Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet suomalaisesta, joka ei puhu englantia?

Vierailija
06.10.2006 |

Minusta se on kieli, joka pitäisi hallita nykyaikana.

Tunnusta: Osaatko puhua sitä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olematon tai ihan ruosteessa. Ei oo mitenkään outoa, jos ei joudu käyttämään kieltä eikä matkustelekaan paljoa. Mies käyttää työssään joka päivä ja välttelen hänen työkavereitaan, kun hävettää niin hitosti. Olen menossa puhekursseille. Mulla ei ole edes huono kielipää, mutta silti en osaa kylmiltään puhua arkikieltäkään.

Vierailija
22/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilannetta eteen, etta tarvisi puhu englantia. Kuulostaa jotenkin niin uskomattomalta.

Eli siis minulle tulee vakisin mieleen joku pera-hikialla asuva juntti tai sitten vanhemmat ihmmiset, joilla ei ole ollut englantia ollenkaan koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pitäisi keskittyä enemmän englannin kielen puhumiseen. Syytän siis Suomen koulujärjestelmää. Ei käy sääliksi ikäihmisiä, jotka eivät puhu/ymmärrä englantia.

Vierailija
24/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei osaa edes äidinkieltään kunnolla.

Vierailija:

Wanhoilla ihmisillä täysin ymmärrettävää, sitä en käsitä miten joku voi koulussa olla oppimatta englantia, kun sitä lisäksi kuunnellaan (TV, radio) koko ajan. Luulisi elämän olevan aika hankalaa, miten sitä vi ulkomaillekaan lähteä, ellei ole holhoojaa mukana. Vähän junttia.

Vierailija
25/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppi ei ole oikein hallussa ja minulta menee kauan hakea sanoja, englantini kuulostaa varmasti typerältä. Onneksi joutuu puhumaan englantia vain todella harvoin.

En kyllä itse asiassa kauhean hyvin edes ymmärrä puhuttua englantia, amerikan englantia ymmärän tosi hyvin, mutta brittienglanti menee yli hilseen. Samoin jotkut vaikeammat englanninkieliset artikkelit ja uutiset silmäilen vain pintapuolisesti, kun en kuitenkaan ymmärrä kaikkea ja sanakirjan kanssa tavaaminen on tosi hidasta. Parhaiten varmaan oppisi englantia, jos asuisi englanninkielisessä maassa.

Vierailija
26/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heillä on ollut samat opettajat kuin minulla. Ensimmäinen opettaja opetti lähinnä kuinka tulppaaneja istutetaan, toinen yritti sitten paikata olemattomia alkeita ja kolmas lannisti lopunkin puhumisen jatkuvalla ivailulla jos joku oppilaista ei osannut lausua sanaa oikein kuten kunnon britti sen tekisi.

Minä opin puhumaan englantia vasta aikuisena, pienen pojan äitinä, kun muutimme vuodeksi englanninkieliseen maahan. Lähtiessä ymmärsin kieltä erittäin hyvin, kiitos siitä kuuluu sille kolmannelle opettajalleni, mutta puheesta ei tullut mitään. En vain saanut englannin kielistä sanaa suustani, vaikka muuten olen puhelias. Mutta onneksi nälkä opettaa, kauppaostokset oli pakko tehdä ja vuoden aikana tutustuin ihaniin ihmisiin, joiden kanssa kommunikointi onnistui vain englanniksi.

Nykyisi käytän englantia työssäni lähes päivittäin. Olen onnellinen, että opin kielen, mutta en missään nimessä pidä muita huonompina ihmisiä, jotka eivät osaa englantia. Heillä on varmasti paljon sellaista tietoa ja taitoja, joita minulla ei ole.

Vierailija
27/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen englannilla hyvin toimeen, opittavaa toki aina on. Meillä se on toinen kotikieli.

Vierailija
28/32 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hänelläkin oli lukiossa englantia. Hänen todistuksensa koulussa olivat enkusta huonoja, koska hän puhui amerikanenglantia, ope salli vain brittienglannin. Ällä tuli sentäs kirjoituksissa. Osaa edelleen hyvin englantia, hyvin esim. siinä mielessä, että osaa käyttää erilaisia sanontoja oikeissa kohdissa jne.

Oma äiti on paria vuotta nuorempi, ei ole käynyt lukiota, mutta osaa englantia päivittäisrutiinien verran ainakin. Jopa äitini äiti, jo edesmennyt, opiskeli vanhoilla päivillään englantia kansalaisopistossa ja sitten käytti sitä miehensä kanssa matkustellessa.

Ei pitäis aina olettaa, etteivät vanhemmat ihmiset puhu englantia. Kerrankin taksissa, kun tulimme ulkomaalaisen mieheni kanssa lentokentältä, taksikuski ymmärsi ongelman, mitä yhdessä enkuksi pähkäilimme, vaikka oli suhteellisen iäkäs henkilö kyseessä ja osasi neuvoa meitä. :)

Viikko sitten tapasin erään kansanedustajaehdokkaan, 1980-luvulla syntyneen, ja kuinka ollakaan, hän ei osaa sanaakaan englantia. En ymmärrä millä eväillä menossa eduskuntaan?

Vierailija
29/32 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites löytyykö mitään puutetta taidoissa vai onko autonkorjauksesta, fyysikon hommiin ja säveltämiseen asti kaikki taidot hallussa?

Onko tullut mieleen että kielitaito on sinun vahva puolesi, mutta jotain taitoa et ehkä osaa minkä se juntti tekee sinunkin puolestasi!

Vierailija
30/32 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi psykologina, sairaanhoitajana, matematiikan opettajana tms, ni ei sitä englantia kauheesti tarvitse työssään. Monessa koulutusta vaativassa tehtävässä ei tosiaan tarvitse englantia eikä mitään muutakaan vierasta kieltä, mutta kaupallinen ala on asia erikseen. Jos tuttavapiiriin ei kuulu ulkomaalaisia yms, ni missä sitä kauheesti tarvis puhekieltä? Ihan normaalia.

Vierailija
31/32 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se muuten teillä on mennyt kun sanotte että olette lukeneet esim pitkän saksan ja sitten ruotsin, eikö teille ollenkaan tullut kolmatta vierasta kieltä? Meillä alkoi ensimmäinen ala-asteen kolmannella, ruotsi kutosella (kai), ja sitten vielä yksi kasilla. Luulin että peruskoulusta silloin (90-luvun puolessa välissä) oli mahdotonta saada papereita lukematta ruotsia ja kahta muuta vierasta kieltä, vai oliko tiellä mahdollisuus valita joitain muita oppiaineita ja mitä ne sitten olivat? Syventävää matematiikkaa?

Vierailija
32/32 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen joka puhu täydellistä venäjää ja ranskaa, sekä auttavaa ruotsia ja saksaa. Englantia kun ei ole pakko valita koulussa opiskeltavaksi.

Venäjä ja ranska on kuiteski virallisena kielenä aika monessa maassa.