6 viikkoa salitreeniä ei laskenut painoa
Olen käynyt kuntosalilla 6 viikon aikana 18 kertaa. Kaikki muu on pysynyt samana, en ole syönyt enempää tai vähempää. Luin että voimaharjoittelun seurauksena energiankulutus kasvaisi. Olen ihan selvästi voimistunut ja saanut virtaa treenaamisesta. Mutta paino on ihan sama. Vaikka ajattelin että sellainen 2kg olisi ihan riittävä, jos paino vaikka putoaisi. Mutta ei pudonnut.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä salitreeni nostaa painoa. Siihen pitää yhdistää myös aerobista liikuntaa jos haluaa ettei paino nouse. Hyvä määrä on 15-30 minuuttia heti salitreenin jälkeen ja lisäksi vielä erilliset aerobiset päivät, jolloin vain lenkki tms.
Väärin! Ota perusteista selvää. Liikunta itsessään EI laihduta, jos ei muuta ruokavaliota.
Kokonaisuus ratkaisee. Kokonaisuus. Kehon myös pitää antaa levätä.
Ensin selvittää paljonko henkilön oma perusaineenvaihdunta kulutus on päivässä. Siitä malitillisen pikkuhiljaa alentaa sitä. Eikä missään nimessä ns ” lopeta” syömistä....elimistön pitää saada polttoainetta, jotta se voi tehokkaasti toimia sekä polttaa rasvaa.
Nämä vastaukset toisaalta auttaa ehkä, toisaalta hämmentää. Oma ajatukseni oli siis että saliharjoittelu voisi lisätäperusaineenvaihduntaa. En siis ajatellut sitä, minkä verran energiaa kuluu harjoituksen aikana. Jos (ja ainakin teoriassa, jos) ruokavalio on pysynyt samana, olisin odottanut jonkinlaista painonpudotusta. Toisaalta, ehkä sitä laihtumista sitten on kuitenkin tapahtunut vaikka paino ei ole laskenut. En halua syödä vähemmän tai laskea mitään algoritmeja energiankulutuksesta, minua kiinnostaa vain järkevä syöminen ja liikkuminen ha siitä seuraava lopputulos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nämä vastaukset toisaalta auttaa ehkä, toisaalta hämmentää. Oma ajatukseni oli siis että saliharjoittelu voisi lisätäperusaineenvaihduntaa. En siis ajatellut sitä, minkä verran energiaa kuluu harjoituksen aikana. Jos (ja ainakin teoriassa, jos) ruokavalio on pysynyt samana, olisin odottanut jonkinlaista painonpudotusta. Toisaalta, ehkä sitä laihtumista sitten on kuitenkin tapahtunut vaikka paino ei ole laskenut. En halua syödä vähemmän tai laskea mitään algoritmeja energiankulutuksesta, minua kiinnostaa vain järkevä syöminen ja liikkuminen ha siitä seuraava lopputulos.
Ap
Älä välitä, perus av jankkausta. Vaikka joku täällä muuta väittää niin liikunnalla on merkitystä painonhallinnalle ja se liittyy juuri peruskulutuksen lisääntymiseen lihasten osuuden kasvamisen myötä ja kokonaiskulutus toki kasvaa samalla. Se myös muotoilee kehoa paremmin kuin jos ei tekisi mitään. Toki ruokavalio on olennainen palikka mutta hullua väittää ettei liikunnalla olisi omaa rooliaan.
"Salitreeni" on todella epämääräinen ilmaisu. On pikkuisen eri asia tehdä salilla reiden lähennyksiä laitteessa kuin rinnallevetoa, jalkakyykkyä ja penkkipunnerrusta vapailla painoilla.
Jos liikunnalla haluaa olevan painoa pudottava vaikutus, niin avainsana on TEHO. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pitkien ja hitaiden aerobisten juoksulenkkien sijaan tehdäänkin anaerobista treeniä, eli juostaan vaikkapa 6 x 300 metriä lähes täydellä vauhdilla. Valitettavan monella on käsitys, että juoksulenkkien pitää olla aina vain pidempiä ja pidempiä, jotta rasva palaisi. Ei tarvitse. Yleensä lenkkien pidentyessä vauhti laskee ja sen myötä tehot katoavat. Kärjistäen voisi sanoa, että maratoneilla ja hölkissä näkee ylipainoisia ihmisiä, mutta 800 metrin lähtöviivalla ei koskaan. Toisessa mennään leppoista vauhtia pitkään ja toisessa kovaa vauhtia suht lyhyt aika. Naisten lehtien rasvanpolttosykkeet ovat ihan puuta heinää.
Voimaharjoittelu nyt on erittäin heikko keino laskea elopainoa. Dietti & kardioliikunta. Sillä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin joku luulee, että liikunnalla se paino pudotetaan
Ei suuria painonpudotuksia, mutta kyllä itselläni se ainakin auttoi, aerobinen liikunta tosin. Salitreeni +-nolla. Ylläpitooon tarvitaan kuitenkin liikuntaa.
Kyllä sitä syömistä pitää vähentää myös, sekä punnitus tehdä aina samaan aikaan päivästä. Aamu- ja iltapainon ero voi olla helposti kilon pari hoikallakin ihmisellä.
Salitreeni ei laskekaan painoa. Paino laskee, kun päivittäiset kilokalorisi jäävät noin 500 kilokaloria alle energian tarpeesi. Ja muista, se tulee äkkiä täyteen esimerkiksi 160 cm naisella, jonka energian tarve saattaa olla 1800 kcal/päivä.
Ruokavalio on tärkein juttu, jos haluat pudottaa painoa. Salitreeni oikein tehtynä muokkaa kehon koostumusta, eli läski korvautuu lihaksella ja kroppa saa kauniita muotoja. 6vkoa on tosi lyhyt aika...Liian usein normaalipainoiset naiset tuijottavat vaakaa, sama paino voi näyttää hyvin erilaiselta jos vierekköin seisovat sohvaperuna ja saliharrastaja.
Lihas ei kasva ilman plussakaloreita, eli lihaksen kasvatus kasvattaa myös läskiä ja lisää painoa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on tärkein juttu, jos haluat pudottaa painoa. Salitreeni oikein tehtynä muokkaa kehon koostumusta, eli läski korvautuu lihaksella ja kroppa saa kauniita muotoja. 6vkoa on tosi lyhyt aika...Liian usein normaalipainoiset naiset tuijottavat vaakaa, sama paino voi näyttää hyvin erilaiselta jos vierekköin seisovat sohvaperuna ja saliharrastaja.
Läski ei korvaudu lihaksella, vaan lihas joko kasvaa, tai rasva palaa. Molempia ei voi tehdä yhtä aikaa, kuin vain hyvin pienissä määrin kuntoprojektin alussa.
Tarvitset lihasten osalta hyvän peruskunnon ennen kuin alat näkemään vaikutuksia. Itse treenasin lapsena niin kovaa, että nyt jos vähänkään treenaan, lihakset tulevat heti näkyviin. Tai jos olen pitkiä aikoja treenaamatta, en liha tai kuntoni ei laske merkittävästi. Ja pysyn siis hoikkana syömällä ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei laihduta, vaan saattaa jopa lisätä painoa. Laihduta ensin ja sitten vasta aloita liikunnan harrastaminen.
Olipa aivoton neuvo.
Ei suinkaan.
Oli. Ei ole mitään syytä odottaa että paino on sopiva ennen liikunnan aloittamista, jos siis aikoo sen joskus aloittaa.
Liikunta ei suoraan pudota painoa, mutta epäsuorasti sillä on erittäin suuri merkitys.
Kannattaa muistaa ne vaikutukset aivoissa,nukkuminenkin yleensä paranee liikunnan myötä.
Kovasti sanotaan nukkumisen merkitystä vähän kaikkeen,myös laihdutukseen,stressihormooneihin..
Mutta kyllä sitä liikunnan jälkeen hyvin helposti tulee syötyä ehkä reilummin kuin yleensä, huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset lihasten osalta hyvän peruskunnon ennen kuin alat näkemään vaikutuksia. Itse treenasin lapsena niin kovaa, että nyt jos vähänkään treenaan, lihakset tulevat heti näkyviin. Tai jos olen pitkiä aikoja treenaamatta, en liha tai kuntoni ei laske merkittävästi. Ja pysyn siis hoikkana syömällä ihan mitä vaan.
Ja jos haluat että painolle alkaa heti tapahtumaan jotain liikunnan seurauksena, liiku niin että hikoilet ja syke nousee kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei laihduta, vaan saattaa jopa lisätä painoa. Laihduta ensin ja sitten vasta aloita liikunnan harrastaminen.
Olipa aivoton neuvo.
Ei ole, vaan totuus.
Laihdutus tulee siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa.
Liikunnan tarkoitus on parantaa kuntoa. Se usein nostaa painoa, kun lihakset kasvavat.
Sen pitäisi olla. Nykyään kuitenkin tuntuu monille olevan tärkeintä maksimaalinen voiman lisäys ja ulkonäkö. Kunto on kuitenkin aina pohjimmiltaan kestävyyskuntoa koska se on se jolla ihminen jaksaa ja joka kohentaa terveyttä. Hyvin harva kohottaa nykyään tarpeeksi sitä kestävyyskuntoa eli koko kuntonsa pohjaa ja perustaa.
En tee kestävyyskunnolla mitään toisin kuin voimalla mikä auttaa kaikessa, tosin sekin kasvaa salilla vähintään riittävälle tasolle.
Tee niin, että juokset salille. Ei mitään kevyttä hölkkäilyä vaan reipasta tahtia tai tehokkailla pyrähdyksillä ja välillä vaikka kävellen. Pitää tulla hiki, kova syke ja lähes läkähtynyt olo. Salilla treenaat sellaisilla painoilla tai vastuksilla, jotka ovat ihan sieltä maksimipäästä mitä jaksat tehdä. Melko lyhyitä sarjoja. Treenin jälkeen kunnolla ruokaa. Noin minä olen pysynyt hoikkana ja samalla näkyy vatsalihakset ym kivasti.
No jos ei noussut, niin sentään jotain. Mulla nousee joka kerta tauon jälkeen aika nopeasti kilon-pari.
Lihaksesi kasvoivat ainakin 6 grammaa. On se vaivan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin salitreeni kuluttaa mulla noin 250 kcal. Kolme kertaa viikossa kun käy salilla kuluttaa se siis 750 kcal, mikäon todella vähän. Tunnin pyörälenkki kuluttaakin sitten jo liki 600 kcal, joten jos tähtäät painonpudotukseen ei sali ole siihen optimaalisinta liikuntaa.
Maastopyöräilyä pelkkään ylämäkeen täydellä rinkalla? Epätasaisessa maastossa pyöräillen saan kulutettua 350kcal/h. Uskoakseni noista vielä peruskulutus pois. Salitreenillä pääsen melko samaan lukemaan, jos en vetkuttele vain lämpimikseni, vaan tähtään maksimeihin.
Olet ihan oikeassa siinä, että mikään sykemittari ei pysty mittaamaan urheilusuorituksen tarkkaa kalorinkulutusta, vaan sen antama lukema on aina arvio. Siksi kirjoitinkin, että sykemittarin antamat arviot vastaavat minulla hyvin samalle urheilusuoritukselle muilla tavoin laskettuja arvioita tai ovat vähän alakanttiin, joten mittarini minulle antama kokonaiskulutus vuoden ajalle on todennäköisesti aika lähellä oikeaa tai ei ainakaan liian suuri.
Esim. normaaliolosuhteissa tehdylle juoksulenkille saa kohtuullisen tarkan kalorinkulutusarvion kilokaloreissa kertomalla juoksijan painon (kg) kuljetulla matkalla (km). Jos 60 kg painava henkilö hölkkää 5,5 km, kuluu energiaa 60 * 5,5 kcal = 330 kcal. Toki tämä on arvio, mutta kuitenkin laihdutustarkastelua varten tarpeeksi lähellä oikeaa. Jos matkan on juoksemisen sijaan kävellyt, pitää näin saatu lukema vielä kertoa 0,8:lla, jolloin esimerkkilenkin kulutusarvioksi tulisi 60 kg painavalla henkilöllä noin 260 kcal. Polarin mittari antaa minulle aina vähän pienempiä kulutusarvioita kuin näin saadut lukemat.
34