Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet suomalaisesta, joka ei puhu englantia?

Vierailija
06.10.2006 |

Minusta se on kieli, joka pitäisi hallita nykyaikana.

Tunnusta: Osaatko puhua sitä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tekstiä luettuna, mutta menen lukkoon jos joudun puhumaan sitä. Kirjoittaminen ei ole niin suuri ongelma.

Vierailija
2/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttuhan se olis, että se olis luontainen ominaisuus kaikille. Mutta joillekin opiskeluista on niin kauan, tai sitä ei ole opiskeltu ollenkaan.. tai se on ollut kovin vaikeaa...

Mun mies ymmärtää vähän, mutta ei kykene puhumaan yhtään enempää kuin Yes tai No. Peruskoulun enkku 6, sen jälkeen ei ole opiskellut kieliä yhtään. Lähti töihin suoraan, myöhemmin ammattiin oppisopimuksella, eikä töissäkään tarvitse.

Minä sensijaan käytän joka päivä töissä englantia, osaan sitä hyvin suht vaativissakin tilanteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wanhoilla ihmisillä täysin ymmärrettävää, sitä en käsitä miten joku voi koulussa olla oppimatta englantia, kun sitä lisäksi kuunnellaan (TV, radio) koko ajan. Luulisi elämän olevan aika hankalaa, miten sitä vi ulkomaillekaan lähteä, ellei ole holhoojaa mukana. Vähän junttia.

Vierailija
4/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hirveän vanha niin jotenkin ymmärrän, mutta nuorempien tulisi kyllä osata.

Vierailija
5/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei käytä internettiä, matkustele, osta elektroniikkaa, katso tv:tä?

Vierailija
6/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa edes helppoja small talk lauseita rakentaa. Ymmärrän sanan kun kuulen sen, mutta kun se pitäisi itse muistaa niin ei vain muista. Suullinen sanasto on käytännössä olematon. Ihmettelen kun pysyn kuitenkin kärryillä katsoessa englannin kielistä leffaa ja ymmärrän sieltä hankaliakin sanoja ja lauseita. En tiedä mistä johtuu etten sitten kuitenkaan osaa keskustella edes säästä :(.

Ps. Säälinne otan vastaan, säälin itsekin itseäni tän takia. Miehen työkuvioissa on paljon ulkomaalaisia ja tiedän että annan tosi junttivaimo-vaikutelman kun en saa sanaakaan suustani. Miestäkin varmaan hävettää.

Vierailija
7/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun erittäin hyvää englantia, small talk tai business - ja sanastoa/sanontoja vaihtelen sen mukaan puhunko britin tai jenkin kanssa.

Vierailija
8/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työkuvioissa on paljon ulkomaalaisia ja tiedän että annan tosi junttivaimo-vaikutelman kun en saa sanaakaan suustani. Miestäkin varmaan hävettää.

[/quote]

Vierailija
9/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja " suuri osa" on suhteellinen käsite. 20% kansasta on jo suuri osa, mutta ei todellakaan suurin osa.

Opetelkaa edes sitä suomea pöllikät!

Vierailija
10/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun seitsemän vuoden opinnot on menneet hukkaan. samalla kiroan enkunopettajat jotka eivät rohkaise puhumaan vaan painottavat enemmän kielioppia ja virheetöntä englantia.

itse puhun sujuvaa enkkua, se on työkieleni.

Vierailija
11/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on vanha, ajattelen, ettei koulussa ole opetettu, eli enpä ajattele asiasta mitään. Englanti on hyödyllinen kieli, mutta kyllä sitä ilmankin pärjää...

Ja jos taas nuori ihminen sanoo, ettei puhu englantia - ajattelen, ettei joko ole koulussa oppinut, vaikka opetettu on tai sitten sanoo, ettei osaa vaikka osaakin, koska on arka kieltä käyttämään. Nykypäivänä kuitenkin lähes jokainen suomalainen ymmärtää englantia ainakin vähän ja suurimmalla osalla on ne perusteet sieltä koulusta jossain aivojen sopukoissa, joten jos todellinen tarve kielen puhumiselle tulee varmasti lähes kaikki sitä helposti oppisivat.

