Uusi työnhakumalli ei tarkoita samaa uusille työnhakijoille ja pitkään työttömänä olleille
Suurimmat panostukset ja resurssit laitetaan äskettäin työttömäksi joutuneille te-toimistojen asiakkaille. Pitkäaikaistyöttömät näyttää olevan menetty kansanosa, joka saa tyytyä samoihin palveluihin kuin tälläkin hetkellä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se loppupeleissä tarkoittaa kun tarkoitus on tukien leikkaus ja rangaista työtöntä siitä että työnantajat eivät suostu palkkaamaan kun työnantajat tietävät että ei tarvitse palkata ku saa ilmaisen "työntekijän" joka joka ei maksa mitään kun hänet pakotetaan töihin ettei menetä tukia
Ilmaisten pitää tehdä niin paskaa työtä, että riistäjäyrittäjiä alkaa kiinnostaa palkata joku.
Työttömistä voitaisiin tehdä yrittäjiä 6 kk työttömyysjakson jälkeen, jolloin he voisivat itse päättää tulotasonsa. Kun on ahkera tai palkkaa muita, niin tienaa paljon. 200 000 uutta yrittäjää, iso osa peruskoulupohjalta - maan talous lähtee takuulla nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-palveluiden sivuilla sanotaan että tästä tulee tarkempia ohjeistuksia ennen kuin uusi malli alkaa.
Eipä ole kuulunut työkkäristä mitään.Malli alkaa 2.5. eli miten oletat, että siitä olisi sinua jo ohjeistettu lakia, asetusta ja lain soveltamisohjetta enempää? Nuo löytyvät puhelimellasi.
Etkö osaa lukea?
Siellä Te-palveluiden sivuilla lukee että ohjeistetaan ennen kuin malli alkaa.
Osaan lukea. Malli alkaa 2.5., nyt on 20.4. ja ohjeistus löytyy jo Finlexistä. Siis ennen kuin malli alkaa.
Mikä tässä on sinulle vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-palveluiden sivuilla sanotaan että tästä tulee tarkempia ohjeistuksia ennen kuin uusi malli alkaa.
Eipä ole kuulunut työkkäristä mitään.Malli alkaa 2.5. eli miten oletat, että siitä olisi sinua jo ohjeistettu lakia, asetusta ja lain soveltamisohjetta enempää? Nuo löytyvät puhelimellasi.
Etkö osaa lukea?
Ei täällä kukaan osaa. Eivät tajua edes, että pitkäaikaistyöttömät ovat kaikki olleet yli 6kk työttöminä eli uudistus koskee myös heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnhaku kestänyt yli 6kk niin tiivis yhteydenpito koskee pitempäänkin työttömänä ollutta.
Pitkäaikaistyötön on ollut työtön yhtä mittaa vähintään vuoden.
Alle vuoden ollut työtön ei ole vielä pitkäaikaistyötön, joista AP puhui.Niin, yli vuosi on yli 6kk. 6kk raja kun tulee vastaan niin aina uudestaan alkaa tiivis yhteydenpito.
Tarkoittanee, että soittelevat parin viikon välein - mikäli siihen on resursseja. Voi hyvinkin olla, että tuota joudutaan soveltamaan ja joko osan puhelut unohtuvat tai sitten osa hoitaa asioita netissä, tyyliin ruksivat sinne kuten tähänkin asti, että "tehty on sitä ja tätä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea?
Siellä Te-palveluiden sivuilla lukee että ohjeistetaan ennen kuin malli alkaa.Osaan lukea. Malli alkaa 2.5., nyt on 20.4. ja ohjeistus löytyy jo Finlexistä. Siis ennen kuin malli alkaa.
Voi Jeesus.
Työttömiä ohjeistetaan ennen kuin malli alkaa eli kyllähän tästä nyt tyhmäkin ymmärtää että tulee tarkempia ohjeita.
On syntynyt käsitys, ettei TE-väki itsekään tiedä miten 2.5. alkaen tulee toimia.
Museoaikaisen MOL-sivuston käyttöliittymän Oma Asioinnin päivitys ja kehityskin on ollut työn alla vasta muutaman vuoden...
Joten no hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnhaku kestänyt yli 6kk niin tiivis yhteydenpito koskee pitempäänkin työttömänä ollutta.
Pitkäaikaistyötön on ollut työtön yhtä mittaa vähintään vuoden.
Alle vuoden ollut työtön ei ole vielä pitkäaikaistyötön, joista AP puhui.Niin, yli vuosi on yli 6kk. 6kk raja kun tulee vastaan niin aina uudestaan alkaa tiivis yhteydenpito.
Tarkoittanee, että soittelevat parin viikon välein - mikäli siihen on resursseja. Voi hyvinkin olla, että tuota joudutaan soveltamaan ja joko osan puhelut unohtuvat tai sitten osa hoitaa asioita netissä, tyyliin ruksivat sinne kuten tähänkin asti, että "tehty on sitä ja tätä".
Ehei, sinulle annetaan etukäteen soittoaika, jolloin olet puhelimen äärellä jossain rauhallisessa paikassa, ei kaupan kassajonossa tai uimahallin pukuhuoneessa. Lisäksi saat entistä enemmän velvollisuuksia ja entistä useammin käskyn käydä erilaisissa ryhmissä. Kivaa siitä tulee!
Vierailija kirjoitti:
On syntynyt käsitys, ettei TE-väki itsekään tiedä miten 2.5. alkaen tulee toimia.
Museoaikaisen MOL-sivuston käyttöliittymän Oma Asioinnin päivitys ja kehityskin on ollut työn alla vasta muutaman vuoden...
Joten no hätä.
Ei Oma asiointi ole ollut päivitettävänä lainkaan, mistä tuollainen käsitys? Siellä on yksityinen firma tehnyt 5 vuotta uutta käyttöliittymää, mutta koska he eivät suostu hyväksymään sitä, että liittymän tulee olla lakien ja asetusten mukainen, niin sitä ei voi ottaa käyttöön.
Toisaalta työkkäreitä on kohta 6 kk ajan koulutettu uuteen malliin, aika outoa, jos joku ei sitä jo osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea?
Siellä Te-palveluiden sivuilla lukee että ohjeistetaan ennen kuin malli alkaa.Osaan lukea. Malli alkaa 2.5., nyt on 20.4. ja ohjeistus löytyy jo Finlexistä. Siis ennen kuin malli alkaa.
"Juuri tällä hetkellä työnhakijan ei tarvitse tehdä mitään muutoksen takia. Kun työnhakijan työllistymissuunnitelmaa seuraavan kerran päivitetään, tulee omavalmentaja sopimaan työnhakijan kanssa työnhaun jatkamisesta uuden mallin mukaisesti."
Vierailija kirjoitti:
Työ- ja elinkeinoministeriön kysymyksiä ja vastauksia-osiossa lukee, miten uusi malli koskee pitkäaikaistyöttömiä:
Kolmen kuukauden välein kontaktoidaan asiakasta ja päivitetään työnhakusuunnitelma.
Eli mua neuvottiin oikein. Mun virkailija sano mulle että kolmen kuukauden välein päivitetään suunnitelma kun kysyin onko työnhakuvelvotetta hän sanoi että se koskee lähinnä uusia asiakkaita.
Mulle tuli sähköpostiin viestiä missä " oli tällainen viesti
Tässä uuden mallin keskeisimmät muutokset:
1. Tulet kohtaamaan omavalmentajaasi jatkossa aiempaa useammin.
2. Työttömyysturvaseuraamukset (ns. karenssit) lievenevät.
3. Työnhakuvelvollisuus määritellään yksilöllisesti. Pääsääntöisesti kunkin hakijan tulee hakea neljää työmahdollisuutta kuukausittain. Voit itse valita haettavat työpaikat. Jos työtä ei hakemisesta huolimatta saa, työttömyysetuus ei pienene.
" Lisäksi oli linkki https://www.jyvaskylanseutu.fi/tyollisyyskokeilu/asiakaspalvelumalli
Antaa vaan työkkärihenkilön soitella, vieläkään ei työpaikat lisäänny työttömille soittelemalla vaan työkkärihenkilön pitäisi soitella työnantajille:"Nyt olis Pena, 60v, pitkäaikaistyötön tarjolla, otatteko töihin?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten no hätä.Ei Oma asiointi ole ollut päivitettävänä lainkaan, mistä tuollainen käsitys? Siellä on yksityinen firma tehnyt 5 vuotta uutta käyttöliittymää, mutta koska he eivät suostu hyväksymään sitä, että liittymän tulee olla lakien ja asetusten mukainen, niin sitä ei voi ottaa käyttöön.
Toisaalta työkkäreitä on kohta 6 kk ajan koulutettu uuteen malliin, aika outoa, jos joku ei sitä jo osaa.
Kelpo täsmennys !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ- ja elinkeinoministeriön kysymyksiä ja vastauksia-osiossa lukee, miten uusi malli koskee pitkäaikaistyöttömiä:
Kolmen kuukauden välein kontaktoidaan asiakasta ja päivitetään työnhakusuunnitelma.
Eli mua neuvottiin oikein. Mun virkailija sano mulle että kolmen kuukauden välein päivitetään suunnitelma kun kysyin onko työnhakuvelvotetta hän sanoi että se koskee lähinnä uusia asiakkaita.
Sun virkailija oli väärässä ja tästä on informoitu esimiestään. Työttömille ei pidä valehdella, että heille ei tule työnhakuvelvollisuutta, koska lain mukaan sellainen tulee asettaa. Se koskee kaikkia asiakkaita ja ministeriö seuraa sitä asiakastasolla. Se voidaan asettaa myös takautuvasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun virkailija oli väärässä ja tästä on informoitu esimiestään. Työttömille ei pidä valehdella, että heille ei tule työnhakuvelvollisuutta, koska lain mukaan sellainen tulee asettaa. Se koskee kaikkia asiakkaita ja ministeriö seuraa sitä asiakastasolla. Se voidaan asettaa myös takautuvasti!
Moi vaan trolli :) et taida tietää mistään mitään :D ota itse yhteys työkkäriin ja kysy
Vierailija kirjoitti:
Antaa vaan työkkärihenkilön soitella, vieläkään ei työpaikat lisäänny työttömille soittelemalla vaan työkkärihenkilön pitäisi soitella työnantajille:"Nyt olis Pena, 60v, pitkäaikaistyötön tarjolla, otatteko töihin?"
Tätähän työtön toivoo: joku hakee puolestaan töitä, joku tekee puolestaan töitä, mutta hän saa palkan laiskottelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi vaan trolli :) et taida tietää mistään mitään :D ota itse yhteys työkkäriin ja kysy
Ei minun tarvitse, tiedän tästä palvelumallista huomattavasti enemmän kuin sinä tai yksittäinen työkkärin asiantuntija. Kysy, minä voin kertoa, mitä sinulle ihan oikeasti tulee tapahtumaan ja millä tavalla saat nopeimmin karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvitse, tiedän tästä palvelumallista huomattavasti enemmän kuin sinä tai yksittäinen työkkärin asiantuntija. Kysy, minä voin kertoa, mitä sinulle ihan oikeasti tulee tapahtumaan ja millä tavalla saat nopeimmin karenssin.
Sori vaan luotan TE-työntekijöihin mieluummin kun vauvapalstatrollitaulapääfriikkiin :D
Vierailija kirjoitti:
tiedän tästä palvelumallista huomattavasti enemmän kuin sinä tai yksittäinen työkkärin asiantuntija. Kysy, minä voin kertoa, mitä sinulle ihan oikeasti tulee tapahtumaan ja millä tavalla saat nopeimmin karenssin.
AV:ssa päivystää siis TEM:in erikoisasiantuntija Taito Tuppurainen. Ja kehtaa vielä pelotella palstalaisia. Hui, nyt alkoi peljoittamaan!
Etkö osaa lukea?