Miksi vaatimattoman näköiset lapset usein myös puetaan vaatimattomasti ja pidetään epähuoliteltuina?
Minä olin vaatimattoman näköinen lapsi. Nyt aikuinen, joka on opetellut pitämään huolta ulkonäöstään ja saa joskus päätkin kääntymään. Olin harmaavarpunen, eikä äitini koskaan letitellyt hiuksiani tai ostanut minulle nättejä vaatteita. Sen jonkun kerran, kun minulla jostain syystä oli jokin kaunis vaaleanpunainen mekko ylläni ja kiva kampaus, niin todella tunsin oloni hyväksi ja prinsessaksi. Siksi ihmettelen tätä, kun monesti näyttää että jos lasta ei aivan ole ulkonäöllä siunattu, niin hänestä ei muutenkaan pidetä niin hyvää huolta. Eikö vaatimattomamman näköinen lapsi ansaitse sitä? Sen sijaan hyvännäköisiä lapsia kyllä myöskin puetaan kauniisti ja muodikkaasti, ja leikataan heille muotikampaukset parturissa tai kampaajalla. Vaikka ne vaatimattomamman näköiset sitä paljon enemmän tarvitsisivat. En ymmärrä.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tuo on lapsen ulkonäöstä kiinni vaan siitä, että kaikkia eivät ulkonäköön kuuluvat asiat kiinnosta. En tiedä mitään sen vastenmielisempää kuin käydä vaateostoksilla tai kampaajalla tai käyttää aikaa meikkaamiseen. Jos vanhempi on tällaista tyyppiä, niin helposti silloin lapsenkaan ulkonäkö ei ole kovin huoliteltu.
Eli silloin on ok että lapsen tukka on rasvainen ja takussa?
Ei aloituksessa ollut kysymys normaaliin siisteyteen liittyvistä asioista, vaan tyylikkäästä pukeutumisesta ja hiusten laitosta.
Mikä on? Jos ei muuta moitittavaa niin luokitellaan vieraidenkin lasten ulkonäköä.
Pönkität siis heikkoa itseluottamustasi rakentamalla itsellesi habituksen ja vuoden paras hetki on, kun jonkun pää kääntyy kerran. Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tuo on lapsen ulkonäöstä kiinni vaan siitä, että kaikkia eivät ulkonäköön kuuluvat asiat kiinnosta. En tiedä mitään sen vastenmielisempää kuin käydä vaateostoksilla tai kampaajalla tai käyttää aikaa meikkaamiseen. Jos vanhempi on tällaista tyyppiä, niin helposti silloin lapsenkaan ulkonäkö ei ole kovin huoliteltu.
Eli silloin on ok että lapsen tukka on rasvainen ja takussa?
Ei aloituksessa ollut kysymys normaaliin siisteyteen liittyvistä asioista, vaan tyylikkäästä pukeutumisesta ja hiusten laitosta.
Kyllä minä ap mainitsin myös sanan HUOLITELTU ja siihen kuuluu myös hiusten ja hygienian hoito.
Hei kaikki tekopyhät, kyllä ainakin tyttölapsille on tärkeää tuntea itsensä sieväksi. Siksihän tytöt prinsessamekkoja rakastavat.
Vierailija kirjoitti:
Pönkität siis heikkoa itseluottamustasi rakentamalla itsellesi habituksen ja vuoden paras hetki on, kun jonkun pää kääntyy kerran. Just.
No voi hehheh :D Opettele lukemaan, puhuim lapsista! Minäkin olen ollut lapsi joten kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vanhemmat tiedostamattaan haluaa korostaa kauniin lapsen ulkonäköominaisuuksia, kun taas rumemmalla ei ole mitään väliä. Huonolta näyttää vaatteista ja kampauksesta huolimatta.
Ja siis itse kuulun tuohon jälkimmäiseen kategoriaan, eikä äiti myöskään koskaan laittanut hiuksia kauniiksi tai ostanut nättejä mekkoja. Joskus hävetti luokkakuvissa kun muut ovat sievänä, niin mulla joku vanha collegepusero päällä.
Muuten hyvä, mutta miksi tämä tapahtuisi tiedostamatta? Ihan tiedostaen he näin toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki tekopyhät, kyllä ainakin tyttölapsille on tärkeää tuntea itsensä sieväksi. Siksihän tytöt prinsessamekkoja rakastavat.
