Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE-toimisto pakottaa työhön, jossa en näkisi lapsiani kuin viikonloppuisin?

Vierailija
22.04.2022 |

Kyseessä on ilta- ja yötyö. Ala- ja yläkouluikäiset lapset ovat koulussa päivällä, jolloin minä olisin kotona, ja lähtisin töihin ennen kuin he tulevat kotiin. Isä tulee sitten n. klo 18.30 kotiin.

Työstä kieltäytymiseen pitää hakea lääkärintodistus tai sitten pitää olla jokin "vakaumuksellinen syy". Vakaumukseni mukaan lapset ovat tärkeitä ja lapsilla on oikeus vanhemman läsnäoloon ja hoivaan. Menisiköhän läpi TE-toimistossa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työ vaatii jatkuvan iltavuoron tekemistä, mutta ei ole viikonloppuisin. 

Kyllä varmasti voi pakottaa, sillä työttömyyshän ei ole mikään etu, vaan siinä nimenomaan ajatus on hakea töitä ja työllistyä.

Vierailija
2/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt höpötä. Monet ihmiset tekevät vuorotyötä. Jos on iltatyö, näkisit lapset aamulla ja luultavasti ennen iltatöitä. Jos on yötyö, näkisit lapset aamulla ja illalla. Ei mene läpi tuo yrityksesi hankkia oikeutuksia kotona loisimisille. Suomessa on hyvin lyhyet koulupäivät alakoulussa. Yläkoululaiset taas nauttivat kun saavat olla ilman vanhempiaan kotona. Kysy vaikka heiltä?

Minä opiskelin aikuisiällä yliopistossa neljä vuotta ja sen lisäksi tein ilta- ja viikonlopputöitä marketissa. Olen kolmen lapsen äiti ja hyvin ehdin nähdä lapsia. Isä tietysti hoiti oman osuutensa lasten ja huushollin hoidosta. Se on vain järjestelykysymys. Jos olet  le...diolainen, ymmärän, ettet töihin haluakaan.

Sitä paitsi sinun ei ole mikään pakko mennä yhtään mihinkään työhön. Senkus lopetat työnhaun työkkärin kautta ja makaat kotona. Työtön työnhakija tarkoittaa sitä, että hän on nimenomaan työnhakija eikä etsi tekosyitä sille, että ei tarvitsisi tehdä töitä ja saisi silti työttömyyskorvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he voi ketään töihin pakottaa mutta tuen maksaminen voidaan kyllä katkaista.

Vierailija
4/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opiskellut alan, jossa ilta- ja yötyöt ovat normaalia. Siinä tapauksessa voi, voi. Mitäs läksit.

Vierailija
5/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta- ja yötyö, mutta lapsia ei näkisi koskaan työpäivinä? Jännä yhtälö. Tässä on kaksi tulkintavaihtoehtoa: joko joka päivä sama vuoro, joka sijoittuu iltayöhön, tai sitten välillä ilta ja välillä yö. Jos on vaihtuvat vuorot ja osa puhdasta yövuoroa, niin silloinhan lapsia välillä näkee iltaisin. Jos taas kyseessä säännöllinen illasta yöhön jatkuva työaika, niin silloinhan vuoro ei voi myöskään alkaa kovin aikaisin, vaan olisi esim 15-23 tai 16-00. Ala-astelaisetko eivät ole minään viikonpäivänä kotona ennen sitä? (Hankalampi olisi vaikka 13-21, mutta en kutsuisi sitä ilta-yötyöksi.)

Mulle tulee näistä työajoista vahvasti mieleen siivousala, siellä tällaisia on, kun siivous alkaa vasta kun tilat vapautuvat. Usein on kuitenkin järjestelykysymys, ja vaihdettavissa myös aikaiseen aamuun, vaikka ilmoituksessa olisikin tietty aika. Tai samalla firmalla voi olla tai aueta myös muita paikkoja. En siis jättäisi hakematta. Vai onko kyseessä jokin muu ala?

Vierailija
6/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto ei pakota ketään töihin. Mutta etuudet kyllä katkeaa, jos et pidä omaa osaasi sopimuksesta, eli ole valmis ottamaan vastaan tarjottua työtä. Itsehän ajan työmatkaa yli tunnin suuntaansa, eli päivälle tulee pituutta vaikka kyseessä on normaali toimistotyöaika. Lapsilla on koulu ja harrastuksensa, eli ei tässä päivätyössäkään kovin paljon yhteistä aikaa arkipäiviin jää.

