Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaako teinisi tehdä ruokaa?

Vierailija
19.04.2022 |

Kysymys heräsi, kun olin pitkästä aikaa kaverilla viikonloppuna kylässä, ja perheen 15v tyttö olisi halunnut itsetehtyä pizzaa, mutta olimme lähdössä itse juuri teatteriin. Kaveri ehdotti, että voi antaa tytölle rahaa jos lähtee pizzalle, mutta tyttö halusi nimenomaan itsetehtyä. Minä sitten kysyin, että jos saa rahaa, niin miksei hae kaupasta tarpeita ja tee.

Molemmat nauroivat ja sanoivat ettei hän tietenkään osaa sellaista. Olin tosi hämmentynyt. Meillä on 13 ja 16v lapset ja molemmat osaavat tehä kaikkia tavallisia ruokia, mm. lasagnea, sushia, pastoja, lihapullia, kasvissosekeittoa you name it ja paistaa pihvejä. Vanhempi osaa myös leipoa kakut sun muut. Olen luullut aina, että tää on ihan perus ja että kaikilta luonnistuis viimeistään tossa iässä ees helpot ruuat. Miten teillä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa eikä kiinnosta, ja silti olisi kova hinku muuttaa kotoa pois 🤦‍♀️. Kyseessä 17 v, kohta 18 v poika.

Miten tuo ruoanlaittotaidottomuus liittyy pois muuttamiseen? Ravintolat ovat sitä varten, että sieltä saa ruokaa.

No niinhän tuo sanoo itsekin, ja että ostaa kaupasta valmista. Mutta ei mitään käsitystä mitä kaikki maksaa.

Tietysti jos on jotenkin poikkeuksellisen köyhä, tai huono-osainen.

Vierailija
22/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset (poikia) tehneet kotona ruokaa paitsi ehkä joskus poikkeustilanteessa. Hyvin ovat kuitenkin oppineet laittamaan ruokaa omissa kodeissaan. Sama tilanne oli itselläni aikoinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ei osaa tehdä ruokaa, mutta 14v on taitava käyttämään moottorisahaa ja pari vuotta nuorempi istuttaa nyt keväällä muutaman kymmenentuhatta männyntainta. Meillä harrastetaan metsänhoitoa ja se näkyy yhteisessä tekemisessä.

Meillä 12v osaa kalastaa ja myös suomustaa ja perata saaliinsa. Harmillisen harva sushintekijä ei tätä osaa, vaikka kehuskelee ruuanlaittotaidoillaan.

Vierailija
24/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12-vuotias teki alkupalaksi etainoita tryffeliöljyssä, pääruuaksi lammasta punaviinikastikkeessa ja jälkiruuaksi valkosuklaavanukasta, jonka tosin mieheni söi itse kokonaan.

Vierailija
25/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, mitkä ruuat ap:n mielestä ovat epätavallisia ja joita ei tarvitse osata tehdä. 

Vierailija
26/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtäkään syytä sille, että teinin pitäisi olla innostunut ruuanlaitosta tai urheilusta tai politiikasta siksi, että minä katson sen tärkeäksi. Ei ruuanlaittotaidoton 12v tarkoita sitä, etteikö sama henkilö osaisi 22v iässä tehdä kunnon pihviaterian.

Vierailija
27/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat osaa, tytär ei.

Vierailija
28/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit eivät nykyään vaadi enää tyttäriltään ruoanlaittotaidon opettelua. Ja sen huomaa, perheet elävät yhä enenevässä määrin valmis- ja roskaruoalla. Varsinkin nuoremmissa ikäluokissa näkyy selvästi. Oma ikäluokkani (70-luvun loppu) vielä jotenkuten perusruoat pyöräytti.

Vierailija
29/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit eivät nykyään vaadi enää tyttäriltään ruoanlaittotaidon opettelua. Ja sen huomaa, perheet elävät yhä enenevässä määrin valmis- ja roskaruoalla. Varsinkin nuoremmissa ikäluokissa näkyy selvästi. Oma ikäluokkani (70-luvun loppu) vielä jotenkuten perusruoat pyöräytti.

Ja pojille niitä ei tarvitse opettaakaan? Aika ummehtunut ajatusmaailma sulla 70-luvun lopulla syntyneeksi..

Vierailija
30/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän teini osaa, mutta ei mielellään kokkaa kaasuliedellä yksin kotona. Tekee ruokaa vain silloin, kun joku muu on kotona.

Vierailija
31/35 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole lapsia, mutta itse lapsena ollessani tein ruoat, kun vanhemmat ja isovanhemmat olivat pellolla viljaa niittämässä. Hain perunat kuopasta, pesin ne ulkona kaivolla ämpärissä, hain puut liiteristä, tein hellaan valkean, leikkasin tiinussa olevasta sianlihasta palasia. Samalla, kun perunat olivat kiehumassa paistoin sianlihan, ruskensin jauhot ja tein kastikkeen. Näitä vanhempani ja isovanhempani ja minä sitten söimme ja kaikille kelpasi. Olin tuohon aikaan täyttänyt juuri 6 vuotta. Nyt liki 70-vuotiaana poikamiehenä edelleen teen samaa ruokaa, mitä nyt liha on pakastimessa ja jääkaapissa ja lisään myös sipulia kastikkeeseen.

Vierailija
32/35 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai osaa. Vaikka ihminen kehittyykin muita eläimiä hitaammin, jo 4-vuotias kykenee huolehtimaan perheestään, jos on aivan pakko.

Vierailija
33/35 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa ja on 18v. Opettaisin mutta kun ei suostu opettelemaan. Mun mielestä on laiska ja ei kiinnosta. Nuorena siivosi kovasti ja oli reipas ja nopea. Ne ajat on menneitä. En itsekkään tehnyt nuorena ruokaa. Aloitin tekemisen vasta kun rupesin seurustelemaan ja olin 30v.

Vierailija
34/35 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin osaa. Teki ruokaa kotona asuessaan, muutti kauas opiskelemaan 18-vuotiaana, mihin ne taidot olisi hävinnyt?

Vierailija
35/35 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi. Olen 70-luvulla syntynyt erittäin huono ruuanlaittaja. Kotona ei saanut mennä keittiöön, se oli äidin valtakuntaa ja sieltä heitettiin pihalle kunnes kutsuttiin syömään. Kun muutin kotoa, jouduin köksän kirjasta opettelemaan alkeita. Internet ei ollut silloin niin laajassa käytössä kuin nykyisin. Edelleen osaan ne muutamat perussafkat, mutta en tosiaan tunne paloa asiaa kohtaan, joten ehkä siksi ei juuri kiinnostakaan. Työpaikkaruokalassa käyn syömässä kalliisti lämmitettyjä puolivalmisteita ja samaa ostan kaupasta kotiin ja lämmitän. Läheiseni ovat kuitenkin pysyneet hengissä.