Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoren masennus. Tuli ihan puun takaa

Vierailija
19.04.2022 |

20-vuotias poika tuli äsken kotiin, kertoi että on käynyt koululääkärillä ja hänellä oli todettu masennus :'( En ollut itse yhtään osannut aavistaa tätä, enkä vieläkään oikein osaa suhtautua asiaan. Mitä mun nyt kuuluu tehdä? Olemme isänsä kanssa eronneet, mutta isälleen oli ilmeisesti jo aiemmin puhunut asiasta.
Onko kellään kokemusta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään vinkkejä miten edetä, miten voisin auttaa poikaa. Hänellä on mielestäni kyllä kavereita ja niiden kanssa liikkuu, en oikein tajua mistä on kyse. Eikä poikakaan itse osannut sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tarvittaessa saatavilla. Älä missään nimessä käännä huomiota itseesi.

Vierailija
4/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tarvittaessa saatavilla. Älä missään nimessä käännä huomiota itseesi.

Lopetat tosiaan heti sen pojan niskaan hengittämisen. Anna tilaa ja olet tosiaan läsnä tarvittaessa.

Vierailija
5/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla on vähän vastaavaa, tosin ei ole saanut masennus “diagnoosia”. Hän käy kerran viikossa yksityisellä keskusteluterapiassa, me vanhemmat maksetaan.

Vierailija
6/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se masennus aina näykään päällepäin. Lue, ota asioista selvää. Ole poikasi tukena ja kerro että kuuntelet jos hän kaipaa olkapäätä. Älä ala neuvomaan, vaan jätä se ammattilaisille. Kunnallisella puolella voi hakeutua psyk. sairaanhoitajan juttusille, kun jonot antavat periksi.

Vierailija
7/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan sano pojalle, että ei sinulla ole mitään syytä olla masentunut. Vähättelevää.

Vierailija
8/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululääkäri ei tehnyt lähetettä? Meillä teki 15v tytölle ja sai nopeasti apua. Diagnoosina vaikea-asteinen masennustila. Nyt muutama kuukausi mennyt ja voi paljon paremmin.

Vierailija
9/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se masennus aina näykään päällepäin. Lue, ota asioista selvää. Ole poikasi tukena ja kerro että kuuntelet jos hän kaipaa olkapäätä. Älä ala neuvomaan, vaan jätä se ammattilaisille. Kunnallisella puolella voi hakeutua psyk. sairaanhoitajan juttusille, kun jonot antavat periksi.

Kannattaa hakeutua ennemmin psykoterapiaan, nuo sairaanhoitajan kanssa juttelut on usein yhtä tyhjän kanssa. Hoitajat myös vaihtuvat usein kesken kaiken, jolloin joutuu kertomaan uudelle hoitajalle kaiken alusta.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/ps…

Vierailija
10/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakeutua ennemmin psykoterapiaan, nuo sairaanhoitajan kanssa juttelut on usein yhtä tyhjän kanssa. Hoitajat myös vaihtuvat usein kesken kaiken, jolloin joutuu kertomaan uudelle hoitajalle kaiken alusta.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/ps…

Psykoterapiaa varten täytyy kuitenkin olla 3kk mittainen hoitosuhde takana, jos haluaa kela-korvauksen. Niin prosessin voi aloittaa vaikka psyk.hoitajalta, jos ei halua itse maksaa yksityisen kautta.

Vierailija
11/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huoli 18-vuotiaasta tytöstä.

On aina ollut aika yksinäinen, jotenkin ulkopuolinen.

Käy lukion 2. luokkaa, lukee ankarasti, mutta koulumenestys on välttävä.

Hänellä on ollut myös fyysisiä sairauksia, jouden takia on joutunut keskeyttämään mm. urheiluharrastuksen ja autokoulun.

Teini-iän pitäisi olla iloista aikaa, johon liittyy ystäviä javhauskanpitoa, sydäntä särkee katsoa surumielisen tyttäreni elämää.

Itse olen ollut taipuvainen masennukseen ikäni ja kouluaikana olin myös jotenkin ulkopuolinen.

Vierailija
12/12 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keholliset hoidot...