Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos parisuhteessa tapahtuu jotain sellaista pahaa, josta ei vain pääse yli vaikka yrittää?

Vierailija
23.04.2022 |

Pitkässä, sitoutuneessa liitossa siis, jossa lapsiakin on. Kyse voi olla oikeastaan mistä vain sellaisesta pahasta, josta ei pääse yli, sellaisestakin joka muiden mielestä ehkä olisi ”unohda ja jatka elämää” - tason asia. Se voi olla vaikka yksi valhe vain, yksi haukkumasana, yksi suutuspäissään rikottu lautanen, yksi salaa lähetetty tekstari (toista sukupuolta edustavalle) tms. Asia ainakin näennäisesti puhutaan läpi ja selvitetään, mutta se jää kalvamaan. Eikä sitä unohda vaan se varjostaa koko fiilistä siitä parisuhteesta. Mitä silloin? Ero ja lapset menettää ehjän kodin? Mustin ajatuksin varustettu loppuelämä yhdessä rakkauden hiljalleen kuollessa? Vai mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mutta jään seuraamaan jos joku osaisi.

Vierailija
2/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän tuossa sen jo kirjoitit. Pitää päättää voiko sen asian kanssa elää, ja jos ei voi, niin eroaa. Jos voi, mutta ei haiua, niin silloinkin ehkä eroaa. Jos voi ihan hyvin, niin silloin ei ehkä eroa, ainakaan siitä syystä. Jos taas voi pitkin hampain että lapsilla pysyy ktoi, niin ei eroa.

Mutta ei tuohon ole yhtään sen oikeampaa yhtä ainoaa vastausta kuin se, millainen asia voi olla sellainen josta ei pääse yli. Kuten sanoit, joillekin riittää yksi sana, toiselle jotain dramaattisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan.

Vierailija
4/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni jäi kiinni tupakoinnista. Kiinni siis sikäli että oli vannonut ettei tupakoi. Jäi pian uudelleen kiinni tupakoinnista. Vaikka oli toistamiseen vannonut ettei tupakoi. Menetin luottamuksen, koska salasi tupakoimisen ja valehteli siitä. Hulluinta on, että minua ei olisi haitannut satunnainen tupakointi / bilepolttaminen. En olisi siitä mitään valittanut tai ajatellut pahaa. Mutta sattui se että salaili ja valehteli. Enkä koskaan ymmärtänyt edes miksi.

Vierailija
5/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koti ehjä jos siellä elää katkeroitunut ihminen tai ihmisiä jotka eivät pääse minkä tahansa asian yli vaan jäävät junnaamaan paikalleen?

Vierailija
6/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä sitä, että onko minussa vikaa, kun jään jotenkin kiinni yksittäisiin ei-valtavan-vakaviin-tekoihin, ja rakkauteni alkaa hiipumaan niiden, yhdenkin, vuoksi. Vai olenko vain viisas kun en kestä pientäkään pahaa, koska eihän kenenkään pitäisi joutua kestämään. Toisaalta voiko parisuhde olla vapaa kaikesta tuollaisesta? Pitäisikö vain hyväksyä että kaikki tekee pahoja tekoja joskus?

En osaa tietää vastausta näihin, koska olen itse rikkinäisestä kodista.

Ap

Vierailija
7/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö kasvaa aikuiseksi?

Vierailija
8/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kasvaa aikuiseksi?

Mitä se tarkoittaa? Että aikuisuus on sitä, että kestää avioliitossa sen, että valehdellaan tai rikotaan lautasia? Vai mitä tarkoitat?

Ap

Vierailija
9/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koti ehjä jos siellä elää katkeroitunut ihminen tai ihmisiä jotka eivät pääse minkä tahansa asian yli vaan jäävät junnaamaan paikalleen?

En minä ainakaan katkeroidu, en tarkoittanut sellaista ollenkaan. Vaan sitä vain että rakkaus vain kuolee sen yhden rikotun lautasen takia. Ap

Vierailija
10/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä sitä, että onko minussa vikaa, kun jään jotenkin kiinni yksittäisiin ei-valtavan-vakaviin-tekoihin, ja rakkauteni alkaa hiipumaan niiden, yhdenkin, vuoksi. Vai olenko vain viisas kun en kestä pientäkään pahaa, koska eihän kenenkään pitäisi joutua kestämään. Toisaalta voiko parisuhde olla vapaa kaikesta tuollaisesta? Pitäisikö vain hyväksyä että kaikki tekee pahoja tekoja joskus?

En osaa tietää vastausta näihin, koska olen itse rikkinäisestä kodista.

Ap

Kun toinen tekee sinulle jatkuvasti pahaa, vaikka ne olisivatkin pieniä asioita niin tuleehan siitä väistämättä sellainen olo, ettei se toinen rakasta tai välitä, koska ei ajattele sinun tunteitasi. Ei varmasti myöskään tunnu siltä, että se toinen arvostaisi sinua.

Silloin voi olla todella vaikea arvostaa ja rakastaa myös sitä toista.

Mielestäni ihan normaalia tuo on. Toisille ihmisille tietyt asiat voivat olla sellaisia, että niistä pääsee helpommin ylitse kun taas toisille ne ovat vakavampia. 

Vierailija
11/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan katkeroidu, en tarkoittanut sellaista ollenkaan. Vaan sitä vain että rakkaus vain kuolee sen yhden rikotun lautasen takia. Ap

Kannataako suhdetta sen jälkeen jatkaa jos ja kun rakkaus on kuollut?

Vierailija
12/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän liiton salaisuus on se että vain unohtaa ikävät tapahtumat.

Vierailija
13/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannataako suhdetta sen jälkeen jatkaa jos ja kun rakkaus on kuollut?

Ei, jos on pysyvästi niin. Mutta mietin vain että onko minussa vikaa jos rakkauteni kuolee yhteen rikottuun lautaseen tai yhteen valheeseen. Ap

Vierailija
14/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että sulta ei ole pyydetty anteeksi ja tarkoitettu sitä kans.

Vierailija
15/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen pointti. Itse asiassa minulta ei ole kukaan koskaan tainnut pyytää anteeksi mitään niin että olisi todella tarkoittanut sitä. Edes siinä rikkonaisessa lapsuudenperheessäni (vaikka syytä olisi ollut). Ap

Vierailija
16/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen pointti. Itse asiassa minulta ei ole kukaan koskaan tainnut pyytää anteeksi mitään niin että olisi todella tarkoittanut sitä. Edes siinä rikkonaisessa lapsuudenperheessäni (vaikka syytä olisi ollut). Ap

Just siltä se vähän haiskahtaa. Vilpitön anteeksipyyntö korjaa aika pahojakin juttuja. Ehkä asiasta voisit keskustella puolison kanssa vielä kerran tästä näkökulmasta; ymmärtääkö hän mitä on sulle aiheuttanut ja pyytääkö anteeksi. 

Vierailija
17/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just siltä se vähän haiskahtaa. Vilpitön anteeksipyyntö korjaa aika pahojakin juttuja. Ehkä asiasta voisit keskustella puolison kanssa vielä kerran tästä näkökulmasta; ymmärtääkö hän mitä on sulle aiheuttanut ja pyytääkö anteeksi. 

Tästä pääsenkin siihen, että ehkä hän ei sitten ole pahoillaan siitä teosta, omasta mielestään pikkujutusta. Kun ei kerran ole pyytänyt vilpittömästi anteeksi. Vaikka olen sanonut että rakkauteni tulee kuolemaan tuollaisista. Ap

Vierailija
18/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin paha ole jos vähän viestittelee. Ja kuka nyt ei välillä paiskoisi lautasia.

Vierailija
19/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kysymystä.

Vierailija
20/45 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut parisuhteessa saman miehen kanssa jo 30 vuotta. Meillä on hyvä olla, mutta mahtuuhan näihin vuosiin niitä "pahojakin" tekoja molemmin puolin, muutama isokin kriisi, jolloin on jopa käynyt mielessä pystyykö suhdetta jatkamaan. Suhteeseemme ei ole kyllä kuulunut pettäminen tai väkivalta, joita pidän oikeesti pahoina tekoina ja varsinkin niistä jälkimmäistä ei kenenkään pitäisi sietää. On kyllä rikkoutuneita astioita ja jopa valheita rahakriisiin liittyen jne. Kuitenkin se rakkaus, yhdessä kasvaminen ja lapsen kasvattaminen on tehnyt meistä todella vahvan tiimin ja rakastan miestäni edelleen aivan valtavasti. On vain tajuttava, että toista ei voi muuttaa ja myöskin se, että itsekkään ei välttämättä ole täydellinen.

Kiusaat eniten itseäsi jos jäät murehtimaan jotakin yksittäistä asiaa ja/tai tulee myöskin mieleen, että rakastatko tarpeeksi. Joskus kun meillä huonompi vaihe menossa niin huomaan, että kyse on omasta ahdistuksestani eli "oma elämäni muilta osa-alueilta" on retuperällä (työ, ystävät jne) ja se heijastuu myös siihen mitä tunnen / koen parisuhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi