2022 |

Minkä ikäisenä ?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että vi*utus. Kaikki ottaa päähän (mies, kaverit, työ), eikä mikään tunnu enää miltään, ainakaan kivalta. Mitään fyysisiä oireita ei vielä ole, menkat tulee säännöllisesti jne. Täytän tänä vuonna 50.

Vierailija
22/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan 39 vuotiaana alkoi joskus unettomuus ja heräily öisin, hikoilin lakanat ja oli ummetusta. Nyt 43 v. yöheräilyä edelleen on välillä, mutta se järkyttävä hikoilu on jäänyt pois. En tiedä tuleeko vielä takaisin. Ummetusta on edellen. Selkeästi huomaa, että ns. "paska ei enää kulje" kuin ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

varmaan 39 vuotiaana alkoi joskus unettomuus ja heräily öisin, hikoilin lakanat ja oli ummetusta. Nyt 43 v. yöheräilyä edelleen on välillä, mutta se järkyttävä hikoilu on jäänyt pois. En tiedä tuleeko vielä takaisin. Ummetusta on edellen. Selkeästi huomaa, että ns. "paska ei enää kulje" kuin ennen.

Ota kuituja ja luumuja. Kohta kulkee.😅

Vierailija
24/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

26-vuotiaana, ja ensioire oli, että alle 30cm kikuli ei enää tuntunut vaginassa miltään. Siitä lähtien ollut gambialainen poikaystävä.

Vierailija
25/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumilla aalloilla alkoi sen jälkeen kun täytin 40. Hormonilääkitys vei oireet mutta pari vuotta sitten piti lopettaa hormonilääkitys ja sen jälkeen on ollut taas järkyttävät kuumat aallot ja unihäiriöt. Nyt yritän pärjäillä luontaistuotteella, josta kyllä ehkä vähän onkin apua.

Vierailija
26/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän päälle nelikymppisenä menkat tuli entistä runsaammaksi. Kokeiltiin vielä pillereitä mutta jouduin päivystykseen runsaan vuodon takia ja hemoglobiini tipahti. Sitten vuoto väheni ja harveni, jäi pois kolmisen vuotta sitten. Kuivista limakalvoista en ole kärsinyt mutta uni on todella kevyttä, voi johtua myös sairaudesta (vaikea masennus). Ruokahalu ollut jo pitkään huono joten en ole päässyt lihomaan. Iho on kasvoista kuiva mutta hiukset joudun edelleen pesemään päivittäin (joo, jaksan peseytyä vaikka masennus). Sain lähetteen joilla voisi mitata hormoniarvoja mutta en ole jaksanut käydä :(

Vierailija
27/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi vaihdevuodet rajusti kun olin 46v, yhtäkkiä vain kuumuuskohtaus iski ja hikoilin aivan järkyttävästi. Hormoonit meni jotenkin sekaisin aluksi, sain raskausmaisia oireita eli pahoinvointia ja rintojen arkuutta. Se meni pian ohi ja johtui varmaan estrogeenin heittelystä.

Sittemmin klassisia oireita, kuivat limakalvot, kuiva suu, valvomista ja noita kuumia aaltoja, menkat miten sattuu.Ihan ok kestän niitä kuitenkin ilman hormoonihoitoa. Lääkärissä kävin ja laaja verenkuva ok. Niin ja ajoittain on ikävää vatsan turvotusta ja ilmavaivoja.

Eihän sulla vielä vaihdevuodet ole, jos menkat tulee.

Vaihdevuosien määritelmä on, että ne ovat, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut puoli vuotta.

Väärin. Menopaussi on se kun kuukautiset on loppuneet. Vaihdevuodet alkaa jo ennen sitä.

Vierailija
28/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskierto lyheni. En kyllä kiinnittänyt siihen mitään huomiota sillä seurauksella, että sain vauvan 42- vuotiaana :) Menopaussi tuli 56- vuotiaana.

Vierailija
29/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot, heräily öisin ja nukahtamisvaikeudet, hiusten lähtö

Vierailija
30/41 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä katsotaan vielä kuukautisiksi? Viisi tippaaa, yksi tippa vai puolikas?

Kysyin tätä pari vuotta sitten omalla aloituksella, mutta sain aikaan vain aivan käsittämättömän älämölön, kaiken lisäksi ihan asian vierestä.