Mutta jos tällä aloituksella haetaan, jotain ikävää vastausta, niin sellaista minulla ei ole antaa. Jos ei englantia osaa, ei se tee yhtään tyhmemmäksi tai mitään - eivät kaikki sitä koskaan tarvitse ja jos tulee eteen se hetki, että tarvitsee, oppii varmasti helposti.

Ja itse puhun englantia, ihan kotikielenäni ja 4-vuotiaasta saakka olen sitä puhunut (kielikylpytarha ja nyt ulkomaalaisen kanssa naimisissa), eli hyvin sujuu.

Vierailija
12/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla vain ei ole kielipäätä :(. Kauppiksen todistuksessä oli pääosin vitosia ja muutamia nelosia ja sitten kielet tyydyttäviä, varmaan säälistä pääsin läpi. Ja todella yritin, mutta ei mun aivot vaan kyenneet vierasta kieltä oppimaan. Yritin erilaisia oppimistekniikoitakin, kokeilin mm. kutomistakin tunnilla ja kotona sanoja päntätessä, mutta ei vain auttaneet. Englannista suomeksi kääntäminen vielä onnistui ihan suht koht hyvin, mut suomi vain ei taivu englanniksi mun päässä.

Vierailija
13/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulee puhuvansa erinomaisesti..

Vierailija
14/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hankkinut kaiken peruskoulun jälkeisen koulutuksen englanniksi. Käytän sitä päivittäin. Pidän omaa englannintaitoani erinomaisena. En ihmettelisi, jos 50-vuotiaana olisin natiivintasoinen tai edes likellä sitä; eihän suomi saanut kuin 9 vuotta etumatkaa. :D Kielitaidostani kertoo, etten osaa juuri mitään vaikeampia termejä suomeksi.

Vierailija
15/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joitain sanoja ehkä. En ole edes 34 ikävuoteni aikana joutunut ikinä sitä puhumaan, enkä ole tavannut ketään jonka kanssa olisi joutunut kommunikoimaan sillä kielellä. En itse omalle kohalle ainakaan näe mitenkään tarpeelliseksi osata englantia. Muita kieliä kyllä osaan.

Vierailija
16/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oletko kokeillut englannin keskusteluryhmia? Kansalaisopisto tai mika nyt paikkakunnallasi toimiikin, jarjestaa niita varmasti. Niissa kay yleensa kaiken tasoista porukkaa joten ei tarvi olla koko ajan aanessa, mutta jos on kiva vetaja niin saa kylla kaikki mukaan, ja puhetaito karttuu huomaamatta.

Vierailija
17/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska todella monet olettavat juuri näin, että jokaisen suomalaisen on puhuttava englantia yhtä hyvin kuin ko. nero itse puhuu. Jätän siis mieluummin väliin, mikä on vain pahentanut tilannetta.

Koulussa osasin kieliopin aina kiitettävästi, jos vain tiesin sanat tai ne oli annettu, mutta päässäni ne sanat eivät pysyneet.

Joskus, kun olen matkoilla lähtenyt ihan yksin (ainoana suomalaisena) katselemaan paikkoja, niin silloin olen hakeutunut juttelemaan paikallisten kanssa ja yrittänyt käyttää englantiani

Vierailija
18/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tosiaan ole koskaan viihtynyt television ääressä vaan ollut aina menossa ystävien kanssa tai harrastamassa, joten tv ja radio eivät ole suoltaneet minulle vierasta kieltä

Vierailija
19/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on 35 ja koulussa A- kieleni on saksa ja sitten tuli pakko ruotsi.

Ihan hyvin olen kyllä pärjännyt ja on kyllä tullut matkusteltuakin.

Vierailija
20/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan työkseni englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan