Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työnhakumalli ei tarkoita samaa uusille työnhakijoille ja pitkään työttömänä olleille

Vierailija
20.04.2022 |

Suurimmat panostukset ja resurssit laitetaan äskettäin työttömäksi joutuneille te-toimistojen asiakkaille. Pitkäaikaistyöttömät näyttää olevan menetty kansanosa, joka saa tyytyä samoihin palveluihin kuin tälläkin hetkellä.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ- ja elinkeinoministeriön kysymyksiä ja vastauksia-osiossa lukee, miten uusi malli koskee pitkäaikaistyöttömiä:

Kolmen kuukauden välein kontaktoidaan asiakasta ja päivitetään työnhakusuunnitelma.

Eli mua neuvottiin oikein. Mun virkailija sano mulle että kolmen kuukauden välein päivitetään suunnitelma kun kysyin onko työnhakuvelvotetta hän sanoi että se koskee lähinnä uusia asiakkaita.

Sun virkailija oli väärässä ja tästä on informoitu esimiestään. Työttömille ei pidä valehdella, että heille ei tule työnhakuvelvollisuutta, koska lain mukaan sellainen tulee asettaa. Se koskee kaikkia asiakkaita ja ministeriö seuraa sitä asiakastasolla. Se voidaan asettaa myös takautuvasti!

Moi vaan trolli :) et taida tietää mistään mitään :D ota itse yhteys työkkäriin ja kysy

Ei minun tarvitse, tiedän tästä palvelumallista huomattavasti enemmän kuin sinä tai yksittäinen työkkärin asiantuntija. Kysy, minä voin kertoa, mitä sinulle ihan oikeasti tulee tapahtumaan ja millä tavalla saat nopeimmin karenssin.

Sori vaan luotan TE-työntekijöihin mieluummin kun vauvapalstatrollitaulapääfriikkiin :D

Hyvä juttu, koska tulet aika pian huomaamaan, että työttömälle uusi malli asettaa paljon aikaisempaa enemmän velvollisuuksia, joista se sinun "ei koske tämä kaikkia" -työkkärin virkailijasi ei muistanut kertoa.

Mutta elä luottavaisessa lapsenuskossasi vielä pari viikkoa.

Vierailija
42/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiedän tästä palvelumallista huomattavasti enemmän kuin sinä tai yksittäinen työkkärin asiantuntija. Kysy, minä voin kertoa, mitä sinulle ihan oikeasti tulee tapahtumaan ja millä tavalla saat nopeimmin karenssin.

AV:ssa päivystää siis TEM:in erikoisasiantuntija Taito Tuppurainen. Ja kehtaa vielä pelotella palstalaisia. Hui, nyt alkoi peljoittamaan!

Et taida muistaa, että iso osa asiakkaista on kuntien kontolla kokeilun myötä. Myös siellä otetaan käyttöön uusi palvelumalli ja sen myötä aivan uudenlaiset velvoittavat tehtävät. Asiakas ei enää laadikaan itse suunnitelmaansa ja valitse sinne mukavia tehtäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut töissä yli kahteen vuoteen, mutta en ole työkkärinkään kirjoilla, sieltä ei saa mitään muuta kuin paskaa käteen ja jonniinjoutavaa turhaa tekemistä, mutta ei töitä jolla saisi toimeentulon.

Vierailija
44/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista aloittaja pitkä hevosen elin!

Meidät pitkäaikaistyöttömät on unohdettu jo aika päivään sitten.

Eivät ole resurssoineet työttömyyden alkuun ennenkuin hallitukselta tuli pakotus.

Orjatyö katsos on kokoomuksen kiimauni ja hyödyke. Orja pitkäaikaistyötön laitetaan mieluumin 9€ päiväpalkalla tekemään yhteiskunnalle hyöty työtä....kaikki muka hyötyy. Ehei, se on kapitalisti joka hyötyy.

Mutta mitäpä te-tädit on tähänkään mennessä voineet tehdä.

Jos en pääse töihin vaikka olen alani ammattilaisesti pätevä ja kaiken kunnian ja fyysisen elementin piirissä ja työhaastattelussa työnantaja vetää huulet alaspäin vaikka suoriudun haastattelusta mielestäni kunnialla.... mutta ei palkkaa, koska olen hänelle tes-mukaisesti liian kallis.....

Se ei ole minun tai te-tädin vika.

Se on kusipää hallituksen joka haluaa nöyryyttää ja halventaa köyhää, työnantajan armoilla olevaa työnhakijaa.

Vierailija
45/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole resurssoineet työttömyyden alkuun ennenkuin hallitukselta tuli pakotus.

Orjatyö katsos on kokoomuksen kiimauni ja hyödyke. Orja pitkäaikaistyötön laitetaan mieluumin 9€ päiväpalkalla tekemään yhteiskunnalle hyöty työtä....kaikki muka hyötyy. Ehei, se on kapitalisti joka hyötyy.

Jos en pääse töihin vaikka olen alani ammattilaisesti pätevä ja kaiken kunnian ja fyysisen elementin piirissä ja työhaastattelussa työnantaja vetää huulet alaspäin vaikka suoriudun haastattelusta mielestäni kunnialla.... mutta ei palkkaa, koska olen hänelle tes-mukaisesti liian kallis.....

Se on kusipää hallituksen joka haluaa nöyryyttää ja halventaa köyhää, työnantajan armoilla olevaa työnhakijaa.

Jokainen työtön voi ryhtyä yrittäjäksi! Jos katsoo, että ei saa työstään riittävää palkkaa, niin ryhtymällä itse markkinoimaan osaamistaan saa sen palkan, jonka haluaa.

Ja jos katsoo, ettei osaaminen riitä yrittäjänä toimimiseen, niin miten ihmeessä kuvittelee, että olisi palkannauttijaksikaan riittävän tehokas.

Vierailija
46/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se loppupeleissä tarkoittaa kun tarkoitus on tukien leikkaus ja rangaista työtöntä siitä että työnantajat eivät suostu palkkaamaan kun työnantajat tietävät että ei tarvitse palkata ku saa ilmaisen "työntekijän" joka joka ei maksa mitään kun hänet pakotetaan töihin ettei menetä tukia

Uudessa mallissa ei tule sanktiota, vaika ei haettua työtä saa. 

Ei ole koskaan saanutkaan, missään mallissa. Työnhakijan velvollisuus on hakea töitä, ei saada niitä. Ainoastaan, jos tahallaan aiheuttaa sen ettei tule valituksi, karenssia on tullut ja tulee.

Vierailija
47/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä öyhöttää kaikki pikkunporvari kokoomuslaiset, joilla ei ole MITÄÄN,EI MITÄÄN omaa kokemusta työttömyydestä, orjana olosta tai huono-osaisuudesta!

Kyllä näkee palastalaisten eriarvoistumisuuden, mutta sitähän tämä yhteiskunta on täynnä.

Pikku Stubidoja ja Pettereitä! Putlereita vaikka voissa paistais, ei ne muutu.

Ei voi kun olla saa...n kiitollinen, että en ole tehnyt lasta tänne näiden riistoporvareiden orjaksi! Pankaa toki clinttonien tyyliin uusi uljas sukupolvi. Kyllä kuulkaa se köyhä kansa teidän mersut naarmuttaa tai teidän kodit ryöstää ennen pitkää.

Vierailija
48/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä öyhöttää kaikki pikkunporvari kokoomuslaiset, joilla ei ole MITÄÄN,EI MITÄÄN omaa kokemusta työttömyydestä, orjana olosta tai huono-osaisuudesta!

Kyllä näkee palastalaisten eriarvoistumisuuden, mutta sitähän tämä yhteiskunta on täynnä.

Ei voi kun olla saa...n kiitollinen, että en ole tehnyt lasta tänne näiden riistoporvareiden orjaksi! Pankaa toki clinttonien tyyliin uusi uljas sukupolvi. Kyllä kuulkaa se köyhä kansa teidän mersut naarmuttaa tai teidän kodit ryöstää ennen pitkää.

Kuule, ei niistä ole edes töitä itse hakemaan, joten miten kuvittelet, että ne viitsivät kävellä mersulle asti saati meille kotiin. Pitäisi olla joku, joka avaa heille oven.

Vierailija
49/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se loppupeleissä tarkoittaa kun tarkoitus on tukien leikkaus ja rangaista työtöntä siitä että työnantajat eivät suostu palkkaamaan kun työnantajat tietävät että ei tarvitse palkata ku saa ilmaisen "työntekijän" joka joka ei maksa mitään kun hänet pakotetaan töihin ettei menetä tukia

Uudessa mallissa ei tule sanktiota, vaika ei haettua työtä saa. 

Ei ole koskaan saanutkaan, missään mallissa. Työnhakijan velvollisuus on hakea töitä, ei saada niitä. Ainoastaan, jos tahallaan aiheuttaa sen ettei tule valituksi, karenssia on tullut ja tulee.

Äärioikeistohallituksemme mallissa rangaistiin siitä, jos töitä ei saanut.

Vierailija
50/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen työtön voi ryhtyä yrittäjäksi! Jos katsoo, että ei saa työstään riittävää palkkaa, niin ryhtymällä itse markkinoimaan osaamistaan saa sen palkan, jonka haluaa.

Ja jos katsoo, ettei osaaminen riitä yrittäjänä toimimiseen, niin miten ihmeessä kuvittelee, että olisi palkannauttijaksikaan riittävän tehokas.

Yrittäjäksi juupas juu, ja oikeen sulta valtakunnallisen suuri älynväläys. Voi saa.n pässi luuletko ettei sitten kadulla lisäänny asunnoton porukka. Saitko saa...n porvariperkele tajuamaan, että jos ihminen ryhtyy yrittäjäksi, hän menettää viimisetkin tuet yhteiskuntaan..

Siihenhän Sipilä pyrkikin!! Paskaa piitannu miten ihmisille kövi jos firma meni konkkaa.

Yrittäjiksi alkaa vain ne joilla on isäpappa maksamassa alkupääoman.... eiköhän sinullakin ole näin köynyt, vai väitätkö saaa.n kusipää kaiken hoitaneesi itse!!!!!

Vierailija
51/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei niistä ole edes töitä itse hakemaan, joten miten kuvittelet, että ne viitsivät kävellä mersulle asti saati meille kotiin. Pitäisi olla joku, joka avaa heille oven.

Älä kuule aliarvioi balkaninpoikia ja aavikon prinssejä!

Tais alkaa pelottamaan kun näin vastasit.

Vois ne osata suomalaisetkin tuon, jos tarpeeks nöyryytetään. Pinna se ei oo katos loputon suomalaisellakaan!

Ehkä Ruotsinmalli toteutuu täälläkin!

Vierailija
52/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjäksi juupas juu, ja oikeen sulta valtakunnallisen suuri älynväläys. Voi saa.n pässi luuletko ettei sitten kadulla lisäänny asunnoton porukka. Saitko saa...n porvariperkele tajuamaan, että jos ihminen ryhtyy yrittäjäksi, hän menettää viimisetkin tuet yhteiskuntaan..

Siihenhän Sipilä pyrkikin!! Paskaa piitannu miten ihmisille kövi jos firma meni konkkaa.

Yrittäjiksi alkaa vain ne joilla on isäpappa maksamassa alkupääoman.... eiköhän sinullakin ole näin köynyt, vai väitätkö saaa.n kusipää kaiken hoitaneesi itse!!!!!

Ai sun mahdollinen työnantaja (yrittäjä) on menettänyt yhteiskunnan tuet ja silti oletat, että hänen tulisi palkata sinut, vaikka sinä et suostu tekemään töitä sellaisella palkalla, jonka verran tuot firmalle rahaa? Huomaatko omissa ajatuksissasi mitään ongelmaa?

Pidät työnantajia riistäjinä, haluat ison palkan ja samaan aikaan valitat, että yrittäjäksi en rupea, koska menetän tuet.

Vierailija
53/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kuule aliarvioi balkaninpoikia ja aavikon prinssejä!

Tais alkaa pelottamaan kun näin vastasit.

Vois ne osata suomalaisetkin tuon, jos tarpeeks nöyryytetään. Pinna se ei oo katos loputon suomalaisellakaan!

Ehkä Ruotsinmalli toteutuu täälläkin!

Sinulla on lääkitys taas pielessä, mene ottamaan iltalääkkeet ja huomaat, että käyt taas ylikierroksilla.

Vierailija
54/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiedän tästä palvelumallista huomattavasti enemmän kuin sinä tai yksittäinen työkkärin asiantuntija. Kysy, minä voin kertoa, mitä sinulle ihan oikeasti tulee tapahtumaan ja millä tavalla saat nopeimmin karenssin.

AV:ssa päivystää siis TEM:in erikoisasiantuntija Taito Tuppurainen. Ja kehtaa vielä pelotella palstalaisia. Hui, nyt alkoi peljoittamaan!

Et taida muistaa, että iso osa asiakkaista on kuntien kontolla kokeilun myötä. Myös siellä otetaan käyttöön uusi palvelumalli ja sen myötä aivan uudenlaiset velvoittavat tehtävät. Asiakas ei enää laadikaan itse suunnitelmaansa ja valitse sinne mukavia tehtäviä.

Jos sinulla on salaista tietoa, jota kenelläkään muulla ei ole, niin kerro toki tähän, millä lailla tilanne siis asiakkaan kohdalla muuttuu?

Vierailija
55/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkäaikaislusmuilta pitäisi tuet lopettaa, kun ei työt kiinnosta

Vierailija
56/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kiinnostaa. Olisin iloinen, kun pääsisin edes työhaastatteluun . Viimeisestä on jo melkein vuosi. Silloin oletin saavani paikan, kun jo työvuoroja esiteltiin seuraavalle viikolle, mutta eipä vaan niin käynytkään.

Vierailija
57/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työnhaku kestänyt yli 6kk niin tiivis yhteydenpito koskee pitempäänkin työttömänä ollutta.

Pitkäaikaistyötön on ollut työtön yhtä mittaa vähintään vuoden.

Alle vuoden ollut työtön ei ole vielä pitkäaikaistyötön, joista AP puhui.

Niin, yli vuosi on yli 6kk. 6kk raja kun tulee vastaan niin aina uudestaan alkaa tiivis yhteydenpito.

Tarkoittanee, että soittelevat parin viikon välein - mikäli siihen on resursseja. Voi hyvinkin olla, että tuota joudutaan soveltamaan ja joko osan puhelut unohtuvat tai sitten osa hoitaa asioita netissä, tyyliin ruksivat sinne kuten tähänkin asti, että "tehty on sitä ja tätä".

Ehei, sinulle annetaan etukäteen soittoaika, jolloin olet puhelimen äärellä jossain rauhallisessa paikassa, ei kaupan kassajonossa tai uimahallin pukuhuoneessa. Lisäksi saat entistä enemmän velvollisuuksia ja entistä useammin käskyn käydä erilaisissa ryhmissä. Kivaa siitä tulee!

UImahallin pukuhuonehan ON varsin rauhallinen paikka. Tosin en julkisella paikalla haluakaan noihin vastailla, joten en pidä ongelmana sitä, että aika sovitaan etukäteen ja voin olla silloin vaikka kotona, mökillä tai metsäpolulla. Mikä ongelma tuo soittelu muka kenellekään on? Ja mistä ryhmistä oikein puhut?  Minulle ei ole koskaan tullut käskyjä käydä missään ryhmissä eikä muuallakaan. Ainoa paikka, missä kävin, oli nyt keväällä joku info, jossa vain näytettiin power point -esitys perusasioista.

Minulle on toistaiseksi infottu, että työnhakuni on voimassa elokuuhun asti, jolloin ilmeisesti vasta soitetaan - siihen asti kaikki toimii kuten ennenkin.

Vierailija
58/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niin.

Saan nauttia tästäkin kesästä kuntoillen, ulkoillen ja vapaana liitäen kuin uljas kotka !

Täälläkin uljas ja vapaa kotka. Huh, pelästyin jo, että te-toimistosta aletaan ottaa yhteyttä.

Vierailija
59/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kiinnostaa. Olisin iloinen, kun pääsisin edes työhaastatteluun . Viimeisestä on jo melkein vuosi. Silloin oletin saavani paikan, kun jo työvuoroja esiteltiin seuraavalle viikolle, mutta eipä vaan niin käynytkään.

no, sinä sentään haet töitä, toisin kuin sadattuhannet lusmuilijat

Vierailija
60/85 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli sähköpostiin viestiä missä " oli tällainen viesti

Tässä uuden mallin keskeisimmät muutokset: 

1.  Tulet kohtaamaan omavalmentajaasi jatkossa aiempaa useammin.  

2.  Työttömyysturvaseuraamukset (ns. karenssit) lievenevät. 

3.  Työnhakuvelvollisuus määritellään yksilöllisesti. Pääsääntöisesti kunkin hakijan tulee hakea neljää työmahdollisuutta kuukausittain. Voit itse valita haettavat työpaikat. Jos työtä ei hakemisesta huolimatta saa, työttömyysetuus ei pienene.  

" Lisäksi oli linkki https://www.jyvaskylanseutu.fi/tyollisyyskokeilu/asiakaspalvelumalli

Naurattaa jo tämä omavalmentajan osuus. Itselläni työttömyyspätkät ovat lyhyitä, yleensä muutamasta kuukaudesta vajaan vuoden mittaisia, ja todennäköisesti työllistyn jatkossakin aina sopivasti omalla alallani joksikin aikaa, että työttömyys pääsee katkeamaan. Oma alani tosin on sellainen, josta takuuvarmasti yksikään omavalmentaja ei ymmärrä kuin pintapuolisesti, ja tiedän jo nyt, ettei sellaista valmentajaa olekaan, josta voisi olla minulle hyötyä. Toivottavasti ei ehdi tulla mitään omavalmennusjaksoja noihin omiin työttömyyspätkiini. Turhaa resurssien hukkaa se olisi.