Miten sana "tekopyhä" tähän kuuluu? Onko se nyt mahdotonta ymmärtää, että jonkun mielestä esim. kakkavaippojen vaihto vauvalle on paljon vähemmän vastenmielistä hommaa kuin vaateostoksilla oleminen?
Olen sinänsä samaa mieltä siitä, että kunnollisten vaatteiden hankkiminen lapselle kuuluu vanhemman velvollisuuksiin, mutta ei sillä ole tekopyhyyden kanssa mitään tekemistä, jos joku hoitaa tämän velvollisuuden vähän huonostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sana "tekopyhä" tähän kuuluu? Onko se nyt mahdotonta ymmärtää, että jonkun mielestä esim. kakkavaippojen vaihto vauvalle on paljon vähemmän vastenmielistä hommaa kuin vaateostoksilla oleminen?
Olen sinänsä samaa mieltä siitä, että kunnollisten vaatteiden hankkiminen lapselle kuuluu vanhemman velvollisuuksiin, mutta ei sillä ole tekopyhyyden kanssa mitään tekemistä, jos joku hoitaa tämän velvollisuuden vähän huonostu.
Tekopyhyydellä tarkoitin tätä asennetta että esitetään jonain hyveenä se että oman lapsen ulkomuoto tai rasvainen takkutukka ei kiinnosta pätkän vertaa.
Kyllä minä äitinä panostan lasteni ulkonäköön ja hygieniaan samalla tavalla kuin kehotan panostamaan koulunkäyntiin ja harrastamiseenkin. Tyttäreni hiukset letitän päivittäin osittain siksi, ettei saisi pitkiin hiuksiinsa koulusta täitä. Niitä kun on siellä liikkeellä. Ja vaatteet ovat aina siistit ja puhtaat, sekä ulkonäöltään ja väriltään somat. Tyttöjen pitää saada kokea olevansa nättejä. Samoin kehun häntä koulunkäynnissä ja se sujuukin hienosti. Siihenkin on panostettu ostamalla ylimääräisiä oppikirjoja, opettavia pelejä ym. sekä viemällä lasta kehittäviin ja hyödyllisiin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhyydellä tarkoitin tätä asennetta että esitetään jonain hyveenä se että oman lapsen ulkomuoto tai rasvainen takkutukka ei kiinnosta pätkän vertaa.
Tämä! Mitä hienoa on, että lapsi kulkee reikäisissä, likaisissa ja liian pienissä vaatteissa rasvainen tukka hulmuten. Ei mitään. Ja tämän jotkut esittävät hyveenä. Aikuisella itsellään on usein merkkivaatteet päällä, mutta lapselle haetaan kaikki kirppikseltä.
Oman arvonsa tunteva ihminen ei tarvitse mitään "kaunistuksia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimaton näyttää koomiselta hienosti puettuna. Tiedän sen itsestäni.
No höpönpöpön. Komeissa vaatteissa näyttää mies komealta, oli lähtökohdat mitkä vaan. Sama naiselle tosin naisella hiukset ja ehostuskin merkkaa.
No en nyt menis sanomaan. Jos pärstä näyttää hevonperseeltä, ei ne vaatteet mitään auta.
Aijaa. No kummastipa täällä palstalla aina neuvotaan rumia menemään kampaajalle, opettelemaan meikkausta ja ostamaan kivoja vaatteita niin ulkonäkö kohentuu.
Lasten ulkonäöstä ei juuri näe, miltä näyttävät täysi-ikäisinä. Letit ja kiharat ei paljon asiaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko että omanarvontuntoiseksi aikuiseksi kasvetaan, jos lapsena joudutaan kulkea nukkavieruna tukka kampaamatta? Jos vanhemmat ei sen vertaa arvosta?
Vierailija kirjoitti:
Usein vaatimattoman näköiset ihmiset eivät tunne omaa arvoaan, tai heillä on haasteita siinä. Tällöin ulkonäköön panostaminen auttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ulkonäöstä ei juuri näe, miltä näyttävät täysi-ikäisinä. Letit ja kiharat ei paljon asiaan auta.
Mihin ihmeeseen tämä liittyi? Lapselle aikuisuus on vielä kaukainen asia.
Ihan sairasta että nykyään pieniin lapsiinkin liitetään jo ulkonäköpaineita. Ei ihme että voidaan huonosti.
Sulla on selvästi näössä vikaa jos sun mielestä kaikki lapset ovat samannäköisiä.