Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kodissasi ollut kosteusvaurioita?

Vierailija
20.08.2006 |

Meillä tutkitaan juuri ja pahalta näyttää :( Asumme omistusasunnossa ja korjauskulut ilmeisesti nousevat huimiksi. Saako " hometaloa" enää koskaan entisekseen? Ja miten myynti sen jälkeen kun vauriot korjattu, onnistuuko? Kiitos, jos joku osaa vastata omakohtaisen kokemuksen perusteella :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jo tuossa aiemmin kirjoitin. Siis kosteusmittari näyttää vain pintalukemia. Meillä oli se haju joka paljasti. Maakellari lemahdukset lattian reunoilta uuden parketin läpi. Jos vähäkään epäilyttää ottakaa niitä sisäilmamittauksia joskus loka- marraskuussa. Ei maksa kuin n,.300 e. Se ei kyllä sulje kosteusvaurion mahdollisuutta pois. Homettahan on kaikkialla kuten myös sädesientä mutta jos se villiintyy niin APUA! Ja se haju on juuri se mikä paljastaa, Mutta home vaatii n. 15 vuoden kasvuajan että hajusta voi päätellä mitään. Ja jos huomaat vaatteissasi tunkkaisen hajun esim matkoilla, voi se olla merkki kosteusvauriosta. Mulla kirveli silmiä myös, nyttemmin on myös kurkkukipua ja hengen ahdistusta sekä yskää.

Vierailija
2/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaan sanoo, että kaikki vanhat kerrostalot haisee tältä.? Kauanko te olette asuneet ja milloin aloit oireilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeen haju on kellarimainen.

Vierailija
4/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALoin oireilla heti muuton jälkeen. Aamuisin silmät oli punaisena ja kirvelevät. Nuo yskät ja äänenkäheytyminen tuli mukaan kuvioihin vasta siinä vaiheessa kun aloimme tutkia hajulähteitä tosissaan. Meillä ainakin oli se haju joka pisti epäilyttämään.... n. puoli vuotta kerkesimme asua. Ja joka hemmetin päivä ihmettelin sitä hajua. ALoin luulla itseäni jo vainoharhaiseksi. Onneksi miehelläkin on hajuaisti kunnossa. Onhan se toisaalta se vanhan talon tyypillinen haju, mutta sädesieni lukemat olivat kyllä pahat. Ja myrkyllisiä homeita löytyi myös. Kun asuntoa olimme katsomassa ennen ostopäätöstä, mitään hajua ei ollut selvästi havaittavissa. Oli kai tuuletettu ja pesty hyvin. Sen vaan sanon että jos vähäkään epäilyttää kannattaa tutkia ennen kuin on líian myöhäistä. Netistä löytyy jotain tietoja " homeloukku" - projekti Hengitysliitto Helillä yms. Ja ottakaa pätevät tutkijat, edelleenkin se kosteusmittari ei tosiaan ole mikään autuaaksi tekevä!!

Vierailija
5/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmassa osassa taloista, joissa olen asunut, on ollut kosteusvaurioita, joissain enemmän ja joissain vähemmän. Aika kamalia paikkoja olen nähnyt, vaikkakaan itse en ole joutunut niissä kamalimmissa asumaan... Jostakin syystä asiaa ei edes pidetä niin " isona" hommana kuin Suomessa, ainakaan kun nyt alhaisemman budjetin asumisesta puhutaan. Onneksi nyt on hyvin ilmastoitu ja terve talo kotina.

Vierailija
6/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim koulut jotka on rakennettu 60 luvulla ja suuri osa asunnoista jotka on 60- 70 luvuilla rakennettu on kosteusvaurioisia. Jonkin (en nyt muista nime minkä) tutkimuksen mukaan jopa 85% noista taloista on jossain määrin vaurioituneita. Lisäksi ihmisten allergiat lisääntyvät, juuri valmiiksi allergisoituneet (kuten minä) reagoivat homeisiin ja sädesienten aineenvaihdunta myrkkyihin helposti. TÄmmöisiä mietin minä. ;)

Vierailija
7/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilatkaa homekoirat paikalle. Ilmaisevat tarkkaan missä hometta on ja näin korjauskustannukset ovat edullisemmat kun tiedetään heti lähteä etsimään hometta oikeasta paikasta.

Ilmamittaus ei ikävä kyllä aina kerro tilanteen vakavuutta, eikä myöskään kosteusmittaus.

Vierailija
8/10 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että puhkeaa astma tms jäljellä olevista itiöistä.

Vierailija
9/10 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme nyt evakossa, kun keittiössä ollutta kosteusvauriota korjataan. Astianpesukoneen poistoletkusta oli valunut vettä ja suoraan - mokoma - parketin ja lattiapohjan väliin.

Vahinko oli onneksi aika pieni, vaati parin vk kuivatuksen ja astianpesuallasseinän alaosan levytyksen vaihdon. samalla vaihdetaan keittiön kaapistot, koska alakaapit olivat siitä astianpesukoneen vierestä mädäntyneet alaosastaan.

Missä määrin vakuutuksenne korvaa nuo jutut, ap? Meillä taloyhtiön vakuutus korjaa lattian ja seinän korjaamisen ja oma kotivakuutuksemme evakossa-asumisen kulut. Keittiön kaapistot maksamme omasta pussista, koska niiden kokonaan uusiminen on tietenkin vapaaehtoinen valinta.

Vierailija
10/10 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon ihan paniikissa, kun musta täällä on kumma haju (home?). Mies nauraa vaan mulle, kosteusmittaukset tehty ja kaikki ok. Silti mietin samoja asioita kuin sinä ap. Miten teillä kosteusvaurio ilmeni?