Vierailija
7/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta miksi työttömille tarjotaan elämänhallinnankursseja, jotta oppivat heräämään aikaisin ja tekemään 8-16 töitä, vaikka totuus on, että muihin kellonaikoihin on työtä tehtävänä? Pitäisi olla hyvä asia, jos työtön on tottunut valvomaan yöt ja nukkumaan päivät, niin hänellä ei mene rytmi sekaisin, jos saa ap:n kuvaileman paikan. 

Vierailija
8/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo siis käynyt työhaastattelussa ja tullut valituksi?

Vierailija
9/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähde minkäänlaisiin töihin koska mun on oltava kotona aamulla ja iltapäivällä kun lapset tulevat koulusta.

Vierailija
10/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto ei voi pakottaa ketään aktivoitumaan ba jos kiristävät sanktioilla, niin ei muuta kuin väliaikaista saikkua kehiin. Ahdistus/masennus ovat helppoja keinoja saikuttaa ja niitä syitä voi käyttää uskottavasti uudelleen ja uudelleen.

T: Viimeeksi 8 vuotta sitten aktivoitunut työtön työnhakija, ammattisaikuttaja

Vierailija
11/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo siis käynyt työhaastattelussa ja tullut valituksi?

Siellä olisi kannattanut sanoa, että voi tulla poissaoloja lasten takia.

Vierailija
12/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en lähde minkäänlaisiin töihin koska mun on oltava kotona aamulla ja iltapäivällä kun lapset tulevat koulusta.

Sittenhän voit tehdä yötyötä. Kotona aamulla ja iltapäivällä.

Vierailija
13/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on työstä klo 13-21, joskus klo 14-22. Käytännössä matkoineen klo 12-22 tai klo 13-23.

Lähinnä mietin tuota tulevaa tokaluokkalaista. Häntä en paljoa enää näkisi, paitsi aamuisin ja viikonloppuisin.  Yläkoululaiset varmaan ok, vaikka tulisi heitäkin ikävä kyllä ja heidän puhelimella olonsa varmaan lisääntyisi.

Ap.

Vierailija
14/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini työskenteli vuosia ruotsinlaivalla ja oli yleensä viikon kerrallaan töissä ja sitten viikon kotona. Ei me lapset menty siitä rikki ja paljon on myös yhdessä vietettyjä hetkiä ollut äidin kanssa. Isän kanssa ollaan todella läheisiä koska oli käytännössä yksinhuoltaja joka toisen viikon. Luulen että teki hyvää kun isän oli pakko ottaa vastuuta kodista ja lapsista enemmän kuin monissa perheissä. Ota vaan se työ.

Vierailija
15/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on työstä klo 13-21, joskus klo 14-22. Käytännössä matkoineen klo 12-22 tai klo 13-23.

Lähinnä mietin tuota tulevaa tokaluokkalaista. Häntä en paljoa enää näkisi, paitsi aamuisin ja viikonloppuisin.  Yläkoululaiset varmaan ok, vaikka tulisi heitäkin ikävä kyllä ja heidän puhelimella olonsa varmaan lisääntyisi.

Ap.

Toivottavasti et oleta, että työaikana soittelet lapsillesi!

Vierailija
16/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän voit tehdä yötyötä. Kotona aamulla ja iltapäivällä.

En tee.

Vierailija
17/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun miehes elätä perhettään hä?

Vierailija
18/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset rahaakin haluavat, eivät pelkästään äidin seuraa. Etenkin teinit haluavat varmasti ennemmin rahaa kuin seuraa. Ja sitten vanhana ne haluavat kunnolla perintöä eivätkä mitään sniif sniff oli kivaa kun äiti oli aina kotona. 

Vierailija
19/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla  aika  näppärä  ja raitis mies jos pärjää  hyvin  aina joka toisen viikon. Ei sitten  voikaan olla  sellanen vikonlppujuoppo kuten  minulle on sattunut. Tiedoksi ilkkujille, hän oppi  juomaan vasta  n.30 vuotiaana.

Vierailija
20/37 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se äiti-ihmisen   vuorotyö  aina onnistu  ilman että  mummi tai joku muu   sukulainen on siinä varana hoitamassa  lapsia ja huusollia. Meilä oli  leski-äiti.  Snff,  Sniff.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi