G: Mistä saitte motivaatiota laihduttaa? Minä aina epäonnistun, ylimääräistä 34kg, repsahdan
Parin päivän sisällä ja jään viikkokausiksi ahmimaan ja vellomaan itsesäälissä.
Sitten taas ryhdistäydyn jaksan max 5 päivää taas repsahdan ja ahmin viikkokausia
Tätä jo 7 vuotta. Mistä motivaatiota?
Kommentit (44)
Ensimmäisenä aloita siitä, että nukut joka yö 8 tunnin hyvät yöunet. Se jo yksistään tukee todella paljon painonpudotusta. Käyt hyvissä ajoin nukkumaan ja heräät sitten virkeänä aamusta. Varsinkin, jos et ole työelämässä tai elämänrytmi ei ole säännöllinen, se on ensisijaisen tärkeä asia.
Lisäksi voit vaikka tehdä joka päivä ylimääräisen kävelylenkin, esim. 15-30 minuuttia alkuun, jos et ennestään liiku paljon. Tärkeintä on vain saada siitä lähtemisestä rutiini, joka toistuu joka päivä.
Etene pienin askelin, tai muuten lannistut niin kuin tähänkin asti. Kun olet nukkunut kunnolla vaikka viikon ajan ja käynyt pikku kävelyllä joka päivä, voit alkaa miettiä sitä ruokapuolta. Jatkat nukkumista ja säännöllistä liikkumista, ja korjaat yhden asian kerrallaan ruokavaliossa. Jätät vaikka pois jonkin jutun, mistä pystyt luopumaan, sanotaan nyt vaikka, että et osta enää rasvaista juustoa. Ja vaikka lisäät joka päivään yhden kasvisannoksen, syöt vaikka porkkanan tai tomaatin enemmän päivässä kuin ennen. Sitten taas jonkin ajan päästä jotain uutta sen lisäksi; karsit epäterveellisiä ainesosia ja lisäät terveellisiä. Opit nauttimaan niistäkin terveellisistä; nekin maistuvat jonkin ajan päästä herkulliselta!
Kun totut pikkuhiljaa terveellisempiin muutoksiin, se ei tunnu niin vaikealta, eikä se tuo sitä lannistumisen tunnetta, kun et onnistukaan. Todennäköisesti kilot eivät ole tulleetkaan hetkessä, eivät ne myöskään hetkessä lähde. Kokonaisuuden kannalta on tärkeämpää saada sinut onnistumaan pitkällä tähtäimellä, kuin yrittää onnistua nopeasti ja pettyä.
Koeta myös työstää henkistä puolta. Puhu itsellesi ja itsestäsi kauniisti ja arvostavasti. Olet vielä ihan hyvän ikäinen, saat näyttää kauniilta ja tehdä kaikkea ihanaa, josta tulee hyvä mieli! Ajattele laihtumista asiana, joka parantaa elämänlaatuasi ja antaa sinulle mahdollisuuksia nauttia elämästä enemmän monella tavalla. Jos sen syöttää itselleen ikävänä pakkopullana, se onkin vaikeaa. Tsemppiä ja onnea painonpudotukseen aloittajalle ja muillekin saman ongelman kanssa kamppaileville!
Vierailija kirjoitti:
Taasko tämä sama ruikuttaja... Lukisi vaan läpi niitä edellisiä ketjujaan, kaikki on jo sanottu.
Minustakin vaikuttaa kovin tutulta nämä jutut.
Itsellänikin ollut ylimääräistä n. 20kg. En syönyt koskaan aikaisemmin aamupalaa, joten iltaisin se kostautui ja söin silloin aina liikaa. Nyt olen totuttautunut uuteen ruokarytmiin n. 3kk/ajan. Tuhti aamupala ja reilu päivällinen ja eipä vain ole ilta nälkää ollut enää aikoihin. Ruoka, jota syön on ihan samaa kuin ennenkin. Punaista lihaa en ole syönyt enää vuosiin, vaan kanaa ja kalaa, pastaa, riisiä, salaatti, kurkku. En painota mihinkään proteiineihin vaan ruualla syön paljon perunaa tai pastaa, riisiä riippuen mitä teen ruuaksi milloinkin. Ruokavalioni on aina ollut vähän suppea, mutta ei ole muuttunut muuten kuin syöntini on aamu ja päiväpainotteista. Herkkupäivä niinkuin lapsilla kerran viikossa. Enää n.10kg ylimääräistä. Hitaasti hyvä tulee. N50+.
Mä lopetin trollaamisen Vauva-palstalla ja heti laihduin 34kg.
Mulla lähti vielä yli nelikymppisenä ihan helposti 17 kiloa 8viikkoa.fi valmennuksen ja 16/8 pätkäpaaston avulla. Olen pysynyt normaalipainossa jo kolmatta vuotta oikeastaan tekemättä mitään sen eteen, punnitsen itseni kuitenkin joka aamu.
Tämän hyvän ja kevyen olon haluan pitää ja mikään herkku tai mättö ei ole sen arvoista että haluaisin pilata saavuttamani.
Kävin juuri vaateostoksilla ja on se ihanaa ottaa rekistä ne koot 36 ja S kun tietää että ne sopii ja istuu, yhdet housut oli jopa liian suuret.
Liikuntaa olen alkanut lisätä vasta viime vuonna ihan vaan istumatyön vastapainoksi ja liikkuvuuden ylläpitämiseksi koska ikää tulee.
N40+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilikuva motivoi. Mielestäni on tärkeämpää näyttää hyvältä kuin mättää jatkuvasti liikaa kaloreita.
Miksi se ylensyönti on niin tärkeää? Eikö voisi hankkia napostelun ja sokerirasvanautintojen tilalle jotain uusia mielenkiinnon kohteita?
No ei ole oikeastaan syytä näyttää hyvältä, olen jo melkein 40v
No ulkonäkö ahdistaa, mutta pyrin välttämään peilejä ja valokuvia, eli työnnän pään pensaaseen.,luuseri kun olen AP
Et voi kuitenkaan työntää mieltä päästä...
Varmasti se motivoi, kun näkee ja tuntee tuloksia, joten miten olisi VÄLITAVOITE ja sen säilyttäminen jonkin aikaa. Uusi välitavoite, kun olet sille valmis.
Tuhansia kertoja olen asettanut välitavoitteen - 5kg.
En ole päässyt siihen kertaakaan 7 vuodessa. Miten voin olla näin luuseri? Miksi ja miten muut onnistuu ja minä en? Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopeta laihdutus. Lopeta ajatus siitä että teet tuota kaikkea vain ulkonäkösi tähden.
Pääasiassahan sitä tehdään terveydellisistä syistä, tai niin sen ainakin kuuluisi olla.
Kun suuntaat ajatuksesi siihen miten hoidat kehoasi, sen sijaan että rääkkäät sitä ruoka-aineilla, jotka aiheuttavat sinulle elinajan menetystä.Ota järkeviä tavoitteita esim. Millaisiin liikunta suorituksiin kykenet. Mikä on vaikka tuloksesi Cooperin testissä ? Tai montako kyykkyä pystyt tekemään minuutissa ?
Yrität parantaa noita tuloksia ja voit olla ylpeä kaikesta siitä mihin vielä tuossa iässä kykenet.Yksi hyvä motivaattori on myös energinen olo. Kun syö järkevällä tavalla, siitä saa paljon voimaa niin kehollisesti että psyykkisesti.
Ei varmaan kannata myöskään kieltää itseltään mitään syömisiä.
Syö mitä tahdot mutta lisää päiviisi hetkiä kun pidät huolta kehostasi.
Kun lisättyjä kehonhoitohetkiä kertyy ajan myötä, ne saattavat jopa syrjäyttää nuo vanhat tavat.
Tuntuu turhalta tehdä yläkoulun liikuntatestejä tässä iässä.
Ja ensin pitäisi laihtua se 34kg, että kehtaisin mennä liikkumaan. Nyt käyn kävelyilla syksyin ja Talvella. Kevät on vaikeaa aikaa, kun pitkään valoisaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti vielä yli nelikymppisenä ihan helposti 17 kiloa 8viikkoa.fi valmennuksen ja 16/8 pätkäpaaston avulla. Olen pysynyt normaalipainossa jo kolmatta vuotta oikeastaan tekemättä mitään sen eteen, punnitsen itseni kuitenkin joka aamu.
Tämän hyvän ja kevyen olon haluan pitää ja mikään herkku tai mättö ei ole sen arvoista että haluaisin pilata saavuttamani.
Kävin juuri vaateostoksilla ja on se ihanaa ottaa rekistä ne koot 36 ja S kun tietää että ne sopii ja istuu, yhdet housut oli jopa liian suuret.
