Missä iässä teillä alkoi kivut ja kolotukset?
Onko teillä jokin pysyvä vaiva kropassa, joka on tullut ns. iän myötä tai pitkäaikaisesta rasituksesta? Millainen vaiva ja missä iässä alkoi?
Kommentit (56)
+45 jälkeen kun alkoivat esivaihdevuodet ja pahenivat +50v jälkeen.
Tässäkin ketjussa korostuvat mielipiteet, että terveys on oma valinta.
Liikkuu ja syö hyvin, niin ei kolota vielä 7-kymppisenäkään...
Totta on, että moni vaiva johtuu huonoista elämäntavoista, mutta kyllä terveydestä saa yleensä kiittää hyviä geenejä.
Ystäväni on aina ollut liikunnallinen, raitis ja syönyt terveellisesti ja on nyt 5-kymppisenä kävelevä lääketieteellinen museo.
50-vuotiaana alkaa joka paikka hajoilla. Selkä ei kestä istumista ja jalat ei seisomista. Ja liikuntaa harrastan sen verran minkä kroppa kestää.
55 vuotiaana alkoi raskaat työt lapsuus/nuoruusvuosista tulla näkyviin. Olen pientilallisen tytär ja monta kolhua tuli maatalon töissä
Mulla ikää 57 vuotta, ei kolotuksia eikä sairauksia. Kroppa on kyllä selvästi jäykempi kuin nuorempana.
Ei ole koskaan ollut ylipainoa. Käyn kuntosalilla säännöllisesti. Tupakkaa poltan.
10-vuotiaana.
Pari vuotta aiemmin jouduttiin avaamaan vatsan alueelta pitkältä matkalta eikä toipuminen mennyt sitten yhtään niin kuin piti. Kipulääkitys oli riittämätön ja lopetettiin aivan liian aikaisin, joten pitkään hakeuduin huonoihin asentoihin vähentääkseni kipua arvessa ja muutenkin. Noiden huonojen asentojen seurauksena sitten alkoivat polvet ja selkä oireilla jo tuolloin 10-vuotiaana. Nykyään on myös lonkat liittyneet joukkoon, ja varmaan muutakin on luvassa, koska terveydenhuolto on haluton tekemään mitään pohjimmaiselle syylle eli kivulle, jota välttääkseen kroppani vääntyy mutkalle.
Vierailija kirjoitti:
Koko elämän ajan on särkenyt. Nyt olen reilu 50v ja alkaa kivut olla sitä luokkaa, että Hollannin reissu käy mielessä aika ajoin.
Oletko liikkunut elämäsi aikana? Oletko ollut sohvaperuna? En kysy pahalla, vaan kiinnostaa koska itse liikkuva 54v
40-vuotiaana alkoi kyynärpäätä juilia, kun piti pitkään puhelinta korvalla.
Vielä eivät ole alkaneet. Olen 65-vuotias.
Kivut ja kolotukset alkoi jo 34-vuotiaana, mutta syynä nivelreuma. Mä en osaa sanoa, missä vaiheessa mun moninivelrikkoni alkoi. Sotkin ne kivut nimittäin aika pitkään reumakipuihin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mullakaan...en käytä edes mitään lääkkeitä.
Liikun päivittäin 3-5 tuntia, kouran kanssa ja pihatöissä.
Vierivä kivi ei sammaloidu😉
Kouritko ihmisten prseitä kourallasi?
Olin alle kaksi vuotta. En muista, että olisi ikinä ollut kivutonta päivää.
Nelikymppisenä alko pahenemaan kivut ja kolotukset, joita oli kyllä ollut jo sitä ennenkin. Nyt 5-kymppisenä alkaa jo tilanne huolestuttamaan. Krooninen jännitysniska, selkäkivut ja nivelrikko kädessä vaivaavat. En pysty liikkumaan niin paljon kuin haluaisin, mutta onneksi kuitenkin aika paljon kuitenkin - on pitänyt opetella rajat ja hyväksyä rajotteet.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kivut ja kolotukset alkoi jo 34-vuotiaana, mutta syynä nivelreuma. Mä en osaa sanoa, missä vaiheessa mun moninivelrikkoni alkoi. Sotkin ne kivut nimittäin aika pitkään reumakipuihin.
Reuma aiheuttaa myös nivelrikkoa. Eli liittyvät toisiinsa. Voi olla kuitenkin pelkkää nivelrikkoa ilman reumaa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Reuma aiheuttaa myös nivelrikkoa. Eli liittyvät toisiinsa. Voi olla kuitenkin pelkkää nivelrikkoa ilman reumaa.
Totta tuo. Lisäksi mulla on jotkut nivelet haurastuneet lukuisista kortisonipistoksista, joita aikoinaan laitettiin. Yhteen varpaan niveleen laitettiin niin usein, että lopulta lääkärit sanooi, että ei voi laittaa enää enempää. Ja se onkin sellainen varvas, että se murtuu vähintään kahden vuoden välein. Sitten vaan pitää aina teipata jesarilla viereiseen varpaaseen kiinni, jotta pystyy kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
+45 jälkeen kun alkoivat esivaihdevuodet ja pahenivat +50v jälkeen.
Sama muuten mutta kumpikin tapahtui 5 vuotta nuorempana ja nyt vajaa 50-vuotiaana alkaa olla melko raihnainenkin olo. Tai siis ei tässä nyt mikään köpsöttelevä eläkeläismummo ole, mutta yllärinä nämä tuli näin aikaisin koska nimenomaan eläkeikäisen vaivoiksi nämä mielsin.
Jalkoja särkee välillä ja väsymys vaivaa, on pakko pitää taukoja että jaksaa. Olen 27-vuotias perusterve ja normaalipainoinen nainen. Liikun mutta en joka päivä, lepään paljon. Tuntuu että väsymys vain lisääntyy iän myötä. Nuorempana on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, en ole sairastanut koronaa perus flunssan. Sydän testattu ja on ok.