Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elätkö ns. normaalia elämää?

Vierailija
21.04.2022 |

Onnea ja iloa ilman traumoja tms?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ensin se "normaali"

Vierailija
2/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Käyn töissä, haaveilen lisäopinnoista työn ohessa. On isot lapset, miesystävä. Ei oikeastaan huolia. Pieniä harmituksia välillä. Työ on raskasta, mutt antoisaakin. Työkaverit on mukavia. Vapaaehtoistyöhön olen hakeutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ensin se "normaali"

Senhän jokainen määrittelee itse. Yleensähän normaali on sitä, mitä itse on tavoitellut tai suuri osa tavoittelee.

Vierailija
4/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitäkin, joiden mielestä on kaikkein epänormaaleinta olla ns. normaali...

Vierailija
5/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaaliin elämään kuuluu ne huonotkin hetket ja läheisten kuolemat.

Vierailija
6/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaaliin elämään kuuluu ne huonotkin hetket ja läheisten kuolemat.

Mistä tiedät, ei ap ole vielä kertonut sitä normaalia.

Vierailija
7/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitäkin, joiden mielestä on kaikkein epänormaaleinta olla ns. normaali...

Täällä yksi. Diagnosoimatta jääneenä nepsynä vaan seuraan ihmeissäni muiden menoa, ja heidän suhtautumistaan minuun. Pysyttelen lähinnä omissa oloissani (sitäkin kummastellaan ihan ääneen) kun en jaksa sitä itseni kummastelua ja painostamista milloin mihinkin ”normaalin elämään”. En ymmärrä heidän logiikkaansa elämään jotenkin alkuunkaan, ja tunne on selkeästi molemmin puolinen :D

Vierailija
8/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Köyhän ja sekasortoisen lapsuuden, nuoruuden ja nuoren aikuisuuden jälkeen nyt 31-vuotiaana vihdoin elän "normaalia" elämää. Kiva koti, mielekäs vakityö, tasapainoinen parisuhde.

Vierailija
9/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, mitä nyt susiparina 40v mittarissa autoton mutta erittäin hyvätuloinen (95 % tienaa vähemmän). Onko normaalia en tiedä, traumat koettu lapsuudessa nykyään wi huoleta kuin terveys ja sota.

Vierailija
10/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on ihan tavallista menettää työpaikka 50v ? Opiskelen nyt, ehkä se on epätavallista jonkun mielestä tässä iässä? Lapset kasvoivat ja lähtivät. Lapsenlapset kasvavat. Puutarhaa hoitelen. Yöt nukun ja päivät olen hereillä. Kai tässä elän ihan tavallisesti?

Vierailija
11/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla joo, että olen terve, on vakituinen päivätyö, oma asunto, parisuhde ja lapsi. Arkeen kuuluu työn ja perheen lisäksi tavanomaisia harrastuksia sekä siivousta ja kaupassakäyntiä.

On kuitenkin monia sellaisia elementtejä, joiden vuoksi sanoisin eläväni hyvinkin epänormaalia elämää. Vaikka työni on täyspäiväistä toimistotyötä, se ei ole ihan ”normaalia” työtä, vaan on vaatinut yliopistokoulutuksen ja hirveän määrän omatoimista opiskelua, ja osaajista on kova pula koska se on niin haastavaa ja kuormittavaa - ja minä, epänormaali, pidän työstäni niin paljon etten haluaisi tehdä mitään muuta työtä. Palkkakin on huomattavasti suurempi kuin ”normaalilla” ihmisellä.

Olen myös taitava yliajattelija, ja parisuhteen sisäiset keskustelut ovat niin tähtitieteellisiä ettei ”normaali” ihminen välttämättä jaksaisi kuunnella niitä. Meillä ei myöskään ole sellaisia turhia riitoja, joista suurin osa lähipiirin parisuhteessa elävistä ihmisistä valittaa viikottain. Parisuhteessa menee hyvin, ja se yliajattelu ulottuu niin omien tunteiden ja tekojen perusteelliseen analysointiin kuin myös toisen osapuolen hyvinvoinnin turvaamiseen - eikä tämä ole käsittääkseni ”normaalia”, mutta olen tähän hyvin tyytyväinen.

Vaikka puitteet ovat kunnossa ja vaikka suurin osa ajasta menee ”normaaleihin” arkisiin asioihin, osaan toisinaan myös ahdistua turhista peloistani. Siihen olen tarvinnut ammattiapua, jotta kykenen tunnistamaan ajoissa, milloin ahdistukseni on aiheellista ja milloin ei. Useimmiten se ei ole aiheellista, ja silloin on osattava suhtautua ajatuksiinsa ”vain ajatuksina” eikä antaa niiden vaikuttaa omaan tunnetilaan. Kiusallinen vaiva, joka toisinaan hallitsee liikaakin elämääni, enkä pitäisi sitäkään ”normaalina”. Sen kanssa on kuitenkin opeteltava elämään ja töitä tehdään koko ajan. Arjen isoimpiin ilonaiheisiin kuuluu se, kun huomaan päässeeni eteenpäin ja olevani aiempaa vähemmän ahdistunut. :D

Riippuu siis täysin, mistä kulmasta tätä elämää katsoo, että onko tämä normaalia vai ei. Jos avaan perusasiat ylätasolla, niin elän hyvin normaalia elämää. Mutta jos avaudun yhtään syvällisemmin, niin voi olla että joku ”normaali” juoksisi minua karkuun sen jälkeen. :D

Vierailija
12/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Mun jonkunlainen normaaliksi luokiteltava elämä loppui 2020 maaliskuussa.

Vierailija
13/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ns traumatonta tai harmitonta elämää ei ole olemassakaan. On vain erilaisia tapoja selvitä niistä.

Aikuiset lapset terveinä ja onnellisina tahoillaan, on lastenlapsiakin. Mies pysynyt samana 26v, paras ystäväni ja kumppanini vaikka suurin kipinä onkin jo hiipunut. Vanhuksista enää anoppi elossa.

Yöt menee kovissa kivuissa valvoessa mutta päivisin jaksaa vielä touhuta, tälläkin hetkellä ulkomailla kakkosasunnollamme. Kevät on täällä niin upea!

On ystäviä joiden kanssa syödä hyvin ja nauraa itsensä tärviölle, käydä yhdessä avannossa tms.

Korona aika on ollut vain hidaste, ei este

Vierailija
14/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän oikein hyvää elämää. Olen viettänyt aina ja toivottavasti tästä eteenpäinkin. Tottakai matkalla on ollut erilaisia huonojakin aikoja, mutta elämä on jatkunut silti ja joistakin huonoista asioista on oikeastaan tullut loppujen lopuksi ihan hyviä asioita.

Yksi esimerkki on miehelleni muutama vuosi sitten tullut burnout. Se oli valtava asia meidän perheessä ja vaikutti oikeastaan ihan koko perheemme elämään monin tavoin, mutta siitä asiasta tulikin perheemme pelastus. Mies irtisanoutui työstään, "hyppäsi oravanpyörästä" kokonaan pois ja onnellisempaa miestä saa etsiä kauan. Koko perheemme, myös teinit, olemme lähestyneet sen myötä toisiamme ja oppineet puhumaan, elämään hetkessä ja nauttimaan pienistäkin kivoista asioista.

Vierailija
15/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän ihan hyvää normaalia elämää. Mieheni on ollut mieheni ja paras ystäväni jo 25 vuotta, lapsemme upeita nuoria aikuisia, vanhempani ja appivanhemmat ovat hyvässä kunnossa ja terveitä, kotimme on oma ja pidän työstäni. Myös oma terveyteni on hyvä ja virtaa riittää.

Vierailija
16/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ei ole vain ruusuilla tanssimista, se on myös vaaleanpunaista shamppanjaa.

Vierailija
17/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali elämä on järjestelmän luoma utopia(vallasväki, kirkot, valtio jne) jotka määrittelevät normaalin elämän puitteet, ovat määritelleet. Usein ihminen kai kokee olevansa normaali kun osaa käyttäytyä annettujen totuttujen raamien puitteissa pysyy hallittuna ja kokee sellaiset epänormaaleiksi jotka eivät näihin raameihin halua, kykene tai sopeudu. Yhtä kaikki, on vain yhteisesti about hyväksyttyjä "normaalin" elämän raameja, mutta ne elävät jatkuvasti nyt on käynnissä vaikkapa Päivi Räsäsen kuolinkamppailu oman normaalin elämänsä raamien puolesta ja hänen vihaamiensa vähemmistön edustajien raamit ovat  ehkä tulossa normaaleiksi tai normaalimmaksi muodoiksi elämää noin esimerkinomaisesti. Putinkin varmasti kokee elävänsä normaalia elämää ja hänen johtamansa kansa myös elää normaalia elämää niissä omissa raameissaan.

Vierailija
18/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä. Vajaaälyisenä on vaikea elää tavallista elämää

Vierailija
19/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi elää suomessa normaalia elämää kun kukka on täällä laitonta.

Vierailija
20/20 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Isot, kuormittavat huolet, riitaisa yhteishuoltajuus, kaksi huonosti voivaa lasta. Olen opiskelija, mutta varakas sellainen, taloudellisesti menee hyvin. Mulla oli ihana suhde nuorempaan mieheen pari vuotta, mutta meni ensin mainituista syistä puihin. Haaveeni liittyvät lähinnä lasteni mielenterveyden turvaamiseen, muuta ei ole oikein mielessä. Elämä on tosi rankkaa, mutta itsellä hyvät voimavarat ja valtava piiri välittäviä ihmisiä ympärillä. Eksäni kanssa elin 13v, eli nuoren aikuisuuteen, eristettynä ystävistä ja perheestä henkisesti väkivaltaisessa suhteessa. Osaan arvostaa nykyhetkessä pieniä asioita, luonnon kauneutta ja kaikkea hyvää mitä olen kaikista elämän haasteista huolimatta saanut.