Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä
Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.
Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa oo mitään ongelmaa kun jätät sen sovitellun hakematta. Ite ollu aina osa-aikaisessa sen yli 80% niin en oo soviteltua edes saanut, tai sitten vaan kitkutellut sillä osa-aikaisen palkalla hakematta soviteltua. Onhan se nyt selvä asia, että jos tukea saat, niin tottakai siihen sisältyy velvoite.
Paljonko pitää tehdä työtunteja päivässä, että se täyttää tuon 80% kokoaikatyön ajasta?
Vierailija kirjoitti:
Jollekin oli sanottu työkkäristä että kun tiina tekee osa-aikaista työtä niin tiinan pitää etsiä toinen työ siihen rinnalle joiden yhteenlaskettu työaika on sitten kokoaikainen työaika.
*Nimi muutettu
Voi pyhä yksinkertaisuus, siis eihän tämä koske ketään, joka ei hae mitään tukia, saa osa-aika töissä olla, jättäkää tuet hakematta, niin ei tarvitse hakea kokopäivätyötä ja ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa oo mitään ongelmaa kun jätät sen sovitellun hakematta. Ite ollu aina osa-aikaisessa sen yli 80% niin en oo soviteltua edes saanut, tai sitten vaan kitkutellut sillä osa-aikaisen palkalla hakematta soviteltua. Onhan se nyt selvä asia, että jos tukea saat, niin tottakai siihen sisältyy velvoite.
Paljonko pitää tehdä työtunteja päivässä, että se täyttää tuon 80% kokoaikatyön ajasta?
WTF - onko tämä vitsi? 5 päivää viikossa 100% eli 1 päivä 20%, ei täytä edes lyhyen matikan vaatimuksia tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee TES:istä.
Itse jouduin ainakin selvittelemään, perustuiko oma täysi työaikana 7,5 vai 8 tunnin työpäivään eikä sitä helpottanut se, että tein kahta eri osa-aikatyötä kokonaan eri aloilla. Joskus joutui kieltäytymään työvuorosta, jotta tunnit jäivät alle 80 % ja oikeus soviteltuun säilyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% taitaa olla noin 6h/pv? Eli vain 1-2 h vähemmän kuin kokoaikainen työ olisi.
MInusta kyllä päiväraha päättyy jo pienemmästäkin työajasta. 4h jos tekisin oman alani töitä 5 kertaa viikossa, saisin n. 900 e bruttona. Ei sen lisänä varmasti enää työmarkkinatukea saisi.
vellipeffat vauhdissa taas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollekin oli sanottu työkkäristä että kun tiina tekee osa-aikaista työtä niin tiinan pitää etsiä toinen työ siihen rinnalle joiden yhteenlaskettu työaika on sitten kokoaikainen työaika.
*Nimi muutettu
Voi pyhä yksinkertaisuus, siis eihän tämä koske ketään, joka ei hae mitään tukia, saa osa-aika töissä olla, jättäkää tuet hakematta, niin ei tarvitse hakea kokopäivätyötä ja ongelma ratkaistu.
Ei se ihan noin ole. On se ongelma, että moni ei pärjää sillä osa-aikatyön palkallaan. Ja toimeentulotuki on vasta viimesijainen tuki. Sen saaminen edellyttää, että on työttömänä työnhakijana ja hakenut ensin työttömyyskorvauksia. Ja silloin tulee myös lisätyön hakuvelvoitekin, kun ilmoittautuu työnhakijaksi.
Ainoastaan siis, jos pärjää sillä osa-aikaisen työn palkallaan, voi unohtaa TE-toimiston asiakkuuden. Asumistukea saattaa saada lisänä, ilman TE-asiakkuuttakin. Ainakin vielä nykyisellä lainsäädännöllä.
Nollatuntisopimus on parasta mitä minulla nyt on . Saan soviteltuapäivärahaa. Voin myös kieltäytyä töistä jos minulla juuri muuta menoa silloin.
Tulen juuri sopivasti toimeen näin.
Tehtyäni 25vuotta raskasta kokopäivätyötä, en jaksanut töiden jälkeen mitään.
Nyt on elämän ilo palannut, olen myös löytänyt harrastuksen, joka on intohimoni ja saan siitä myös pimeää tuloa hieman n.500e kk.
Olen huomannut nyt elämässä, ettei työnteko olekaan kaikki kaikessa.
On jotenkin ihanaa saada välillä tietää ettei tarvitsekaan herätä maanantaina töihin.
En halua enää koskaan kokopäivätyöhön, yritän kaikin keinoin venkoilla näin. Tosin nyt näyttää siltä, että pakko tehdä puoli vuotta enemmän töitä, jotta ansiosidonnaisen saisi isommaksi.
Onneksi työnantaja suostuu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta noissa tapauksissa riittää yksi hakemus kolmessa kuukaudessa.
Riittää kun pyydät lisätunteja kerran kolmessa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Nollatuntisopimus on parasta mitä minulla nyt on . Saan soviteltuapäivärahaa. Voin myös kieltäytyä töistä jos minulla juuri muuta menoa silloin.
Nyt on elämän ilo palannut, olen myös löytänyt harrastuksen, joka on intohimoni ja saan siitä myös pimeää tuloa hieman n.500e kk.
On jotenkin ihanaa saada välillä tietää ettei tarvitsekaan herätä maanantaina töihin.
En halua enää koskaan kokopäivätyöhön, yritän kaikin keinoin venkoilla näin. Tosin nyt näyttää siltä, että pakko tehdä puoli vuotta enemmän töitä, jotta ansiosidonnaisen saisi isommaksi.
Sama. Takana reilu 3 vuotta keikkatyötä ja mahtavaa on ollu. Pyrin tekemään vain rahakkaita yö ja viikonloppuhommia 2 vuoroa viikossa. Palkka on kuitenkin sama kuin normi aamuvuoroja tehden vakkarina samalla alalla. Ei mitään halua enää vakityöhön.
N49
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla on nollasopimukset kielletty.
Enkä itse tekisi kyllä pimeätä työtäkään. Olen pariakin eläkeläistä kuunnellut, jotka aikanaan venkoilivat veroissa. Sanovat, että nyt saavat kärsiä, kun eläke on niin pieni, vaikka raatoi perse ruvella ja otti rahat välillä pimeästikin.
Rehellisyys kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työnantaja suostuu tähän.Omalla alalla on nollasopimukset kielletty.
Enkä itse tekisi kyllä pimeätä työtäkään. Olen pariakin eläkeläistä kuunnellut, jotka aikanaan venkoilivat veroissa. Sanovat, että nyt saavat kärsiä, kun eläke on niin pieni, vaikka raatoi perse ruvella ja otti rahat välillä pimeästikin.
Rehellisyys kannattaa.
Kaikki muuten yrittäjiä.
Olen ollut pitkään työtön ja nyt on ollut se 4 paikkaa kuukaudessa, mikä on ollut pakko hakea. Olen hakenut ja sain nyt sopimuksen ,jossa on 10h viikossa töitä. Tarvittaessa enemmän, mutta sopimukseen on kirjattu 10h/viikko. En ole USKALTANUT olla vielä TE-toimistoon yhteydessä, mutta ensi viikolla pitää olla. Joudunkohan edelleen hakemaan tuon 4 paikkaa/kk vai saakohan sitä yhtään alaspäin hinattua?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään työtön ja nyt on ollut se 4 paikkaa kuukaudessa, mikä on ollut pakko hakea. Olen hakenut ja sain nyt sopimuksen ,jossa on 10h viikossa töitä. Tarvittaessa enemmän, mutta sopimukseen on kirjattu 10h/viikko. En ole USKALTANUT olla vielä TE-toimistoon yhteydessä, mutta ensi viikolla pitää olla. Joudunkohan edelleen hakemaan tuon 4 paikkaa/kk vai saakohan sitä yhtään alaspäin hinattua?
Nyt kun homma on toiminut ja olet saanut tunteja, niin jatkossa haet 8 paikkaa kuussa, jotta pääset kohti täysiä viikkotyötunteja.
-te tätisi-
Vierailija kirjoitti:
Itse teen 20h kuukaudessa (4-5 h/vk) ja sen ohessa on 1 hakuvelvoite 3 kuukauden aikana.
Saamasi työ pitää ilmoittaa työvoimatoimistoon. Päivärahan maksajasi tarvitsee tiedon työtilanteestasi. Ja päivärahalausunnon heille kirjoittaa työvoimatoimisto. 10h/vk on niin pieni määrä, ettei se varmaan vaikuta juurikaan tai ehkä lainkaan päivärahasi suuruuteen, mutta se on silti ilmoitettava työvoimaviranomaisille ja jatkossa myös kuukausittain päivärahahakemuksessa on maksajalle ilmoitettava tunnnit.
Eihän kaupan alalla tai ravintolassa saa täysiä viikkotyötunteja kuin aniharva. Eivät ne palkkaa täysaikaisia vakityöntekijöitä, koska kikkailu tulee firmalle halvemmaksi.
vellipeffat vauhdissa taas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Nimi muutettu
Ihannetilannehan olisi osa-aikatyö, jolla myös pärjäisi ilman tukia. Mutta ei taida niin rahakkaita työsopimuksia olla meillä keskiverto-osaajilla, että osa-aikatyön palkalla saisi 900-1000 euroa enempää bruttona. Harva sillä summalla kyllä pärjää.
Ei Tiinan tarvitse, jos Tiina tulee toimeen sillä osa-aikaisen työnsä palkalla. Mutta jos Tiina nostaa yhteiskunnalta rahaa elämiseensä, Tiina on velvollinen tekemään parhaansa hankkiakseen itselleen riittävän toimeentulon. Suomessa ei ole pakko käydä töissä, mutta Suomessa ei myöskään ole kansalaispalkkaa. Tiinallekaan.
Ihan totta? Nyt kun on tuo 10h/viikossa työsopimus, niin silloinko on enää 1 hakuvelvoite ??? Ajattelin, että laskisiko se edes KOLMEEN :D Tämähän olisi positiivinen yllätys :D
Työsopimus kirjoitetaan ensi viikolla niin sen jälkeen olen TE-toimistoon yhteydessä. Ja tietty toivon, että tunteja olisi myös enemmän, mutta vähintään tuo 10h/viikko tulee olemaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee TES:istä.
Itse jouduin ainakin selvittelemään, perustuiko oma täysi työaikana 7,5 vai 8 tunnin työpäivään eikä sitä helpottanut se, että tein kahta eri osa-aikatyötä kokonaan eri aloilla. Joskus joutui kieltäytymään työvuorosta, jotta tunnit jäivät alle 80 % ja oikeus soviteltuun säilyi.
On tuokin nyt aika sairasta laskea euroja tuolla tavoin. Moni muu olisi varmasti halunnut ne lisätunnit, ettei tarvitse olla työkkärin kyykytettävänä. Kuinka paljon enemmän sinä oikein sait ansiosidonnaista verrattuna siihen paljonko palkkaa lisätunneista tuli?
Jos kadehdit osa-aikatyötä, ala tehdä osa-aikatyötä. Kyllä se on ihan laillista. Aikuiset ihmiset saavat valita, mitä tekevät elämällään.