Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6 viikkoa salitreeniä ei laskenut painoa

Vierailija
22.04.2022 |

Olen käynyt kuntosalilla 6 viikon aikana 18 kertaa. Kaikki muu on pysynyt samana, en ole syönyt enempää tai vähempää. Luin että voimaharjoittelun seurauksena energiankulutus kasvaisi. Olen ihan selvästi voimistunut ja saanut virtaa treenaamisesta. Mutta paino on ihan sama. Vaikka ajattelin että sellainen 2kg olisi ihan riittävä, jos paino vaikka putoaisi. Mutta ei pudonnut.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salitreeni parantaa lihaksia ja ryhtiä ja voit näyttää hoikemmalta kuin ennen, vaikka painonpudotus ei näy vaa'alla. Olisit ottanut kuvia ennen ja jälkeen, samoissa vaatteissa. Timmmimpi takapuoli, vatsa ja käsivarret ovat kesävaatteissa tosi hyvä asia. Jatkat harjoituksia! Itselläni on vahvat jalkalihakset, vaikka paino ei vaa'alla näy laskeneen. Laitan jalkaprässiin maksimipainot.  

Vierailija
22/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino voi nousta alussa, mulla nousi 2 kg. Mutta kannattaa jatkaa.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/liikunta_laihduttaa_vaik…

Mitä sinulle tapahtui sitten alun jälkeen?

En ole se, jolta kysyit, muta vastaan omasta puolestani. Minulla painonnousu jatkui, koska lihakset alkoivat kasvaa.

Tuo on harhaluulo, että salilla käynti alkaisi automaattisesti pudottaa painoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino ei kerro koko totuutta hyvinvoinnistasi.

Minulla oli eilen kuvauksissa päällä housut, jotka kävivät minulle pieniksi ensimmäisen kerran silloin, kun painoin 5 kiloa vähemmän kuin nyt.

Lihaksen massatiheys on suurempi kuin rasvan.

Paino ei todellakaan kerro kaikkea. Itse olen painoindeksin mukaan ylipainoinen, mutta siitäkin huolimatta mahdun kevyesti XS- ja S-koon vaatteisiin. Salitreeni on tuonut lihasta ja sen myötä myös painoa, mutta miksikään plösöksi minua ei voi todellakaan kutsua.

Vierailija
24/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin melko surkeaa salitreeniä, jos sillä paino laskisi.

Vierailija
25/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei laihduta, vaan saattaa jopa lisätä painoa. Laihduta ensin ja sitten vasta aloita liikunnan harrastaminen.

Vierailija
26/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ei laihduta, vaan saattaa jopa lisätä painoa. Laihduta ensin ja sitten vasta aloita liikunnan harrastaminen.

Olipa aivoton neuvo.

Vierailija
27/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivoton neuvo.

Ei ole, vaan totuus.

Laihdutus tulee siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa.

Liikunnan tarkoitus on parantaa kuntoa. Se usein nostaa painoa, kun lihakset kasvavat.

Vierailija
28/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivoton neuvo.

Älä vaan anna omaa neuvoasi.

Vierailija
29/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivoton neuvo.

Ei suinkaan.

Vierailija
30/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivoton neuvo.

Ei ole, vaan totuus.

Liikunnan tarkoitus on parantaa kuntoa. Se usein nostaa painoa, kun lihakset kasvavat.

Tarkoitus on kadottaa rasvaa ja rakentaa lihasta tilalle. Ei siis pitää entinen määrä rasvaa ja lisätä lihasta.

Liikuntaa on myös monenlaista. Kaiken liikunnan tarkoitus ei ole lihasmassan reilu lisäys. Esim. kestävyysurheilussa kasvatetaan nimenomaan kastävyyskuntoa mutta lihasmassaa valtavasti kasvattamatta. Mutta tämä unohtuu kun liikunnaksi mielletään nykyään lähes pelkästää saliharjoittelu.

Vierailija
31/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin salitreeni kuluttaa mulla noin 250 kcal. Kolme kertaa viikossa kun käy salilla kuluttaa se siis 750 kcal, mikäon todella vähän. Tunnin pyörälenkki kuluttaakin sitten jo liki 600 kcal, joten jos tähtäät painonpudotukseen ei sali ole siihen optimaalisinta liikuntaa. 

Vierailija
32/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivoton neuvo.

Ei ole, vaan totuus.

Sen pitäisi olla. Nykyään kuitenkin tuntuu monille olevan tärkeintä maksimaalinen voiman lisäys ja ulkonäkö. Kunto on kuitenkin aina pohjimmiltaan kestävyyskuntoa koska se on se jolla ihminen jaksaa ja joka kohentaa terveyttä. Hyvin harva kohottaa nykyään tarpeeksi sitä kestävyyskuntoa eli koko kuntonsa pohjaa ja perustaa.

Vierailija
33/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakset ja kunto tulevat kuntosalin ja urheilun/kuntoilun kautta. Paino putoaa ruokavaliota rukkaamalla. Kannattaa tosin olla varovainen, jos on vasta aloittanut kuntosalin. Keho ei ole vielä tottunut varsinkaan kovempaan treeniin. Jos vielä vähentää kaloreita käy helposti niin että treeneistä jää väsymys ja palautuminen romahtaa. Muutenkin treenillä on iso vaikutus siihen miten painonsa kantaa. Esim. 6kk treenin aloituksesta on jo helpompi vähentää kaloreja ja lisäksi näkee jo treenin vaikutukset kropassa.

Vierailija
34/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan merkitys noin yleisesti painon putoamiseen on hyvin pieni. Ruuasta saa helposti niin valtavasti energiaa, että sitä ei pysty liikunnalla kuluttamaan mitenkään. Liikunnan merkitys on paremmassa kunnossa, ei laihdutuksessa.

Laihdutus tulee ruokavaliosta, eli laitat suuhun vähemmän energiaa, kuin kulutat.

On ihan totta, että jos syö aivan liikaa, ei pysty mitenkään liikkumaan niin paljon, että sillä kumoaisi ylensyönnin vaikutuksen.

Mutta jos pitää syömisen sillä tasolla, että se vastaa suunnilleen normaalia päivittäistä kulutusta ilman liikuntaa, on liikunta helppo tapa pudottaa painoa. Katsoin juuri oman sykemittarini (Polar) datasta, että olen sen mukaan kuluttanut viimeisen vuoden aikana liikkumalla noin 52 000 kcal, joka vastaa yli 7 kg:n painonpudotusta. En ole edes mikään himoliikkuja, vaan liikuntaa on tullut vuoden aikana yhteensä 130 tuntia, josta 40 % on kävelyä, 46 % hiihtoa perinteisellä tyylillä ja loput hölkkää.

Sykemittarin antamat kalorinkulutuslukemat vastaavat minulla (tai ovat vähän matalammat) aika hyvin muilla tavalla (esim. matkan, nopeuden ja painoni perusteelka) arvioituja kulutuslukemia samalle liikuntasuoritukselle.

Lihaskuntoharjoittelun aloittaminen kerää usein aluksi elimistöön nestettä. Tämä voi vaikuttaa siihen, että ap:n paino ei ole pudonnut.

Vierailija
35/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehititkö lihasta, eli kasvatit painoa, vaiko kestävyyttä? Eikö kuitenkin mukavaa olla vahvempi 😊

Kuudessa viikossa tuskin ehtii kummoista lihaskasvua saamaan aikaan 18 treenikerralla.

Mutta riippuen treenistä saa nesteitä kertymään lihaksiin, ns. pumppi. Helposti sen pari kiloa heittää paino.

Vierailija
36/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan merkitys noin yleisesti painon putoamiseen on hyvin pieni. Ruuasta saa helposti niin valtavasti energiaa, että sitä ei pysty liikunnalla kuluttamaan mitenkään. Liikunnan merkitys on paremmassa kunnossa, ei laihdutuksessa.

Laihdutus tulee ruokavaliosta, eli laitat suuhun vähemmän energiaa, kuin kulutat.

On ihan totta, että jos syö aivan liikaa, ei pysty mitenkään liikkumaan niin paljon, että sillä kumoaisi ylensyönnin vaikutuksen.

Mutta jos pitää syömisen sillä tasolla, että se vastaa suunnilleen normaalia päivittäistä kulutusta ilman liikuntaa, on liikunta helppo tapa pudottaa painoa. Katsoin juuri oman sykemittarini (Polar) datasta, että olen sen mukaan kuluttanut viimeisen vuoden aikana liikkumalla noin 52 000 kcal, joka vastaa yli 7 kg:n painonpudotusta. En ole edes mikään himoliikkuja, vaan liikuntaa on tullut vuoden aikana yhteensä 130 tuntia, josta 40 % on kävelyä, 46 % hiihtoa perinteisellä tyylillä ja loput hölkkää.

Sykemittarin antamat kalorinkulutuslukemat vastaavat minulla (tai ovat vähän matalammat) aika hyvin muilla tavalla (esim. matkan, nopeuden ja painoni perusteelka) arvioituja kulutuslukemia samalle liikuntasuoritukselle.

Lihaskuntoharjoittelun aloittaminen kerää usein aluksi elimistöön nestettä. Tämä voi vaikuttaa siihen, että ap:n paino ei ole pudonnut.

Mikään mittari ei sun kulutusta pysty mittaamaan. Vaikka kuinka olis Polar.

Vierailija
37/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin joku luulee, että liikunnalla se paino pudotetaan

Kyllä se paino liikunnalla putoaa mutta ei millä tahansa liikunnalla. Nykymaailmassa moni kuvittelee että kun käy vähän hetkuttelemassa itseään salilla niin heti kilot karisevat. Näin ei tietenkään tapahdu koska saliharjoittelun pitää olla todella rankkaa jotta se kuluttaa merkittäviä määriä kaloreita. Suoritukset kun ovat siellä kuitenkin ajallisesti aika lyhyitä.

Pitkäkestoinen kestävyysharjoittelu sen sijaan kyllä kuluttaa kaloreita ihan huomattavia määriä. Pitkät juoksulenkit, tuntien pyöräilyt jne. kuluttavat niin paljon kaloreita että syömistä saa lisätäkin ja paino putoaa silti. Itse treenasin aikanani maratonille yhden talven yli ja vaikka söin mielestäni kuin hevonen, paino putosi 6 kiloa ja olin siis jo alunperin normaalipainoinen. Sen talven jälkeen lähellä jo alipainoa.

Eli toisin sanoen, kevyt treeni kuluttaa vähemmän kaloreita ja raskas treeni enemmän.

Pitkät juoksulenkit ja tuntien pyöräilyt eivät ole kevyttä liikuntaa. Harrastan painonnostoa ja yhden 2h treenin aikana palaa mullakin niitä kaloreita. Mutta se ei ole kevyt treeni.

Vierailija
38/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivoton neuvo.

Ei ole, vaan totuus.

Katsos kun laihtua ja nostaa painoa voi ihan yhtä aikaakin. Se tietenkään ei pieniin aivoihisi mahdu.

Vierailija
39/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivoton neuvo.

Älä vaan anna omaa neuvoasi.

Mitä neuvoja mahdat tarvita? Paino ja laihtuminen eivät korreloi varsinkaan kun lihaksia treenaa.

Vierailija
40/67 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin joku luulee, että liikunnalla se paino pudotetaan

Kyllä se paino liikunnalla putoaa mutta ei millä tahansa liikunnalla. Nykymaailmassa moni kuvittelee että kun käy vähän hetkuttelemassa itseään salilla niin heti kilot karisevat. Näin ei tietenkään tapahdu koska saliharjoittelun pitää olla todella rankkaa jotta se kuluttaa merkittäviä määriä kaloreita. Suoritukset kun ovat siellä kuitenkin ajallisesti aika lyhyitä.

Pitkäkestoinen kestävyysharjoittelu sen sijaan kyllä kuluttaa kaloreita ihan huomattavia määriä. Pitkät juoksulenkit, tuntien pyöräilyt jne. kuluttavat niin paljon kaloreita että syömistä saa lisätäkin ja paino putoaa silti. Itse treenasin aikanani maratonille yhden talven yli ja vaikka söin mielestäni kuin hevonen, paino putosi 6 kiloa ja olin siis jo alunperin normaalipainoinen. Sen talven jälkeen lähellä jo alipainoa.

Eli toisin sanoen, kevyt treeni kuluttaa vähemmän kaloreita ja raskas treeni enemmän.

Pitkät juoksulenkit ja tuntien pyöräilyt eivät ole kevyttä liikuntaa. Harrastan painonnostoa ja yhden 2h treenin aikana palaa mullakin niitä kaloreita. Mutta se ei ole kevyt treeni.

Nimenomaan. Pointti onkin juuri siinä että joissain lajeissa tulee helpommin ikäänkuin huomaamatta kuluttaneeksi paljon kaloreita kun ne ovat luonnostaan pitkäkestoisempia. Salilla voi harjoitella myös vähän "puolivaloilla" ja lyhyen aikaa jolloin kalorikulutus jää aika pieneksi. Eri asia on sitten jos tekee siellä oikeasti raskasta treeniä kuten sinä teet.