Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkuraskaus ja mies sopinut kavereiden kanssa kaikkia hippaloita

Vierailija
23.04.2022 |

Mies on pitkälle toukokuuhun sopinut kavereiden kanssa illanistujaisia, siis sellaisia, johon osallistumme pariskuntana. Tiedän, että nämä illanvietot sisältää reipastakin alkoholinkäyttöä. Ollaan sovittu, ettei tosiaan kerrota raskaudesta vielä mitään, kun on niin alussa...

Minulle tämä on kiusallista ja ahdistavaa. Joudun selittelemään ja valehtelemaan ihmisille, miksi en voi ottaa edes yhtä olutta grilliruuan seuraksi. Vapuksi mies on kutsunut meille ystäviä grillaamaan... Hän lupasi hoitaa kaiken tarjottavan ja kestitsemisen, ok, se on hyvä ja hän nauttii vieraiden kestitsemisestä, mutta nyt on vaan tympeä emäntä, joka ei voi ottaa vieraiden kanssa samaa skumppaa ja joutuu katselemaan iloisia humalaisia ihmisiä selvinpäin ja valehdellen.

Teen ehkä tästä itse liian ison ongelman, mutta tuntuu, ettei mies ymmärrä, ettei tämä ole minulle ihan niin mukavaa, kuin hänelle...

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää iloisesta asiasta valehdella????  Ole mukana ja jos vointi on huono mene lepäämään. 

Teet vaikeaksi asian, mikä ei ole vaikea, vaan luonnollinen tila.   Jos raskaus keskeytyy, se on ikävää ja surullista, sekin on kuitenkin luonnon laki...jotain oli pielessä. 

Jos sulla olis alkoholi-ongelma voisin ymmärtää tuskan. Raittuden alussa on epävarma....

Vierailija
62/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti teillä on alkoholi mukana aina ja kaikessa. Harmi. Hakekaa yhdessä apua. Lapsenne ja itsenne vuoksi. Lasinen lapsuus ei ole lapsen valinta vaan huoltajien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä vaan kertoa jos joku ihmettelee. En ymmärrä miksi alkuraskautta pitää salata.

Alkuraskaus ei koskaan ole varma raskaus, keskenmenon ja tuulimunan (vale raskaus) riski on huomattava terveilläkin naisilla ekat 3kk. Sen ajan jälkeen haluaa suurin osa vasta kertoa.

Tätä juuri ihmettelen. Itse kerroin saman tien, koska jos tulisi keskenmeno, niin totta hemmetissä haluaisin että ihmiset tietäisivät! Saisi tukea ja ymmärrystä, eikä esim tökeröjä vitsejä mahdollisesta lastenhankinnasta ja vauvakuumeesta. Näitä asioita piilotellaan ihan liikaa.

Sama koskee lastenhankintaa. Tuskailimme 5kk ennen kuin tulin raskaaksi, vasta myöhemmin kertoessani kavereille selvisi, että monella oli kestänyt ja se on ihan myytti että raskautuu helposti (huom, tämä oli 20 vuotta sitten jolloin tietoa oli vähemmän saatavilla). Vertaistuki olisi ollut tarpeen.

Vierailija
64/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän hankala yhdistelmä olla raskaana ja potea epävarmuutta sosiaalisten tilanteiden vuoksi. Miehesi ei edes tajua vielä, mitä on tulossa ja jatkaa entiseen tyyliin juhlintaa. 

Voitko kertoa edes jollekin tutuistanne, jolta saisit apua yhteisissä tapaamisissa? 

Vierailija
65/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo vähän hankala yhdistelmä olla raskaana ja potea epävarmuutta sosiaalisten tilanteiden vuoksi. Miehesi ei edes tajua vielä, mitä on tulossa ja jatkaa entiseen tyyliin juhlintaa. 

Voitko kertoa edes jollekin tutuistanne, jolta saisit apua yhteisissä tapaamisissa? 

En tajua yhtään miksi pippaloihin ei voisi mennä jos lapsi on tulossa. Me ollaan miehen kanssa käyty ihan normaalisti kavereita tapaamassa vaikka olenkin raskaana. Ehkä kerran kuussa-parin kuukauden välein mies juo sen verran että tulee humalaan, itse en tietenkään ole alkoholiin koskenut mutta muuten olen meiningissä mukana. Alkoholi ei ole illan kohokohta tai tarkoitus, vaan ajan viettäminen yhdessä.

Ja kavereiden kanssa harrastetaan monipuolisesti kaikkea urheilusta ravintolailtoihin.

Elämä jatkuu myös sitten kun lapsia tulee. Ei kavereita sen takia kannata unohtaa.

Ap, itse olin alkuraskaudessa milloin kuskina ja milloin antibioottikuurilla kun mentiin ravintolaan syömään tai bubivisaan tms. Baareissa kännäämässä en käy juuri muutenkaan, joten mies meni yksinään.

Vierailija
66/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdet pippalot, niin että raskaus niin alussa, ettei haluttu kertoa. Mulla oli värillinen siideri pullo ( oli siis omat juomat). Olin täyttänyt sen vedellä. Täydestä meni. Ei kukaan seuraa montako juot tms. Kun kuitenkaan ei ole ollut tapana juoda muutenkaan itseään humalaan.

Vierailija
67/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi miehenkin hyvä harjoitella sitä juomattomuutta. Menette yhdessä pippaloihin ja molemmat vesilinjalla. Vai meinaatko, että kun se lapsi syntyy miehesi lopettaa kännäämisen kuin taikaiskusta ? Oletteko ylipäätään keskustelleet kunnolla asiasta, mitä sitten kun lapsi syntyy? Ymmärtääkö se sinun miehesi, että lapsi tuo vastuuta ja kännipippaloiden aika on sitten ohi ?

Tämä on niin käsittämätöntä, että kovin usein nainen on raskaana ja luopuu monista asioista ihan pakosti ja se isä porskuttaa menemään juhlissa ym. kuten ennenkin. Sama meno jatkuu todennäköisesti lapsen synnyttyä.

Niinpä. AV on täynnä ketjuja, joissa mies on muka paljastunut juopoksi, itsekkääksi, pihiksi tai joksikin muuksi. Eiköhän ap parin vuoden päästä avaa samanlaisen valitusketjun.

Vierailija
68/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa ap:n kaltaiset raskaana olevat, jotka kuvittelevat että kaikkien elämä pyörii heidän ympärillä. Ei meidän porukoissa oo tapana kytätä, miten paljon ja mitä kukakin juo.

Vierailija
69/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirrikka kirjoitti:

Huomaako joku jos juot alkoholitonta?

Itse en halunnut heti tiedottaa raskaudesta ja esim ystäviä oli kutsuttu mun synttäreitä ni juhlimaan. Täytin viinilasin omenamehulla, meni hyvin valkoviinistä 😅

No ei mennyt, mutta normaalilla sosiaalisella älyllä varustetut ihmiset eivät kommentoi.

Vierailija
70/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel. Ukrainassa raskaana olevia kuolee pommituksiaaa ja sinua kidutetaan sillä, ettet voi juoda viinaa.

Ja sinua ei koko loppuelämäsi aikana enää harmita yhtään mikään, koska aina on jossain muualla sota, jossa kuolee ihmisiä?! Good for you.

Vierailija
71/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvatus ja vanhemmuuteen kasvaminen aloitetaan jo raskaudesta. Rauhoitetaan ja rytmitetään se arki. Siksi se raskaus kestää sen 9kk.

Jaa siksikö se kestää 9kk?

Vierailija
72/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä kyllä ihmisillä ihme "ongelmat".

Vierailija
73/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä ymmärrän sinua. Olen pahoillani, että olet saanut näin inhottavia vastauksia. Ensimmäinen raskaus ja etenkin sen alku ovat ihmeellistä aikaa, ja kyllä silloin saa olla täpinöissään. Ihme kommentointia muutenkin, "mikset voisi kertoa...". Jos ap olisi kertomassa saisi hän siitäkin noottia, koska yleensä raskaudesta ei tavata kertoa ennen 3 kk ultraa, jolloin tiedetään kaiken olevan ok. En itse ainakaan ole kertonut, ja valitettavasti olen myös kokenut keskenmenon, ja suru siitä oli niin suurta, että hyvä vain etten ollut kenellekään kertonut raskaudesta. En olisi nimittäin jaksanut enää muiden surkuttelua asiasta.

Oikeasti, ap:n juomattomuudesta tuskailu ei ole meiltä pois. Joten onnea ap raskaudestasi, toivottavasti kaikki menee hyvin! 😊

Vierailija
74/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä vaan kertoa jos joku ihmettelee. En ymmärrä miksi alkuraskautta pitää salata.

Alkuraskaus ei koskaan ole varma raskaus, keskenmenon ja tuulimunan (vale raskaus) riski on huomattava terveilläkin naisilla ekat 3kk. Sen ajan jälkeen haluaa suurin osa vasta kertoa.

Tätä juuri ihmettelen. Itse kerroin saman tien, koska jos tulisi keskenmeno, niin totta hemmetissä haluaisin että ihmiset tietäisivät! Saisi tukea ja ymmärrystä, eikä esim tökeröjä vitsejä mahdollisesta lastenhankinnasta ja vauvakuumeesta. Näitä asioita piilotellaan ihan liikaa.

Samoilla linjoilla olen kanssasi. Mulla kokemusta yhdestä keskenmenosta ja kahdesta elävästä lapsesta. Pahoinvointi ja oksentelu alkoi kaikissa todella aikaisin, tyyliin rv 4. No pakkohan mun oli lähipiirille kertoa raskaudesta, muuten en olisi voinut 3 kuukauteen nähdä ketään, koska tuota laattaamista ei pystynyt välttää ja vaikeahan sitä olis selitellä miksi voin pahoin kuukausitolkulla :D enkä nyt tarkoita mitään juhlissa käymistä, vaan ihan normiarjessakin tapaamme ystäviä, niin mikäli olisi pitänyt salata raskaus nt-ultran asti, se olis tarkoittanut epäilyttävää ihmisten välttelyä.

Ja mua kyllä lohdutti, kun ei tarttenut tuota keskenmenoakaan salailla! Sain tukea ja ymmärrystä, ja paljon vertaistukea, yllättävän moni oli kokenut saman! Noista vaan puhutaan niin vähän.

Vierailija
75/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee lastenhankintaa. Tuskailimme 5kk ennen kuin tulin raskaaksi, vasta myöhemmin kertoessani kavereille selvisi, että monella oli kestänyt ja se on ihan myytti että raskautuu helposti (huom, tämä oli 20 vuotta sitten jolloin tietoa oli vähemmän saatavilla). Vertaistuki olisi ollut tarpeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta 5 kk yritystä on vielä "helposti". Yli vuosi ei enää ole. Pientä suhteellisuuden tajua näihin "yrittämisen keston ongelmiin", kiitos.

Vierailija
76/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan, mutta 5 kk yritystä on vielä "helposti". Yli vuosi ei enää ole. Pientä suhteellisuuden tajua näihin "yrittämisen keston ongelmiin", kiitos.

Perhanan autocorrect! Kyllä minä oikeasti osaan yhdyssanat! T. Ylempi kommentoija.

Vierailija
77/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla olen kanssasi. Mulla kokemusta yhdestä keskenmenosta ja kahdesta elävästä lapsesta. Pahoinvointi ja oksentelu alkoi kaikissa todella aikaisin, tyyliin rv 4. No pakkohan mun oli lähipiirille kertoa raskaudesta, muuten en olisi voinut 3 kuukauteen nähdä ketään, koska tuota laattaamista ei pystynyt välttää ja vaikeahan sitä olis selitellä miksi voin pahoin kuukausitolkulla :D enkä nyt tarkoita mitään juhlissa käymistä, vaan ihan normiarjessakin tapaamme ystäviä, niin mikäli olisi pitänyt salata raskaus nt-ultran asti, se olis tarkoittanut epäilyttävää ihmisten välttelyä.

Ja mua kyllä lohdutti, kun ei tarttenut tuota keskenmenoakaan salailla! Sain tukea ja ymmärrystä, ja paljon vertaistukea, yllättävän moni oli kokenut saman! Noista vaan puhutaan niin vähän.

Minunkin on ollut "pakko" kertoa aina tosi raskauden alussa, samasta syystä. Olisin mielelläni salannut asian 3kk ultraan asti, mut just toi tuttujen vältteleminen olisi ollut käytännössä mahdotonta. Tietty joku vatsatauti selitys menis läpi yhden kerran, samoin ruokamyrkytys... 🙈😂

Vierailija
78/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano vaikka että sulla on joku lääkekuuri menossa, jonka aikana ei saa juoda. Sillä nyt ainakin muutamaksi viikoksi loppuu kyselyt. Joudut ehkä vaan jonkun ”sairaudenkin” keksimään siltä varalta, että sitäkin aletaan utelemaan.

Lääkekuuri on ehkä se kaikkein läpinäkyvin tapa kieltäytyä. Ap, toukokuussa ei ole niin paljon viikonloppuja ettet selviäisi. Pari kertaa kuskina, kerran saat migreenin, kerran olet jo sopinut jotain muuta menoa mistä miehesi ei ole tiennyt. Teillä kotona järjestelette juomat jotenkin niin, että kukaan ei huomaa sinun ottavan alkoholitonta. Esimerkiksi alkuskumpat kaadat keittiössä valmiiksi ja laitat itsellesi alkoholitonta. Jos porukan alkoholinkäyttö on sellaista kuin sanot, niin siellä on nopeasti muut jo sellaisessa humalassa missä ei enää kiinnitetä huomiota toisten juomisiin. Tsemppiä, kyllä se sujuu.

Vierailija
79/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että ymmärsit kommenttini väärin. Tätähän juuri tarkoitin! Että nuoren 25 vuotiaana tuntui, että 5kk oli ikuisuus ja jotain on vialla, koska etenkään 20 vuotta sitten näistä asioista ei todellakaan puhuttu. Vasta myöhemmin tajusin, että eihän 5kk ole tosiaan mitään. Mutta mistä sen voi tietää jos ensin koko teiniaika jankutettiin, että katsotkin miestä päin ilman kumia niin tulet raskaaksi ja sitten yhtäkkiä kun se ei tapahdukaan sormia napsauttamalla niin on ihan ihmeissään.

Kuten koko kommentin pointti kuului, puhutaan näistä asioista niin ihmiset ymmärtävät toisiaan paremmin. Minä en olisi 5kk stressannut ja samalla olisin voinut tukea ystäviäni jotka _oikeasti_ kamppailevat asian kanssa.

Vierailija
80/84 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että ymmärsit kommenttini väärin. Tätähän juuri tarkoitin! Että nuoren 25 vuotiaana tuntui, että 5kk oli ikuisuus ja jotain on vialla, koska etenkään 20 vuotta sitten näistä asioista ei todellakaan puhuttu. Vasta myöhemmin tajusin, että eihän 5kk ole tosiaan mitään. Mutta mistä sen voi tietää jos ensin koko teiniaika jankutettiin, että katsotkin miestä päin ilman kumia niin tulet raskaaksi ja sitten yhtäkkiä kun se ei tapahdukaan sormia napsauttamalla niin on ihan ihmeissään.

Kuten koko kommentin pointti kuului, puhutaan näistä asioista niin ihmiset ymmärtävät toisiaan paremmin. Minä en olisi 5kk stressannut ja samalla olisin voinut tukea ystäviäni jotka _oikeasti_ kamppailevat asian kanssa.

Luin alkuperäisen kommenttini uudestaan ja hups, anteeksi, en tosiaan ollut kauhean selkeä siinä😅