Alkuraskaus ja mies sopinut kavereiden kanssa kaikkia hippaloita
Mies on pitkälle toukokuuhun sopinut kavereiden kanssa illanistujaisia, siis sellaisia, johon osallistumme pariskuntana. Tiedän, että nämä illanvietot sisältää reipastakin alkoholinkäyttöä. Ollaan sovittu, ettei tosiaan kerrota raskaudesta vielä mitään, kun on niin alussa...
Minulle tämä on kiusallista ja ahdistavaa. Joudun selittelemään ja valehtelemaan ihmisille, miksi en voi ottaa edes yhtä olutta grilliruuan seuraksi. Vapuksi mies on kutsunut meille ystäviä grillaamaan... Hän lupasi hoitaa kaiken tarjottavan ja kestitsemisen, ok, se on hyvä ja hän nauttii vieraiden kestitsemisestä, mutta nyt on vaan tympeä emäntä, joka ei voi ottaa vieraiden kanssa samaa skumppaa ja joutuu katselemaan iloisia humalaisia ihmisiä selvinpäin ja valehdellen.
Teen ehkä tästä itse liian ison ongelman, mutta tuntuu, ettei mies ymmärrä, ettei tämä ole minulle ihan niin mukavaa, kuin hänelle...
Kommentit (84)
Miten sitten kun vauva on syntynyt. Aiotko heti alkaa ryyppämisen? Miten aiot hoitaa imetyksen? Olette te kyllä ihme porukkaa kun reilun kuukauden ajalle on sovittu monta illanistujaista. On aikakin muuttaa elämäntapoja.
Lapsen kasvatus ja vanhemmuuteen kasvaminen aloitetaan jo raskaudesta. Rauhoitetaan ja rytmitetään se arki. Siksi se raskaus kestää sen 9kk.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua ap. Meillä on pitkään ollut ystäväporukka, jonka kanssa vietetään yhdessä vaput, juhannukset, uudet vuodet jne. Kukaan ei kännäämällä kännää, mutta skumppaa ja viiniä nautitaan kyllä. Minulle tuli useampi keskenmeno ennen kuin aloimme odottaa esikoistamme, enkä halunnut heti rv 5 alkaen kuuluttaa odotustamme kenellekään. Koin helpoimmaksi näissä illanvietoissa ottaa vaan reippaasti viinilasin käteen tarjottaessa, tekemättä siitä mitään numeroa. Jätin juomatta tai mieheni joi, ei siihen kukaan kiinnittänyt huomiota.
En ymmärrä salaamista ollenkaan jos kyseessä on tiivis ystäväpiiri. Mutta jos se ystävyys on sitä pussikalja tasoa tilanne on toki eri. Elämään kuuluu ilot ja surun ja ne on tehty jaettavaksi.
Teet AP turhaan tästä ongelman. Eihän alkuraskaus kauaa kestä. On myös helppo olla juovinaan ja siinä se.
Hyvää harjoitusta, kun lapsi syntyy eikä voi ajatellakaan enää itseään ekana.
Eiköhän "alkuraskauttakin" edeltänyt sama meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla pidettävissä illanistujaisissa voit olla kuskina. Teillä kotona kukaan ei huomaa, jos juot alkoholitonta.
Ehkä käytöksestä voi huomata? Ja siitä, että kieltäydyn niistä drinkeistä ja kuohuvista, joita muut juo. Meillä on siis ollut tapana kaveriporukassa pitää yhteisviiniä ja muita yhteisiä alkoholijuomia ruokapöydässä ja kyllä se voidaan huomata, etten ota niitä. Ap
Mitäpä jos vaikka vaan sanot, että olet raskaana
Nyt olisi miehenkin hyvä harjoitella sitä juomattomuutta. Menette yhdessä pippaloihin ja molemmat vesilinjalla. Vai meinaatko, että kun se lapsi syntyy miehesi lopettaa kännäämisen kuin taikaiskusta ? Oletteko ylipäätään keskustelleet kunnolla asiasta, mitä sitten kun lapsi syntyy? Ymmärtääkö se sinun miehesi, että lapsi tuo vastuuta ja kännipippaloiden aika on sitten ohi ?
Tämä on niin käsittämätöntä, että kovin usein nainen on raskaana ja luopuu monista asioista ihan pakosti ja se isä porskuttaa menemään juhlissa ym. kuten ennenkin. Sama meno jatkuu todennäköisesti lapsen synnyttyä.
Olen kyllä lähes aina arvannut, kun joku tuttavaporukasta on raskaana, esim. juuri näistä "on vain juovinaan" -tilanteista. Tietty en sano mitään, ja olen iloisesti "yllättynyt" myöhemmin. Vain juntit kommentoivat muiden juomia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvatus ja vanhemmuuteen kasvaminen aloitetaan jo raskaudesta. Rauhoitetaan ja rytmitetään se arki. Siksi se raskaus kestää sen 9kk.
Kyllä se raskaus kestää 9 kk sen takia, että munasolun pitää kehittyä sikiöksi ja syntyä. Ei siksi, että joku mamma oppii ylihysteeriseksi tulevasta lapsesta. Tai ainakaan minä mitään arkea alkanut muuttamaan tai elämääni elämään erilailla vain koska olin paksuna. Kaikki tulee ajan kanssa.
Mun lapsen isä ratkaisi asiat aikoinaan alkoholittomilla juomilla. Meille varattiin useampi pullo alkoholitonta kuohuvaa ja sitä juotiin esim. tervetuliasmaljana ja itse jatkoin sen juomista minkä join. Vieraat eivät edes tienneet juovansa alkoholitonta. Nykyään varsinkin alkoholittomat oluet, viinit ja kuohuvat ovat vallan mainiota ja juon niitä vaikka en raskaana ole.
Tiedoksi ap:lle ettet ole mikään maailmannapa. Ketään ei kiinnosta, paljonko juot ja mitä juot. Jokainen keskittyy omiin juomisiin.
Eikö pariskunta yleensä sovi nuo pippaloihin menot yhdessä? Aika tylyä mieheltä että päättää yksin menonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehkä vaan kertoa jos joku ihmettelee. En ymmärrä miksi alkuraskautta pitää salata.
Alkuraskaus ei koskaan ole varma raskaus, keskenmenon ja tuulimunan (vale raskaus) riski on huomattava terveilläkin naisilla ekat 3kk. Sen ajan jälkeen haluaa suurin osa vasta kertoa.
Tätä juuri ihmettelen. Itse kerroin saman tien, koska jos tulisi keskenmeno, niin totta hemmetissä haluaisin että ihmiset tietäisivät! Saisi tukea ja ymmärrystä, eikä esim tökeröjä vitsejä mahdollisesta lastenhankinnasta ja vauvakuumeesta. Näitä asioita piilotellaan ihan liikaa.
Hyviä tekosyitä olla juomatta:
viikolla ollut migreeni uusii herkästi alkoholista, lääkityskuuri menossa, kuskina oleminen, aamulla pitää mennä anoppilaan, närästyskohtaus, verikokeet tulossa, huimaa jo valmiiksi
Mikä siinä kuski selityksessä oli vikana? Meettekö niihin pippaloihin kävellen vai onko tapana ottaa ja ajella? Kotona voi kaataa mitä haluaa omaan lasiin. Ymmärrän ettet halua vielä kaikille julistaa, mutta ei se peittely tuon vaikeampaa ole.
Hippaloita? Olet vielä iässä, jos käytetään sanoja äityli, koiruli, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali
Itse en ole juonut muutamaan vuoteen mitään, koska menetin täydellisesti kiinnostuksen siihen. Yksi elämäni parhaista päätöksistä. Elämässä on oikeasti jotain aika pahasti vialla, jos iloa siihen täytyy hakea joka viikonloppu toistuvasta ryyppäämisestä. Parempi vaihtoehto on sellainen, että elämässä on iloa jatkuvasti, jolloin ei ole myöskään tarvetta hakea iloa alkoholista.
Huomaako joku jos juot alkoholitonta?
Itse en halunnut heti tiedottaa raskaudesta ja esim ystäviä oli kutsuttu mun synttäreitä ni juhlimaan. Täytin viinilasin omenamehulla, meni hyvin valkoviinistä 😅
Tirrikka kirjoitti:
Huomaako joku jos juot alkoholitonta?
Itse en halunnut heti tiedottaa raskaudesta ja esim ystäviä oli kutsuttu mun synttäreitä ni juhlimaan. Täytin viinilasin omenamehulla, meni hyvin valkoviinistä 😅
Hih hih
Siis mitä? Tuota ryyppäyskulttuuriahan todellakin lähdetään muuttamaan sillä, että ei ala keksimään tekosyitä sille, miksei ryyppää. Sanoo vaan suoraan, että koska en halua.