Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
881/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakokeessa melkein 10 pistettä enemmän kuin alin hyväksytty pistemäärä. Varasija 14 tekniikan alalle. Ei ensikertalaisena hakijana mahdollisuus päästä opiskelemaan on vähän heikompaa.

Käytännössä helpompaa on korottaa yo-arvosanoja ja sitten hakea todistuksella opiskelemaan. Pelkästään ylppäreihin valmistautuminenkin on hyvää harjoitusta amk-valintakokeeseen.

Tämä vaatisi ensin sen yo-tutkinnon suorittamista. Ensisijainen suunnitelmani ei ole mennä yli nelikymppisenä lukioon kolmeksi vuodeksi, jotta saan AMK-paikan. Tarkoitus olisi alanvaihtajana saada paikka, joten todistusvalinta ei tule omalla kohdallani kyseeseen.

Jaa, jos amis takana niin opettelet vaikka itseksesi asiat jo hommaat sen yo-todistuksen. Kun sulla on pohjalla tutkinto, niin ei ole mikään pakko käydä yhtäkään kurssia vaikka se toki suotavaa on.

Mulla on pohjalla jo yksi korkeakoulututkinto, niin ymmärtääkseni ainoa reitti päästä kouluun on pääsykoepisteet. Eli on vain pärjättävä huomattavasti paremmin valintakokeessa. Se on vaan seuraava vuosi treenattava lisää matemaattisia aineita ja englantia. Onhan tämä pisteytys hieman epäreilu meitä alanvaihtajia kohtaan, joilla on jo korkeakoulututkinto.

Vierailija
882/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko sosionomiksi hakeneet myös johonkin muuhun kohteeseen amk tai yliopisto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakokeessa melkein 10 pistettä enemmän kuin alin hyväksytty pistemäärä. Varasija 14 tekniikan alalle. Ei ensikertalaisena hakijana mahdollisuus päästä opiskelemaan on vähän heikompaa.

Käytännössä helpompaa on korottaa yo-arvosanoja ja sitten hakea todistuksella opiskelemaan. Pelkästään ylppäreihin valmistautuminenkin on hyvää harjoitusta amk-valintakokeeseen.

Tämä vaatisi ensin sen yo-tutkinnon suorittamista. Ensisijainen suunnitelmani ei ole mennä yli nelikymppisenä lukioon kolmeksi vuodeksi, jotta saan AMK-paikan. Tarkoitus olisi alanvaihtajana saada paikka, joten todistusvalinta ei tule omalla kohdallani kyseeseen.

Jaa, jos amis takana niin opettelet vaikka itseksesi asiat jo hommaat sen yo-todistuksen. Kun sulla on pohjalla tutkinto, niin ei ole mikään pakko käydä yhtäkään kurssia vaikka se toki suotavaa on.

Mulla on pohjalla jo yksi korkeakoulututkinto, niin ymmärtääkseni ainoa reitti päästä kouluun on pääsykoepisteet. Eli on vain pärjättävä huomattavasti paremmin valintakokeessa. Se on vaan seuraava vuosi treenattava lisää matemaattisia aineita ja englantia. Onhan tämä pisteytys hieman epäreilu meitä alanvaihtajia kohtaan, joilla on jo korkeakoulututkinto.

Eikä ole. Todistusvalinta on avoinna toiskertalaisille kaikilla AMK-aloilla.

Vierailija
884/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Todistusvalinta on avoinna toiskertalaisille kaikilla AMK-aloilla.

3 vuodeksi lukioon ja ylioppilastodistus kouraan. Työn ohessa se tuskin nopeampaa onnistuisi. Sen jälkeen hakua ammattikorkeaan ja sieltä valmistuessaan olis jo yli 50v. Pistetäänpä harkintaan se lukion suorittaminen...

Vierailija
885/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei-ensikertalaisilla todistuspisterajat voi olla aika kovat. Katselin että viime keväänä esim Hamk, Lab ja Lapin amk it-insinöörien koulutusohjelmiin yo-todistuspisterajat kulki 174-175 välillä. Siinä saa olla jo melko hyvät arvosanat.

Ennemmin suosittelen melkein satsaamaan valintakokeeseen. Jos vaan mahdollista, kannattaa ehdottomasti ostaa valmennuskurssi. Ammattikorkeavalmennuksen taitaa olla suositelluimmasta päästä, itse olin siihen erittäin tyytyväinen.

Vierailija
886/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin ei-ensikertalaisilla todistuspisterajat voi olla aika kovat. Katselin että viime keväänä esim Hamk, Lab ja Lapin amk it-insinöörien koulutusohjelmiin yo-todistuspisterajat kulki 174-175 välillä. Siinä saa olla jo melko hyvät arvosanat.

