6 viikkoa salitreeniä ei laskenut painoa
Olen käynyt kuntosalilla 6 viikon aikana 18 kertaa. Kaikki muu on pysynyt samana, en ole syönyt enempää tai vähempää. Luin että voimaharjoittelun seurauksena energiankulutus kasvaisi. Olen ihan selvästi voimistunut ja saanut virtaa treenaamisesta. Mutta paino on ihan sama. Vaikka ajattelin että sellainen 2kg olisi ihan riittävä, jos paino vaikka putoaisi. Mutta ei pudonnut.
Kommentit (67)
Salitreenissä näkee etenemisen parhaiten siinä että alkuun ne raskaat sarjat menevät jo kuukauden päästä helposti ja joutuu tekemään pitempiä tai raskaampia sarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin salitreeni kuluttaa mulla noin 250 kcal. Kolme kertaa viikossa kun käy salilla kuluttaa se siis 750 kcal, mikäon todella vähän. Tunnin pyörälenkki kuluttaakin sitten jo liki 600 kcal, joten jos tähtäät painonpudotukseen ei sali ole siihen optimaalisinta liikuntaa.
Maastopyöräilyä pelkkään ylämäkeen täydellä rinkalla? Epätasaisessa maastossa pyöräillen saan kulutettua 350kcal/h. Uskoakseni noista vielä peruskulutus pois. Salitreenillä pääsen melko samaan lukemaan, jos en vetkuttele vain lämpimikseni, vaan tähtään maksimeihin.
Mistä sinä vedät noin alhaiset lukemat? Tää taulukko on Pihalajalinnan sivustolta, joten pitäisin sitä luotettavana:
Pyöräily ja kalorinkulutuksen määrät
Kevyt pyöräily 15-20 km / h (65 kiloinen nainen): 137 kcal / 30 minuuttia
Vauhdikas pyöräily 20-25 km / h (65 kiloinen nainen): 206 kcal / 30 minuuttia
Erittäin vauhdikas pyöräily 20+ km / h (65 kiloinen nainen): 343 kcal / 30 minuuttia
Kevyt pyöräily 15-20 km / h (75 kiloinen mies): 158 kcal / 30 minuuttia
Vauhdikas pyöräily 20-25 km / h (75 kiloinen mies): 238 kcal / 30 minuuttia
Erittäin vauhdikas pyöräily 20+ km / h (75 kiloinen mies): 396 kcal / 30 minuuttia
Mun keskinopeus pyöräillessä on noin 23km/h ja olen 72 kiloinen nainen ja kellon mukaan tunnin lenkki kuluttaa noin 600 kcal. Vaikka noihin urheilukelloihin ei aina voikaan luottaa, niin minä en usko että se mun kello valehtelee ihan kauheasti ja lisäksi kulutus on linjassa tuon taulukon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin salitreeni kuluttaa mulla noin 250 kcal. Kolme kertaa viikossa kun käy salilla kuluttaa se siis 750 kcal, mikäon todella vähän. Tunnin pyörälenkki kuluttaakin sitten jo liki 600 kcal, joten jos tähtäät painonpudotukseen ei sali ole siihen optimaalisinta liikuntaa.
Maastopyöräilyä pelkkään ylämäkeen täydellä rinkalla? Epätasaisessa maastossa pyöräillen saan kulutettua 350kcal/h. Uskoakseni noista vielä peruskulutus pois. Salitreenillä pääsen melko samaan lukemaan, jos en vetkuttele vain lämpimikseni, vaan tähtään maksimeihin.
Mistä sinä vedät noin alhaiset lukemat? Tää taulukko on Pihalajalinnan sivustolta, joten pitäisin sitä luotettavana:
Erittäin vauhdikas pyöräily 20+ km / h (65 kiloinen nainen): 343 kcal / 30 minuuttia
Erittäin vauhdikas pyöräily 20+ km / h (75 kiloinen mies): 396 kcal / 30 minuuttia
Mun keskinopeus pyöräillessä on noin 23km/h ja olen 72 kiloinen nainen ja kellon mukaan tunnin lenkki kuluttaa noin 600 kcal. Vaikka noihin urheilukelloihin ei aina voikaan luottaa, niin minä en usko että se mun kello valehtelee ihan kauheasti ja lisäksi kulutus on linjassa tuon taulukon kanssa.
Omasta kellosta. Ilmeisesti näyttävät todella alakanttiin, tai sitten on vaan jo kuntoa. Maastopyöräilin, joten ei voi verrata nopeuksia. Viime viikon kaksi tunnin pyöräilyä katsoin ja niiden vaativuus oli himpun kevyemmät kuin yleensä. Painan noin 69kg.
Luulisi että se olisi jo hyvä asia, että sulla on virtaa ja olet voimistunut. Kuukausi on sitä paitsi melko lyhyt aika että varsinaisia tuloksia näkisi. Riippuu ruokavaliosta myös, tulokset tulevat näkyviin 3 kk kuluessa.
Itse aloitin kuukausi sitten uudelleen saliharrastuksen ja otin pt:n tueksi, ettei käy kuten aiemmilla kerroilla etten "tiedä" mitä teen ja sali-innostus loppuu siihen. Huomasin eilen, että heikompi käsi on vahvistunut kuten pitikin ja selkäkipu on poissa! Jaksan myös paremmin arjessa ja pikkuhiljaa ylimääräinen turvotus nesteen osalta alkanut katoamaan. Näillä jaksaa eteenpäin! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kellosta. Ilmeisesti näyttävät todella alakanttiin, tai sitten on vaan jo kuntoa. Maastopyöräilin, joten ei voi verrata nopeuksia. Viime viikon kaksi tunnin pyöräilyä katsoin ja niiden vaativuus oli himpun kevyemmät kuin yleensä. Painan noin 69kg.
https://www.ts.fi/hyvinvointi/1277184569
Tään mukaan ei ihmisen kunnon pitäisi radikaalisti vaikuttaa kulutukseen.
"– Pääosin liikunnan kuormitus aiheutuu itse rasituksesta. Kun suoritus helpottuu, kyse on pitkälti kestävyyskunnon kehittymisestä. Lisäksi lihaskunnon kehitys parantaa suorituskykyä. Suorituksen helpottuminen ja paraneminen johtuu siis lähinnä näistä, ei niinkään energiankulutuksen vähenemisestä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin joku luulee, että liikunnalla se paino pudotetaan
En luule näin, eikä painonpudotus ole ollut minulla varsinaisesti tavoitteena. Mutta havainnoin, että ainakaan tämän 6 viikon aikana kuntosaliharjoittelu ei ole lisännyt energiankulutusta niin että paino olisi laskenut.
Minulla paino on noussut salin myötä, kun ruoka maistuu treenin jälkeen paremmin ja olen saanut lihasta. Sinullakin rasva on varmasti muuttunut lihakseksi. Lihas on tiiviimpää kuin rasvakudos ja painaa enemmän.
Salitreeni itsessään ei niinkään kuluta, siitä palautuminen kuluttaa. Tosin 15-20 min kompleksi vaikka levytangolla vastaa kyllä intervallijuoksua.