Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla velaton koti reilusti alle 40veenä.

Vierailija
19.04.2022 |

Minkä ikäisenä ostit, miten pitkä laina-aika, saitko rahoitukseen jotain apuja, esim perintö, rikas puoliso tms?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas puoliso minulla. Suunnittelin näitä asioita jo miehenvalintavaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perintöä ja asuntolaina oli maksettu tasan 40 -vuotiaana. Olin ehtinyt maksaa jo lainaa 13 vuotta ennen tuota.

Vierailija
4/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On velaton. Asun vuokralla 😊

Vierailija
5/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just täyttänyt 23 vutta, kun me ostettiin asunto. Laina-aika oli 8 vuotta, joten laina piti maksaa siinä ajassa pois. Meillä ei ollut etukäteissäästöjä ja kahdestaan maksettiin ilman perintöjä.

Vierailija
6/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli, laina otettiin vähän alle kolmikymppisenä, edullinen asunto ja laina aika taisi olla 15 vuotta. Takana asp-säästäminen. Maksettiin laina nopeammin, ylimääräisiä lyhennyksiä siis reilusti, tulot oli silloin käteen n. 2000 euroa keskimäärin+päivystyskorvauksia joku tonni vuodessa.

Sitten muutettiin eri paikkaan, ostettiin isompi ja uudempi ok-talo ja uusi laina ja nyt nelikymppisinä ollaan taas asuntolainallisia.

Vierailija
7/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

24v lainaa 115 kEuroa, maksettu  35v, täytän tänä vuonna 40 - puolison lainaosuudesta en tiedä, mutta velaton hänkin, meillä on 3 sijoitusasuntoa 

Vierailija
8/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakensin, olin 28. Sairastuin vakavasti lähes heti kun pääsimme uuteen kotiin, puoliso töissä. Laina-aikaa otimme 20 vuotta mutta maksoimme takaisin 11 vuodessa, sattumalta sijoitin viisaasti ja tein runsaasti voittoa, puoliso sai pienen perinnön. Kumpikin matalapalkka töissä eikä sairaana saanut edes niitä tuloja, silti selvisimme.

Vierailija
9/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

21v ja puoliso 19v. Ei ollut kun tuulenhuuhtomat perseet. 100% lainalla, korko oli 12%. 32vuotiaana oli maksettu omaksi. Välillä tuli töissä "asuttua".

Vierailija
10/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton on ja aika tarkkaan nelikymppisenä viimeisen  maksuerän maksoin. Kaiken maksoin ihan itse. Joka kuukausi sitä lyhentelin kuutisensataa kuussa. Ei ole iso kämppä mutta mahtuu tässä yksikseen kaksiossa asumaan ihan hyvin. Nyt ei mene kuin pieni vastike joka kuussa niin jää tilistä vähän enemmän käteen.

Vierailija
11/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettiin myytiin voitolla.toinen talo samalla kaavalla.

Vierailija
12/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vuotiaana otin lainan ja maksoin sen 10 vuodessa pois. Ei mitään apuja muilta vaan omista palkkatuloista. Helsingissä. 

Vierailija
13/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaksion pk-seudulta vuonna 1995, ikää oli noin 21 v. Olin säästänyt ASP-tilille kesätyörahoista jne. ja kun asunnon hinnat tippuivat, tuli mahdollisuus ostaa oma asunto nopeammin kuin mitä olin alunperin ajatellut.

Mulla oli ASP-laina muistaakseni 10 vuotta. Möin asunnon 2000-luvun alussa vähän sen jälkeen, kun eurot astuivat voimaan. Hankittiin miehen kanssa omakotitalo puoliksi (pk-seudulta). Sain hyvät rahat kaksiosta, eikä mun tarvinnut ottaa lisälainaa. Käytin kaikki rahat taloon + vähän säästöjä ja jatkoin vanhan lainan lyhentämistä. Omat lainani sain maksettua reilusti alle 40 kymppisenä.

Vuokralla en ole asunut ikinä.

Vierailija
14/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kaksion pk-seudulta vuonna 1995, ikää oli noin 21 v. Olin säästänyt ASP-tilille kesätyörahoista jne. ja kun asunnon hinnat tippuivat, tuli mahdollisuus ostaa oma asunto nopeammin kuin mitä olin alunperin ajatellut.

Mulla oli ASP-laina muistaakseni 10 vuotta. Möin asunnon 2000-luvun alussa vähän sen jälkeen, kun eurot astuivat voimaan. Hankittiin miehen kanssa omakotitalo puoliksi (pk-seudulta). Sain hyvät rahat kaksiosta, eikä mun tarvinnut ottaa lisälainaa. Käytin kaikki rahat taloon + vähän säästöjä ja jatkoin vanhan lainan lyhentämistä. Omat lainani sain maksettua reilusti alle 40 kymppisenä.

Vuokralla en ole asunut ikinä.

muutit pois kotoa 21 vuotiaana?

Vierailija
15/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 vuotiaana otin lainan ja maksoin sen 10 vuodessa pois. Ei mitään apuja muilta vaan omista palkkatuloista. Helsingissä. 

mitä teit työksesi tuolloin?

Vierailija
16/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla Asp säästöillä ostin oman asuntoni noin 26-vuotiaana. Asunnon hinta oli 40500 euroa ja maksoin sen seitsemässä vuodessa. Olen pienituloinen joten köyhää teki kun makselin lainaa yli 500 euroa kuukaudessa pienellä palkallani enkä saanut mistään apua.

Vierailija
17/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuoden laina-aika ja korko vaihteli 4%-6%. Maksoimme tosin koko lainan pois 8 vuodessa tekemällä ylimääräsiä lyhennyksiä ja asumalla kauemmin tässä tilavassa ja hyväpohjaisessa yksiössä. Huonekorkeus 3,6 m, nukkumaparvi sekä vaatehuone eli todella toimiva koti, joka oli käytännössä melkein yhtä olohuonetta asumiseen. Mihin tarvitaan erillisiä makuuhuoneita? Yksiöön syntyi myös esikoisemme ja yksiö oli helppo koti pienelle perheelle. Jäi aikaa kaikkeen muuhun kuin siivoamiseen ja tavaramäärä pysyi vähäisempänä.  Emme hankkineet autoakaan, kun huomasimme, että siinähän säästi. Työmatka oli 10 min kävellen ja kaikki palvelut lähellä. Yksiön hinta kaksinkertaistui. Oli helppoa ostaa isompi asunto.

Vierailija
18/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisena lueskelen näitä tarinoita. Mä 36 vee ja vasta vuoden maksanu ekaa asuntolainaani. Ja laina-aika 25 vuotta joten eläkeikään asti maksan. Tosin nuorempana reissasin ja asuin muutamaan otteeseen myös ulkomailla, joten ei pitäisi kadehtia muita.

Vierailija
19/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin laina kun olin 27, 12 vuoden laina-ajalla (kaksi eikka vuotta siis lyhennysvapaita ”rakennusvuosia”, lyhennykset alkoivat kolmantena vuonna kun päästiin muttamaan ja jatkuivat 10v). Korot keikkui siinä viiden prosentin molemmin puolin. Jossain vaiheessa ne laski alle kolmenkin.

Ei ollut perintöä eikä rikasta puolisoa, mutta koska mies ja koko perheensä on rakennusalan ammattilaisia, me rakennettiin itse. Ja rakennettiin myös sen verran hitaasti, että saatiin osa kuluista maksettua samalla. Elettiin niukasti ja tehtiin paljon töitä ja ylitöitä ja freelanceduunia päälle

Vierailija
20/73 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 21 vuotiaana, olin muuttanut pois kotoa, maalta, 18 vuotiaana.

Vuoden opiskelun jälkeen, kesätyörahat tilillä, aloitin aspin. Otin opintolainaa seuraaviin eriin.

Valmistumisen jälkeen pääsin harjoittelupaikkaan asumaan, asuin vielä puoli vuotta halvalla vuokralla.

24 vuotiaana ostin ekan asunnon. 2 vuotta sai vuokrata, 28 vuotiaana ostin toisen asunnon ja 30 vuotiaana oli eka asunto velaton.

Nyt on 5 asuntoa, 53 vuotiaana. Nykyinen koti oli velaton ollessani 45 vuotias