Liikuntaa olen alkanut lisätä vasta viime vuonna ihan vaan istumatyön vastapainoksi ja liikkuvuuden ylläpitämiseksi koska ikää tulee.
N40+
Mun pätkäpaasto ennätys on 8h. En koskaan pystyisi noin pitkään olemaan :(
Ap
Niin kuin joku jo neuvoi, korjaa vaikka yksi asia viikossa. Joka viikko joku uusi pieni muutos. Ei mitään radikaalia kerralla, jos et halua lihoa takaisin. Muutoksia voi olla vaikka annoskoon pienentäminen pienesti, ostaa pikkuisen vähemmän herkkuja kuin ennen, liikkuu pikkuisen enemmän. Pointtina, että pyrkii tekemään vähän parempia päätöksiä joka päivä.
Ja kävelyllä käymistä ei kannata hävetä, vaikka olisi minkä kokoinen. Itse ainakin ihailen niitä, jotka koosta riippumatta liikkuvat ja pyrkivät tekemään parhaansa. Tiedän, että se vaatii paljon.
Ja BMI 37, sen unohdit mainita....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40+
Ap
Elämä on valintoja ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40+
ApElämä on valintoja ;)
Ruoka valitsee mun puolesta. Voittaa aina taistelun :(
Ap
Minua motivoi instabeibet. Martina.
Vierailija kirjoitti:
N40+
Minulla oli sama juttu 40-v. Mutta kun vaihdevuodet alkoi ja paino räjähti nousuun, ei se enää laskenutkaan perinteisillä keinoilla. Ja olen aina ennen ollut hyvin hoikka.
Oletko kokeillut lääkettä? Ozempic tai saxenda, monet ovat laihtuneet niillä hurjasti. Mutta ei toimi kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut lääkettä? Ozempic tai saxenda, monet ovat laihtuneet niillä hurjasti. Mutta ei toimi kaikilla.
Ap saattaisi kaivata siihen rinnalle mielialalääkkeitä, vaikuttaa olevan masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta laihdutus. Lopeta ajatus siitä että teet tuota kaikkea vain ulkonäkösi tähden.
Pääasiassahan sitä tehdään terveydellisistä syistä, tai niin sen ainakin kuuluisi olla.
Kun suuntaat ajatuksesi siihen miten hoidat kehoasi, sen sijaan että rääkkäät sitä ruoka-aineilla, jotka aiheuttavat sinulle elinajan menetystä.Ota järkeviä tavoitteita esim. Millaisiin liikunta suorituksiin kykenet. Mikä on vaikka tuloksesi Cooperin testissä ? Tai montako kyykkyä pystyt tekemään minuutissa ?
Yrität parantaa noita tuloksia ja voit olla ylpeä kaikesta siitä mihin vielä tuossa iässä kykenet.Yksi hyvä motivaattori on myös energinen olo. Kun syö järkevällä tavalla, siitä saa paljon voimaa niin kehollisesti että psyykkisesti.
Ei varmaan kannata myöskään kieltää itseltään mitään syömisiä.
Syö mitä tahdot mutta lisää päiviisi hetkiä kun pidät huolta kehostasi.
Kun lisättyjä kehonhoitohetkiä kertyy ajan myötä, ne saattavat jopa syrjäyttää nuo vanhat tavat.Tuntuu turhalta tehdä yläkoulun liikuntatestejä tässä iässä.
Ja ensin pitäisi laihtua se 34kg, että kehtaisin mennä liikkumaan. Nyt käyn kävelyilla syksyin ja Talvella. Kevät on vaikeaa aikaa, kun pitkään valoisaa. Ap
Ketään muuta liikkujaa ei kiinnosta minkä kokoinen olet.
Lopeta laihduttaminen, kun et vain osaa. Älä edes yritä, siitä on sinulle vain haittaa.
Ainoa, minkä voi tehdä, on aina silloin tällöin miettiä, että jospa en ihan vielä vääntäytyisi sohvalta ylös syömään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40+
Ap
Heräätkö siis keskellä yötäkin syömään? Jos, niin lopeta se nyt ensi alkuun. Jatka sillä tavoin kolme kuukautta ja tule sitten kertomaan tilanteesta.
Minä ainakin olen vain niin laiska, että en viitsi nousta sängystä.
Tämä. Monella tuntuu olevan harhaluulo, että laihduttaminen olisi pelkkää nälkäkärsimystä.
Ei sun tarvitse nähdä nälkää ja paino putoaa silti. Voit jopa sallia yhden herkkupäivän viikossa.