Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada aikuiset lapset ymmärtämään vanhuksen voimavarojen vähentyminen..

Vierailija
19.04.2022 |

Tuntuu, että aikuiset lapset eivät ymmärrä vanhuksen voimien vähyyttä. Ei tietysti koska eivät ole itse kokeneet samaa. Harva on niin huomaavainen, ymmärtäväinen ja empaattinen.

Vanha ihminen on hidas. Hän tarvitsee lepotaukoja. Tarvii aikaa palautumiseen enemmän. Pitää hiljaisuudesta. Tykkää jos autetaan. Mutta ei jaksa enää auttaa muita.

Kunnioitetaan vanhuksia ja ei rasiteta heitä liikaa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos vanhus kertoisi ihan itse lapsilleen ettei jaksa enää niin hyvin?

Vierailija
2/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksen pitää osata sanoa, ettei nyt jaksa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkä ikäinen on vanhus? Mistä vanhuus alkaa? 

Vierailija
4/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä se huomioidaan eikä tarvitse erikseen sanoa.

Vierailija
5/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja sitten on näitä vanhuksia, jotka ei tykkää kun autetaan, vaikka ovat jo selvästi hidastuneet ja väsyneet, eivätkä pysty arjessa toimimaan.

Heitä, jotka ei huoli mitään apua eikä helpotusta elämänsä..

Vierailija
6/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus ei osaa puhua? Laitokseen sitten vaan.

Vierailija
7/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja sitten on näitä vanhuksia, jotka ei tykkää kun autetaan, vaikka ovat jo selvästi hidastuneet ja väsyneet, eivätkä pysty arjessa toimimaan.

Heitä, jotka ei huoli mitään apua eikä helpotusta elämänsä..

Ainakin nykyaikana useimmat haluaa tulla toimeen omillaan ja päättää omista asioistaan. Niin auttaminen kuin autettavana oleminen johtaa väistämättä siihen että on tyydyttävä kompromisseihin. Aivan kaikesta ei voi päättää itse jos tarvitsee apua.

Vierailija
8/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat niin hienotunteisia, että huomaavat paremmin muiden vaivat ja tarpeet. Toisin sanoen osaavat lukea ihmistä.

Tällainen henkilö osaa tarvittaessa itse perääntyä ja antaa toiselle rauhan.

Vierailija
9/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyväkuntoinen valittaa alvariinsa vedoten ikäänsä .  Menty jo parikymmentä vuotta näin .

Vierailija
10/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väheneehän ne voimavarat toki. On myös niitä, jotka jämähtävät kiikkustuoliin katsomaan telkkua, kun ikää napsahtaa mittariin 50. Kun sitä ikää on jo, niin ei tartte aktivoitua. Omat vanhempani ovat oikein hienosti sisäistäneet oman vanhuutensa. Ei vahingossakaan tehdä mitään ylimääräistä. Ollaan kotona odottamassa kuolemaa.

Vierailija
11/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
12/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos vanhus kertoisi ihan itse lapsilleen ettei jaksa enää niin hyvin?

Tässäkin on eroja kenelle vanhus mieluiten kertoo sen. Jos on luotettava, ymmärtäväinen, empaattinen ja aito niin sellaiselle on helpompi sanoa asiat suoraan.

Vierailija
13/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne aikuiset lapset jo tunne tämän uhrimielisen narsistisen vanhempansa ja hänen temppunsa.

Vierailija
14/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kerran vanhus, joka hoiti lapsenlapsiaan. Hän tuli leikkipuistoon joka päivä tytön ja pojan kanssa. Lasten äiti oli lääkäri ja isä DI. He saivat toteuttaa itseään töissä täysillä, sillä mummi hoiti lapset.

Sitten tuli päivä, jona äiti tuli lasten kanssa leikkipuistoon. Kysyin, että missä isoäiti on. Hän vastasi, että löytyi kuolleena kotoaan.

Mietin, viime kohtaamistamme leikkipuistossa, miten isoäiti oli toivonut, että hänellä olisi enemmän aikaa levätä. No nyt on.

Minulla ei ole ollut isovanhempia auttamassa.

tämä tarina on tosi

Vierailija
15/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne aikuiset lapset jo tunne tämän uhrimielisen narsistisen vanhempansa ja hänen temppunsa.

Tämä. Kyynel.

Vierailija
16/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus ei osaa puhua? Laitokseen sitten vaan.

Juu sinnehän pääsee.

Vierailija
17/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään mun mummon tyylistä. Mummolassa on käynyt aina suhteellisen usein vieraita, ja vieraat tuommoista 90 v lähentelevää mummoa myös väsyttää, mutta hän osaa ottaa sen lepohetkensä. Jo lapsuudesta asti muistan et mummu on vaan aina välillä kadonnu makuuhuoneeseensa levähtämään ja vieraat jatkaa puuhailua hämmentymättä.

Toki kyseessä on iso talo ja vieraat lähinnä lapsia ja lapsenlapsia (meitä on paljon), ja kaikki tietävät talon tavat.

Mutta tuommoinen mummu ois kiva itse olla vanhana. Nauttia jälkeläisten seurasta stressaamatta. Kunhan mummu on taas levännyt, niin juttua riittää kun kolmestakin ihmisestä.

Vierailija
18/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hyväkuntoinen valittaa alvariinsa vedoten ikäänsä .  Menty jo parikymmentä vuotta näin .

Totta kait iällä on vaikutusta jaksamiseen. Se on lääketiett. fakta ja itsestään selvää, muuten nämä vanhukset olisivat töissä, eikä eläkkeellä iän mukana tulevan työkyvyn alentamisen takia. Jonkun työkyky on alentunut jo 50v jos sairauksia.

Ihan samalla tavalla 3v ei jaksa hiihtää tai juosta 10 km lenkkiä, niin kuin meillä päin eräs äiti oletti, kun otti lapsensa mukaan hiihtämään 10 km ja lapsi väsähti heti alkuunsa ja äiti oletti lapsen odottavan, kun pikaisesti hiihtää lenkin ja palaa lapsen luo. Toisin kävi, lapsi läksi harhailemaan.

Vierailija
19/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei vain älyä ja pitäisi vääntää rautalangasta, eikä pelkästään voimavarat, vaan yhtälailla reagointikyky ja jo iän perusteella tarkistetaan määräajoin auton ajo-oikeus, kun ovat suuri riski liikenteessä, mutta moni vie puolustuskyvyttömän lapsensa hoidettavaksi näille vanhuksille ja laittavat lapsensa suureen vaaraan ja altiiksi tapaturmille.

Merkittävä osa lasten tapaturmista ja kuoleman tapauksesta sattuu juuri isovanhempien vierailulle, kun lapsi on jätetty hoitoon. Jopa vauvaikäisiä isovanhemmat hoitavat.

Vierailija
20/42 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin ykisnkertainen ihminen, että en osaa tulkita, että kun joku sanoo kyllä, hän tarkoittaakin ei, ja kun hän sanoo ei, se tarkoittaakin kyllä. Aikuisen ihmisen, olipa miten vanhus tahansa, pitää osata sanoa milloin käy ja milloin ei.