Ennemmin suosittelen melkein satsaamaan valintakokeeseen. Jos vaan mahdollista, kannattaa ehdottomasti ostaa valmennuskurssi. Ammattikorkeavalmennuksen taitaa olla suositelluimmasta päästä, itse olin siihen erittäin tyytyväinen.

Olen samaa mieltä. Viime vuonna kerääsin 39 pistettä. Ja valmennuskurssien jälkeen minun pisteet ovat 70 (sote). Olen ulkomaalainen nainen. Olen asunut Suomessa 2 vuotta. Suomen kieli on haaste minulle. Siksi maksoin valmennuskurssit (materiaalit, 99 euroa oli hinta). Suosittelen myös.

Vierailija
887/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti käydä vain katsomassa millainen koe on, en ollut valmistautunut mitenkään, mutta se johtikin opiskelupaikkaan. Tuntuu ihan uskomattomalta.

Vierailija
888/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hakevat. Mä pääsin 2.vaihtoehtoon, sosionomiksi, ekana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko sosionomiksi hakeneet myös johonkin muuhun kohteeseen amk tai yliopisto?

Mikä oli ekana? :)

Vierailija
889/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun piti käydä vain katsomassa millainen koe on, en ollut valmistautunut mitenkään, mutta se johtikin opiskelupaikkaan. Tuntuu ihan uskomattomalta.

Onnea! Mihin pääsit?

Vierailija
890/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit hakea myös yo-todistuksella, lisäksi voit osallistua pääsykokeeseen.

Vierailija
891/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa hakee lisäksi sosiologiaan, psykaan tms yliopistoon. Ei voi tietää varmaksi. Yksi kaveri täytti hakupaperinsa niin, että haki melko randomisti lukemaan sairaanhoitajaksi , insinööriksi ja sitten yliopistoon lukemaan kieliä ja kemiaa.

Vierailija
892/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu alasta ,jolle haet ja siitä mikä tutkintosi on. Esim. AMK insinöörit voi hakea suoraan Di-opintojen maisterivaiheeseen.

Vierailija
893/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu alasta ,jolle haet ja siitä mikä tutkintosi on. Esim. AMK insinöörit voi hakea suoraan Di-opintojen maisterivaiheeseen.

Omista koulutuksista mikään ei tue toisia. Ravintola-alalta ammattikoulu käytynä, sote alalta ammattikorkea ja nyt hakukohteena AMK insinööri.

Vierailija
894/2045 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla irtos paikka toiskertalaisena, pisteitä yli 20 enemmän mitä alin hyväksytty. LAB sairaanhoitaja monimuoto. Syksyllä en olis kyseiseen kohteeseen päässy, nyt oli pisteraja tosi matala. Ihan tuurista kiinni mitkä pisterajat missäkin eri hakukertoina 🙄

Vierailija
895/2045 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hakevat. Mä pääsin 2.vaihtoehtoon, sosionomiksi, ekana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli ekana? :)

Olipa tuo aikaisempi viesti mennyt hölmösti :/

Hain siis toimintaterapeutti koulutuksiin ja niiden jälkeen vasta sosionomi koulutuksiin. Odotan varasijojen liikkumista näihin ylempiin hakutoiveisiin.

Vierailija
896/2045 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos malttaisi olla pari viikkoa poissa opintopolusta, kunnes kaikki tulokset tulleet. Yksi hakutoiveen varasija oli liikkunut vähän, muut eivät ollenkaan😅

Vierailija
897/2045 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen varasijalla 27 tietojenkäsittelyn tradenomiksi ensikertalaisena. Paikkoja on 75. Vois uskaltaa jo toivoa :D

Vierailija
898/2045 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tänään liikkunut mikään. Pääkaupunkiseudulla suosittu ala, ei-ensikertalainen ja oon valintakoejonossa 1. ja 2. Vuosi sitten jäin sijoille 2. ja 3. 🤣😅

Toisessa silloin liikuin varmaan 5 sijaa tms. Mutta nyt mietin, että poistuiko lopulta vaan ne jonossa mun edellä olleet 🤔

No, pitää ehkä itsekin pitää vähän taukoa opintopolusta. Käy miten käy.

Vierailija
899/2045 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat sijoitukset ei ole liikkunut yhtään mihinkään, joten palaan vasta heinäkuussa katsomaan muuttuuko nuo varasijat yhtään.

Vierailija
900/2045 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole liikkuneet, vilkaisin opintopolusta moniko on ottanut paikan vastaan ja vielä siellä olisi muutamia jäljellä. Tuskin enää ihmeitä tapahtuu ennen yliopistojen tuloksia ja heinäkuuta.