No, tippa ei edes näy missään, eli ei se tippa voi olla, mutta sinne päin.

Kun munasarjat eivät enää yhtään toimi, eikä ole tarvittaviahormoneita, niin ei sieltä enää sitten tule niitä tippojakaan.

Sellaista näkyvää tippaa ajattelin. Sellaista, että aamulla arvelee kuukautisten yllättäen alkaneen, mutta päivän aikana ei kuukuppiin enää ilmestykään enempää.

Vierailija
31/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten harveneminen, nivelkivut ja palelu- ja hikoilukohtaukset. Alkoivat pitkälti alle 50-vuotiaana. Mahdollisesti vähän yli 40-vuotiaana. En tajunnut yhdistää oireita vaihdevuosiin, joten tarkka alkamisajankohta jäi laittamatta ylös.

Mulla on vähemmän trendikäs teoria koskien vaihdevuosioireita, ja erityisesti hikoilua. Jos jollakin on esittää parempi, siittä vaan. 

Huom! Kirjoitettu pilke silmäkulmassa. Ei tosikoille.

Lähtökohtahan on se, ettei syytä vaihdevuosissa sekoilevalle lämmönsäätelyjärjestelmälle ole löydetty. Miksi siis estrogeenin puutos saa kaiken muun lisäksi kehon lämmönsäätelyn sekoamaan eli että minuutin sisällä voi sekä palella että hikoilla, vaikka vain makaisi paikoillaan?

Siltä varalta, että itse vaihdevuodet on jollekin hepreaa: Munasolut ikääntyvät toisin kuin siittiöt. Niinpä iäkäs synnyttäjä saa nuorta synnyttäjää todennäköisemmin keskenmenon tai sairaita jälkeläisiä. Myös äidin voimavarat hoivata lapsi aikuisuuteen hupenee äidin ikääntyessä. Vastasyntyneen kannalta on täysin eri asia, jos äiti on 29-vuotias kuin jos äiti olisi 69-vuotias. Tämän takia luoja (toisille luonto, evoluutio) on katsonut parhaimmaksi rajoittaa naisen hedelmällisen ajan alle +- 40-vuotiaaksi.

Mutta miksi sitten miehen kyky saada jälkeläisiä säilyy jopa 70-vuotiaaksi? Koska mies ei synnytä eikä myöskään osallistu jälkeläisten hoivaan samalla taalla kuin nainen. 

Sitten itse teoriaan vaihdevuosien hikoilusta.

Kautta ihmiskunnan historian on ollut tärkeää tuottaa mahdollisimman paljon lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä per henkilö. Sen tiellä oli kuitenkin yksi hidaste: Naisen hedelmällisen ajan päättyminen suht' varhaisessa vaiheessa edellä mainituista syistä johtuen. Miten siis lisääntyä vielä senkin jälkeen, kun pariskunnan toinen osapuoli eli nainen ei enää ikänsä puolesta kykene siihen mutta mies vielä kykenisi?

Vastaus: Naiselle järjestettiin vaihdevuosioireet (hikoilu, mielialan muutokset, limakalvojen kuivuus, nivelkivut ym.), jotka vielä nykyäänkin johtavat siihen, että naisen seksuaalinen aktiivisuus laskee. Samoista syistä laskee myös miehen seksuaalinen kiinnostus vaihdevuosissa kärvistelevää kumppaniaan kohtaan. 

The End? Ei suinkaan vaan miehen seksuaalinen halu pysyy vielä pitkään melkolailla ennallaan, jolloin Raamatun ajan mies kääntyi nuoren palvelijattaren puoleen sillä seurauksella, että sai vielä lisää jälkeläisiä. Jälkeläisiä, joilla oli eri geeniperimä.

Kyse on siis ollut ihmiskunnan selviämisestä aikana, jolloin liikkuminen paikasta toiseen oli vähäistä (vaarana sisäsiittoisuus) eikä ollut modernia lääketiedettä hoitamassa sairauksia ja pelastamassa henkiä. Vaihdevuosien hikoilussa, kuten myös muissa oireissa on siis teoriani mukaan kyse jälkeläisten määrän maksimoinnista. Se, että mies sai jälkeläisiä mahdollisimman pitkään ja usealle naiselle, oli ihmiskunnan kannalta parempi vaihtoehto kuin että pari olisi vanhentunut yhdessä. Piti "olla hedelmällinen, lisääntyä ja täyttää maa", kuten jumala käski. 

Vierailija
32/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkivut joskus 45v ikäisenä. En kyllä osannut liittää niitä vaihdevuosiin, ennen kuin kymmenisen vuotta myöhemmin kun aloin muiden oireiden vuoksi käyttää hormonikorvaushoitoa, ja nivelkivutkin loppuivat.

Vierailija
33/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut joskus 45v ikäisenä. En kyllä osannut liittää niitä vaihdevuosiin, ennen kuin kymmenisen vuotta myöhemmin kun aloin muiden oireiden vuoksi käyttää hormonikorvaushoitoa, ja nivelkivutkin loppuivat.

Saanko udella, mitä lääkevalmistetta käytät ja millä annostuksella? Minulla ei näet korvaushoito poistanut nivelkipuja, lievitti vähän.

Vierailija
34/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensimmäinen oire oli, kun noin 35v kierto alkoi lyhentyä. Sehän johtuu keltarauhashormonin vähenemisestä. Nelikymppisenä vuoto alkoi runsastua ja edelleen tiheni. Viisikymppisenä menkat pitenivät, tihenivät ja runsastuivat edelleen. Tuloksena liki anemia. Nelikymppisenä alkoi olla myös emättimen kuivuutta ja orgasmit laimenivat. Ja uni huononi. 

Vierailija
35/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskierto oli täysin sekaisin 42-vuotiaana. Kun kuukautiskierto vähitellen piteni 40 päivään, tuli niin kova hikoilu, että sänky kastuu. Mielialavaihteluita on, mutta siveydenpuu-uutteella olen saanut sitä hallintaan. Muutenkin käytän nyt monenlaisia vitamiineja ja hivenaineita, joista on ollut suoranaista hyötyä. Ikää on nyt reilu 50 vuotta, mutta iho on hyvä ja kuukautiskierto on tallella. Taitaa vielä mennä muutama vuosi, ennen kuin lopulliset vaihdevuodet tulevat.

Vierailija
36/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Verikokeen perusteella jo postmeno. Yöunet ovat sekaisin. Mietin, että pitäisikö sen vuoksi ottaa korvaushoito.

Mulla on vasta esivaihdevuodet, mutta korvaushoito ei parantanut yöunia pätkääkään. 

Vierailija
37/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskierronhäiriöitö alkoi tulla joskus 47-vuotiaana. Sitten myös kuumia aaltoja etenkin öisin. Sain hormonikorvaushoitoakin ehkä vajaan vuoden verran mutta sitten lääke loppui apteekista ja lopetin siihen. Onneksi kävi niin etten sitten enää tarvinnutkaan korvaushoitoa vaan oireet loppuivat kuin itsestään. Tosi helpolla pääsin omien oireideni kanssa.

Vierailija
38/41 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 v kierto alkoi olla epäsäännöllinen. Sitten loppuikin kokonaan ja alkoi öiset kuumat aallot. Ne just loppu kuin seinään, olen 57 v. En kyllä muuta ole huomannut. Ei lääkitystä. 

Vierailija
39/41 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisten harveneminen, nivelkivut ja palelu- ja hikoilukohtaukset. Alkoivat pitkälti alle 50-vuotiaana. Mahdollisesti vähän yli 40-vuotiaana. En tajunnut yhdistää oireita vaihdevuosiin, joten tarkka alkamisajankohta jäi laittamatta ylös.

Mulla on vähemmän trendikäs teoria koskien vaihdevuosioireita, ja erityisesti hikoilua. Jos jollakin on esittää parempi, siittä vaan. 

Huom! Kirjoitettu pilke silmäkulmassa. Ei tosikoille.

Lähtökohtahan on se, ettei syytä vaihdevuosissa sekoilevalle lämmönsäätelyjärjestelmälle ole löydetty. Miksi siis estrogeenin puutos saa kaiken muun lisäksi kehon lämmönsäätelyn sekoamaan eli että minuutin sisällä voi sekä palella että hikoilla, vaikka vain makaisi paikoillaan?

Siltä varalta, että itse vaihdevuodet on jollekin hepreaa: Munasolut ikääntyvät toisin kuin siittiöt. Niinpä iäkäs synnyttäjä saa nuorta synnyttäjää todennäköisemmin keskenmenon tai sairaita jälkeläisiä. Myös äidin voimavarat hoivata lapsi aikuisuuteen hupenee äidin ikääntyessä. Vastasyntyneen kannalta on täysin eri asia, jos äiti on 29-vuotias kuin jos äiti olisi 69-vuotias. Tämän takia luoja (toisille luonto, evoluutio) on katsonut parhaimmaksi rajoittaa naisen hedelmällisen ajan alle +- 40-vuotiaaksi.

Mutta miksi sitten miehen kyky saada jälkeläisiä säilyy jopa 70-vuotiaaksi? Koska mies ei synnytä eikä myöskään osallistu jälkeläisten hoivaan samalla taalla kuin nainen. 

Sitten itse teoriaan vaihdevuosien hikoilusta.

Kautta ihmiskunnan historian on ollut tärkeää tuottaa mahdollisimman paljon lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä per henkilö. Sen tiellä oli kuitenkin yksi hidaste: Naisen hedelmällisen ajan päättyminen suht' varhaisessa vaiheessa edellä mainituista syistä johtuen. Miten siis lisääntyä vielä senkin jälkeen, kun pariskunnan toinen osapuoli eli nainen ei enää ikänsä puolesta kykene siihen mutta mies vielä kykenisi?

Vastaus: Naiselle järjestettiin vaihdevuosioireet (hikoilu, mielialan muutokset, limakalvojen kuivuus, nivelkivut ym.), jotka vielä nykyäänkin johtavat siihen, että naisen seksuaalinen aktiivisuus laskee. Samoista syistä laskee myös miehen seksuaalinen kiinnostus vaihdevuosissa kärvistelevää kumppaniaan kohtaan. 

The End? Ei suinkaan vaan miehen seksuaalinen halu pysyy vielä pitkään melkolailla ennallaan, jolloin Raamatun ajan mies kääntyi nuoren palvelijattaren puoleen sillä seurauksella, että sai vielä lisää jälkeläisiä. Jälkeläisiä, joilla oli eri geeniperimä.

Kyse on siis ollut ihmiskunnan selviämisestä aikana, jolloin liikkuminen paikasta toiseen oli vähäistä (vaarana sisäsiittoisuus) eikä ollut modernia lääketiedettä hoitamassa sairauksia ja pelastamassa henkiä. Vaihdevuosien hikoilussa, kuten myös muissa oireissa on siis teoriani mukaan kyse jälkeläisten määrän maksimoinnista. Se, että mies sai jälkeläisiä mahdollisimman pitkään ja usealle naiselle, oli ihmiskunnan kannalta parempi vaihtoehto kuin että pari olisi vanhentunut yhdessä. Piti "olla hedelmällinen, lisääntyä ja täyttää maa", kuten jumala käski. 

Oon toisinaan miettinyt, että miksi meitä naisia rangaistaan vielä näillä vaihdevuosioireilla, kun me kärsitään jo kuukautisista, jotka (joku on laskenut) kestää yhteensä noin kuusi vuotta. Eli jos kaikki, koko elämän kuukautiset tulis tauotta yhteen putkeen, menkkavuoto kestäis keskimäärin kuusi vuotta. Siihen päälle synnytystuskat, aamupahoinvoinnit ym. Kyllä miehillä on helppoa. Tänäkin aamuna heräsin kolmeen kertaan kuivaamaan hikeä. En voi enää käyttää hormonikorvaushoitoa.

Vierailija
40/41 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrosta minulla ei mitään tietoa. Kuukautisia ei ole tullut 10 vuoteen. Kohdun limakalvo poltettu tuolloin, olin 40v

Ekat vaihdevuosioireet oli unettomuus ja virtsatulehdusoireet, olin 47v. Kävin gynellä, jossa katsottiin, että munasarjat ihan kuihtuneet. Olen käyttänyt puolikasta Evorel Conti -laastaria nyt 2 vuotta, täysin oireeton, elämän parasta aikaa. Ikää nyt 50v