Osaako teinisi tehdä ruokaa?
Kysymys heräsi, kun olin pitkästä aikaa kaverilla viikonloppuna kylässä, ja perheen 15v tyttö olisi halunnut itsetehtyä pizzaa, mutta olimme lähdössä itse juuri teatteriin. Kaveri ehdotti, että voi antaa tytölle rahaa jos lähtee pizzalle, mutta tyttö halusi nimenomaan itsetehtyä. Minä sitten kysyin, että jos saa rahaa, niin miksei hae kaupasta tarpeita ja tee.
Molemmat nauroivat ja sanoivat ettei hän tietenkään osaa sellaista. Olin tosi hämmentynyt. Meillä on 13 ja 16v lapset ja molemmat osaavat tehä kaikkia tavallisia ruokia, mm. lasagnea, sushia, pastoja, lihapullia, kasvissosekeittoa you name it ja paistaa pihvejä. Vanhempi osaa myös leipoa kakut sun muut. Olen luullut aina, että tää on ihan perus ja että kaikilta luonnistuis viimeistään tossa iässä ees helpot ruuat. Miten teillä?
Kommentit (35)
Ei osaa eikä kiinnosta, ja silti olisi kova hinku muuttaa kotoa pois 🤦♀️. Kyseessä 17 v, kohta 18 v poika.
Kyllä 14v osaa monenmoista ja tekee. Ei meillä koskaan oo sanottu ja oletettu että eihän se semmosia. Mukana ollut pienestä asti ja iän myötä annettu tehä itse. Kysyy neuvoa jos on epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa eikä kiinnosta, ja silti olisi kova hinku muuttaa kotoa pois 🤦♀️. Kyseessä 17 v, kohta 18 v poika.
Miten tuo ruoanlaittotaidottomuus liittyy pois muuttamiseen? Ravintolat ovat sitä varten, että sieltä saa ruokaa.
Pitsan teko opitaan jo seiskan kotsan tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ruoanlaittotaidottomuus liittyy pois muuttamiseen? Ravintolat ovat sitä varten, että sieltä saa ruokaa.
Foodora, wolt, jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän tuo sanoo itsekin, ja että ostaa kaupasta valmista. Mutta ei mitään käsitystä mitä kaikki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Foodora, wolt, jne
Joo, jos on rahaa. Keittiö? Mikä keittiö?
En minä ainakaan osannut kun ei kotona koskaan saanut mitään tehdä. Opettelin parikymppisenä kun muutin omilleni
Nykyteinien vanhempia kutsuttuun pullamössöksi ja uusavuttomiksi, heidän lapsilleen täytyy nyt keksiä avuttomuuden toiseen potenssiin vievä nimitys.
Pizzan tekeminen tai pihvin paistaminen on kaukana helposta
Miten teet pizzaa jos ei ole pizzauunia
Ei hitto täällä on pöljät jutut. :D
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan osannut kun ei kotona koskaan saanut mitään tehdä. Opettelin parikymppisenä kun muutin omilleni
Omien kokemusten mukaan monesti nämä "itseoppineet" ovat paljon parempia kokkeja kuin ne köksänluokissa ja äidin helmoissa kokkaamaan oppineet. Itseoppineet kun ovat usein saaneet oppinsa esim. huippukokkien ohjeista eivätkä äitiensä eltaantuneista keittokirjoista.
Jotain osaa. Perusruokia jotka valmistuvat vartissa, makaronimössöt ja lihapullat onnistuu sekä pannukakku ja mokkapalat😄. Pakko sanoa, että inhoan ruoanlaittoa, ja ei nuo minun 2 lasta ole perineet mitään ihmeellisimpiä kokkaustaitoja... Ehkä jossain vaiheessa sitten innostuvat.
Olen ollut innokkain kokkailija, kun olin pari vuotta kotiäiti. Nykyisin tämä arki on niin kiireistä, että Saarioisten äitien tekemä kelpaa oikein hyvin. Viikonloppuna koetan laittaa itse jotain.
Meillä 13-vuotias poika teki pääsiäisenä mangobroileria, kurkumariisiä ja sitruunamoussea. Tykkää laittaa ruokaa, kuten muukin perhe. Kyllä se näkyy, mitä perheessä yleensä tykätään tehdä.
Porukoilla asuessa osasin hädin tuskin tehdä lasagnea puolivalmis-aineksista. Omilleen muuttaessa rakastuin ruuanlaittoon ja tein vaikka mitä ihan vaan googlaamalla reseptejä, en tarvinnut mitään kädestä pitäen -neuvoja.
Mun teinit eivät osaa, kun niitä ei millään tasolla kiinnosta. Ovat varmaan perineet kiinnostuksen vanhemmiltaan... Ruuan tekeminen on meillä pakollinen paha, paitsi tykätään kyllä kovasti syödä.
Luulen, että jos teinit jäisivät ilman ravintoa ja vähälle rahalle, osaisivat kyllä googlettaa ja saisivat aikaan jotain.
Eiköhän kaikki osaa jotain ruokaa tehdä, eriasia sitten viitsiikö. Ei meidän teineillä ole ruuanlittoon mitään innostusta.
Jos heidän pitää valmistaa ruoka se on usein tortillat eli paistettu jauheliha ja kastikkeet purkista sekä pilkotut vihannekset.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13-vuotias poika teki pääsiäisenä mangobroileria, kurkumariisiä ja sitruunamoussea. Tykkää laittaa ruokaa, kuten muukin perhe. Kyllä se näkyy, mitä perheessä yleensä tykätään tehdä.
Mahtavaa kuulla! Ja vielä 13-vuotias. Hienoa että joissakin perheissä vielä tehdään muutakin kuin vedetään Saarioista ruutua tuijottaen.
Joo, osasi kyllä teininä ja teki mielellään minkä harrastukseltaan ehti.
Nykyäänkin , nyt kotoa muutettuaan, poikani tekee heillä ruuat, koska avopuolisonsa ei ole niin innostunut ruuanlaitosta.
Mutta tässäkin varmaan on vähän se , että mistä kukakin on kiinnostunut, ja kuinka esim. kotona annetaan tilaa kokkailuille