Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkuraskaus ja mies sopinut kavereiden kanssa kaikkia hippaloita

Vierailija
23.04.2022 |

Mies on pitkälle toukokuuhun sopinut kavereiden kanssa illanistujaisia, siis sellaisia, johon osallistumme pariskuntana. Tiedän, että nämä illanvietot sisältää reipastakin alkoholinkäyttöä. Ollaan sovittu, ettei tosiaan kerrota raskaudesta vielä mitään, kun on niin alussa...

Minulle tämä on kiusallista ja ahdistavaa. Joudun selittelemään ja valehtelemaan ihmisille, miksi en voi ottaa edes yhtä olutta grilliruuan seuraksi. Vapuksi mies on kutsunut meille ystäviä grillaamaan... Hän lupasi hoitaa kaiken tarjottavan ja kestitsemisen, ok, se on hyvä ja hän nauttii vieraiden kestitsemisestä, mutta nyt on vaan tympeä emäntä, joka ei voi ottaa vieraiden kanssa samaa skumppaa ja joutuu katselemaan iloisia humalaisia ihmisiä selvinpäin ja valehdellen.

Teen ehkä tästä itse liian ison ongelman, mutta tuntuu, ettei mies ymmärrä, ettei tämä ole minulle ihan niin mukavaa, kuin hänelle...

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen miehen keksiä selitys.

Vierailija
22/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys alkaa vähitellen ja se on pääosin luopumista omasta mukavuudesta. Tää on vasta alkusoittoa. Vauva kun on syntynyt, olet paljon enemmän liemessä. Sitten kun nuorin lapsesi on noin 13, alkaa ehkä vähän helpottaan.

Vanhemmuus on elämänpituinen matka ja koskaan et enää saa takaisin sitä nuoruuden huoletonta heilumista. Mutta hyvä niin 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on sopinut? Sinä kiltisti kipität perässä, kun mies on menoja sopinut?

En ymmärrä tuota, että juomattomuutta pitää selitellä. Jotenkin uskomatonta.

Vierailija
24/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla pidettävissä illanistujaisissa voit olla kuskina. Teillä kotona kukaan ei huomaa, jos juot alkoholitonta.

Ehkä käytöksestä voi huomata? Ja siitä, että kieltäydyn niistä drinkeistä ja kuohuvista, joita muut juo. Meillä on siis ollut tapana kaveriporukassa pitää yhteisviiniä ja muita yhteisiä alkoholijuomia ruokapöydässä ja kyllä se voidaan huomata, etten ota niitä. Ap

Humaltuvissa ihmisissä on se hyvä puoli, että he eivät huomaa jos joku on selvin päin. Ja kun koko ajan on mukana täysi lasi, siihen ei kiinnitetä huomiota mitä lasissa on. Ruokapöydässä voit kaataa itsellesi lasillisen ja olla juovinasi.

Miksei voi vaan sanoa, että nyt ei huvita, vettä kiitos 🤦

Jos on aikaisemmin juonut samalla tavalla kuin muut, kovin montaa kertaa ei mene läpi että nyt ei huvita. Ikävä kyllä. Pieni peittely alkuillasta on humalahakuisessa porukassa kaikkein helpointa.

Vierailija
25/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla pidettävissä illanistujaisissa voit olla kuskina. Teillä kotona kukaan ei huomaa, jos juot alkoholitonta.

Ehkä käytöksestä voi huomata? Ja siitä, että kieltäydyn niistä drinkeistä ja kuohuvista, joita muut juo. Meillä on siis ollut tapana kaveriporukassa pitää yhteisviiniä ja muita yhteisiä alkoholijuomia ruokapöydässä ja kyllä se voidaan huomata, etten ota niitä. Ap

Humaltuvissa ihmisissä on se hyvä puoli, että he eivät huomaa jos joku on selvin päin. Ja kun koko ajan on mukana täysi lasi, siihen ei kiinnitetä huomiota mitä lasissa on. Ruokapöydässä voit kaataa itsellesi lasillisen ja olla juovinasi.

Jos on aikaisemmin juonut samalla tavalla kuin muut, kovin montaa kertaa ei mene läpi että nyt ei huvita. Ikävä kyllä. Pieni peittely alkuillasta on humalahakuisessa porukassa kaikkein helpointa.

Miksi pitää peitellä ja selitellä? Sairasta

Vierailija
26/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin raskaana vappuna 2008 niin juotiin mieheni kanssa lasten alkoholiton mansikka kuohujuoma. Ei edes halunnut koko raskausaikana bilettää kenenkään kanssa. Jos olette noin viinan perään, ei mies muutu.

Vierailija
27/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaadat miehelle ja itsellesi vaihdatte laseja kun pohja häämöttää. Tätä voi toistaa koko illan.

Vierailija
28/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa jos sinulla ei ole pahoinvointia joka estää illanvietot. Yrjön lennätystä on vaikeampi peitellä kuin lasin sisältöä.

Vierailija
29/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua vielä kertoa raskaudesta ja on aiemmin juonut reippaasti, ei oikein ole vaihtoehtoja. Suomalainen alkoholikulttuuri on monessakin mielessä omituinen, eikä se muutu toiseksi sillä että ap vain yks kaks muuttaa omaa käytöstään. Näin se vaan menee, ei voi mitään.

Vierailija
30/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halua turhaa huomiota ja keskenmenonriski jaksa kaikille selvitellä jos niin käy.

Vierailija
31/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua vielä kertoa raskaudesta ja on aiemmin juonut reippaasti, ei oikein ole vaihtoehtoja. Suomalainen alkoholikulttuuri on monessakin mielessä omituinen, eikä se muutu toiseksi sillä että ap vain yks kaks muuttaa omaa käytöstään. Näin se vaan menee, ei voi mitään.

Et kuitenkaan vastannut kysymykseen miksi näin on.

Vierailija
32/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kuitenkaan vastannut kysymykseen miksi näin on.

Miten niin?

Vierailija
33/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi joskus niin, että mentiin kaveriporukalla ravintolaan syömään lauantai-iltana ja loppuporukka jatkoi vanhaan tuttuun tapaan vielä baarikierrokselle. Minä otin vettä ruokajuomaksi viinin sijaan, koska olin raskaana ja kyllä siitä ihmiset alkoivat puhumaan ja se huomattiin kyllä. Mikä on, miksi et ota viinilasillista? Kai sä nyt baariin tuut? Olisi pitänyt vaan jättää menemättä. Ja en halunnut kertoa, koska alkuraskaus nyt on sellaista, ettei ole mitään varmuutta sille mitä tapahtuu eikä halua, että koko maailma saa tietää ja alkaa utelemaan.

Vierailija
34/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä vaan kertoa jos joku ihmettelee. En ymmärrä miksi alkuraskautta pitää salata.

Alkuraskaus ei koskaan ole varma raskaus, keskenmenon ja tuulimunan (vale raskaus) riski on huomattava terveilläkin naisilla ekat 3kk. Sen ajan jälkeen haluaa suurin osa vasta kertoa.

Vierailija
35/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäisin kesken juhlien ihan vttuillakseen kohtauksen kun "mies vaan juo ja kaikki pitää hoitaa yksin, vaikka mä oon raskaana, mähän saan keskenmenon tästä stressistä!!!" 😁

Vierailija
36/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut kotona bileitä mun raskausaikana ja kävin vain joissain kemuissa, joissa olin avoimesti raskaana ja join alkoholittomia.

Voit aina olla kuski tai sanokaa vaikka, että yritätte lasta ja et halua siksi juoda yhtään. Aika moni ei varmuuden vuoksi juo silloinkaan, jos ei muuten niin parantaakseen hedelmällisyyttä. Jos siis kuitenkin on hyviä ystäviä.

Vierailija
37/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä vaan kertoa jos joku ihmettelee. En ymmärrä miksi alkuraskautta pitää salata.

Tai miksi juomattomuutta pitää selitellä.

Kyllä jossain porukoissa joutuu selittelemään. Monille se illanvietto kaveriporukassa tarkoittaa alkoholin juomista. Ei tarvitse olla edes mitään ryyppyporukoita.

Miksi ihmeessä päihteistä kieltäytymistä pitäisi selitellä? Hullu maailma.

Kyllä se hullua onkin, mutta niin se vain on joissai tapauksissa. Myönnän itsekin, että olen pistänyt merkille milloin kukin kaveri on ollut raskaana, kun ei ole enää alkoholi maistunut ja kauan odotettuihin läheisen ystävän polttareihin tuli eräskin autolla, vaikka aluksi oli ihan liekeissä miettimässä illan alkoholitarjoilua. En alkanut udella tai puhua, mutta kyllä olen ollut kuulemassa, kun näistä asioista alkaa supina.

Vierailija
38/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaikka että sulla on joku lääkekuuri menossa, jonka aikana ei saa juoda. Sillä nyt ainakin muutamaksi viikoksi loppuu kyselyt. Joudut ehkä vaan jonkun ”sairaudenkin” keksimään siltä varalta, että sitäkin aletaan utelemaan.

Vierailija
39/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi joskus niin, että mentiin kaveriporukalla ravintolaan syömään lauantai-iltana ja loppuporukka jatkoi vanhaan tuttuun tapaan vielä baarikierrokselle. Minä otin vettä ruokajuomaksi viinin sijaan, koska olin raskaana ja kyllä siitä ihmiset alkoivat puhumaan ja se huomattiin kyllä. Mikä on, miksi et ota viinilasillista? Kai sä nyt baariin tuut? Olisi pitänyt vaan jättää menemättä. Ja en halunnut kertoa, koska alkuraskaus nyt on sellaista, ettei ole mitään varmuutta sille mitä tapahtuu eikä halua, että koko maailma saa tietää ja alkaa utelemaan.

Aika alkkis pitää olla, jos tuollaista ihmettelee. Itse en edes tiedä, kuka ystävistäni juo alkoholia ja kuka alkoholitonta. Jokaisen oma asia, miksi pitäisi taivastella ja päivitellä?

Vierailija
40/84 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap. Meillä on pitkään ollut ystäväporukka, jonka kanssa vietetään yhdessä vaput, juhannukset, uudet vuodet jne. Kukaan ei kännäämällä kännää, mutta skumppaa ja viiniä nautitaan kyllä. Minulle tuli useampi keskenmeno ennen kuin aloimme odottaa esikoistamme, enkä halunnut heti rv 5 alkaen kuuluttaa odotustamme kenellekään. Koin helpoimmaksi näissä illanvietoissa ottaa vaan reippaasti viinilasin käteen tarjottaessa, tekemättä siitä mitään numeroa. Jätin juomatta tai mieheni joi, ei siihen kukaan kiinnittänyt huomiota.