Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä on olleet vaihdevuosiesi ekat oireet?

Vierailija
23.04.2022 |

Minkä ikäisenä ?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisviha. En kestä enää mitään tyhmyyttä, laiskuutta, sotkuisuutta tai muuten vaan ärsyttävyyttä. Kortisoli niin tapissa niin että silmämunatkin punoittaa. 

Vierailija
42/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 39 v. ja kuukautiset alkaneet vaihdella välillä niagara/haamumenkat. Haamumenkoilla tarkoitan niin niukkaa vuotoa, että välillä ei tule edes siteeseen juuri mitään, pyyhkiessä vessassa vain näkyy veristä vuotoa. Alkoi viime kesänä 38 v. sillä että muutamat menkat olivat vuodoiltaan ihan järkyttävän runsaat. Yhden kerran menkat kestivät melkein 2 viikkoa normaalin 5-6 pv sijaan. Minulla on aina ollut runsaat vuodot menkoissa, mutta pahimmillaan näissä muuttuneissa tosi hurjissa menkoissa on tullut yösiteistä läpi vuodot esim vaatteiden läpi, sohvaan jne. Eli ollut jo sietämätöntä. Mulla ei ole kierukkaa.

Esivaihdevuosia ainakin arvelen syyksi näihin kuukautismuutoksiin. Oma äitini sai vikan lapsen vielä 48 v, niin en odottanut, että mulla tulisi esivaihdevuosioireita näin aikaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset lopouivat kertaheitolla

Vierailija
44/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyön valvominen. Alkoi, kun olin 49 v, tosin silloin oli stressaavaa aikaa muutenkin.

Toinen oire ollut silmien kuivuus, se tuli 53 v. Ei muita oireita. 

Menopaussi oli 53 v. Nyt 58.

Vierailija
45/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierron lyheneminen, rytmihäiriöt, aiheeton itkeskely. 43veenä. Oli järkytys kuulla mikä oli syy. Viim kk oli 49 vee.

Vierailija
46/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhdistänyt ainakin seuraavat oireet esivaihdevuosiin: Yöheräily, joka alkoi joskus nelikymppisenä, ja lopulta yöunet olivat jo todella huonot, mutta jotenkin totuin siihen pikkuhiljaa. Tutkittiin uniapneat ym. Ummetus, joka johti divertikkelien kehittymiseen. Ja korvien kutina niin että toisen korvakäytävän raavin rikki yhtenä kesänä, ja jouduin käymään lääkärissä, joka ei yhdistänyt sitä tähän. Kävin gynekologilla useamman kerran, ennen kuin sain avun. Mielestäni liian paljon jouduin kärsimään ja myös laittamaan rahaa näihin vaivoihin ja lääkärikäynteihin. Sain hormonikorvaushoidon 47-vuotiaana, ja kehoni toimii nyt paljon paremmin. Isoin asia on tuo nukkuminen, joka todella on parantanut elämänlaatua.

Vierailija
47/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

42 v. Huomasin että menkkakierto oli lyhentynyt nuoruuden 31 pvstä 26 päivään. Välillä menkat tuli 24 päivänkin välein, välillä taas vaikka 38 pv. Samaan aikaan kävi voimakas ulkonäkörupsahdus. Nyt ikää 47 ja menkat edelleen, välillä ollut kyllä kuukausiakin poissa mutta nyt taas säännölliset pidempään. Muita vv-oireita ei ole. Juttelin äitini kanssa ja hänellä oli ollut tällaisia esivaihdevuosioireita noin 10 vuotta ennen kuin itse menopaussi tuli joten eiiköhän tässä hetken vielä mene. Mun puolesta saisi tulla jo.

Kiitos. 

Oma äitini kuoli nuorella iällä, muuten juuri häneltä olisin kysellyt merkeistään. 

No ne ovat aika yksilöllisiä, vaikkakin usen perinnöllisiä, joten ei se valitettavasti paljon auta kysellä muiden äideiltä. Tännekin varmasti tulee kommentoimaan niitä, joilla ei ollut yhtään mitään oireita.

Mulla sama juttu, äiti kuoli nuorena ja oireet tulivat yllätyksenä.

Vierailija
48/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhdistänyt ainakin seuraavat oireet esivaihdevuosiin: Yöheräily, joka alkoi joskus nelikymppisenä, ja lopulta yöunet olivat jo todella huonot, mutta jotenkin totuin siihen pikkuhiljaa. Tutkittiin uniapneat ym. Ummetus, joka johti divertikkelien kehittymiseen. Ja korvien kutina niin että toisen korvakäytävän raavin rikki yhtenä kesänä, ja jouduin käymään lääkärissä, joka ei yhdistänyt sitä tähän. Kävin gynekologilla useamman kerran, ennen kuin sain avun. Mielestäni liian paljon jouduin kärsimään ja myös laittamaan rahaa näihin vaivoihin ja lääkärikäynteihin. Sain hormonikorvaushoidon 47-vuotiaana, ja kehoni toimii nyt paljon paremmin. Isoin asia on tuo nukkuminen, joka todella on parantanut elämänlaatua.

Minulla myös korvakäytävät alkaneet kutista, outo homma :D

T. Se vasta 39 v. esivaihdevuosi-oireinen

Vierailija
49/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kellontarkka kierto alkoi muuttua hieman epäsäännölliseksi. Samoihin aikoihin alkoi järkyttävä aivosumu, keskittymishäiriöt, yöheräämiset ja mielialanvaihtelut. Luulin että olin tulossa sekopääksi.

Vasta näiden jälkeen, ehkä vuoden, parin kuluttua yöhikoilu ja kuumat aallot, jolloin tajusin että kaikkien oireiden takana on vaihdevuodet ja aloitin hormonikorvaushoidon. Pikkuhiljaa oireet helpottivat.

Vierailija
50/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Limakalvot ja iho kuivuvat ihan joka paikasta, ei ole outo. Myös nenä ja silmät. Hormonikorvaus vie oireet jos sellaista käyttää.

Vierailija
51/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyön heräily alkoi noin 45-vuotiaana. 1,5 vuotta sitten paino alkoi yllättäen nousta, vaikka liikun melkein joka päivä ja ruokavalio on pysynyt samana. Vielä on menkat 52-vuotiaana, ovat kovasti runsastuneet nuoruudesta. Pari kertaa on jääneet välistä, jolloin seuraavat menkat on olleet aivat hirveät, kuppi on täyttynyt tunnissa. Kuumia aaltoja tai aivosumua ei sentään ole ollut.

Vierailija
52/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 40-vuotiaana toistuvilla emätintulehduksilla. Kun yhden sai hoidettua, seuraava tuli. Söin antibioottikuureja putkeen monta vuotta ja sen jälkeen sain antibiootit estolääkitykseksi asti. Pari vuotta tästä alkoi unettomuus ja sen kanssa taistelin myös vuosia. Seuraava oire oli silmitön raivo, jota tunsin päivittäin ja hirveä kuumuus. Tässä kohtaa (46-vuotiaana) sitten menin lääkäriin ja sain hormonikorvaushoidon. Hormonikorvaushoito toi unet takaisin, kehon termostaatti toimii taas, ja pitkään treenejä häirinnyt olkapäävaiva katosi. Olkapään ongelmia en ollut tajunnut edes yhdistää vaihdevuosiin. 

Tärkeintä oli se, että paikallisestrogeeni auttoi tulehduksiin, joten en ole sitten tarvinnut antibiootteja enää. Tästä tulehduskierteestä olen sitä mieltä, että minua on suoraan sanottuna puoskaroitu kun antibiootteja on työnnetty hirveät läjät, eikä kukaan lääkäri ole sekuntiakaan miettinyt, mistä vaiva johtuu. Eli jos joku muukin kärsii jatkuvista tulehduksista ja ikää on sopivasti, hoida ensisijaisesti paikallisestrogeenilla. 10 päivän aloitussetti voi yksinään nitistää tulehduksen ja ylläpito pitää sen poissa.

Vierailija
53/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosioireita vaikka muillejakaa. Huono nukkuminen. 

Vierailija
54/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Limakalvot ja iho kuivuvat ihan joka paikasta, ei ole outo. Myös nenä ja silmät. Hormonikorvaus vie oireet jos sellaista käyttää.

Ja huulet! Pahimmillaan rohtuivat silmissä. Olin tulla hulluksi kun piti ähän väliä laittaa tippaa silmiin, sumutetta nenään, rasvaa korviin ja huuliin ja töihinkin piti ehtiä. No, onneksi sama taustasyy niin sai lopettaa kaikki kerralla. Alapää ei kuivunut kun hoidin sitä jo ennakoivasti (virtsistaipumuksia).

Vierailija
55/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut joskus 45v ikäisenä. En kyllä osannut liittää niitä vaihdevuosiin, ennen kuin kymmenisen vuotta myöhemmin kun aloin muiden oireiden vuoksi käyttää hormonikorvaushoitoa, ja nivelkivutkin loppuivat.

Tuli jäätynyt olkapää, molemmile puolille perättäin. Lääkäri mutisi jotain siitä, että tämä on tyypillistä ikäiselleni naiselle. Urpo ei osannut selittää, että se liittyy vaihdevuosiin, vaikka kysyin, että mitä hän tarkoittaa.

Vuosia myöhemmin hkh auttoi nivelten kolotuksiin. Mietin, että olisiko mahdollisesti auttanut noihin olkapäihin, jos olisin tajunnut aloittaa ajoissa.

Miksi lääkärit eivät ota asiaa todesta ja kunnolla puheeksi? Jäätynyt olkapää on hirveä vaiva, joka kestää pitkään eikä siihen ole hoitoa.

Vierailija
56/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyllinen postaus

kaikille yli 35-vuotiaille naisille.

En ole vielä huomannut

kuin huulten rohtumisen

ja säärten ihon rasvaustarpeen

lievän lisääntymisen. Syön runsaasti 

fytoestrogeeneja sisältäviä ruokia

ja otan paikoitellen lisäravinteita,

joten saatan välttyä vaihtarioireilta

lähes kokonaan. Hyvä niin. Kivaa

kesäviikkoa kaikille. E

Vierailija
57/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipitkät kuukautiset, sitten tuli kuumia aaltoja, mutta oli kesä. Kuukautiset loppuivat

Vierailija
58/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kuivuu. Kai joku emättimen kuivuminen on näin kyynisesti ajatellen eniten ollut esillä, kun se liikuttaa miehiäkin... Mutta siis koko kroppa kuivuu, luin jostain, ja vettä kannattaa juoda enemmän. Esimerkiksi alkoholinsietokyky heikkenee ja jos ottaa vaikka yhtään viiniä tms. niin sen kanssa kannattaa juoda paljon enemmän vettä mitä ennen. Silmien kirvely lähes loppui minulla hormonikorvaushoidon myötä.

Vierailija
59/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kuivunut muut kuin silmät, mutta sekin on mennyt ohi. Menopaussi 5 v sitten. 

Vierailija
60/64 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pms-oireet pahenivat jo ennen 40. ikävuotta. Vasemman rinnan kipeys sai menemään mammografiaan. Lopulta lääkäri totesi, että hormonitoiminta muuttuu erilaiseksi jo nyt. Vasemmanpuolinen kipu oli sekin vaihdevuosia, keho "säästi" oikeaa puolta oikeakätisellä. Myöhemmin kuukautiset muuttuivat valtavan runsaiksi. Tuli anemiaa ja kuumia oloja. Silloin tarvi lääkäriä. Lopulta menkat niukkenivat ja jäivät pois. Olo helpottui, rasvainen iho parantui finneistä. Mieliala tasaantui. Ainoastaan liian lämmin olo jäi tasaisen pysyväksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän