Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä

Vierailija
20.04.2022 |

Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.

Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde

Kommentit (946)

Vierailija
781/946 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetöntä tuollainen.

Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.

Toisaalta voitaisiin tehdä niin, että 6 kk jälkeen ei enää annettaisi soviteltua päivärahaa vaan todettaisiin, että sinulla on osa-aikainen työpaikka, olet siihen tyytyväinen ja voimme lopettaa tukesi.

Puolikkaalla palkalla ei makseta asumista saati kulkemista.

Logiikallasi varmaankin vastaus tähän olisi, asu metsässä :D

Kannattaa aina muistaa se tosiasia, että jos ihmisellä ei ole mitään, niin onko millään väliä?

Tahdon tällä sanoa vaikkapa sitä, että jos sinulla ei ole ruokaa, niin mikset menisi suoraan kauppaan syömään, otat vaikka grillatun broilerin tiskiltä ja alat syönään sitä kaupassa. Ei haittaa, jos paikalle tulee poliisi, miksi haittaisi?

Jos haluat työn, jolla elät, voit saada työttömyystukea. Toimeentulituki ja asumistuki on niille, jotka tarvitsevat asunnon ja ruuan eivätkä pysty itse hankkimaan.

Jos sinut irtisanotaan ja omistat kesämökin niin et saa toimeentulotukea eli keksit rahat ruokaan lapsille jostain muualta.

Minä ainakin olen saanut toimeentulotukea, vaikka omistinkin mökin. Siitä on kylläkin yli kymmenen vuotta aikaa. En tiedä miten nykyään on.

782/946 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin työttömyystuella opiskelvat joutuvat hakemaan kokoaikatöitä. Jos ei mene töihin, tulee karenssi ja jos tulee karenssi, on mahdoton jatkaa opiskelua.

Tämä!!!!! Tätä just eilen mietin. Itse opiskelen ja työttömyyspäivärahalla kouluttaudun.

Tää on pelko. Iso pelko.

Hei mulle sanottiin että vasta viimeisellä kk pitää hakea töitä. jos esim 6 kk koulu, 5 kk on ilman työnhakuvelvoitetta.  olenko muka väärässä?  oma virkailija sanoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/946 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa nyt tyytyväisiä kun vasemmistohallitus sai aikaan Aktiivimalli kakkosen, joka ei kelvannut oikeistohallituksen tekemänä.

Kyykkyyn - ylös vaan vauhdilla.

Vai mitä?

Vierailija
784/946 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näitä osa-aikaisiahan piisaa, joita tää uus työnhakuvelvoite koskee, koska ei kaupan alalla anneta täysiä tuntia sisältäviä sopimuksia vaikka työntekijät haluais. Osuu kuritus taas erityisesti pienituloisiin naisiin. Järjetöntä, ettei olla mietitty pidemmälle tätä. Ainut hyöty on, että työkkärin virkailijoille riittää töitä, mutta neki rahat tulee valtion kassasta.

Huokaus. Ei niiden osa-aikaisten tarvitse hakea uutta työtä, voivat jatkaa kuten tähänkin asti. Ei mitään osatyöttömyyspäivärahaa tarvitse hakea vaan tehdä sen verran hommia, että pärjää. Asumistukea voi saada silti, jos tulot jää pieneksi.

Taas hirveä haloo ihan tyhjästä kun ihmiset eivät tajua mistään mitään.

Puolison kanssa asuvat eivät saa asumistukea.

Täh, saahan, jos ovat siihen oikeutettuja. Saa jos asuu avo- tai avioliitossa, kun yhteiset tulot ovat tarpeeksi pienet. 

Mene nyt hyvä ihminen KELA:n sivuille ja etsi sieltä asumistukilaskuri. Selvität alle minuutissa onko teillä siihen oikeus.

Jos siis olet naimisissa niin rikkaan puolison kanssa, että ette saa asumistukea, niin ei voi mitään

Mä olen työtön ja saan työmarkkinatukea.

Ei saada asumistukea tai toimeentulotukea vaikka puoliso tienaa vain 1000e.

Vierailija
785/946 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toteennäytetään, että on hakenut niitä töitä...?

786/946 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toteennäytetään, että on hakenut niitä töitä...?

Siellä on loota jossa vaihtoehdot ensin millainen työ, onko siis yli 2 vk esim  sitten kuulemma aukeaa toinen loota jonne kirjotetaan mikä työpk mikä työ ja millon haettu.   

787/946 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku saako mennä te kouluun kesken kuntouttavan työtoiminnan?  miksi lukee sitoutua toimintaan, jos saa mennä ???    

Vierailija
788/946 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa oo mitään ongelmaa kun jätät sen sovitellun hakematta. Ite ollu aina osa-aikaisessa sen yli 80% niin en oo soviteltua edes saanut, tai sitten vaan kitkutellut sillä osa-aikaisen palkalla hakematta soviteltua. Onhan se nyt selvä asia, että jos tukea saat, niin tottakai siihen sisältyy velvoite.

Vierailija
789/946 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku velvollisuus määrätään kuntouttavassakin käyville 0-4 työpaikkaa ja päivitetään 3kk välein mikä tilanne. 

Vierailija
790/946 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36007 kirjoitti:

Tietääkö joku saako mennä te kouluun kesken kuntouttavan työtoiminnan?  miksi lukee sitoutua toimintaan, jos saa mennä ???    

Kuntouttavan työtoiminnan saa keskeyttää heti jos saa opiskelu- tai työpaikan. Minulla se keskeytyi kun pääsin opiskelemaan. 

Vierailija
791/946 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.

Onneksi sain vakiduunin, niin ei tarvi olla työkkärin pompoteltavana tekemässä koko ajan jotain ylimääräistä jumppaa.

Vierailija
792/946 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36007 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin työttömyystuella opiskelvat joutuvat hakemaan kokoaikatöitä. Jos ei mene töihin, tulee karenssi ja jos tulee karenssi, on mahdoton jatkaa opiskelua.

Tämä!!!!! Tätä just eilen mietin. Itse opiskelen ja työttömyyspäivärahalla kouluttaudun.

Tää on pelko. Iso pelko.

Hei mulle sanottiin että vasta viimeisellä kk pitää hakea töitä. jos esim 6 kk koulu, 5 kk on ilman työnhakuvelvoitetta.  olenko muka väärässä?  oma virkailija sanoi.

Jos olet aloittanut omaehtoiset opinnot ennen 2.5.2022, tulee työnhakuvelvoite vasta kuukautta ennen opintojen loppua. Jos nyt aloitat, on haettava 3 paikkaa 3 kuukaudessa koko opintojen ajan.

Työvoimakoulutuksessa tulee hakuvelvoite vasta kuukausi ennen päättymistä.

Vierailija
793/946 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuva Apinoiden planeetta (1968) on osin toteutunut tosielämässä.😀

Vierailija
794/946 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voitaisiin tehdä niin, että 6 kk jälkeen ei enää annettaisi soviteltua päivärahaa vaan todettaisiin, että sinulla on osa-aikainen työpaikka, olet siihen tyytyväinen ja voimme lopettaa tukesi.

Tunnen monia jotka haluavat tehdä osa-aikatyötä. Olen itsekin tehnyt. Kai se sentään on sallittua, jos ei hae kikkaile ja hae mitään tukia lisäksi? Itse en koskaan ole hakenut.

Vierailija
795/946 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia jotka haluavat tehdä osa-aikatyötä. Olen itsekin tehnyt. Kai se sentään on sallittua, jos ei hae kikkaile ja hae mitään tukia lisäksi? Itse en koskaan ole hakenut.

On sallittua eikä ole työnhakuvelvoitetta, jos ei ole ilmoittautunut työnhakijaksi.

Vierailija
796/946 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.

Täysin järjetöntä, jos esim. sinua kiusataan näillä työkkärin sotkuilla! Pikemminkin kuulostaa ihanteelliselta, että sinulla on sellainen vakituinen työ, jossa viihdyt, ja ehdottomasti olisi järkevintä jatkaa noin.

Kyllä hän saa jatkaa noin, kuten muutkin vajaita tunteja tekevät. Se palkan lisäksi tarvittava raha vaan oon hankittava sitten muun kuin työttömyysetuuden muodossa.

Miksi kukaan sitten tekisi osa-aikatyötä, jos tulotaso on sama kuin työttömänä? Sen vuoksihan se työttömyyskorvauksen yhdistäminen osa-aikatyön palkkaan on ollut käytössä, jotta olisi mielekkäämpää tehdä osa-aikatyötä kuin olla työtön. Ajatus on ollut, että työn pitää hyödyttää tekijäänsä ja olla kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. Nytkö se sitten aiotaan romuttaa kokonaan?

Ei tulotaso ole sama kuin työttömänä, jos ottaa osa-aikatyön lisäksi toisen osa-aikatyön.

Tai jos palkka on riittävä muuten.

Onhan se nyt aivan kestämätöntä, että jotkut _haluavat_ tehdä vain vajaata työaikaa, koska rahaa saa sen päälle yhteiskunnalta niin paljon että sama kuin olisi kokopäivätyö.

Tämä juuri ! Työpaikallani on laitoshuoltaja joka esim tehnyt 5 tunnin päivää melkein 10 vuotta ja koko ajan ollut työttömänä työnhakijana hakematta yhtään minnekkään. Helppoa kun liitto maksaa erotuksen, voi nauttia lyhyestä työpäivästgä. Musta ihan väärin,tuista pitää päästä eroon, ne on tarkoitettu väliaikaisiksi ratkaisuiksi, tiedän, että esim tämä kyseinen ihminen saisi samalta työnantajalta täyden päivän, mutta katso kun ei vaan nappaa !

Vierailija
797/946 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee suunnilleen 3h työtä 5 päivänä viikossa, saa suunnilleen saman verran palkkaa kuin työttömyyskorvausta maksetaan Kelan kautta. Eli 15 h/vk, 60h/kk vastaa Kela-korvausten määrää. Noin 80 h/kk työtä alkaa olla jo tuntimäärä, jossa ei enää myönnetä mahdollisesti työmarkkinatukeakaan. Eli noin 4 tunnin osa-aikaisessa työssä on sitten pelkästään sen osa-aikapalkan varassa. Sen takia osa-aikatyöläinen joutuu luultavasti hakemaan toimeentulotukea, jos tekee tuon tuntimäärän, mikä lopettaa sovitellun päivärahan.

Vierailija
798/946 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.

Täysin järjetöntä, jos esim. sinua kiusataan näillä työkkärin sotkuilla! Pikemminkin kuulostaa ihanteelliselta, että sinulla on sellainen vakituinen työ, jossa viihdyt, ja ehdottomasti olisi järkevintä jatkaa noin.

Kyllä hän saa jatkaa noin, kuten muutkin vajaita tunteja tekevät. Se palkan lisäksi tarvittava raha vaan oon hankittava sitten muun kuin työttömyysetuuden muodossa.

Miksi kukaan sitten tekisi osa-aikatyötä, jos tulotaso on sama kuin työttömänä? Sen vuoksihan se työttömyyskorvauksen yhdistäminen osa-aikatyön palkkaan on ollut käytössä, jotta olisi mielekkäämpää tehdä osa-aikatyötä kuin olla työtön. Ajatus on ollut, että työn pitää hyödyttää tekijäänsä ja olla kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. Nytkö se sitten aiotaan romuttaa kokonaan?

Ei tulotaso ole sama kuin työttömänä, jos ottaa osa-aikatyön lisäksi toisen osa-aikatyön.

Onhan se nyt aivan kestämätöntä, että jotkut _haluavat_ tehdä vain vajaata työaikaa, koska rahaa saa sen päälle yhteiskunnalta niin paljon että sama kuin olisi kokopäivätyö.

Tämä juuri ! Työpaikallani on laitoshuoltaja joka esim tehnyt 5 tunnin päivää melkein 10 vuotta ja koko ajan ollut työttömänä työnhakijana hakematta yhtään minnekkään. Helppoa kun liitto maksaa erotuksen, voi nauttia lyhyestä työpäivästgä. Musta ihan väärin,tuista pitää päästä eroon, ne on tarkoitettu väliaikaisiksi ratkaisuiksi, tiedän, että esim tämä kyseinen ihminen saisi samalta työnantajalta täyden päivän, mutta katso kun ei vaan nappaa !

Olen itsekin osa-aikainen ja sen ohessa on haettava yhtä lisätyötä 3 kuukauden aikana. Se tarkoittaa joko lisätyön kysymistä nykyiseltä työnantajalta, avointa hakemusta jonnekin, tai vaikkapa työnhakakijailmoituksen tekemistä itsestään Työmarkkinatorille yms. Se voi olla myös lyhyen sijaisuuden tekeminen. Eli tuo hakuvelvoite täyttyy monilla eri keinoilla. Ja sen saa itse päättää, minkä eri vaihtoehdoista valitsee.

Vierailija
799/946 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen terveydellisistä syystä osa-aikatyötä. Tavoite on tehdä täydet tunnit tulevaisuudessa niin soviteltu päiväraha jää pois. Pystyn tekemään kolmipäiväistä viikkoa nyt. Kokemus myös yli vuoden täystyökyvyttömyydestä. En myöskään halua elää pelkillä tuilla ja passivoitua kotona. On monia syitä miksi ollaan sovitellulla päivärahalla!

Vierailija
800/946 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin silmissä hän ei ole työtön, jos tunteja on noin paljon (mutta toki työnhakija, joka on velvoitettu hakemaan kokoaikaista työtä). Hänen ansiosidonnainen perustuu tuohon osa-aikatyön palkkaan, joten palkka plus ansiosidonnainen eivät vastaa täyttä työpäivää tekevän palkkaa. Toki jos nuo jäävät pieniksi hän saattaa olla oikeutettu myös asumistukeen.

Lähinnä ihmettelen sitä, miten hän on voinut tehdä tuota 10 vuotta niin, että paperilla näyttäisi siltä, että osa-aikaisuus on työnantajan eikä työntekijän aloitteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi